Ongelmia entisöijä Triangle Motor Co:n kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja geekoo, 19.5.2013.

  1. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos tuon ihmeellisempää ei korissa ole niin aika kevyt juttu,hinta kyllä sairas,tein eukon pojan landcruiserin,kaikki oven alareunat uudesta pellistä,helmat,takakaaret,takahelmojen alaosat sisä ja ulkopuoli ja tietysti takaluukkuun reilusti uutta peltiä.ym pientä,4 viikon loma meni,ja kaikki hitsattu kiinni eikä mitään piste ja kitti,kaikki oli purettu pois,maalasin kaikki ovenvälit ym.tonnin verran meni tarpeisiin eikä pihistetty vaan tehtiin ns normien mukaan eli jos tommoiseen bemun korihommiin pitäisi antaa 45 000 niin sairasta kusetusta.kyllä ne jotka oikeasti näitä on tehnyt tietää että kyllä reilusti vähemmälläkin pitäisi selvitä,turha sanoa että se vaan persaukisista tuntuu siltä.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Mitenkään puolustamatta tuota hintaa niin pitää kuitenkin muistaa, että Michelin tähden ravintolassa illastaminen tulee kalliimmaksi kun nurkkakuppilassa.

    Joissain piireissähän se varmaan tuo lisäarvoa että autoa on duunailtu nimekkäällä pajalla, jolloin siitä on oltava valmis myös maksamaan...
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Moottorinlohko, laske paljonko sen land cruiserin korjaus olisi tullut maksamaan jos olisit oman firman nimissä sen tehnyt.
    Meni sinullakin 160 tuntia siihen hommaan... Eli puhutaan kymmenestä tuhannesta teetettynä.
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Monitasoisesti surullinen tarina. Auton omistajan kannalta siksi että uskoo tulleensa perusteetta riistetyksi tilaamansa simppelin maalaushomman vuoksi. Työn tekijän kannalta siksi että työstä (ehkä) saatu raha ei kata työn aiheuttamia vahinkoja maineelle. päälle vahingot koko harrastukselle; tekijät on kaikki huijareita ja teettäjät täysiä..
    Oikeaa faktatietoa asiasta ripottelee niin pieninä murusina että lukijaa tässä vähän jo jännittää mitä tästä tuleekaan. Mutta hyvissä tarinoissahan koko juonta ei paljastetakaan heti alussa. Ainoa mikä on tullut selväksi on se että tavaran tarkastaja arvioineen on aika hukassa. Tai riippuu siitä mitä tavaran tarkastajelle projektista on kerrottu. "Pari paikkaa ja lima pintaan"-pohjustuksella itsekin erehdyin pitämään sitä 150-170h:a oikein realistisena. TMC:n kuvatekstien jälkeen en. Korinvaihto muinoin on varmasti tehty syystä. Jos kori vaihdetaan samanlaiseen kolaroituun koriin ei syynä todennäköisesti ole ollut kolari. Eli mun kristallipallo sanoo yhteen liitetyn mädän suomiauton ja sipulisäkiksi piestyn italiaanon. Jos katsotaan projektia TMC:n silmin käsissä on aihio mikä pitäis vaan maalata minimaalisin peltikorjauksin mielellään purkamatta mitään. Pitäiskö oikeesti tällaisen firman päästää käsistään auto korikorjauksen ja maalauksen jälkeen missä luukut ei istu, keskitolppa on sisällä, jne? Ja autokinkereillä omistaja nojaa autoon ja sanoo "joo, trianglen tekemä". Omaan silmään pistää riittävän kommunikaation puute. Tai jonkun siihen viittaavan mikä ei vielä ole tullut ilmi. Toi pellille hionta ohjeistuksineen kuvaa todennäköisesti koko projektia parhaiten. Putsataan koko auto(pinnasta) pellille ja hitsataan mädät. Purkamatta sisustaa. Tiedossa pitäis olla kaikille että leikkaus & liimaus tapahtumassa kipinää lentää ihan molemmin puolin peltiä. Vaikka hitsari ulkopuolella istuiskin. Jos työn tekijä(kirjoitettuna erikseen) on sitä mieltä, ja asian asiakkaalle ilmaisee, että on monessa työvaiheessa parempi jos sisusta puretaan pois, kannattaa asiakkaan vakavasti harkita näin tehtävän. Jos asiakas haluaa että mennään perse edellä puuhun, niin silloin mennään. Ja silloin vastuu, eli lasku, on sillä joka päätöksestä vastaa. Silti 595h tuntuu paljolta. Näillä pohjatiedoilla tapauksesta..
    Ja kuten jo mainittu käräjillä ei voita kuin asianajajat. TMC:n juristi kun kerää 150h todisteita ja juttua kasaan, niin siitä paskalla tsägällä rapsahtaa 35000€:n bonus muutenkin kalliiseen pohjamaaliin. Ei siellä oikeutta jaeta vaan tuomioita. Se voittaa kellä on paremmat perustelut. Tavarantarkastaja todistaa tolla blogissa esiintyneellä kuvalla että näin hyvä aihio vaan vähä oiottiin, paikattiin(kuuluisalla kämmenen kokoisella) ja maalattiin. Vastapuoli esittää yksityiskohtaisen dokumentoinnin, josta ilmeisesti TMC:n sivuilla vasta pintaraapasu. Paha sanoo etukäteen kui käy.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Irrotitko koko oven pintapellin oven rungosta ja putsasit molemmat pellit myös sisäpuolilta? Käsittääkseni näin toimitaan TMC:llä mikä osaltaan selittää hintaa. Eli kyseessä nyt ei ole ihan normaali kyläsepän leimaremppapaja.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Onko 10 000€ vähemmän kuin 45 000€?
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    12-13 työntekijää ja palkkakulut 0.32M€?
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    TMS irroittaa peltejä mutta jättää lattiamaton ja kattoverhoilut paikalle? Aika kyläseppiä nekin on. Eikä tuo ole mikään peruste sille että ei pysytä annetussa budjetissa tai aikataulussa.

