Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Niin, kyllähän tuo syöttöpumppukin on mielessä käynnyt.

    Koneella on nyt ajettu 185tml. Viimeiset kaksi vuotta olen säännöllisesti käyttänyt polttoaineen seassa liukastetta, talvella enempi. Vaan minkäs sille voi jos jumittelemaan alkaa.
     
  2. elmer

    elmer 3rd gear

    Se mitä ite en ymmärrä on että joillakin joissa sama pumppu vedetään ilman lisä luikkaria 40 000h ja toiset kaikilla poppatansseilla 4000h... Samalla linjalla kuitenkin romppeet tulee.
     
  3. controller

    controller 1st gear

    Jahas. Mulla levisi kuskin puolelta vetarin ristikko. Tai en pimeessä tutkinu sen kummemmin, muuta kun että väljää tuntuu olevan reilusti ja melko kilinän pitää ajossa. :)

    Onko minkälainen savotta vaihtaa? Mistä saisi nopeesti uuden? Tuleeko uuden ristikon mukana ne kupit joissa on ne laakerineulat?

    Auto on Ram 2500 -96
     
  4. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Simppeli homma vaihtaa tuo ristikko. Napa saattaa olla tiukassakin, joten varaudu pusaamiseen. Huonolla tuurilla napa ottaa itteensä, jolloin joutuu laittaan uutta tilalle.
    Aukaset vaan sen vetarin navan mutterin ensitöiksesi, siitä sitten edeten ite navan irrotukseen. Navan mukana tulee yleensä se vetarikin sieltä akseliputken sisältä.

    Miten muistelisin, että joku olisi ristikon vaihtanut sen enempiä purkamatta, napa paikoillaan.

    Ristikon kupit lähtee moskalla lyöden, ruuvipenkissä tai prässillä pusaten. Ja ne ristikot myydään täydellisinä, rasvaa vaan neulakupit huolella vetaria kasatessa.

    Vielä tuohon mun nykimiseen. Jos tänään vaan kerkiän, kokeilen toisia suuttimia. Kirkasta letkunpätkää vois kanssa kokeilla polttoaineen imuputkeen, lähinnä että varmistuu tuo ilmattomuus.
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    oletko kattonu että esilämmitin on kunnossa? ettei imis ilma sieltä
     
  6. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Oon kattonu, tuolla se autotallin hyllyssä makoilee :rotfl:
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mä oon vaihtanu ristikon siten etten ole irrottanu vetaria navasta. Vanhan ku viel palastelee rälläkällä ni aina nopeempaa 8) Kai se ristikon vaihto onnistuu ilman purkamisia, pitäis joskus kokeilla.

    Tossa mun autossa on kans ollu käyntihäiriöitä pari viikkoa, yhtenä päivänä vaa otti eikä käynnistyny. Armottomalla sahaamisella viimein lähti, valtavan savupilven saattelemana. Tovin ihmettelin että mikä on, eikä siihen aikaan päivästä enää mistään saanu osia. Hansikaslokerossa oli kuitenki uus ylivuotoventtiili, joten ajattelin kokeilla sitä. Ja kas, toimi helvetin hyvin! Pari päivää oli hyvä kunnes taas alkoi rötäämää, eikä meinannu käynnistyä ja sitte ku sai käyntiin niin piti pitää kierroksia ylhäällä, muuten sammui heti. Käsilutkuttimella ku pumppas niin käynnistyi, mut käynnissä oli pientä ontumista eikä vastannu kaasuun kovinkaan herkästi. Eilen nakkasin uuden filsun ja siirtopumpun paikalleen, ja eka käynnistys oli kuin ennen. Sitte ku auto seisoi hetken pihalla niin ei perkele lähteny :mad: Eikä auttanu käsilutkutinkaan, piti avata ilmausruuvi. Ja sieltä tulikin ihan pirusti ilmaa! Sit taas lähti käyntiin, ja kävikin ihan ok ja voimaakin tuntui olevan. Mutta jos se nyt kun menen kokeilemaan, eikä lähde niin seuraavaks ohitan sen lämmittimen, ja jos sekään ei auta niin sitten siellä on pakko olla putkissa vuoto ku tuntuu et aineet karkaa jonnekin.
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mikä kierre siinä polttoainelämmitimen nipassa on? Lienee millisellä kierteellä, joten vois saada hytikkakaupasta? Lyhyen nipan numero on 3925954 ja sen saanee Machineryltä, mutta tulee mokomalle osalle hintaa kuluineen kun ei muutakaan ole tarve sieltä ostaa tällä hetkellä.

    Ei käynnistyny ensi yrittämällä, lutkusta muutama painallus ja heti käynnistyi. Annoin käydä tyhjäkäynnillä, ja muutaman minuutin päästä kuoli. Lutkuttimen painelulla sai käymään hetkeksi, mut ei vaa jääny käymään. Sitten ku avasin ilmaruuvin, en painanut lutkutinta, niin sieltä tuli ilmaa hetken aikaa. Lutkulla loput pois ja uus yritys, käynnistyi lähes laakista ja kävi nätisti ja tasaseen. Nyt jos jättäis käymään niin luultavasti sammuu muutaman minuutin kuluttua. Eli selkeesti horii ilmaa jostain välistä. Pitää maanantaina vaihtaa nailonit tankilta moottorille ja nakata pois se lämmitin. Esisuotimen tiivisteenkin vois kyl uusia, voihan se vuoto olla siinäkin.
     
