Ongelmia entisöijä Triangle Motor Co:n kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja geekoo, 19.5.2013.

  1. bdr529

    bdr529 1st gear

    Niinpä. Trianglella tulisi olla esittää dokumentointia työtä hankaloittavista mahdollisista poikkeuksista jos aikovat käyttää niitä perusteena lisätyölle. Esimerkiksi työn puolivälissä erikseen puhelimessa sovitusta tämä olisi aika hankalaa.
     
  2. TurdusMerula

    TurdusMerula 1st gear

    "Kukaan" "normaali" asiakas tuskin osaa kuvitella viedessään autoaan maalaukseen, että hintaa niputettuna tulee olemaan reippaasti +50t euroa. On kyllä työn tekevän yrityksen vastuulla vääntää niin paksua rautalankaa ja pitää asiakas ajan tasalla työn edetessä, ettei tällaisia pommeja putoa asiakkaan niskaan. Asiaa ei helpota, jos hyvän asiakaspalvelun sijaan on tärkeämpää olla oikeassa töiden vaatimasta laajuudesta.

    Täysentisöintien reaalihinnat +150t euroa ovatkin sitten jo täyttä utopiaa ns. tavalliselle harrastajalle, joka kuvittelee viidelläkympillä saavansa koko autoa koskevan täysentisöinnin avaimet käteen.
     
  3. bdr529

    bdr529 1st gear

    Kaikkia asiakkaita tulisikin käsitellä niin kuin ovat ensimmäistä kertaa asialla. Aika moni onkin.

    Iso hyvämaineinenkin yritys on toimintansa aikana törmännyt varmaan kaikkiin kuviteltavissa oleviin väärinäkäsityksiin joten olisi todellakin yrityksen asia ottaa ne huomioon ja varmistaa että kaikki ovat tyytyväisä.

    Kokemuksen kuuluisi työn jäljen lisäksi näkyä myös asiakasuhteen hoitamisen sujuvuudessa. Iso paja pystyy myös palkkaamaan "asiakasrajapintaan" ne asiat osaavia ihmisiä, toisin kuin yhdenmiehen verstas, joissa ei välttämättä voikaan aina olettaa että sama mies ehtisi olla sekä ensiluokkainen peltivelho että suhdetoiminnan taitava joustava kontaktihenkilö.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, samaa mieltä. Kyllä ammattiliikkeellä pitää olla jo riittävästi kokemusta tälläisistä tapauksista ja tietää, että ko ongelma olisi ollut vältettävissa riittävällä yhteyden pidolla asiakkaaseen.
    Tuntuu, että ko yrityksessä on ollut "ahneus" liikevaihtoon ja kokeiltu kepillä jäätä, menisikö iso lasku läpi millaisella napinalla.
    Varmaan löytyy suomestakin raharikkaitakin asiakkaita, joille 45t€ vähän aikaa kirvelee, mutta elämä jatkuu kun jäi tilille vielä pari miljoonaa perintörahoja. TMC teki tässä ilmeisesti virhe arvion. Oletti kuvassakin puku päällä olevan asiakkaan olevan niin rahakkaan ja ymmärtämättömän, että voi tehdä perustellista työtä isollakin laskutuksella.
     
  5. M

    M Gearhead

    tuota tuota... olematta mitenkään kenenkään puolella kannattaa lukea myös trianglen sivuilla oleva juttu bemarista. ainakin mun silmään auto oli todella surkeassa kunnossa kohtalaisessa kunnossa olevan ulkokuorensa alla. mätäpaikkaa on jos jonkinlaista. on tuossa mun mielestä puolin ja toisin petrattavaa, mutta on tuohon autoon työtuntejakin kulunut.

