Mistä aloittaa per(s)formanssin parannus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Juspen, 27.5.2013.

  1. Juspen

    Juspen 1st gear

    '80 Aspeni ois kesän jälkeen menossa telakalle (hyvissä ajoin kannattaa olla liikenteessä näillä kysymyksillä), koneena .225 supersix. Kone, alusta yms. on täysin vakiot.

    Ulkoiset seikat lukuunottamatta, millä kannattaisi lähteä liikenteeseen tuossa tehojen ja ohjattavuuden ihmeellisessä maailmassa niin että tasapaino kuitenkin säilyy? Eli vähän semmoista step-by-step-nyrkkisääntö kaipailisin kokemuksien pohjalta.

    Katsellut myös alustavasti, niin performanssisosat myös painottuvat enemmän tuonne kasien (uullatuus!) puolelle mopareissa, joten mistä tuollaiseen lanttukoneeseen voisi mahdollisesti löytää hyviä palikoita? Entäs alustan materiaaleja?

    Kiitos vastauksista!
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Vanha muistelee, oliko vuonna '89 kun silloin vielä Lintsin vieressä sijainnut Finn-Am keksi myydä virityspakettia tohon comboon. Peltisarja, nokka ja isompi kaasari. Hinta oli kolme tonnia. Kyllä se paremmin lähti niiden osien kanssa, pärjäsi melkein '66 Faikulle 289:llä.
    No eipä tästä juuri apuja ollut. Anteeksi vaan ja viisaammat varmaan jatkaa.

    Jaa juu: toihan oikein vaatii kolmee tuplaweberiä ja kansikin on henkisesti kivempi porttailla kun on kaikki kanavat siinä rivissä...
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  4. Juspen

    Juspen 1st gear

    Kiitos, kiva kun ovat tuolla firmfeelillä tehneet pakettejakin valmiiksi, paljonhan tuollainen kakkosstagen laatikko kustantaisi. Ei välttämättä tuollaista weberin hirviötä kuitenkaan ihan kehtaa laittaa, johan tuo perskynä lähtis lentoon ku laittas vaan pienet siivet :D
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ei se noilla webereillä kyllä vielä lentoon lähde.
     
  6. Juspen

    Juspen 1st gear

    Niinnoh, tarkoitushan EI ole lentokonetta rakentaakaan, mutta semmoista pientä "kutinaa" sinne pannuhuoneeseen :D

    Noista viriosista kun ei ole kokemusta niin olisi kiva tietää että mikäli kaasuttimen, nokan ja putket vaihtaa, meneekö se ihan sillänsä? Ettei tarvitse muita osia välttämättä performoida niiden mukaisiksi? Esim. venat, männät ja sytytysosaa yms. uusia/parempia pitääkö laitella?
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Tostahan voi kantta laskea ilman probleemia 2,5mm alkuperäisestä, sillä saat puristukset mukavasti ylöspäin.
    Kannen porttailu, ainakin taskuporttaus ja monikulmaseetityöt ja mahd. isommat venat on kuin laittais rahaa pankkiin, sillä alkaa uusi nokka-aksila toimia ihan eri lailla.
    Kaksikurkkuinen kaksitoiminen isompi kaasari ja hönkivä putkisto, niin sehän alkaa olla moottoripuoli ensialkuun siinä.

    Kyllä muistaakseni aspeni ihan hyvä oli ajaa, mutta ne oli niitä aikoja kun ei kaikki olleet loppuunajettuja. Ohjauksen välykset pois ja casteria paljon kun kumminkin tehostin on. Varmistaa, että iskarit toimii. Eiköhän aluksi taas pärjää.

    Joo ja tosiaan meinasin weberin dcoe tyyppisiä, saa oman imuputken joka sylkky ja seokset jakaantuu tasaseeeen. Mut se on jo Hi-fi-ä.
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    niin.. ja perävälitykset kannattaa tarkistaa onko siellä joku harva aavikkoperä. niillä voi tehdä ison muutoksen auton kulkuun. tai ainakin perstuntumaan.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oma viritys; Uuus kakskurkkunen kaasari, imusarja ja pakosarja sovitettu, kansi portattu orkkisventtiileillä ja laskettu 2mm, nokkana Mopar Performancen miedoin mekaaninen. Samalla motti rempattiin, rahaa meni yllättävän paljon. Laite vastas tosi miellyttävästi kaasuun, sentin ku paino ni hyvin läks. Mut sit haittapuolena, et loput 9 cm ei sitten enää lisännytkään kulkua. Ja tokihan suorituskykyä piti testata, 1/8 maililla 12.00 ja loppunopeutta 96.57 km/t. Sit tein halvalla satsaella (markalla) ostetusta 318 motista käytetyillä swappiosilla motin ja heitin sen kiinni; kasimaili suju aikaan 9.73/128. Et jos funtsi sijoitettua panosta, niin ehkäpäp antaisin suht painavassa ja pitkävälitteisessä autossa sen motin vaan olla kutakuinkin vakiona.
     