    Irrottiko ne muuten pintapellit tässä projektissa vai oliko tuo vaan sun mielikuvitusta?
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Kopioitu TMC:n sivulta;"Työn tilaajan ehdoton vaatimus oli, että kyseiset työt on tehtävä matot, kojelauta ja kattoverhoilu paikallaan..."
    Luin muinoin lehtijutun kyseisestä puljusta jossa kuvatekstissä sanottiin että pintapellit irrotetaan rungoista. En TIEDÄ tapahtuiko näin juuri tässä projektissa. Paljonko se annettu budjetti oli?
     
  10. TurdusMerula

    TurdusMerula 1st gear

    Vedätystä ja ahneutta on monenlaista.
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Puit hienosti sanoiksi sen mitä itse ole yrittänyt sanoa/vihjailla.

    Suuresti ihmettelen, että auto on nyt maalattu, vaikka riita on käynnissä. Lasku siis kasvaa koko ajan?

    Kuinkahan paljon tulisi lisähintaa konehuoneen maalauksesta...

    Peltitöiden laadusta hieman: En usko, että helman ruostevaurio rajoittuu aukileikattuun kohtaan. Kovasti ruosteiselta näyttää kuvassa.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    vähän hassulta kyllä kuulostaa, sanoi asiakas mitä tahansa, niin kyllähän mä ottaisin se veke jos penkitkin on jo otettu, heti kun se on kääntänyt selkänsä,
    kojelauta vielä pussiin ja sillä hyvästi.

    yks perusteellinen siivous just ennen maalausta.


    -----------------

    jätettävien pintaruskeiden peltien hiekkapesut yms. entisöintiin kuuluvat aikaa viepät lukuisat pikkuhommat toki vie hitosti aikaa,
    puolta päivää kertyy sieltä ja täältä,
    mitäs tolle kohdalle tekis, vai tekiskö mitään patsastelustakin,

    ---------------------------

    mutta mä lasken edelleen, että karkeesti 300 tuntia pitäis riittää maalaukseenkin ja tuskin noin proporukka peukku suussa puolta työajasta on,
    -sisustan purku parilta äijältä vie päivän,
    -luukun sovittaminen korkeintaan 2 päivää,
    -helmojen laitto myös kaks, sitä ennen ollaan hukattu yks päivä veteläksi osoittautuneen tolpan oikomiseen,
    -hiominen ja pistehiekkapeseminen kaks,
    -loimujen taputtelua ja kittaamista ja pohjaepoksi ehkä 4-5.

    siivoilua ja yleistä patsastelua tohon mennessä on kertynyt ehkä pari päivää.

    siis kahdelta äijältä, luvut kerrotaan kahdella.

    ilman pintaväriä bemarissa ollaan mun näkemykseni mukaan jossain 250 tunnissa,
    tai sit hytti on ollut niin lenkolla, että peltien taputteluun ja luukkujen sovitteluun on palanut hitosti aikaa, siihen en tietenkään pysty parin kuvan perusteella ottamaan kantaa.

