Ilmastointi ja sähköflekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja HT, 14.5.2013.

  1. HT

    HT Gearhead

    Tarkoitus laittaa sähköflekti, mutta tuo ilmastointi hiukan aiheuttaa harmaita hiuksia. Muutama kysymys aiheesta:

    Pitääkö flektin aina pyöriä kun AC on päällä? Jos näin, kytken sen toimimaan silleen että pyörii aina kun AC on päällä.

    Syyläriin tulee taustalevy, jossa vain flektin/flektien kokoinen reikä, ja flekti/flektit ovat imeviä. Näin saadaan paremmin imettyä ilmaa koko syylärin alueelta, eikä pelkästään flektin kohdalta.

    Miten iso/tehokas flekti pitää olla että se riittää ilmastoinnille?

    Ajatuksena laittaa 2 flektiä, joista vain toinen pyörii kun AC päällä. Tämä siksi ettei suotta pyöri iso flekti jos moottorilämmöt ei sitä vaadi. Olisi sitten toinen flekti joka menee päälle vain jos moottorin lämmöt vaatii.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaa varmaan ottaa mahneettikytkimeltä heräte flektille ja siihen vielä askarrella viive, jotta jäähdyttää kennoa hetken kompuran sammumisen jälkeen.

    Laita se ilmastoinnin flekti myös kytkeytymään kun moottorin lämmöt nousee, vaikka korkeammassa lämmössä. Tehostuu motin jäähdytys.

    Koosta ei muuta mielipidettä ole kuin mahdollisimman reilu.
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Helpompi laittaa ilmastoinnin kennoon sopiva anturi joka kytkee flektit päälle kun tietty lämpötila ylittyy. Tästä lämpötilasta voivat
    viisaamman kylmäalan ihmiset kertoa enemmän.

    Ilmastointia tosin ei voi liikaa jäähdyttää joten jos virtaa piisaa ja korvat kestää niin flektit pyörimään aina kun ilmastointi on päällä niin pääsee kompressorikin helpommalla.
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Näinhän se tietysti olisi järkevin. joku vaan kun osaisi sanoa tuon lämpötilan. Turha se on pyörittää aina sitä flektiä, kun ei sitä ainakaan maantieajossa tarvitse.
     
  5. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Jos laittaa anturin niin lämpötila vois olla jotain 40-50 astetta lauhdepuolella. Jos kytkee suoraan niin lauhtuu liikaa ja imupuolen paine putoaa, eli pätkii matalapaineesta. Varsinkin jos hieman vajaa. Eli voi lauhduttaa liikaa.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Anteeksi kun lainaan ketjua, mutta osui niin yhteen tuo otsikko :) Multa korkkasi tuossa syksyllä toisen flektin laakerit autosta (oletettavasti ilmastointia käskyttävä) ja nyppäsin vaan johdon irti, kun oli sen verran hankalassa paikassa etten silloin jaksanut alkaa sitä väkertämään ja meinasin että talvi ja kaikkee, niin eihän se moista tartte. No, tässä joku aika takaperin jo autuaasti koko jutun unohtaneena hirtti sitten ilmeisesti kompura jumiin. Kiilahihna vaan savuaa, kun magneettiventtiili vetää...

    Voiko se flektin toimimattomuus paskoa kompuran niin että se leikkaa kiinni? Ilmeisesti...
     
  7. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Kylläpä siinä niin pääsee yleensä käymään...
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Avaatko tätä vielä yksityiskohtaisemmin auki. Siis selitä kuin 5-vuotiaalle. :wink:
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Eikös lähes kaikissa autoissa flekti lähe pyörimään kun ilmastoinnin laittaa päälle?
     
  10. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Joissain lähtee, joissain ei, joissain on kaksi nopeutta ym. Vanhemmissa mersuissa ohjaa painekytkin. Volkkareissa on kaksinopeuksinen flekti. :lol:

    Helpommalla pääsee jos laittaa suoraan pyörimään, tarkistaa vaan onko 2 nopeuksinen.
     
  11. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Meinaatteko oikeasti, että kompuran saisi rikottua jos flekti ei pelaa ?
     
  12. smuige

    smuige Gearhead

    Varmaan riippuu paljon järjestelmän toteutustavasta, muuten kait jokaisesta jenkistä missä on vain mekaaninen viskopotkuri ois kompura hajalla...
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Voyageri -90 ainakin kytkee flektiä satunnaisesti ilmastointiin nähden joskus lähtee heti joskus viiveellä.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Onnistuuko tällainen kytkentä? Yksi flekti mutta kaksi anturia.

    Toinen anturi mittaa moottorin lämpöä ja kytkee flektin päälle kun asetettu lämpö saavutetaan.

    Toinen anturi mittaa ilmastoinnin kennoa, ja kytkee flektin päälle kun asetettu lämpö saavutetaan, mutta ennen flektiä laitetaan esivastus, jotta flekti pyörii huomattavasti hitaammin, koska oletettavasti ei tarvita yhtä voimakasta ilmavirtaa kennon jäähdytykseen kuin syylärille.

    Siis voiko vetää kahdelta eri anturilta ohjauksen samaan flektiin?
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voi vetää.
    Tuolla tavalla toteutettuna kuulostaa myös aivan toimivalta ratkaisulta.


    Miten flektin toimimattomuus hirttää kompuran laakerit jumiin?
     
  16. HT

    HT Gearhead

    Se joka tuntisi sähkötekniikkaa paremmin voisi kertoa mitä kaikkia komponentteja tarvitsee ja kuinka ne tulisi mitoittaa.
     
  17. HT

    HT Gearhead

    Tarkemmin kun mietin asiaa, anturihan tulee flektin jälkeen ja sen kautta maadottuu tarvittaessa. Joten ei ollutkaan niin yksinkertaista.
     
  18. NymiS

    NymiS Gearhead

    Flektien toimimattomuus.
    Järjestelmän lämpötila nousee liian suureksi ja öljy rupeaa "palamaan" ja muodostaa samalla happoa ja korkeapaineet nousee liian suureksi joka osaltaan rasittaa kompuraa.
    Näiden yhdistelmä sitten jossain kohtaa käy kompuran elämänkaaren päälle.

    Tämmöistä olen kuullut, kylmäalan ihmiset korjatkaa jos olen kuullut vääriä juttuja.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos kennoa ei jäähdytä, eikös se paine nouse, jolloin painekytkin sammuttaa järjestelmän.

    Yhdessä autossa oli kuivain tms tukossa, se kävi hetken ja kun paine nousi sammui, paine laski ja käynnistyi uudestaan.
     
  20. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Anturilla ohjataan flektin relettä, eli kaksi anturia ja kaksi relettä. Kytkentä siten että moottorin lämpöjen mukaan ohjattu rele on ensisijainen, ts jos lämmöt nousee liikaa ohitetaan ilmastoinnin ohjaama rele.
     

Kerro tästä muillekin!