250cid GM kutosen piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonimac, 23.5.2006.

  1. mirage

    mirage 3rd gear

    Joo, on 3,875''. Ja näköjään löyty Rockautostakin, mutta 100$/sarja ja 30€ rahtia...
    Täytyypä vielä etsiä.
     
  2. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    250 koneeseen käypi 307 chevyn männät ja taas 230 koneeseen käypi 283 männät.. Tuo siis iskun pituuden vuoksi.. Näin muistanen..
     
  3. mirage

    mirage 3rd gear

    En ole vielä alakertaa tarkistanut. Tai no joo, mulla on kaks 250 alakertaa ja toivoisin, että jompikumpi olisi siinä kunnossa, ettei tarvi mitään isompia koneistuksia. Jos joutuu poraamaan, niin sitten tulee toi puristuskorkeus ajatuksiin. Uudessa Chevy HiPerformancessa oli selitetty ton laskeminen ja kaavoja löytyy myös netistä. Tässä täytyy nyt selvittää toi alakertatilanne ja jos pystyy käyttää vanhoja lautas-mallin mäntiä, niin sitten voi höylätä siitä 194-kannesta oikean kokoinen siivu pois. Vastaavasti, jos joutuu ostaa uudet männät, niin varmaankin tasapää-sellaisilla lähdetään eteenpäin. Lohkosta on kuitenkin tarkoitus ottaa maksimi pois kansitasosta, jotta quench tulee mahdollisimman pieneksi ja sen jälkeen voi mittailla puristustilavuuksia. Onko kellään tietoa, mikä ois sellanen hyvä puristussuhde? Kansiset-mies sanoi, että 9,5 ois hyvä maksimi, että näinkö? Kun tasapäämännissä on sellaset venttiilikolot, niin kannattaisiko koneistaa niitä ja kannen ammetta mukaillen sellainen pieni tasku noihin tasapäämäntiin?
    Eri laskureilla tästä on tulossa 180-210hp ja 240-260ft-lb. Vastaa melko tarkkaan monia tehdaspirteitä 5-litrasia kaseja 80-luvulta.
     
  4. mirage

    mirage 3rd gear

    Monojet kai virtaa tuollaisen alle 200cfm? Että isompi ruokkija pitäis kaiketi laittaa. Onko kellään hyviä kokemuksia Varajeteistä? Se kai virtaisi miltei tuplat?
     
  5. mirage

    mirage 3rd gear

    Menee näköjään yksinpuheluksi.

    Mutta kuitenkin:
    Nyt on alakerta enää paikallaan autossa ja sen nostoa virittelen, kun muilta hommilta kerkiän. On näemmä pienet olakkeet sylintereissä, joten koneistamoon matka käy.

    Paljonkohan täällä pks:lla pitää varata rahoja ja mihin koneistamoon?

    Nyt näyttää siltä, että vakiomännillä ja 194:n kannella tulee noin palttiarallaa 9,6:1. Se taitaa riittää?

    Vaihtoehto on kyllä, että hiukan muotoilis palotiloja (tilavuus kasvaa), joten sillon vois ne tasalakimännätkin vielä tulla tilaukseen. Mutta katotaan nyt.

    Onkos kellään muulla mitään kutosta työn alla? Nyt tai ollu joskus?
     
  6. mirage

    mirage 3rd gear

    Vihdoin viety alakerta koneistamoon. GT-motors valikoitui, oon jotain siellä teettäny aikasemmin ja muutkin kehunu. Saa nähdä, mitä kaikkea pitää koneistaa...
    Pääasia kuitenkin, että homma on vähän edes edistymässä!
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    Tuli poraus, hoonaus, kiertokankien korjausta, männät asennettuna, kampuran kiillotus, nokkalaakerit+ratas, tasot deck ja kansi. 900€ työt.
    Nyt menossa jo kasaan kovaa vauhtia, kesäksi ajoon..
    Ja joo, nyt mennään muotoilematta kantta, orgistyyppisillä männillä.