    http://www.trianglemotor.com/fi/bmw3.htm
     
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mä näkisin ton jus niinpäin, että koska toi triangeli EI OLE iso paja niin niillä ei ole varaa palkata tollasta "ylimääräistä" suhdetoiminta henkilöä. Jos siellä on keskimäärin 12-13 henkilöä töissä niin ei sillä vielä oikein elätä kauheesti noita tuottamattomia tyyppejä.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Homma haisee! ensin viritetty ansa järkevällä tarjouksella ja sitten lypsetään asiakasta niin kauan ku vaan pystytään. ei ammattimiesten tarvii kauaa tollaista autoa tutkia jotta pystyvät projektin hinnoittelemaan suht hyvällä osumatarkkuudella.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mielenkiintoinen ja surullinen topicci.
    Hyvää tässä on se, että oppia on on helppo saada tämäkin lukemalla.
    Teet sitten sopimusta ison tai pienen firman kanssa niin asiat paperille ja aktiivisuutta on oltava asiakkaallakin.

    Mutta kyllähän firman hommista paha maku jää suuhun . Luulisi firman haluavan säilyttää ammattimainen maineensa ja informoivan asiakasta jos laskutus tulee heittämään rajusti.
     
  9. bdr529

    bdr529 1st gear

    Suomalainen tapa ajatella on se että ainastaan omilla käsillään tekevä tuottaa jotain.

    Pienessäkin neljänkymmenen tonnin it-projektissa on aina projektipäällikkö joka tekee suunnitelman, laskee tunnit, seuraa tilannetta, raportoi asiakkaalle ja ilmoittaa asiakkaalle varsinkin silloin kun tunnit alkaa paukkua. Sen "tuottamattomat" työt leivotaan sitten sisälle tunteihin ja hintoihin.

    Toinen vaihtoehto on se että nuo hommat tekee se ammattimies verstaan puolelta. Jolloin tunnit on kuitenkin pois tuottavasta laskutettavasta työstä.

    Sillä jonkun pitää tuon kokoisessa projektissa nuo neitimäiset excelihommat ja yhteydenpidotkin tehdä. Muuten käy näin kun nyt on käynyt.
     
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kyllä se kolmen timpurin firmakin pystyy asiakkaalleen soittamaan yhtä hyvin kuin yli kymmenen henkeä työllistävä autopaja. Soitto kuluttaa 15min / asiakas / pari kertaa kuussa. Ei liene ongelma sellaisten asiakkaiden kohdalla joilla vaikkapa yli 4 kuukauden projekti menossa.
    Tuskin TMC:n kaikki asiakkaat ovat esimerkkimme kaltaisia asiakkaita.
     
  11. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    "Vein vuoden 1972 BMW 3.0 CS:ni turkulaiseen entisöintipajaan Triangle Motor Co:hon uudelleenmaalattavaksi ruostekorjauksineen. Ikävää kyllä firma on pettänyt luottamukseni ainakin 3-kertaisella yliveloituksella ja tekemällä paljon ei-tilattuja töitä"

    Olisi kiinnostavaa nähdä tilaus. Perustuiko se Trianglen tarjoukseen vai miten sopimus syntyi?
     
  12. geekoo

    geekoo 1st gear

    Minun ja Trianglen välisessä riidassa on kysymys seuraavista asioista:

    Onko tehty asiakkaan tilaamalla tavalla? Onko tehty luvattomia töitä? Onko yliveloitettu koko korjaustyön osalta, niin kuin tavarantarkastaja katsoo? Onko aikatavoite toteutunut kohtuullisesti?

    Mutta niitä asioita emme millään pysty Overdrivessa selvittämään. Käräjäoikeus tulee aikanaan ratkaisemaan tämän riidan. En kykene antamaan teille kaikille luettavaksi sen mapillisen asiakirjoja, mitä asian ympäri minulle on jo kertynyt.

    Aloitin tämän viestiketjun sekä blogini http://bmwtriangle.wordpress.com/ : a) valistaakseni kanssaharrastajia miten pahasti pieleen projekti voi mennä, b) saadaakseni itse apua ja neuvoja syntyneessä ongelmatilanteessa.

    Ei haittaa, että keskustelu valaisee ongelmaa tuota laajemminkin -- tämä ketju on tosi mielenkiintoinen ja epäilemättä hyödyllinen. Kiitos teille kaikille siitä ja jatketaan. Mutta en pysty antamaan kaikkiin kysymyksiin vastauksia jotka ovat riittävän täydentäviä jotta oikea tuomio voitaisiin antaa kiistassa täällä.
     
