Ilmastointi ja sähköflekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja HT, 14.5.2013.

  1. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear


    Juurikin näin, öljy koksaantuu. Paine nousee.
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Menisikö se tällaisella?

    [​IMG]

    Potentiometrillä ajattelin että voisi säätää ilmastoinnin vaatiman kierrosluvun flektille. Olisi helpompaa kuin vaihtaa kiinteitä vastuksia. Onnistuuko?
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuossa yks hätäinen versio, ilmastoinnin ohjaaman puolen vastus on tossa ihan oikeassa laidassa. Lämpötila-anturit on nuo alareunan laatikot, maadoittavat versiot. Jos sinne kaksnapaiset eli pluspuolen anturit laittaa niin muuttaa kytkentää sen osalta.

    [​IMG]

    On muutes hiton epäselvä, pitää kaivaa roskista tuo kuva ja yrittää saada parempi foto siitä.
     
  4. NymiS

    NymiS Gearhead

  5. HT

    HT Gearhead

    Tuo taitaisi olla helpoin tapa. Jotenkin kun saisi vain koteloitua tuon termostaatin, että se osaisi haistella ilmastoinnin kennon lämpötilaa. Tosin tässä kombinaatiossa flekti pyörii aina täysillä, eikä pysty säätämään sitä pienemmälle, kun ilmastointi sen päälle pyöräyttää, mikä oli alkuperäinen ajatus.
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Onnistuuko tällaisella kytkennällä?

    On 17 tuuman flekti, jossa kaksinopeuksinen moottori. Siinä on kaksi kappaletta + napoja, joista toisella toimii ½-teho ja toisella täysi teho.

    Sitten kaksi kappaletta kytkeviä releitä, joihin tulee jatkuva ohjausvirta, joka maadoittuu sitten anturin kautta, kun tavoitelämpö saavutettu. Toinen anturi seuraa moottorin lämpöjä ja toinen anturi ilmastoinnin kennon ulostuloa. Lisäksi tietysti sulakkeen kautta virta, joka menee flektille.

    Lisäksi säätövastus, jolla voi vielä vähentää tehoa, jos se pyörii liikaa. Tämä asennetaan tarvittaessa jälkikäteen.

    [​IMG]

    Ajatuksia/muutosehdotuksia? :eek:
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei ihan onnistu. Sulake on väärässä paikassa, se pitää olla releen 30-napaan menevässä johdossa. Sitten tuo puolitehon ohjaus (napa 86) olisi hyvä ottaa vaikka kompuran kelan ohjauksesta niin se toimii ainoastaan silloin kun ilmastointi on päällä.
    Ja onhan tuossa vielä se että kun moottorin lämmöt nousee niin että flekti käynnistyy, ja ilmastointi on päällä, yrittää flekti pyöriä kahdella nopeudella. Tai sit se pyörii täydellä teholla välittämättä siitä puolitehosta.
     
  8. HT

    HT Gearhead

    No niimpä on sulake heilahtanut väärään paikkaan...

    Tuota mietinkin että miten tuo puoliteho vs. täysteho menee, että jos molempiin tulee signaali, meneekö sekaisin vai mitä tapahtuu.

    Ottaisin mieluummin ohjauksen anturilla, kuin suoraan kompuralta. Tämä siksi ettei se pyöri turhaan. Maantieajossa kun sitä lähinnä tulee käytettyä, niin ei silloin kyllä flektiä tarvitse.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Aivan, meinasinkin sitä että releen ohjauksen plussa tulee kompuralta ja jos anturi olisi maadoittavaa sorttia niin maa tulisi sitä kautta.

    Niin ja tuon puoliteho/täysteho ongelman korjaa sillä, että täystehon releen nastasta 87a otat syötön puolitehon releelle (nasta 30). Eli silloin kun moottorin lämmöt nousee riittävästi, rele vetää ja katkaisee yhteyden puoliteholle ja täysteho käynnistyy.
     
  10. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Minä toteutin tuon niin, että laitoin puoliteho virtajohtoon vaihtoreleen. Eli sen ilmastointireleen ja flektin väliin tulee vaihtorele. Vaihtoreleessä nastat 30 ja 87a on kytketty yhteen silloin kun releessä ei ole virtaa. Nastaan 86 tulee ohjausvirta täysteholta ja 85 on maa. Nasta 87 jätetään kytkemättä.

    Kun laitat ilmastoinnin päälle lähtee puoliteho päälle, mutta kun moottori on tarpeeksi lämmin ja täysteho lähtee päälle term. anturin mukaan katkaisee vaihtorele virran puoliteholta. Toivottavasti tästä sai jotain tolkkua.
     
  11. HT

    HT Gearhead

    Kiitos avusta. Jokohan meni oikein?

    [​IMG]
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tässä sun eka versio muutettuna:

    [​IMG]

    Komp-ressori :D :D
     
  13. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    ^ No perkele. Tuossa 4x4_76 kytkentäkaaviossa selviää kahdella releellä. Eipä tullut tuollainen kytkentä mieleen, kun pari kk sitten kytkentöjä pähkäilin. Taas oppi uutta.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Kiitos paljon avuista. Eiköhän se tuolla pelaa.
     
  15. HT

    HT Gearhead

    Oli kaksi flektiä. Pitäisi saada ne toimimaan seuraavasti:

    Tulee ohjaussignaali A, se kytkee flektit sarjaan, ja ne toimivat puoliteholla.

    Tulee ohjaussignaali B,se kytkee flektit rinnan, ja molemmat toimivat täysteholla.

    Miten tämän voi toteuttaa? :eek:
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi ne pitää olla sarjassa tai rinnan erikseen? Vastus väliin.
     
  17. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Helpoin tehdä niin, että haalit jostain moottorit jossa kaksi nopeutta. Erilliset vastukset on aika virityksiä mielestäni noissa ampeeri määrissä. Esimerkkinä lämppärin moottorin vastukset on sijoitettu puhallustunneliin kuumuuden vuoksi. Autokäyttöön en itse ymmärrä tuota "puoliteholla" juttua jos kerta kaksi flekiä käytössä.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Helppo homma, ilmeisesti ohjaus A on edelleen päällä kun ohjaus B tulee ? eli silloin tekisin tähän tapaan, yksi normaali rele ja toinen jossa kahdet vaihtokärjet.

    http://aijaa.com/3aTy7v
     
  19. HT

    HT Gearhead

    Kiitos vastauksesta ilman ihmettelyjä miksi. :D

    Ohjaus A ja B eivät ole riippuvaisia toisistaan.
    A voi olla päällä kun tulee myös B.
    A voi olla pois päältä kun tulee B.
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    No riippuu miten puhaltimia ohjataan, mulle tuli ekaks mieleen et esim. 90c lämpöanturi kytkee puolitehon päälle ja jos se ei riitä niin toinen lämpöanturi kytkee vaikka 95c täystehon.

    Mut sithän tossa selviää diodilla joka tulee ohjauksien väliin niin et A:han jos tulee ohjaus niin diodi ei laske jännitettä B:hen, mut jos B:hen tulee ohjaus niin diodin läpi menee ohjaus myös A:han ja jos ei halua A ohjausjohtoon tällöin jännitettä niin siihen vielä yksi esto diodi.
     

Kerro tästä muillekin!