    --------------------------

    kyllä mullakin menee ensin peukku suuhun jos koko hytti on rojahtanut banaanille eikä alustasta taho löytyä enää riittävää määrää nostokohtia sen oikaisemiseen ja pitää sit itkeä vaikka isiä rohkaisemaan,

    mutta siitäkin masennuksesta selviää viikossa.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    teinpä ennen näitä myös firmani nimissä enkä 10 000 € olisi pyytänyt sittenkään.tuntipalkka jäi aika pieneksi omissa hommissa,jos olisin pyytänyt paperimiehenpalkkaa joka tunnista ei töitä olisi ollutkaan,mutta kun käsillä on kiva tehdä,nyt on helppoa kun on toisen hommissa,oma auto on laitossa voinkin pyytää myydessä 50 000 kun maalaus maksoi ainakin 35000 :D
     
  14. geekoo

    geekoo 1st gear

    @peltsi
    Kirjoitin eilen kl. 14:36 ja 19:37:
    "Triangle ei suostunut laittamaan toista käytettyä [CS] mattoa autossa olevan tilalle, vaan halusi teettää kokonaan uuden tekstiilin. Vain sen minä olen kieltänyt (ei olisi ollut BMW-alkuperäistuote).
    En tiennyt, eikä minulle kerrottu, että maton poisto olisi mahdollistanut halvemman maalinpoistomenetelmän."
     
  15. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Mikset geekoo voi nyt sitä tekemääsi kolmisivuista sopparia julkaista? Alkaa haisemaan tämä koko keissi kun ei voi heittää faktoja avoimesti pöytään...
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tarkoittaako tämä nyt sitä, ettei Triangle ole antanutkaan sinulle missään vaiheessa sitä 12-13te hinta-arviota työstä? Vaan tuo arvio on täysin tavarantarkastajan? Kysyitkö hintaa missään vaiheessa?
     
  17. unknown

    unknown 3rd gear

    ... Ja siksi evät varmaan uskaltaneet koskea mattoihin ja kojelautaan, kun asiakas on noinkin tarkka alkuperäisyyden säilymisestä. Joutuisivat ehkä korvaamaan menetetyt muistot, jos poikkeavat sopimusehdoista.
     
  18. geekoo

    geekoo 1st gear

    Ketju pitenee ja aikaisemmat viestit jäävät taka-alalle. Kirjoitin eilen 19:27:

    "Minun ja Trianglen välisessä riidassa on kysymys seuraavista asioista:

    Onko tehty asiakkaan tilaamalla tavalla? Onko tehty luvattomia töitä? Onko yliveloitettu koko korjaustyön osalta, niin kuin tavarantarkastaja katsoo? Onko aikatavoite toteutunut kohtuullisesti?

    Mutta niitä asioita emme millään pysty Overdrivessa selvittämään. Käräjäoikeus tulee aikanaan ratkaisemaan tämän riidan. En kykene antamaan teille kaikille luettavaksi sen mapillisen asiakirjoja, mitä asian ympäri minulle on jo kertynyt.

    Aloitin tämän viestiketjun sekä blogini http://bmwtriangle.wordpress.com/ : a) valistaakseni kanssaharrastajia miten pahasti pieleen projekti voi mennä, b) saadaakseni itse apua ja neuvoja syntyneessä ongelmatilanteessa."

    Eli en yritä voittaa OD:n kirjoittajia puolelleni riita-asiassa esittämällä osia sitä todistusaineistoa, jota tuomioistuin tulee kokonaisvaltaisesti aikanaan punnitsemaan. Vastapuolen juristilla tulee olemaan oikeus vaatimaan minulta todistusaineistoa. Vielä kerran: en hae OD-foorumilta tuomiota riidassa. Pahoittelen, mutta näin on.

    @leivonharri
    Mielenkiintoista. Voin vahvistaa, että Triangle ei todellakaan ole antanut minulle missään vaiheessa 12-13 tonnin hinta-arviota, enkä ole sellaista nähnyt esitetyn missään. Mistä olet sen tiedon saanut? Minä en ole sellaista esittänyt. En ole koskaan vedonnut Trianglen antamaan hinta-arvioon, koska se oli suullinen. Siten sillä ei ole oikeudellista arvoa. En voi vedota siihen, kun tilanne on mennyt solmuun. Mainittakoon, että laskutettu summa 45k kattaa vain ajan 31.10. asti, jolloin kittaustyöt olivat vielä kesken.
     
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    ... päättelin summan varmaan tuosta kohdasta "...kolminkertainen ylihinta..." ja summa jäi kummittelemaan takaraivoon faktana, sorry.
    Ne suullisetkin hinta-arviot varmaan kannattaa mainita myöhemmässä elämässä (toivottavasti ei rosiksessa?), sopimus se on suullinenkin. Voi olla tooosi kinkkinen juttu, niin kuin todettiin, molemmille, koska "kohtuus" on tässä tapauksessa todella hankala määrittää. Puusta katsottuna yksioikoista pellin vääntöä, toisaalta myös tuo michelinravintola-aspekti (gourmet-peltityöt?) toisaalta ja taas toisaalta...

    Voimia prosessiin.
     
  20. JAG_XJR

    JAG_XJR 1st gear

Kerro tästä muillekin!