pelti työkalut ja tekniikat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 4.11.2009.

  1. sbf

    sbf Gearhead

    Jaaha.Ratkaisin ton sikkiongelman tekemällä sitten useammasta osastanoi paikkapalat.
    Ja uusi pähkinä:Tollasta 5milliä syvää 15 leveetä railoa kun pakottaa peltiin pitkittäin ja poikittain se pelti vetelee niin perkeleesti.
    Oisko tähän vetelyasiaan vinkkiä?
    Kohtuusuoriksi palat saa kun ajaa ne varovasti monta kertaa mankelin läpi mutta toki noi sikit sitte suoristuu snadisti.
     
  2. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Oletteko onnistuneet löytämään halkaisijaltaan 19 mm neliötankoa pulmaxin terille. Itte olen tehnyt jyrsitystä aihiosta noita pulmaxin muototeriä. Mielellään tiukempaa kuin fe 37. Jäis yks työvaihe pois, kun tuo jyrsintä vielä pitää teettää "alihankintana"
     
  3. mafo

    mafo 3rd gear

  4. B 49

    B 49 Gearhead

    Mulla on tuota tavaraa. Paljonko tarvitset?

     
  5. DeS

    DeS Gearhead


    Venytä sikkien kohdat englanninpyörällä ennen sikkien tekoa
     
    valpas tykkää tästä.
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Uudessa konekuriiri lehdessä oli Pulmax tyyppinen muokkauskone myytävänä oikeilla kutistus /venytys terillä. Hp. 1900€ On minulla par kuvaakin, mutta antinörttinä ne on vaan koneella. Kysykää itte suoraan jos kiinnostaa. Tuo ei ole kuin terien hinta. Osoite tuossa: ainesrauta.teras@gmail.com
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

  8. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Tämä sama kone oli joku aika sitten keltaisessa pörssissä myynnissä.Hinta oli 1200 euroa.Pysin kuvia koneesta mailiin. Koneessa on kiinni Eckoldin venytys tai kutistus terät.Ja itsetehty terä pidin niille.Missään muussa koneessa ei ole noita Eckoldin teriä vakiona, kuin ainoastaan eckoldin omissa koneissa.

    Myyjä oletti koneen olevan alkuperäinen supistus ja venytyskone.No menin tyhmänä sanomaan että siinä on kyllä Eckoldin terät, ja kone on pullmax tyyppinen yleislevykone.Se näytti joltain venäläiseltä, en nähny kuvista merkkiä.

    Anyway, tarjosin niistä teristä ihan halpis hintaa, kun ei tiä kuin kuluneet on, ja pullmaxissa tulee KUULEMMA, muita ongelmia myös eteen noilla Eckoldin terillä.Tästä ei ole aikaa kuin pari viikkoa..

    Koneen iskunopeus tarvii hidastaa, terät ei ehdi palautua ja eivät toimi , koneen täytyy olla järeämpiä pullmax malleja), ja jos hidastat taajuusmuuttajalla, ei moottorin teho riitä ja moottori kuumenee, kun pyörii niin hiljaa) Eli tarvis hidastaa jollain vaihdelaatikolla, tai hihnavälityksillä


    Myyjä on näköjään nyt tehnyt kotiläksynsä, ja kattonut Eckoldin terien hinnan, olisko ollu uutena jotain 800 euroa, ja koneen hinnaks on tainnu laskea tonnin luokkaa....kun hinta on nyt yhtäkkiä pompannu 700 euroa...

    Jos nyt joku ostaa sen, ni koittakaa et ne varmaan myös toimii ja kummat terät on kyseessä...venytys vai kutistus

    Kun tiedän ja arvaan että, jollain nuo eckold terät toimii pullmaxissa, ni voisitteko kertoa kokemuksia niistä ja pitääkö nuo mun mainitsemat amerikan poikien ongelma höpinät paikkaansa ???
     
  9. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Jaa, ymmärsin sit ehkä väärin, eli kuvittelin että tuos on sekä kutistus/venytysterät Eckold:sta. Ja niistä laskin hintaa. No ei tuota konetta tuohon hintaan itekkään tee. Ja jos se kone on Äiti venejältä niin kyl kai se käytön kestää, nopeudet vain kohdilleen.
    Pullmaxista väittävät et menee sisältä ne epäkeskoromut rikki jos hakkaa liian pienillä välyksillä. Helppo uskoa, enkä omaani ole uskaltanut kokeilla, vaan terät makaa käyttämättöminä laatikossa.
     