  9. controller

    controller 1st gear

    Täytyy maanantaina rueta soittelemaan ristikoiden perään, jospa ensviikonloppuna pääsis vaikkapa työpaikalle niiden kanssa noitumaan. Äsken kävin kattelemassa niin on väljä myös vänkärin puolelta, ei tosin yhtä pahasti kuin kuskin puolelta.. Mutta pitääpä ne molemmat vaihtaa.

    Tuli just mieleen, että eipä niitä oo tullu rasvattua :(
    Olisko jotain osaa joka tuppautuu hajoamaan tuossa operaatiossa, ja kannattaa ottaa varalle? Tilanne on semmonen että auto ei voi jäädä halliin odottelemaan osia, vaan pitää saada samalle päivää ajoon.. Tai edes pihalle.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Yksi testaamisen arvoinen asia on kaataa kylmää vettä syöttöpumpun päälle. Elementit kaiketi alkaa jumittamaan lämmetessään, eli vesikylvyllä jos käynti korjaantuu, on vika jumittavissa elementeissä jotka sitten jäähtyessään taas unohtavat jumittelun
     
  11. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Täytyy pitää mielessä tuo vesijäähdytys. Jotenkin tuntuis että ilmat kun lämpenee, niin oireetkin vaan pahenee :mad:

    Entäs tämä, mulla on tuo imupuoli nyt kokonaan kumiletkusta, niin voisiko olla sen verran luttanaa ja elää pumpun syklien mukaan, että häiritsisi tuota aineen virtausta? Lämpöset kelit voisi vaikuttaa myös tähän.

    Täytyykin kokeilla tuolla nylonilla, sorvaan vaan holkit klemmareiden kohdalle.

    Noi mun halpis Stage 1 ruikkijoilla on kyll ajettu jo noin 80tml, ett huolto tekis varmaan hyvää niillekkin. Jos ensin tuolla nylonilla ja sitten suuttimilla.

    Controller, jos ne pyörännavat kovinkin tiukassa, niin vaarana on että irrotellessa ottavat itteensä. Muuta herkästi hajoavaa ei kyll pitäis olla. No tietty akselin kupin korvake jos sattuu kuppia irrotellessa murtuun.
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Vetarien stefat saattaa ottaa itteensä jos ovat jo kovin vanhat, mutta sen huomaa sit pari päivää remontin jälkeen. :cry:
     
  13. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Ensi viikonloppuna pitäis vaihtaa jäähy nesteet ja samalla lämppärin kenno. Tuohon kennon vaihtoon liittyen niin tarviiko niitä ilmastoinnin putkien liittimiä avata, vai riittääkö putkissa pelivara sen verran että saa lämppärin nykästyä ulospäin notta saa vanhan kennon pois ja uuden tilalle?
     
  14. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Polttoainelämmitimen ohitusleikkaus suoritettu, eikä tuo vielä ole oireillu. Käy nätisti ja on hörpötelly tyhjäkäynnillä yli vartin. Aikaisemmin sammui alle viidessä. Hieman kyl vituttaa ku turhaan vaihdoin pumpun, mut onneks en ostanu Us-Partsin tai muiden 270€ pumppua ku paikallisesta löytyi 130€ uus, eikä ole edes mitään kiinanpaskaa vaan Italialainen (ehkä se on ihan hyvä vaikken olekkaan vakuuttunu Italiaisten autojen laadusta).
    Mut huomenna selviää että oliko vuoto siinä lämmitin/esisuodin paketissa.
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Hahaa, se toimii!! Ilman mitään poppakonsteja, avaimesta vaan käänsi ja kone jyrähti yskimättä käyntiin 8)
     
  16. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Itse kun kennon vaihtelin, niin ei tarvinnu koskee ilmastointipuolen hilppeisiin ollenkaan. Mut se kojelauta on sitte perkeleen herkkä särkymään. Nimimerkillä Kojelaudassa Jyrkysen pään kokonen reikä..

    Yhteen palaseen kokeilin ruuvarin kannalla napata, ei tarvinnu kovaa napauttaa, nii heti halkes.
     
  17. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Oma kojelauta on jo valmiiks ku maajäristyksen jäljiltä :rotfl: no joo hyvä tietää ettei tarvii ac:n putkiin kajota.
     
  18. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Oli mullakin tossa jo valmiiksi halkeamia, mutta eipä oo enää halkeamia :poff:

    Suunnittelin jo yhessä vaiheessa, että olis pellistä tehny kojelaudan, nii ei halkeilis :D
     
  19. controller

    controller 1st gear

    Jeps kiitoksia vaan.
    Sen verran vielä, että tarvisko tuohon tyrkätä neliveto päälle ja vetästä yks vetari kerrallaan ulos, ettei tipu mitään romuja perän sisään..
     
  20. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Vasemmalla puolella ei merkitystä, mutta oikealla puolella on se kytkentäholkki joka tipahtaa pois jos ei ole neliveto päällä. Mut ei se ole paha rasti laittaa takaisin, kytkentähaarukka irti (neljällä ruuvilla), työntää holkin sisemmälle vetarille ja asentaa ulomman paikalleen. Sitten siirtää holkin ulomman päälle ja haarukka takaisin.
     

Kerro tästä muillekin!