buick -86 kaasari ja päästöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja loukusa91, 16.5.2013.

  1. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    ostin tuossa -86 buick electran, jossa on ymmärtääkseni oldsin kone? 5.0. kansissa on joka pakokanavalta oma reikä pakokaasun takaisinkierrätys putkeen, jotka menevät monen mutkan kautta ilmanpuhdistajalle. auto on TUOTU JENKEISTÄ KÄYTETTYNÄ, otteessa ei lue mitään vähäpäästöisyydestä, tai lyijyttömästä bensasta (kattia ei ole) tästä olisi pari kysymystä asiasta enemmän tietäville?

    -jos revin kaikki takaisinkierrätys letkut helevettiin, tukkoan kansissa olevat reiät, laitan uuen edelrokin tai jonku muun kaasarin ja säädän kohilleen, onko valmis leimalle

    - pakosarjoilta lähtevät takaisinkierrätys letkut menevät (alipaine?) pumpulle jota hihna pyörittää, vaikuttaako sama pumppu mihinkään muuhun esim. lämmityslaitteen toimintaan? buickissa on sähköiset napit ilmastointi/lämmitys laitteelle? en ainakaan huomannu että siit minnekkään muualle letkuja ois menny

    osan letkuista revin jo pois, osan tukin, laitoin 8 uutta sytytystulppaa niin auto alkoi käydä jo jotenkin mutta kuskin puolelta alkoi lentää syylärinestettä moottorin kyljestä jostain pakosajan luolta, pukkas höyryä oikein kunnolla, ehkä joku pultti/lommi päässyt löyhälle, voiko olla pahimmassa tapauksessa kansipahvi?

    kiitos jo etukäteen jos joku jaksoi lukea/vastata :rotfl:
     
  2. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: vähäpäästöinen -86?

    Villiveikkaus ettei me mittauksesta läpi. Ja pahimmassa tapauksessa lohko halki jsota se tunkee vettä. Pahvihan nyt ei se pahin olisi. :D
     
  3. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    jos nyt oletetaan, ettei menisi läpi ilman nuita saastelaitteita, niin miten tuollainen on mahdollista saattaa toimintakuntoon, tai mikä voi olla vikana kun se ääntää kuin astmainen kameli eikä käy kunnolla ja sammuu kun vaihdetta tarjoaa?
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Monikin asia. Varsinkin jos se pahvi vuotelee. Alota vaikka tutkimalla sen sytys. Kaikki pytyt pelaa ja sitte tsekkaa jollaa startti sumulla vuodot.
     
  5. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Varmasti menee päästöistä läpi ilman saastelaitteita, jos sytkä ja seokset on edes sinne päin. Omassa '86 Electrassa oli HC ~140PPM ja CO 0,65% ilman kattia ja korvakuulolta säädetyllä väljällä ja kierolla Rochesterilla. :D

    Kannattaa myös tarkastaa että imusarja ja EGR:n kello on kunnolla kiinni, mulla ne on aiheuttanut eniten alipainevuotoja.

    Ainakin 7A kansissa on vesiproput pakosarjan etu ja takapuolella, voisihan se syylarineste hyvässä lykyssä niistäkin vuotaa.
     
  6. chevyartsi

    chevyartsi 3rd gear

    ne pakosarjaan menevät putket on lisäilma pumpun sellaiset että joskus saatiin päästöt kohdilleen.eli lisäilmapumppu pois ja putket hitsaa sarjojen päältä umpeen.jää enempi tilaa muulle huoltotoimille.silloin saat oikeat pakokaasu arvot putkesta ja saattorin poistat kans,ei pakollinen ,suora putki tilalle
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    minkä ihmeen takia kaikki sähkökaasarivehkeiden "korjaaminen" aloitetaan repimällä kaikki alipaineletkut hevonkuuseen? jos ostaisit kaupasta uuden tojotan niin menetkö ensimmäisenä konehuoneeseen ja revit kaikki alipaineletkut ja sähköjohdot vittuun sieltä, turhaa paskaahan ne...

    katin voit poistaa, samoin ILMAPUTKET kansista ja sen ilmapumpun. pakokaasujen takaisinkierrätys hoituu imusarjan kautta ja sitä ohjaa se pyöreä, laakea lätyskä siinä kuskinpuolella kaasarin vieressä.

    toinen yleinen viritystapa on repiä PCV:ltä kaasarille menevä putki irti ja tukea se johonkin hyödyllisempään paikkaan kuten esim. runkoaisan sisään. näin saadaan yksi letku lisää piiloon ja koneen huohotus menee aivan vituiksi ja rupee kertymään vetistä möhnää koneeseen.

