Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Hyvää päivää arvon Ramistit.
    On semmonen tilanne käsillä että pitäisi investoida Rami muuttoautoksi täältä ameriikan ihmemaasta.
    Nopeudenrajoittimen asennus vähän meinaa ahdistaa, eli alustavasti katselen 2001 ja vanhempia Rameja.
    Lieneekö kellään tietoa, että koskeeko muuttoautoa samat säännöt tuon rajoittimen suhteen, eli pitänee asentaa 2001 ja uudempiin vaikka muuttoauto?
     
  2. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Tuo kitinän lähde alkaa selvitä. AC kompuran suunnalta se ääni todennäköisesti tulee. Eli AC kytkimen laakeri siellä ilmeisesti pitää ääntä. Laakerinumero löytyi muutama sivu taaksepäin. Ja käyttäjä Softail_200 oli tehnyt tuon laakerin vaihdon hetki sitten. Minkälaisella ulosvetäjällä tuo hihnapyörä lähtee irti?

    Tarkoitus olis vielä varmistaa, että vika tuossa laakerissa. Pystyykö sen lyhyemmän (ei AC) hihnan laittamaan paikalleen kun kompura on paikallaan?
     
  3. mnousi

    mnousi 1st gear

    Millane esisuodatin kannattais laittaa 99 ramiin,ennen polttoaineen sirtopumppua. Varmaan jostain kuorkista/traktorista löytyis sopiva pohjineen?
     
  4. Pystyy käyttämään ei AC hihnaa kompura paikallaan.
     
  5. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Itse vaihdoin turhaan samaisen laakerin, kannattaa varulta kiristää sitä remmiä ja testata ettei se vaan tule se ääni siitä remmistä, eli väännä/paina sitä kiristintä tiukemmalle ja katso loppuuko ääni. Itsekkin vaihdoin lyhyemmän remmin ja ääni loppui niin olin varma että ääni tulee ko laakerista, mutta ei tullu ei :(
     
  6. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Jep, sain noi suuttimet vaihdettua tuossa maanantai aamuna. Eipä niistä mitään iloa ollut. Hetken toimi loistavasti, kunnes koneen lämmettyä alkoi tuttu nyintä.
    Viell joutuu parisataa kilsaa rääkkään tuota konetta, sitten menee telakalle. Paljonko se pumpun laitto maksoikaan :)
    Pitäiskö samalla tehdä kanteen remppa, tulis samalla seisomisella. Tästäpä muistui mieleen, että mulla on yksi irtokansi jossain päin suomea lainassa, huhuu!
     
  7. minikone

    minikone 2nd gear

    Kyllä nyt on tiukassa saada nuo suuttimet tuolta DFi:ltä chrissinltä. Tilasin ja ilmotti 19.4. että lähetti tulemaan. Nyt ei taas meinaa millään vastata viesteihin, että sais jotain seuranta numeroa tai jotain. Ne on kuitenkin ollu matkalla jo kuukauden...
     
  8. Rannis

    Rannis 3rd gear

    mullakin kesti yli kk. mutta kyllä ne sieltä lopuksi tuli.
     
  9. minikone

    minikone 2nd gear

    Ok, kiitos tiedosta. Täytyy vaan odotella..
     
  10. controller

    controller 1st gear

    Kyselinkin siitä vetoakselin ristikoiden vaihdosta. Nyt olis ristikot pöydällä ja rami oottelee hallin pihalla kun lauantaina olis tarkotus vaihtaa.

    Niin.. Eli jos se napa-laakeripaketti ei ala kohtuudella irtoamaan, niin mikä estää löysäämästä koko akselin "päädyn" eli ylhäältä ja alhaalta nivelet irti ja kääntää sivuun niin että vetoakseli mahtuu välistä? Tarkoitan siis sitä mötkylää joka on akseliputkessa pallonivelillä kiinni, kääntyy kun rattia pyörittelee. Ja siihen tulee sitten laakeri, jarrusatula, raidetanko ym kiinni.
    Perhana kun tuo "pyörännapa" on niin ympäripyöreä käsite, toisille pyörännapa on se laakerin sisään painettava limppu johon mm. jarrulevy kiinnittyy, toiselle se taas on koko reteli iskarin alapäässä (henkilöautot)
     
  11. elmer

    elmer 3rd gear

    Jos ny tajusin mitä meinaat niin siinähän tulee ongelmaksi että se paketti ei vetarin kanssa sieltä mihkään muljahda. Ja sen ristikon saa vaihdettua kun ottaa satulan irti ja kaikki ristikon lukko renkaat pois kunnon tälliä neula kuppiin niin se painaa vasta kupin irti. Pyöräytys ja sopivalla tapilla/ ylimääräistä sopivaa hylsyä käyttäen ristikkoa lyöden takas päin niin lähtee toinenkin kuppi. Sama kuvio toiselle kuppi parille. Kikkailemalla mahtuu ite ristikko pois. Kasaan laittoa autta kun haarukan reijät putsaa hiekka paperilla. Kun lyö uutta paikalleen niin neulat reiluun rasvaan ja uusi ristikko pidettävä lyötävässä kupissa ettei neulat sekoa. Työkaluja tarvii että saa satulan irti muuten mallia seppä eli tappi ja pajavasara.