  13. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    "Työn tilaajan ehdoton vaatimus oli, että kyseiset työt on tehtävä matot, kojelauta ja kattoverhoilu paikallaan... Noudatimme vaatimusta, mutta jokaisen pienenkin työvaiheen välissä meidän oli suojattava kaikki kyseiset osat ja purettava suojaukset työn jälkeen sisustuksen osien kunnon tarkistamiseksi."

    http://www.trianglemotor.com/fi/bmw3.htm

    Jos katsoo kyseisen sivun alinta kuvaa niin eihän siinä ole kuin muutama maton kaistale paikollaan. Listat sun muut näyttäisi puretun pois mattojen reunalta jne.

    Luulisi että asiakkaalle olisi sanottu trianglen puolesta jossain vaiheessa että loput matot lähtee vartissa irti ja sitten olisi kunnostustyö huomattavasti nopeampaa. Ja osattu asia kertoa siten että autoista täysin tietämätönkin kyseisen seikan olisi älynnyt kun ammattimiehistä on kyse.

    Kyllähän sitä tunteja tulee kummasti lisää jos muutamaa matonpalaa suojataan aina uudelleen ja uudelleen kymmeniä kertoja. Triangle vetoaa sitten varmaankin tähän kun laskusta kiistellään..
     
  14. geekoo

    geekoo 1st gear

    Kirjoitin täällä tänään 14:36:

    "@bdr529: Triangle ei suostunut laittamaan toista käytettyä [CS] mattoa autossa olevan tilalle, vaan halusi teettää kokonaan uuden tekstiilin. Vain sen minä olen kieltänyt (ei olisi ollut BMW-alkuperäistuote).
    En tiennyt, eikä minulle kerrottu, että maton poisto olisi mahdollistanut halvemman maalinpoistomenetelmän."
     
  15. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Niinpä.

    Kyllähän tuo jo suorastaan tahalliselta erehdyttämiseltä vaikuttaa, luin tuon aiemman viestin mutta piti korostaa tuota matto hommaa kun niin pahasti silmään pisti. Eihän tuossa yllä mainitussa kuvassa ole koko lattiakaan enää verhoiltuna vaan ainoastaa muutama maton soiro..
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Hehe.. Onpa tullut turun päässä vauhtia! Olen noita sivuja aina seuraillut vuosien ajan nyt on tullut uutta kerrottavaa roppa kaupalla. On siis sielläkin herätty asiaan!!! Juuh ,noh on tossa jonkin verran hommaa ollut. Mutta ei kyllä 600h edestä. Ihan höpöö,ettei lattiamattoa saa poistaa. Jos mulla vastaava tilanne-soitto asiakkaalle ja kerron ,miten tilanne on! Soodalla voi muuten puhaltaa vaikka lasit,tiivisteet yms paikallaan. TMC: n olisi pitänyt tajuta soittaa ja kertoa tilanne,ei sitä vaan kannata hommaa jatkaa ja toivoa että asiakas mukisematta maksaa laskun. Ei niin hommat toimi. Aina yhteys asiakkaaseen!!! Tämä on ihan perushomma johon jo tuolla aiemmin joku viittasikin. Eli autoalan ehtoihin!!! Mitään hommaa ei tarvi asiakkaan maksaa jos kustannukset pompsahtavat ja asiakasta ei ole infottu asiasta. Tuollisessa vanhassa autossa kun voi olla ihan mitä vaan.
    JA tuosta entisöinnistä ,osaa sitä muutkin. www.mat.fi
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itsellä oli samanlainen ongelman mikä on asiakkaan ja tekijän kommunikaation puutos.

    Tilasin metallitehtaasta kulmaraudat trailerin ajosiltoihin jotka tulee takana olevaan putkeen kiinni niin, että ajosilta on putken takana ei päällä ja paino jää kulmaraudan varaan.
    Mitat ilmoitin, että tälläiset on toiveena ja onnistuuko teko?