    Mut kysymys tietäjille: Tiedän, että on olemassa korjaus-sleeve damperin kaulalle, mutta onko kukaan koittanut täyttää-koneistaa moista. Vai ostetaanko aina vaan kylmästi uus, jos ei halua käyttää sleeveä?
     
  8. mirage

    mirage 3rd gear

    Periaatteessa kasassa, konehuoneen sipistelyt vielä ja jotain pikkukilkkeitä putsaten ja maalaten vietetään aikaa tallissa.

    Uusi damper ja vesipumppu uspartsilta pitäs hakea. Ilmoittivat osien saapuneen.

    Eka versio tulee nyt sitten vakiokaasari-imusarja-pakosarja-yhdistelmällä. Jatkossa niitä on helppo kehittää.. jos jaksaa. Jännä nähdä miten toimii jos toimii. Periaatteessa kaikki on uudenveroista ja puristuksia enemmän + 252 nokka.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Niitä korjaushihoja saa myös tiivistekeskukselta.
     
  10. mirage

    mirage 3rd gear

    Savut otettu. Nokkaa ajettu sisään ja nyt pitäs säätöjä haeskella. Voiko PCV olla aiheuttamassa alipainehäiriöö? Ajattelin, kun tähän valikoitui tuo 252-nokka, niin alipainearvot on varmaan hiukan eri kuin alkuperäisen nokan kanssa. Siis voiko horia nyt ilmaa asiattomasti pcv:n kautta? Tuntuu tarvitsevan reilusti aiempaa enemmän perusennakkoa, 4 vakiolla ja ny jotain 12.. Täytyy rajottaa keskipakosäätimen toimintaa, pinging alkaa jossain 2500 rpm:n kohdalla, eli sieltä yläpäästä keskipakoennakkoa rajottaa? Ja sit vielä toi vacuumiennakko haeskella..
     
  11. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Mulla taitaa nyt olla perusennakko 12 nurkkiin. Nokkana comp camsin 252H, nelikurkkune kaasari, peltisrj.. Tarvis omassa tutkia jakajan toimintaa, kun ennakot menee perssiilleen heti kun läpät avautuu. Mulla on kans ollu ongelmia tuon PCV venttiilin kanssa, kun tuppaa imemään öljyä koneesta imusarjaan. Sinistä savua heittelee putken päästä :x
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    Täytyy varmaan miettiä tota pcv-hommaa oikeen ajan kanssa. Nyt ei vaan kerkii, kun toinen auto on päivitystä vailla.
    Toi sun ennakko-ongelma:
    Mä laitoin jäykimmät maholliset jouset keskipakosäätimeen ja ruuvasin alipaine-ennakon jäykimpään asentoon, niin tuntuisi, ettei mun kone ainakaan liikaa ennakkoa nyt enää saa missään vaiheessa. Ja käy ihan nätisti.
    Sitten kun alan sitä säätämään, niin voin mennä kokoajan suuremmalle ennakolle, kunnes pinging tai joku "tehon" katoaminen alkaa.. Toinen mitä pitää seuraa, on pakokaasujen lämpö, ts. konehuoneen lämpö.. Suuri ja varsinkin liian suuri ennakko kasvattaa lämpöä.
     
  13. mirage

    mirage 3rd gear

    Tyhjäkäynti löytyy oikeastaan vasta yli 8 asteen ennakoilla. Voisko olla jotain alipainevuotoa.. Kai sen pitäis pienemmälläkin ennakolla tyhjää käydä nätisti?
     
  14. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    ei kait tuo yli 8 asteen ennakko paha ole.. taitaa olla tyypillistä tuolle nokalle.. jos sulla siis sama nokka-akseli kuin mulla..
     
