Ongelmia entisöijä Triangle Motor Co:n kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja geekoo, 19.5.2013.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^DX: Olen kanssasi samaa mieltä. Pellin muokkaus on sitä itseänsä, oli se sit mustaa, alsaa tai rosteria. Toki kaikki tässä lajissa on välineurheilua. TMC tuntivelotus on mielestäni haarukassa heidän kalusto ja tiloja katsottaessa, mut laskutettujen tuntien määrä EI missään tapauksessa.

    Pre-firmaani tein "harjoituksena" '65 avomustin korin luvalla sanoen: tarkasti. Vaihdoin taakse runkoaisat, kontin lattia kokonaan, takasisälokarit kokonaan, takakyljet,välipellin takaluukun ja rätin väliin, ulkohelmakotelot, sisemmät helmakotelot (ovat avomallissa) ja lattiakaukalot molemminpuolin. Eli auton lattiasta jäi kardaanitunneli vanhaa. Koelautaan radion korjauspala, Ovien pinnat, edestä toisen puolen sisälokarin ja iskaritornin.

    Porasin tuulilasin edestä ritiläpellin irti ja tein uudet raitisilmakaulukset ja niiden lattit. Lopuksi katselin lommot pois, tinasin tarvittavat saumat, kohdistin kantit ja raot kohdalleen, jotain pintatöitä jätettiin sovitusti maalarillekin.

    Tässä aloitettiin niin et ajoauto ensin purettiin, valmisteltiin sit puhallettiin, putsattiin, kiinnitettiin runkopöytää, mitattiin, tehtiin työt, samalla maalattiin kaikki sisäpuolet, ovet puhallettiin sisältä ja maalattiin, kaikki kotelot ja jopa runkopalkit sisältä epoksipiellä. Ehkä meni hieman pikkutaarkaksi mutta niin sovittiin että tehdään ja dokumentoidaan.

    Sitten irti pöydästä ja grilliin, jossa siistin alapuolen ja käytin maalarilla jossa vedettiin koriin 25L pikeä lisää.

    Eikä tähän mennyt kuin n.300h, tietysti ei ollut laskutustyötä joten ei ollut minkäänlaista venytystä.

    4 sivua kuvia epäjärjestyksessä

    Ok, meni vähän ohi asian, mut totuushan on että me emme tiedä asiasta kaikkea, mutta ammattitaitooni nojaten itse sanon että jos auto on ollut ajokunnossa niin todella vaikea siihen on saada menemään 580h peltitöihin.
     
  2. geekoo

    geekoo 1st gear

    Laskutettuun summaan 45k (sis. alv) sisältyy 596 h. (Lisäksi Triangle jostain syystä ei halunnut veloittaa 50,5 tunnista.) Se kattaa työvaiheet välillä kylkilistojen irrottaminen – osa kittaushommista (31.10. asti), siis myös hitsaukset.

    Auto oli täysin ajokunnossa, läpäissyt katsauksen joka vuosi, tekniikassa ei vikaa. Kaduttaa, että vain huonon ulkoisen maalipinnan vuoksi vein auton Triangleen.
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Menee jo aika lailla aiheen ohi mutta DX:llä puuttuu tuosta laskennasta yksi tärkeä elementti eli työntekijä.

    Omistajayrittäjä pystyy yksinään tekemään hommasta aina huomattavasti helpommin kannattavaa, tosin se on vaan sitten rajallinen määrä mitä yksi mies pystyy tekemään. Otappa tuohon yhtälöön yksi-kaksi työntekijää niin huomaat että laskukaavat menee uusiks tai menee nopeasti persnetolle.

    No tässä topicissa on kyse kuitenkin käytetyistä tunneista, eikä veloitushinnasta ja kyllä vaikuttaisi vahvasti siltä että tunteja on laskutettu liikaa ja suurin ongelma on tietenkin että niistä lisätunneista ei ole infottu asiakasta.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    jos kyseessä on tosiaan vaan ulkoisten peltipintojen korjaus ( mitä ei sitäkään ole tehty kunnolla(kuvassa näkyvä ruostekohta oik.ovessa)), ja maalaus , niin tuon kokoluokan auton kohdalla ei varmasti puhuta AMMATTITAITOISEN firman kohdalla kai ?? maksimissaan 10ke luokkaa olevasta veloituksesta
     
  5. geekoo

    geekoo 1st gear

  6. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Hyvä geekoo,

    Kuten aiempana olen kirjoittanut, minulla ei ole hyviä kokemuksia Triangle Motor Co:sta. En siis puolustele heitä mitenkään mutta olet tuonut julki hyvin vähän faktoja. Ymmärrän, että vi..ksen ollessa korkealla, objektiivisuus kärsii mutta kuitenkin...