    tuossa pihalla on 2 autoa sähköhimmeleillä ruuditetuilla 307:lla. capricen keulalla VIN-Y ja cadillacissa VIN-9. ensimmäisellä pääsee 10-11l matkassa ja jälkimmäisellä 9-10l. ja miksi? koska kukaan tupajumi ei ole päässy konehuoneeseen talikon kanssa heilumaan ja kaikki ne ilkeät alipainevehkeet ovat paikallaan ja pelaavat!! ja päästöistä, capraissi pistää CO 0.8 HC 130 ja caddy CO 0.5 HC 100. kummatkin ilman kattia. pitäsköhän mennä repimään kummastakin kaikki alkuperäiset rojut konehuoneista pois ja pistäis vaikka vanhoja taunuksen kaasareita sinne vaikka 4 per kone, menisköhän päästöt paremmiksi ja kulutus pienemmäksi?? ja tietysti jätetään tietokonejakaja paikalleen ja ihmetellään kun sytkäennakot ei olekaan mitä pitäisi ja ecu ei enään osaa ohjata turbiinilukkoa ja silti ajetaan oD päällä ja kohta tehdään uus topikki että miksi th200 luistaa nelosella ja on muutenkin paska...............................
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Kun näyttää siltä, että uusi sukupolvi on löytänyt viimeiset liikenteessä olevat, Suomelaan aikoinaan tuodut B-body farmarit, niin olisi jonkinsortin kulttuuriteko leikata puolet OD:n tekniikkapalstan kyssäreistä laatimalla suomeksi lankkukyljen tekniikan ABC:n. Pitäisköhän yrittää ja paljonko maksetaan vai pitääkö itse maksaa :rotfl:

    Sorry ot...
     
  9. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    en purkas pois jos nuo vehkeet pelaisi tässä autossa, tai jos niille olisi jotain tehtävissä, vaan ei nuita kerta kaikkiaan saa toimimaan. ei tullu tosiaan mieleen että voi tulla ongelmaa sytytyksen ja turpaani lukon kanssa. puuhakilvillä olen tämän päivän cruisaillut, ei sitä nestettä niin paljo vuoda... tyhjäkäynti ok, ei sammuile. puolikaasulla kiihdyttäessä vähän nikottelee mutta talla pohjassa taas pelaa... pitää vielä kokeilla jos saan tuon orkkis kaasarin säätöihin niin turhaapa sitä vaihtaa!
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    sitä kaasaria ei paljoa konehuoneeseenpäin säädellä. kantsii ensiksi pistää kaikki muu tekniikka iskuun ja sitten säätää. joo se ecu lukee kaasuläpänasentotunnistinta, lambdaa, koneen lämpöjä, imusarjan painetta ja ulkona vallitsevan ilmanpaineen ja näiden perusteella tiksuttelee suuttimia kaasarissa on-of-on-off-on-off, säätää syttyennakot (ei perusennakkoa) ja komentaapa vielä turbiinilukkoakin. ecu saa nopeustiedon mittaristolta, ei lootasta. eli cruise controllissa on paljon elektroniikkaa ja vähän mekaanisia osia ja sekin toimii ecun kautta.

    kun ostin tuon nykyisen kapraissin niin se kävi päin v**** sammuili ja veto oli kateissa, huono käynnistymään jne jne. seyitä oli seuraavaa:

    löysällä oleva jakaja, syttyennakot heitteli aika pahasti
    toinen kansi halki
    3 pakoventtiiliä vuoti todella pahasti
    2 imuvenaa vuosi
    toinen pakosarja valskasi
    pakosarjojen yhdysputki vuosi

    sytkä kohdalleen ja pakopuolen vuodot kuntoon ja auto alkoi käymään jotenkin. ongelmia oli päästöjen kanssa kun co oli alle 0.9 mutta hc huiteli 1600-2000. saatiin päästöt kun huudatettiin konetta niinkauan että ilmanputsarin kannesta alko rasva käryään ja sitten kaasu ylös ja testeristä printtiä. kansirempan jälkeen ei ole ollu päästöjen kanssa ongelmia ja käynti on priimaa.

    onko sulla se alipainekaaveli tallessa siellä konehuoneessa? siis siinä syylarin päällä sellanen tarra missä on reitit että mikä menee mihinkä?
    käy ensiksi letku kerrallaan kaikki alipainejutut läpi ja vaihda hyvältäkin näyttävät letkut uusiin. sytkä kans kohilleen, joko yhdistät diagnostiikkatöpselistä a ja b nastat ja pistät koneeseen 1500rpm ja sytty 20 astetta ennakolle TAI korvat hörölle ja perstuntumalla haet nakutusrajalle. koneessa on, tai pitäis olla nakutusanturi kuskinpuolella ekassa pakkasropun reiässä mutta persdynolla sain polttoaineen kulutuksen kohdilleen verrattuna tehtaan ohjeeseen. pari hepoa tais jäädä laitumelle tosin...