  10. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Mä ainakin ymmärsin et on vaan yhdet terät, kun siinä kelt.pörsin ilmotuksessa oli että vain yksi työkalupari mukana.Siinä kyljes oli musta jotain venäjän tapasta tekstiä, mut en ny voi olla varma, kun ei kuvasta kauhean hyvin nähnyt..

    Muuten, siinä kuvassa kun oli ite tehty se pidin niille terille.Jos sen koneen mukana ei tule sitä koneen alkuperästä terä pidintä mukana, niin ei sitä voi sit käyttää edes pulmaxina.Ennen kun tekee teräpitimen...

    Se on totta et ei tollasta Eckold konetta ihan heti ite tee.
     
  11. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    Onnistuuko sikkikoneella ollenkaan kanttauksen mankelointi kaarelle? eli tarkoitan vähän samaa kuin mitä kutistus/venytys-koneella tehdään...
    Tarkoitus on tehdä tuulilasin yläkarmi jossa siis on vajaa 90 asteen kantti(vai onko se nyt yli..) ja lisäksi kantti on kaareva, ei suora.
    onhan siinä toki vielä se toinenkin kantti, eli peltisuiro on melkein kuin Z:n muotoinen...

    Toinen asia on se kun näissä kutistus/venytys-koneissa tuntuu olevan aika iso tuo pienin säde, pienin mihin olen törmännyt on 1" eli 2.5cm
    Mitä jos pitää tehdä esim 5mm tai 10mm säteellä pyöristys pellin kulmaan/kanttiin, syvyyttä kantilla ei tarvii olla kuin 1-2cm
    Hankala selittää mitä tarkoitan...
    Ajattelin itse ratkaista asian polttoleikkaamalla paksusta raudasta neliskanttisen palan jonka nurkkiin teen 5mm,10mm,15mm ja 20mm säteellä olevat pyöristykset. tarpeen mukaan sitten pakotan pellin vasaralla ko. säteelle? onko muuta keinoa?
    Toinen juttu onkin sitten kun pellityksessä(käkkylän tulipelti/pyyhkijöiden alapuolinen pelti) on aukkoja jossa on noin sentin pokkaukset alaspäin ja kulmissa on 5-10mm pyöristykset.. eli peilikuva edellisestä. Tähän saan vasteet samalla kun leikkaan edellisen, eli otan leikatusta raudasta sisäkulmat talteen.

    Muuten ei kai näitä tarviis mutta kun ruoste on syönyt suht reippaasti ko. pellistä..
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Sikkikoneella saa kutistettua mut jälki on iso (ruma) ja ei onnistu jyrkälle r;lle.
    Tietty kaikki riippuu rullien halkaisijasta.

    Sikkarilla saa venytettyä helpostikin. Sillä tekee vaikka millaisen Z-mankeloinnin , rajoittavina tekijöinä ovat oikeanlaiset rullat, materiaalin paksuus ja koneenkäyttäjän ammattiosaaminen.

    Esittämääsi kanttia alkasin tekemään joko kuvaamallasi tavalla tai ajamalla sikkikoneella 90' kantille ja siitä vanhan tyylin lankareunan tehden. Toki jos on paljon em. kanttia niin saattasin koneitaa sopivat rulla parit et ensin 90' sit loppukääntö toisilla rullilla. Toki kysyy koneelta kidan syvyyttä ja korkeutta.
     
  13. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Jos mä nyt ymmärsin oikein ,eli, että on Z muotoinen peltisuiro, ja että se pitäis saada kaarelle, tai kaareutumaan, ilman kutistaja- venyttäjä laitetta.

    Toisen kantin tarvitsee kutistua, ulkoreunastaan, että se kaareutuu, ja sen toisen ulkokantin pitää taas venyä ulkoreunastaan, jotta se menee samalle kaarelle toisen kantin kanssa. Jos kutistat myös sitä toista kanttia, se menee päinvastaiseen suuntaan kuin se toinen.