    Mitä autolle on tehty 596 tunnissa? Vanhan maalin poishiomiseen käytetty 75h kyllä kertoo, että tunnit eivät ole tehokkaita. Se, että autoa ei ole purettu perusteellisesti, sulkee pois tehokkaampia ja parempia maalinpoistotapoja. Onko autoosi vaihdettu uusia peltiosia? Ne eivät varmasti ole ilmaisia?

    Kuten maalinpoiston jälkeen otetusta kuvasta voi nähdä, autoasi on korjattu jo aiemmin huonosti. Etulokasuojassa ja helmassa on ratsupaikat. Lisäksi etu- ja takalokasuojien alakulmat näyttävät epäilyttäviltä (voi johtua myös kuvan resoluutiosta). Autossasi ollut huono maalipinta on siis aikanaan ruikittu puutteellisille pohjille. Autosi ei ole TMC:lle toimitettaessa ollut tarpeeksi hyvä "vain" maalaukselle. Ammattilainen (tai osaava harrastaja) olisi todennut tämän varhaisessa vaiheessa.

    Huonosti tehdyt pohjatyöt tuppaavat olemaan huonoa mainosta maalarille, vaikka kuinka olisi sovittu, että ei tarvitse kestää isältä pojalle.

    Autosi todellinen kunto olisi pitänyt tuoda tietoosi ennen savotan jatkamista sellaisessa muodossa, että varmasti ymmärrät. Tämä ei ilmeisesti ole toteutunut. Se, että nettisivulla kerrotaan entisöinnin olevan kallista ja sijoitettuja rahoja ei saa kaikkia takaisin, ei mielestäni riitä.

    Katsastusleima otteessa ei paljoa paina maalaushommissa. Museorekisteröityjen autojenkin joukosta löytyy sellaisia kittileivoksia, että huh huh...

    Tsemppiä sinulle geekoo

    PS. Tämä topikki on aika korkealla hakutuloksissa kun Googlettaa Triangle Motor...
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Juurikin olin linkkaamassa samaa. Naamakirjan Mobilisti-ryhmä seuraa aikaansa ;)
     
  9. geekoo

    geekoo 1st gear

    Kiitoksia linkistä!
     
  10. Ylläpito

    Ylläpito Gearhead Staff Admin

    Ylläpito muistuttaa lähdekritiikistä

    Muistutetaan tähän väliin, että tällainen keskustelufoorumi ei ole kuluttajariitalautakunta tai tuomioistuin. Yleensä esillä on vain toisen osapuolen näkökulmia eikä toisella osapuolella välttämättä ole resursseja eikä edes velvollisuutta tulla omaa kantaansa todistelemaan.

    Ylläpito ei ota antaa puoleen eikä toiseen, mutta haluamme vain muistuttaa että netissä kannattaa aina muistaa lähdekritiikki ja se, että asioilla on yleensä monta eri puolta.

    Yrtysten toiminnasta saa lakien ja asetusten puitteissa esittää voimakastakin kritiikkiä julkisissa medioissa, joten keskustelu saa toki ylläpidon puolesta jatkua.
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Eipä tullut mieleen katsoa TMC:n sivuja. Onkohan kuvat laitettu ihan tämän topikin johdosta.
    Autohan on ollut juuri niin huono kuin pelkäsinkin. Korinvaihto-status oli ylläri, tässähän menee kaikki rahat hukkaan. Korinvaihtoauto entisöintiin Trianglelle...haloo?
     
  12. geekoo

    geekoo 1st gear

    @mercakungen: Ei toki entisöintiä. Trianglen nettisivuista: "Me korjaamme ja viimeistelemme autoja asiakkaan toivomaan tasoon." Auto on Suomi-CS, johon vaihdettiin uusi CS-kori.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kuvat on laitettu 22.5.2013.