    Teen paremmin kuin selitän tai kirjoitan mutta suunnilleen noin. Ja mikään poikamainen taputtelu ei liikuta ristikon kuppeja ja jos tölvii väärän kokoisella tapilla tai huti lyönnillä haarukan niin ihan oma moka :)
     
  12. Janti

    Janti 1st gear

    Itselläni oli myös ylimääräistä ohjelmaa pyörän navan irroituksessa pallonivelten vaihdossa. Kokeilin aika monta kikkaa mitä juutuubi tarjoilee ja isot vetovasarat ja lämmöt. Ei lähteny noilla, ratin kääntelyä koitin mutta ei sielu antanu periksi raivolla vääntää, remontinlaajenemispelko.

    Jätin ne neljä pulttia kieroksen tai kaksi löysälle millä napa kiinnittyy olka-akseliin, viikko ajoa ja seuraavalla yrittämällä lähti ilman tuskia.
    Jarrupolkimesta kyllä huomasi milloin laakeripaketti oli rapsahtanut liikkeelle. En tietenkään suosittele tätä liikenteen sekaan.

    Siirtoholkista sen verran, että tippuuko se aina pois paikoiltaan kun oikeanpuolen vetarin irroittaa?
    Kun sen verran tuuria oli mukana ettei jäänyt edes stefa vuotamaan, eikä mitään muuta perinteistä käynyt.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Napa on se laakeriosa, se mihin se napa kiinnittyy on olkavarsi!!
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos ei ole napalukko kytkettynä, tippuu se, koska se on aukiasennossa just sen ulomman vetarin spooreilla, ja kytkettynä se on puoliks molemmilla, kun laittaa nelikon päälle kone käynnissä, se siirtyy sinne sisemmän pätkän spooreille ja pysyy siellä silloin kun vetarin ulostaa...

    Se stefa ei aina hajoa, mutta ennemmin tai myöhemmin se hajoaa kyllä, just asensin -95:seen ARB:n etuakselille ja oikea stefa oli ehjä purkaessa (ja toivottavasti edelleen), mutta vasen stefa oli huulivammainen, laitoin uuden kun kerran oli tilaa laittaa :wink:
     
  15. controller

    controller 1st gear

    Noniin, sain ne ristikot kuiten vaihettua. Ei se napa yrittänytkään lähtee mihinkään ja kun yhestä kupista puuttu 1/4 palanen ja siitä oli neulat lähteny ja samoin vastakkaisesta niin ei kauheesti tehny enää mieli autolla ajella että olis pultit löysällä napa irronnu.
    Vaihoin sitten hylsyllä ja isolla lekalla välistä sen ristikon, saipahan auton ajoon taas..
    Oli muuten kiva 2-pilarinosturilla nostaa se auto just miellyttävälle työskentelykorkeudelle. Ois saattanu sorapihalla tunkin nokassa jäähä tekemättä..
     
  16. Jarppa77

    Jarppa77 1st gear

    Terve kaikille

    Olen tässä jo pitemmän aikaa suunnitellut ramin hommaamista.
    Mikäli pankki on myötämielinen, niin se tulisi olemaan 2gen 12 valve pikällä hytillä. 24 venaset on vielä aika hinnoissaan.
    Ajomäärällä ei taida olla hirveesti merkitystä? Koneet kai kestää hamaan tappiin asti. Vaihdelootat onkin sitten toinen juttu...
    Mihinkähän noissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kun käy noita ihmettelemässä? Onko esim tiettyjä kohtia josta ruostuu yms.

    Tässä kesän aikana olisi tarkoitus auto hankkia, joten kerkee rauhassa tuumailla vaihtoehtoja
     
  17. http://dodche.foorumit.org/viewtopic.php?f=17&t=77
     
  18. Jarppa77

    Jarppa77 1st gear

    Kiitokset pystyputkille

    Pari kysymystä vielä. Vakiona nämä ei ilmeisesti mitään raketteja ole,mutta kuinka laiskoja ne oikeesti on? Vrt esim chevy van. Ja mahtuuko takapenkille pari ukonroikaletta istumaan? Työmaalle joutuu välistä porukkaa kuskaamaan
     
  19. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Omasta mielestä toi rami on raketti verrattuna -83 suburbaniin 6.2 koneella. Mutta taas kun vertaa tota ramia kaverin viritettyyn ramiin, jossa on muistaakseni päälle 400hp ja vääntöö sen 1267nm, niin oma on laiska paska :D

    Mutta kyllähän tuolla vakioramillakin ehtii perille.

    Ja kyllä sinne ramin takapenkille jotenkin mahtuu, mutta itellä (183cm) ramin takapenkillä ottaa polvet kiinni selkänojaan, jos kuskina miehenköriläs.. tai pitkä nainen :D
     
  20. Jarppa77

    Jarppa77 1st gear


    Kiitokset myös Frösälle.

    Kummiskinhan siinä niin käy, jos vakion ostaa, niin ei sitä malta kauaa vakiona pitää :D Tosin oma ajotyyli on aika rauhallinen, mutta onhan se kiva aina joskus polkasta :D Vaihdelaatikot noissa enemmän kyllä huolettaa. Pitää koittaa katella sellasia missä se on jo vahvistettu. Köyhää kirpasee ruveta lootaremppaan...
     

Kerro tästä muillekin!