    mulla on yks ajosta hyllyyn jääny sähkökaasari ja jotain noita alipainevempaimia, se joka meinaa pitää vehkeensä orkkiksena saa lunastaa erittäin edullisesti niinpaljon "turhia saastepötiköitä" kun tarvii tai jaksaa kantaa :D
     
  11. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    jeps, saas nähdä mitä alkaa löytyyn, vein tänään auton pajalle. pikku deellä piti ajaa koko matka kun isolla ei jaksanut vetää. tosin tyhjäkäynti on hyvä ja ei sammu vaikka laittaa vaihteen päälle niin en usko että mitään vakavampaa koneessa on. tilasin autoon täysin kunnostetun alkuperäisen kaasuttimen. joo autossa on kyseinen lätkä paikoillaan. kun auto mulle tuli niin imusarjalle menevä letku oli halki, jarrutehostimen putki melkein irti ja pumpulta tuleva bensaputki täysin kasassa :odroll: eli paljon on jo parantunut käynti.
     
  12. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Oman auton ainoa poistettu saastelaite on katalysaattori, koska se oli jo hajalla kun tein tuplaputket. Ja vaikka autossa onkin peltisarjat, niin värkkäilin EFE:n kuristinläpän kuskinpuolen kollektorin perään. Myös EGR on kiinni ja toiminnassa, samoin ilmapumppu johon hommasin nippelit.fi:stä uudet ilmaputket kun tein konerempan. :poff:

    Noin kuukausi sitten tuli tehdaskorjattu sähkö Rochester vanhan tilalle, nyt kone toimii huomattavasti paremmin. Vielä pitäisi korjailla EVAP, siitä näyttäisi olevan se imusarjan vesikanavaan tuleva lämpöhana hajalla.
     
  13. Fargo

    Fargo Gearhead

    Muistakaahan se jakoketju ja rattaat myös...
     
  14. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    syylärinestettä tulee kannen ja pakosarjan välistä? (en ole prkanut vielä enemmälti) että liekkös kansi halki vai tuleeko pakosrjan pultin välistä nestettä? se selviää jo tulevalla viikolla, mutta saako näihin enää uusia kansia mistään jos pahin pelko käy toteen? vai joutuuko ostamaan käytettynä?
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    olisko kansipaffi menny ja tulee kuitenkin kannen ja lohkon välistä? eikai tuossa ole muuta oikotietä kuin ottaa kannet irti. vanhoja, käytettyjä mutta käyttökelpoisia kansia löytyy kyllä. oldsin tapauksessa molemmat kannet ovat samanlaiset, voit asentaa ne ristiin niin ei tarvi hommata mitään tiettyä, kunhan nurkassa oleva numero täsmää. itse vaihdoin vanhat kannet kaljalaatikkoon ja paikallinen sepittäjä otti 70€ kun raapas uudet seetit ja plaanas dekkitason suoraksi. + uudet tiivisteet toki
     
  16. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Pakosarjan pultit ei mee vesitilaan, eikä kannenpultit.

    Ite ostin suorat käytetyt kannet 50€ uusilla venttiilivarren kumeilla ja kannentiivisteet oli yhteensä 45€
     
  17. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    heh, ei ainakaan pakosarja ajaessa irtoa, on meinaa pultit kiinni. 1 jo katkesi, kunnes "apina" tajusi että pakosarja sopii tulemaan kannen mukana. tänään siis nesteet päästetty kooliin, venakoppa vuotavan kannen puolelta, ja pakosarjain yhysputki irti. ym pientä. enpäs ole ennen V8 käyntiä kuullut pelkillä pakosarjoilla, ihan meinasi herkkä hetki tulla kun "astmainen kameli" kuulostikin jo nuhaiselta karhulta :rotfl: huomenna sitte imari ja kansi/kannet pois niin nähärään mitä on olssilainen syöny (nesteiden lisäksi) katotaan mitä keretään...
     
  18. loukusa91

    loukusa91 3rd gear

    kans on pöydällä, ja eihän siinä mitään silmin nähtävää vikaa ole. totta kait siinä voi joku hiushalkeama olla. eipä silti, saattaa se tulla siitä lommistakin. toisen kannen jätin paikolleen ainaki vielä ku ilmastoinnin vehkeet pahasti tiellä. tottapa tuo pittää se lommi saaha 100% varmasti tukittua ja uus pahvi ja lyyä kokoon. en sitte tiiä löytääkö joka letku oikean paikkansa roksesterista kun ei tullu merkattua letkuja :D onhan siinä se tarra. ja jos jollain on nyt niitä halpoja oldsin kansia tiiossa niin saa ilmotella :eek: mukavahan se ois laittaa semmonen varma kansi.
     

Kerro tästä muillekin!