    Kutistamaan pystyt, kun teet sellasen raudan jolla saat tehtyä ryppyjä siihen kanttiin, tai vaikka pihdeillä (jättää vaan rumat jäljet).
    Jos tiedät miten rypytys tekniikalla (tuck shrinking) suljetaan se ryppy, ettei aukea, kun tyssätään , teet niin.Eli lyöt harjapäävasaralla rypyn sivut sisään n. 45 asteen kulmassa, jolloin sulla on se rypyn sivut tavallaan painuneet sisään.Kun alussahan ne on suorassa. Liian vaikea nyt alkaa selittää..simppeli homma kun sen hokaa..youtube auttaa

    Tai sit teet sen rypyn, ja lämmität pillillä vähän punaseks, ja tyssäät sen vasaralla.Tyssäys onnistuu kerralla, kun pelti on niin pehmeää, kun on hehkutettu.ja toistoa taas kehiin, kunnes on muoto oikea.

    Tai, jos se pelti venyy takasin, eli ne rypyt aukeaa tai lävähtää auki, kun ei ole ne sivut lyöty oikein sisään.Niin laitat latikan niin että se on lukittu päistään kiinni peltisuiroon, esim lukkopihdeillä.Nyt naputat niitä ryppyjä alas vähitellen,se pelti ei pääse venymään takaisin, kun se latikka on kiinni päistään siinä suirossa, eli niillä rypyillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tyssäytyä peltiin..koska kun lyöt sen littanaksi, se pelti ei pääse oikenemaan suoraksi, koska se latikan pätkä estää sen..

    venyttämiseen en tiä muuta keinoa kuin harjapää vasaralla venyttää ulkoreunaa, ja vaihtaa vasarointi kulmaa, että ei tule niin paljon jälkiä...

    Kaikki keinot tarvii usean toiston, koska kun ne rypyt tyssää, se pelti silti tuppaa aina oikenemaan vähän..eli ryppyä aina uudelleen, ja tyssäys kunnes kaari on saavutettu

    Nä toimii jossain pienessä palassa parhaiten.Mut jos kyseessä on oikein pitkä,on aika vaikeeta tai työlästä saada näillä konsteilla se pala tehtyä.Ainakin musta tossa venyttämisessä on kova homma, ja väkisinkin tulee vasaran jälkiä..kyl se kutistaja venyttäjä ois kova sana..

    Ja tässähän on kyse käsityökaluilla tehdyistä tekniikoista.. en mä ainakaan muuta keksi.Mut eipä noi edelliset keinot, maksa mitään, ja ei tartte koneita...

    Ja mä aattelen täs nyt sitä Z muotoista peltiä..ja siihen pyöristykseen oon kans samaa mieltä Remmivedon kanssa, tosta lankareunus tekniikasta.
     
  14. magenta

    magenta 2nd gear

  15. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Olisi tässä tarkoitus vähän kokeilla parantaa pellin muokkaus taitoja ja tullut youtubesta katsottua mallia miten hommat tapahtuu. Mutta sellainen kysymys vain että minkä vahvuista peltiä kannattaa ruveta muotoilemaan, siis ihan vasara ja vaste/muotti tyylisesti? Taipuuko 1 mm pelti ihan hyvin käsipelillä, jos tehdään vaikka jotain pisara ja kuppi mallisia muotoja tai pellin reunaan tyylikkäämpää muotoilua vai kannattaako heti hankkia vaikka 0,75 mm peltiä? Ainahan sitä voi vaan kokeilla, mut jos olisi antaa jotain vinkkiä heti alkuun, niin ei tule turhaan paukutettua.
     
  16. Lassen videot on kyllä mainioita juttuja. Hänen kirja on myös hyvä, hän antoi sen kun teimme vaihtokauppaa hot rod osilla ja hänen koneillaan.

    0,75 ja 1,0 pellit on ihan sopivia. Jotenkin itse tykkään 1,0 pellistä, kun sitten hitsaa tigillä kiinni, on hieman "anteeksiantavampaa" hitsata kiinni kun voi käyttää hieman enemmän ampeereita. Jotkut käyttää syvävetolaatua, en ole kokeillut, mutta joku voi täällä valottaa onko semmoinen pelti parempi, jopa ehdoton?

    A
     
    Jukkaw tykkää tästä.
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Käsinmuokkauksesta en tiedä mutta tavallinenkin pelti kestää syvävetoa. Syvävetolaatu kestää tosin enemmän repeämättä
     
  18. Sumu

    Sumu Gearhead

    Mikähän tuollainen kiinnike on nimeltään ja mistä niitä saa?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Vaikkapa Motonet nimellä hitsauspuristin
     
  20. Sumu

    Sumu Gearhead

    Tänks
     

Kerro tästä muillekin!