    Noh hain kulmaraudat maksoin kalliin hinnan ja kotona hitsasin raudat kiinni siltoihin ja annoin jäähtyä rauhassa.
    Onneksi ei ollut ehjä tai matala puskuri autossa jonka laskin rampeilta alas, menin reklamoimaan asiasta sille keneltä osat tilasin ja hän sanoi, että asiakas halusi ja sai haluamansa raudat. :poff:

    Esimerkkinä voisi olla mummo joka haluaa parvekkeelle 60kg ruukulle raudat, että ruukku on ulkopuolella.
    Muori mainitsee, että naapurin hiltulla on sellainen ja sellainen ja hän haluaa samanlaisen 60 kiloiselle ruukulle ja se on tehty sellaisesta mustasta raudasta (maalattua hardoxia)
    Paja tekee mustasta latasta ja ruukku tippuu kadulle kun mummo siihen vettä laittaa, mummo menee valittamaan ja paja sanoo, että halusitte mustasta raudasta tehtävän telineen ei se sellaisia painoja kestä.

    En tiedä itse raudan ominaisuuksia eikä esimerkin mummokaan.

    Tässä triangelin tapauksessa taitaa olla sama homma, tekijä/triangel ei halua tai uskalla sanoa, ettei homma tule olemaan järkevää asiakkaan toiveiden mukaan tehtynä, mutta silti tehdään :mad:

    Itse en ainakaan triangeliin vie mitään laitettavaksi jos ei osata sanoa miten on järkevin tehdä vaan kasvatetaan vaan laskua.
     
  18. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Hiukan ot, mut periaatteessa kuuluu asiaan.

    Edellisessä työpaikassa hitsattiin ja koneistettiin osia Metsolle.
    Parissa kappaleessa oli kuuden millin happosesta tehty kaulus ja kaulus piti koneistaa.

    Siinä sitten otin katoin kappaleen suoraan ja otin nollat.
    Mutta ennen kuin laitoin mitään työkalua karalle, niin kysyin paikalla olleelta Metson hepulta onko tuossa pellissä pinnanlaadulla kuinka suuri merkitys.

    Metson heppu kysyi, että mitenkä niin? Tuumasin, jos tohon tarvii saada peilipintaa, niin aikaa menee aivan saatanasti, mutta jos pinnalla ei ole väliä ja tolla nurkkajyrsimellä käyn kauluksen läpi, niin pinta on kuin perunapelto. Mutta nopeemmin saa valmiiksi.

    Metson heppu tuumas vaan, että ei sillä pinnalla ole mitään väliä, se on vaan sitä varten ettei vaan ota kiinni vastakappaleen reunoihin.

    Ajoin sitten kauluksen "perunapelloksi", eikä ole vieläkään kukaan valittanut asiasta.
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Tulihan niitä kuvia, mitä halusin nähdä!

    Oli miten vaan; Kyllä tuo aika karmea lähtökohta on auton entisöinnille...


    Mitä tulee sopimusehtoihin;
    Jos asiakas määrää pelisäännöt, vaikka; "Jotta auton alkuperäinen ja muistorikas sisustan lika, juuri (asiakkaan mielestä) oikealla tavalla oleva kojelauta pysyy ja auton "henki" säilyy", niin en minä ainakaan uskaltaisi siihen kajota, siinähän tekee työvirheen ja joutuu vielä korvaamaan aiheutetut "menetettyjen muistojen" vahingot. Koko juttu riippuu siitä mitä sopimusehdoissa lukee.

    Jos tarinalla haluaa jotain opettaa niin yksi viisaus pätee aina!

    Oikeudessa on vain häviäjiä... paitsi juristit. (auto ei valmistu ja rahaa palaa, että sopikaa ihmiset riitanne mielummin.)
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    Triangle lienee niin kokenut, että sopimuksella ja sen myöhemmillä liitteillä on oikeutensa turvannut. Jos taas jättänyt tulkinnanvaraa lienee kyseessä vedätysyritys, kun ensivaikutelman perusteella löytynyt lypsylehmä.
     

Kerro tästä muillekin!