  15. mirage

    mirage 3rd gear

    Tosi kumma efekti tuli todistettua eilen. Ajellu sitä nokkaa sisään, ei voi kerrallaan vetää kun muuutaman minuutin.. Lämpiää kone niin paljo. Käynee laihalla tai jotain..
    Mut se efekti: Nostaa koneen kierroksia, niin ennakko pienenee! Ei paljon, voi johtuu vaikka huonosta strobosta. Mut perusennakko on n.9 alipaine tukittuna. Hei-jakajassa jäykimmät jouset ja kierroksia nostaessa näyttäisi siltä, kun perusennakko laskisi 7-8 asteeseen, edelleen alipainelähtö tukittuna. Ennakko lähtee nousemaan n. 1500 kierroksen kohdilta. Voisko toi jakaja tehdä tommosta temppua?
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Väljä jakaja? Tahi HEI-moduli muuttaa dwelliä...
     
  17. mirage

    mirage 3rd gear

    Jakaja on melkosen uusi. Mä kans kallistuisin ton dwellin puoleen. Eka kerta vaan kun tollaseen törmäsin.
    No, tänään on kuitenkin tarkotus vielä kerran käytellä nokkaa sisään ja sen jälkeen siirtää auto oman koneen voimin pihalle.
    Jatketaan sitten tota säätöhommaa, kun pääsee vähän ajotuntumaa ottaa.
    Tämmösen nyt viimeks löysin, kun oon tota perusennakon suuruutta ihmetellyt: http://www.torinoproject.com/tech/ignition.htm
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Käy tajuttoman rikkaalla käynnistettäessä. Onko kukaan palstalaisista joskus laittanut tuota alkuperäistä rikastinta toimimaan? Mä vahingossa löysin Nippelitepolta sen originaalin bimetallijousen ja asensin sen, kun se oli niin kaunis ja kiiltävä :) Työntää aika paksua mustaa putkesta. Vinkit tervetulleita..
    Taivuttaisko vaan sitä käyttövipua suruttomasti enemmän taitoksille, ettei ryyppy olis niin tuhdisti päällä?
     
  19. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Dodii! Samat ongelmat kuin minullakin.. Eli mullakin sytytys ajankohta menee ekaksi myöhäselle ja sitten vasta singahtaa aikaisemmalle.. HEI-jakaja minullakin käytössä. Tosin peruskorjattu.. Kerrohan tännekkin jos saat selville mistä vika johtuu.. Mulla tuo ennakon muutos myöhäselle on noin 5-7 astetta.. :-?
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    Ryypyn toiminta entrattu. Säädin käyttötangon siten, että ryyppy on juuri ja juuri täysin kiinni koneen ollessa sammutettuna ja lämpötilan ollessa 20 astetta (vanhan koulukunnan perussääntö). Mustan savun syy selvisi, monojetin alipainetoimisen ryypyn avauskello oli risa. Nyt lähtee tulille todella nätisti. Hiukan empii käyntiään lämmetessään, mut ei hirveen pahasti. Lämpimänä taas käy melkoisen nätisti.
    Perusennakko on nyt 12 astetta, jakajan säädettävä ap-kello on 0:sta 5 kierrosta cw ja nyt alipainesäädin herää heti, kun kaasua antaa. Sitä myöhäisemmälle siirtymistä ei enää ilmeisesti tapahdu. Täytyy vielä doublechekkaa tää.
    Mä luulen, et kun ap-säädin ei aiemmin ollut heti mukana, niin jakajan "äly" muutti dwelliä saadessaan kiihdytyspumpun aikaansaamaa rikkaampaa seosta.
    Nää nyt on kaikki ihan mun omia havaintoja ja voi olla kaikki päin helvettiä, mut kirjottelin kuitenkin. Eihän sitä tiedä vaikka tästä ois jollekin apuja..
    Kaikki vinkit myös tänne suuntaan ovat tervetulleita.
     

Kerro tästä muillekin!