Ford 9" perän etulaakerin asennusvinkkejä kaivataan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja finnflat, 17.5.2013.

  1. finnflat

    finnflat Gearhead

    Tilanne on siis seuraavanlainen. Pitäisi saada Ford 9" perän etulaakeri oikeaan momenttiin käyttämällä uutta krymppirengasta (crush sleeve ?).

    Ensimmäinen yritys meni pieleen koska onnistuin asentamaan stefan väärin (vuotaa) ja vielä vanhalla krympillä. Lieneekö siis edes oikeassa momentissa ja hampaat kohdillaan ? En usko eli uusiksi menee jo tietenkin siksi koska vuotaa kuin seula.

    Perä on tietenkin jo kiinni autossa ja auto pyörillään. Irroittaa en enää haluaisi. Auto on montulla joten pääsen hyvin alle.

    Uusi stefa ja krymppirengas on tulossa. Kyseessä 28 spline perä.

    Eli hyviä vinkkejä kaivataan, kiitos jo etukäteen. Ilmeisesti ainakin kannattaisi valmistaa työkalu jolla voi pitää vastaan kun vääntää päämutteria? Työkalu siis kiinni joukin pultinreikiin?

    Nimim. Perästä kuuluu...
     
  2. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    yleensä kyl stefan vaihto tehdään vanhalla krympillä ja yoken mutteri lukitaan samaan kohtaan missä ollutkin , koska silloin ei mikään ei oleellisesti muutu laakerikireyden tai akselin sijainnin osalta , eri asia sit jos laakerit on kuluneet ja välys aiheuttaa stefan vuodon
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Tuota, eikö yoken mutteri pidä irroittaa myös jos yoken akselin stefa vaihdetaan ? säädöt menee siinä siis ?

    tyhmä
     
  4. finnflat

    finnflat Gearhead

    OK, kiitos.

    Stefa on uusi mutta asennettu väärin joten itse asiassa vuotaa reunalta, ei keskeltä. Tai sieltä se öljy ainakin näyttää tulevan. Avattava se on joka tapauksessa ja jos stefa on rikki tai hajoaa irrotettaessa, uusi on valmiina. Mitään laakereita tms. en vaihtanut joten mikään osista ei ole muuttunut, en vaan tullut tehneeksi kasausta kunnolla eli tein täysin ilman momentteja, "kunhan on kireellä" -tyyppisesti... Puolustuksekseni voin sanoa että siitä on aikaa... Nyt olen ehkä viisaampi... :oops:
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Tulihan oikeanlainen stefa ??? Esim 58 edseleissä on vanhempaa isolaippaisempaa stefa mallia, ulkohalkaisija noin ca. 8 cm, kun taas normi stefan näköisessä on ulkohalkaisija pienempi ca. 6cm ?
     
  6. finnflat

    finnflat Gearhead

    Joo, stefa on oikeanlainen, se vaan tuli asennettua ILMAN tiivisteliimaa, vuotaahan se... (Tämä alkaa muuttua nöyryytys- tai nöyryysketjuksi...) Auts... :lol:
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    krympin tarkoitus on saada aikaan oikea "esijännitys" laakerivälykseen , eli kun se on kertaalleen tehty oikein se ei muutu kun yoken mutteri avataan ja vedetään samaan ja lukitaan.

    ellei sitten tosiaan ole jo välystä , siis kuluneet vetopyörä-akselin laakerit , ja silloin jos vedät uudella krympillä tiukemmaks niin myös hammaskosketus ison lautaspyörän ja vetopyörän välillä muuttuu , eli vituiks män
     
  8. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    hah hah, ex-edselis pientä lätäkköä kehitti perän alle,
    tilasin siihen 1 sekä 2 mallin stefat ja myös repair sleeven.
    Sitten menin auton alle, ja huomasin että kaikista perämurikan
    pulttireikien vierestä oli tihkunut öljyä, noh, kiristin perämurikan
    pultit, about jokanen oli hyvin löysällä , kirsitin noin runsaan puoli kierrosta, nyt ei enää lätäkköä tule, tavallaan :wc: mutta kuitenkin :rotfl:
    terv. dumb & dumber
     
  9. finnflat

    finnflat Gearhead

    En koskaan puuttunut Edselin perään... (Ehkä juuri siksi se vuoti, hah hah...) Jostain sain vihjeen että sinne pitäisi laittaa kupariprikat niiden pulttien alle..? Mikä niiden merkitys on ?

    Mutta joo, mikähän se olisi se momentti tuolle isolle pultille ? Ja kannattaako sitä uutta krymppirengasta sinne sit laittaakaan ?
     
  10. finnflat

    finnflat Gearhead

    Potilas on muuten tässä... alkaa olla aika hyvällä mallilla...

    [​IMG][/URL]
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mille isolle pultille , onks tää edes fordin 9" taka-akseli kyseessä , jossa iso mutteri missä "kaulus" mistä lyödään lukitus pienenvetopyörän akselin uraan
     
  12. finnflat

    finnflat Gearhead

    Tarkoitin yoken mutterille... Mulla menee termitkin sekasin... Ei mee hyvin...
     
  13. finnflat

    finnflat Gearhead

    Tehdään niin että otan sen viikonloppuna auki ja näppäsen muutaman kuvan niin tiedetään että puhutaan samasta asiasta...
     
  14. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Niiden kupariprikkojen tarkoitus on tiivistää!
     
  15. finnflat

    finnflat Gearhead

    OK, kiitos, selvisi sekin. Laitoin itse niitä koko kierroksen mutta niitä ei kai välttämättä sitten olisi tarvinnut kuin alemmille pulteille mutta tuskina haitannee..?

     
  16. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Tekevälle sattuu :odroll: Mullakin menee 9-tuumaisen kyseinen stefa uusiksi toisen kerran samassa peräremontissa. Toista stefaa hakiessa ei kaupassa tiivisteliimasta sanottu sanaakaan, mutta neuvoi etsimään juuri stefan peltikauluksen kokoisen asennustyökalun, jotta ei mene vinoon. Sanoi että yleensä työkalu menee sorvaushommiksi. Kuulemma jos ei tiiviste mene pohjaan tai aivan suoraan niin ei pidä. Itse löin ensimmäisen vasaralla ja puupalikalla...en ole kovin yllättynyt että meni pieleen. Noo, oppihan siitäkin jotain. Kaveri sorvasi paksuseinämäisestä putkesta juurikin oikeankokoisen ja -mallisen "holkin", jolla tarttis huomenna yrittää.

    Ymmärsin että siinä stefassa on tiivisteaine valmiina. Punainen nihkeä aine kauluksen ympärillä...ei se oikein maaliltakaan tunnu ja on helevetin piukka paikalleen. Pitäisikö vielä liimaakin laittaa?
     
  17. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Hmm...ei se vuotanutkaan tiivisteestä vaan pinionin akselia pitkin yoken sisäpuolelta. Enpä olisi uskonut että mahtuu sieltä tulemaan pultin välistä. Vaivaan todennäköisesti auttoi tiivisteliiman laittaminen.
     

Kerro tästä muillekin!