  10. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Tuossahan on vakiona sopivan matala puristussuhde. Laittaa turbon pakosarjan jatkeeksi ja paineistaa kaasarin. Miettii sitten jatkoa jos lisähupi kiinnostaa.
     
  11. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Jos mä saisin vapaat kädet rakentaa ton vehkeen niin laittaisin ne rahat siihen alustaan. Aspeni on muutenkin aika kiva ajaa verrattuna muihin saman ajan jenkkeihin. Pikku panostuksella siitä vois saada aikamoisen mutkapätkän menijän.
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

  13. Juspen

    Juspen 1st gear

    Kyllä se alusta ainanki nykyisen kunnon perusteella varmaan tulee ennen konetta. Sinne on saanut laittaa kumeille rasvaa suht reilusti ja peräänkin ois kiva olla jokseenkin parempi tuntuma.. Kyllä Aspenissa vääntöä riittää tehoon nähden kivasti joten sitä nyt ei kamalasti tarvitse sörkkiäkään. ~ Samanpituisten imukanavien edut merkittäviä oikeasti? vrt. seokset, imuteho & väännön lisäys.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Joo jos puslat on kulahtaneet, niin ne ensin kondikseen. Jos ei raceile, niin alustan täyskunnostus vakioillakin osilla + ohjauskulmat kuntoon saa auton tuntumaan hyvältä ajaa - lähtötilanteesta riippuen voi olla dramaattinenkin ero. Vielä kun on hyvät renkaat, jotka ei vetele noilla nykyään huonokuntoisilla teillä, niin aina paranee.

    Eiköhän toi slantin vakiotyyppinen imusarja aiheuta sellaista laajaa vääntöaluetta kun kaikille kierrosalueille on omat resonanssipituutensa :) . Tasaa niitä vääntöhuippuja sit tietty kans. Mutta aika merkityksetön asia toi on vakiopakosarjan/putken ja vakionokan kanssa. Sit kun alkaa lataamaan rallipalikoita, niin joku vakio-osa välissä alkaa toimia kuristimena ja tilanne on eri.
     
  15. Juspen

    Juspen 1st gear

    Tätä juuri hain että käykö joidenkin osien kanssa niin että ne sitten jarruttavat menoa tehopalikoiden rinnalla, thx fot the tips!

    Auton kun ostin niin pelkästään nippojen rasvaaminen aiheutti tämän "dramaattisen eron" ohjattavuudessa (vaikka nämähän piti jo ostaessa vissiin olla kondiksessa muttamutta..). Alkoi jotenkin kummallisesti mieli tehdä uutta palikkaa, kun pyllis taittui nurkista huomattavasti paremmin jo pelkän mossin vaikutuksesta :D Raaseritouhut voi jättää niille ketkä sen osaa, mutta välillä tekisi mieli vähän revitelläkin ettei pääse "kangistumaan.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taas tuli hämärä bon voyage että Hangossa meni kutvosdarra alle 15sekkaa vartilla ja vaparinakin vielä.
     
  17. sbf

    sbf Gearhead

    Jos kutosen soundi on se juttu eikä ole kauhean merkkiuskollinen niin kustannustehokkain ratkaisu saattaa olla esim tojotan 1jz tuplaturbokutonen automaattilootineen.
    tai ratsunin rb26.
    Niitähän saa täydellisinä paketteina kohtuuhintaan japanin raatojen maahantuojilta.
    voimaa ja kohtuullista kulutusta.
     
  18. Juspen

    Juspen 1st gear

    Miehän en mittää japsia pannuhuoneeseen uita! :D
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, Hangossa meni Dartti alle 15 sekkaa. Mut jollain 4-5000 limpulla, tiuhalla välityksellä ja Aspeniin verrattuna vähällä painolla. Hyvä paketti oli silti, mut siin ne sit kutakuinkin tässä maassa nähdyt ovatkin. Tai onhan turbotetulla voitettu WCC:n B-ryhmäkin. Väittäisin et kustannustehokkain merkittävä tehonnousu tapahtuis ahtamalla mikäli moottori on muilta osin priimakunnossa.
     
  20. Juspen

    Juspen 1st gear

    Vannon myös vapareihin joten hankala asiakas (paitsi kauppiaalle) :D Hyviä vastauksia kaikilta kiitos niistä, eiköhän näillä referensseillä jo jotain kehtaa alkaa miettimään :)
     

Kerro tästä muillekin!