Chevrolet Caprice latausvalo ja nopeutunut vilkku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja A/C, 16.5.2013.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Eli välillä on sellaista ongelmaa, varsinkin aamuisin että kun avaimen kääntää virtalukossa II-asentoon niin latausvalo ei sytykkään testiksi palamaan ollenkaan. Auto kun on ollut yli 5 min käytössä niin valo toimii niinkuin pitääkin. Eli kun auton sammuttaa ja siirtää avaimen taas II-asentoon niin latausvalo syttyy testiksi niinkuin pitääkin.

    Missä mahtaa olla vikaa?

    Toinen ihmeellisyys on nopeutunut vilkun vilkkuminen. Ei sinällään haittaa mitään mutta vilkku "vilkutti" paljon hitaammin ennen mitä se nyt tekee. Mistä voi johtua? Kaikki valot ehjiä!
     
  2. twelve

    twelve 3rd gear

    Muistaakseni capricen (ja monien muidenkin) vilkku nopeutuu, kun joku lamppu on palanut.
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Hapettumia jossainpäin johtoja ehkä?
     
  4. twelve

    twelve 3rd gear

    Voihan se olla vilkkureleenkin ongelma, uusi ei montaa euroa maksa ja ainakin itsellä sen releen elinikä ei koskaan tainnu vuotta pitempi olla.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    ja voisko olla että se lautausvalo ei aina toimi ja laturi lataa silloin ylijännitteellä? Tämä voisi olle selitys etenkin jos vilkkuu nopeammin molempiin suuntiin ja jos auto on sammuksissa niin vilkkuu silloin normaalinopeutta.

    Onko se latauksen merkkivalo kovin vaikea korjata, eli polttimon liitin puhdistaa? Ainakin se on edullisempi korjaus kuin akun uusiminen ennenaikojaan.
     
  6. A/C

    A/C 1st gear

    Auto tyhjäkäynnillä, akulta mitattuna antaa 14.7V. Eli lataako ylijännitteelä vai onko normaalia?
    Pitää puhdistaa nyt heti ekana tuo merkkivalon liitin ja katsoa, korjaantuuko.

    Nyt on taas melkein viikon toiminut latausvalo niinkuin pitääkin: syttyy testiksi kun avain on II-asennossa ja sammuu heti, kun auto käynnistyy.

    Ja tosiaan niinkuin sanoin, kaikka valot ovat ehjiä eli ei ainakaan sen takia vilku vilkut nopeampaa...
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    14.7v on mun mielestä ihan ok jännite vielä,yli 15v ei sais nousta.Noita jännitteensäätäjiä on tuon n.14.5v lisäksi ainakin 13.5v olemassa.Buikin uusi 90a laturi lykkäs 14.58v tyhjäkäynnillä ilman että valot tai muut enemmän sähköä kuluttavat vehkeet olisi olleet päällä.
     
  8. woland

    woland 3rd gear

    Mulla johtu Capricessa nopeutunut vilkkuminen soomipojan kylkivilkkuasennuksista mallia Metro-Auto. Eli kattosin läpi vilkkujen räpellykset ja maat, varsinkin sieltä puskurin alta.
     
  9. A/C

    A/C 1st gear

    Latausvalo ongelma ei ratkennut varoitusvalon kannan putsaamisella.
    Valo tuntuu syttyvän vain silloin, kun kone on lämmin - kylmänä näkee enää harvoin palavan kun siirtää avaimen II-asentoon.

    Mistä tuo valo saa "tiedon" milloin on sytyttävä ja milloin ei?
    Varmaankin jokin ottaa nyt huonosti kontaktia mutta mistä käydä etsimään?

    Startti tuntuu pyörittävän raskaammin kuin ennen, liekkö sitten akku menossa (3,5 vuotta vanha) tai sitten lataus pätkii ajossa?
     
  10. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Latausvalolle tulee jatkuva jännite virtalukon kautta kun virrat on päällä ja valon sammuttaa se kun laturi alkaa tuottamaan virtaa(sen merkkivalon johto menee laturin herätenastaan).Sammutus on siis periaatteessa niin että sinne herätenastaan tulee sen verran jännitettä että lamppu sammuu.Eli katso ne laturiin tulevat liittimet,jos ei auta niin sitten virtalukon pohjaa tarkastelemaan.Laturi myös taitaa tulkata latausjännitettä tuon lampun piuhan kautta jos en väärin muista,eli kehno starttaus saattaa liittyä matalan akkujännitteen kautta myös tähän samaan hommaan.
     
  11. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Latausvalolta menee piuha laturille. Se on laturille samalla se herätevirta, että laturi yleensäkään rupee työntämään virtaa kun lähtee pyörimään. Se on samalla sen lampun maadoitus. Kun laturi lähtee pyörimään, rupee se samalla työntämään virtaa siihen piuhaan. Lamppu sammuu kun ei saa enää maadoitusta. Näin se toimii silloin kun se toimii oikein.
    Lamppu ei syty, jos laturista on hiilet loppu. Se on se yksinkertaisin vika. Sitten on tietysti kaikki hapettuneet liittimet ja huonot kontaktit. Ne on niitä hankalampia vikoja etsiä.

    Herätevirtaa laturi ei välttämättä tarvitse, jos auto on säännöllisessä ajossa. Sinne laturiin jää sen verran magneettia, että laturi herää kyllä. Jos auto seisoo esimerkiksi viikon, niin sitten ei laturi enää herää ilman herätettä.
     
  12. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Vilkun nopeutuminen johtuu varmaan siitä releestä. Rele kun on Capricessa pelkkä peltilevy, jota lämmitetään. Se taipuu kun se lämpiää ja sen taipumisen johdosta koskettimet irtoavat toisistaan. Kun koskettimet on irti, se peltilevy jäähtyy ja taipuu takaisin päin. Jossain kohtaa koskettimet taas kohtaavat toisensa.
    Peltilevy kun taipuuilee tareeksi edestakaisin, niin sehän väsyy jossain vaiheessa. Väsynyt rele käsittääkseni vilkuttaa nopeammin.
    Mitä enemmän virtaa kulkee läpi, sen nopeammin se vilkuttaa. Silloin kun se on ehjä...
     
  13. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Sitä relettä saa ainakin Motonetistä elektronisena versiona. Mulla ei ainakaan Vanissa kestäny kuukautta pitämpään samasta puljusta ostettu lämpölankarele.
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei, vaan mitä enemmän virtaa bimetallireleen läpi kulkee sen harvemmin se vilkkuu. Siitä syystä maadoitusviat, tai ylipäätään liittimien kontaktihäiriöt, ledivilkut yms aiheuttavat tota "ruuhkavilkkua", koska virtaa ei kulje virtapiirin läpi riittävästi lämmittämään bimetalliliuskaa niin paljon että se taipuisi ulospäin kontaktistaan riittävästi.
     

Kerro tästä muillekin!