    Eihän tässä muusta ole kyse kuin että onko poikettu sopimuksesta.

    Jos sovitut tuntimäärät on ylitetty niin trinkeli joutuu ne maksamaan takaisin.

    Aivan sama missä kunnossa auto on ollut ja mitä siihen on tehty.

    Nimimerkillä: Vein auton etummaisten alatukivarsien vaihtoon vakuutusyhtiön piikkiin, olivat sitten vaihtaneet kaikkiin kulmiin jarrulevyt ja palat. Löivät laskun kouraan 800€. En maksanut ja käskin irroittaa osat. Päästiin sopimukseen 280€:sta.
     
  14. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Tiedän varsin hyvin, mitä käsite "entisöinti" tarkoittaa. En ole vielä entisöinyt sanan varsinaisessa merkityksessä ensimmäistäkään autoa mutta rakentamieni autojen kohdalla olen usein törmännyt kysymykseen: "Oletko entisöinyt ihan itse?". Pahoitteluni siitä, että samaistin sinut näihin "harrastajiin".

    Suomi CS:ään on siis vaihdettu Italiasta haalattu "uusi" kolaroitu ja turahitsattu mätä kori? Kerro ihmeessä lisää.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    No ei varsinaisesti, kun pelkästään itseni tehtäväksi sitä laskinkin eikä siis ollut tähän hypoteesiprojektiin aikomustakaan palkata työntekijää.
     
  16. vw79

    vw79 3rd gear

    Tämä turahitsattu ja mädintynyt kolaripommi näyttää kyllä noissa kuvissa selkeästi keskimääräiseltä paremmalta.

    Suurin osahan noista on ruosteiden takia kadonnut Bemareiden hautausmaalle.

    Enemmänkin noi trianglen kuvat tukee sitä että törkeesti ylihinnoiteltu projekti tai sitten firmassa ammattikoulun harjoitelijat opettelemassa.
     
  17. geekoo

    geekoo 1st gear

    mercakungen: Suomi CS:ään on siis vaihdettu Italiasta haalattu "uusi" kolaroitu ja turahitsattu mätä kori? Kerro ihmeessä lisää.

    @mercakungen: Ei kai nyt laajenneta tätä topicia korinvaihtoasioihin? Korinvaihto on suoritettu vuonna 1988. Riitani koskee Triangle Motor Co:n toiminta.
     
  18. bdr529

    bdr529 1st gear

    Jos palataan siihen jäävuoreen niin Triangle on omana kantanaan tuonut esille hankalien maalinpoistometodien käyttämisen nimenomaan koska tilaaja olisi asettanut ehtoja sisustuksen poistamiselle.

    Riita piilee esimerkiksi siinä onko tämän mahdollisesti aiheuttamia työmäärän ja kulujen kasvua tuotu esille tilaajalle. Aina kannattaisi varmistaa että puhutaan samasta asiasta samalla tavalla. Ja tiedottaa työn etenemisestä varsinkin etukäteen sovittujen tarkistuspisteiden tullessa täyteen.

    Selkeät rautalangasta väännetyt lähes jenkkityyliin kaikki mahdolliset poikkeukset ja varmistukset kirjattuna huomioon ottavat sopimukset ja projektisuunnitelmat eivät tarkoita että itse olisi tyhmä tai olettaisi myöskään toisen osapuolen olevan....
     
  19. geekoo

    geekoo 1st gear

    @bdr529: Triangle ei suostunut laittamaan toista käytettyä mattoa autossa olevan tilalle, vaan halusi teettää kokonaan uuden tekstiilin. Vain sen minä olen kieltänyt (ei olisi ollut BMW-alkuperäistuote).
    En tiennyt, eikä minulle kerrottu, että maton poisto olisi mahdollistanut halvemman maalinpoistomenetelmän.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aika huonolla tasolla tuntuu olleen kommunikointi. Ei kai hammaslääkärissäkään porata poskihammasta suolen kautta, jos asiakas ei älyä avata suutaan?

    Työn jälki on minusta ihan vakuuttavaa ja vaivaa on nähty luuultavasti koko rahan edestä, mutta silti; kumpihan mahtaa olla asiakas? Auto vai ihminen?
     

Kerro tästä muillekin!