Ongelmia entisöijä Triangle Motor Co:n kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja geekoo, 19.5.2013.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Noin se on. Löytyy tosin amerikkalaisistakin Täydellistä Lopputulosta aikaansaavia tekijöitä, mutta hinta on sitten vielä suomalaistakin täydellisempi. Normaalisti sen sijaan tekijät käyttävät monenlaisia oikoteitä, eivätkä asiakkaatkaan muuta vaadi. Maassa maan tavalla.
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Ostin juuri auton mihin on Saksassa tehty entisöintifirmassa vanhan maalin poisto, peltipuhtaaksi ja uusintamaalaus. Edellinen omistaja tykkäsi ajaa radalla ja kiveniskeymää oli paljon. autosta on kuvat ennen maalausta ja työn etenemisestä.
    Tunnit puuttuu laskuista, mutta hyvin tehty uudelleen maalaus alv 0% hintana oli 28000€.
    Auton purku ja kasaaminen oli 5000€ per suunta, eli 18000€ oli maalaustyön hinta.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Epätodellinen hinta. Oman Edselin maalaus oli hinnaltaan alle 10% tuosta maaleineen.. aika hyvää MR tasoa..
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    "aika hyvä MR taso" taitaa olla hieman erilainen kuin sellainen mitä voi näyttelyssäkin esitellä.
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh jaa, ainakin kehtaa mennä forssan pick-nikkiin kevyesti.
    kuskin oven yläreuna ja kuskinpuolen etuloksu vois olla aavistuksen parempi pohjiltaan, sitten kehtais viedä näyttelyihin .
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sellainen pinta, kuin hinta.

    Joku tuollainen sanontakin on.
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin nämä ovat täysin näkemyspuolen asioita. Mikä toiselle hyvä ja mikä ei. Tuosta hinnasta.. Jos haluat maksaa mulle maalauksesta tai peltityöstä tyyliin 500e/h niin mikäs siinä, voin kertoa että teen sillä rahalla kyllä nuolemalla pinnat,hehe. Se että mikä kukin maksaa ja mitä sillä rahalla saa on taas näitä asioita josta voidaan ikuisesti vängätä. Se että joku vääntää itse pohjatyöt ja saa omaa silmää miellyttävän pinnan niin sitten saa,pääsi varmaan halvemmalla. Mutta toisilla ei ole tiloja,aikaa,intoa ja ehkä taitoa noita kaikkea edes itse yrittää jolloin alkaa ammattilaisen etsintä. Siitä päästään tähän topikkiin ja edelleen näihin vallitseviin epäkohtiin: helvetin huono kanssakäyminen,joka johtanut aivan saatanalliseen laskuun. Tuo on ihan epätodellinen summa.Summa jolla jossain muualla tehtynä olisi todella saanut avaimet käteen palvelun jossa auto olisi ollut valmis.Kaikinosin tämä on suurimpia farsseja pitkään aikaan. Autoalahan työllistää tavarantarkastajia nykyään kohtuu paljon ja tämä on todella mielenkiintoinen tapaus siltä osin että auton peltihommista ja maalauksesta ollaan saatu noin suuri lasku aikaiseksi. Suurimmaksi osaksi kun tarkastajat ja osapuolet vääntävät kättä että miksi jakoremmi katkesi ennen aikojaan ja summat huitelee muutamissa tuhansissa euroissa.Yksi avainpointti tässä on tuo tuntiveloitus ja tosiaan nuo käytetyt tunnit.Muistakaa että nuo kaverit tuolla Trianglessa saa keskiverto autotallijamppaa enemmän aikaiseksi tunnissa,joten tuolla tuntimäärällä on tehty prkl:sti hommia tai sitten on syyllistytty törkeään yliveloitukseen.Kumpikaan tässä ei tietenkään lyö kaikkia faktoja pöytään mikä tätä palettia sotkee. Oma mielipide on että kuudessa sadassa tunnissa ammattimies,jolla viimeisimmät työkalut,työtilat,motivaatio yms niin tekee huimasti tuossa ajassa. Siksi omituista tuo noiden pelleily lattiamattojen yms sisustan kanssa,minä olisin kertonut kyllä miten homma suoritetaan.Auto puretaan korjaamon ehdoin tai korjaamo vaihtuu. Helppohan tuo olisi ollut perustella mm paloturvallisuuteen vedoten. Toki hehän ovat tästäkin tehneet laskun erikseen,mikä taas nykyaikaisessa kolarikorjauksessa olisi sisältynyt automaattisesti työhön jo. Hyvin on näemmä veteen piirretty tuo laskutuskäytäntö entisöintihommissa,kyllä kaikkeen täytyisi pystyä antamaan jonkinlainen arvio työn hinnasta ja jos ongelmia tulee --> yhteys asiakkaaseen. Kun vanhaa autoa pöyhii kaikkeahan sieltä löytyy taatusti. Kittiä varmasti.Ei se mikään yllätys voi olla tuon tason tekijöille. Aina näissä hommissa haiskahtaa se että asiakas on hyvä lypsylehmä ,raavitaan ja raavitaan ja kas uutta hommaa löytyy. Kauhee paatos tuli kirjoitettua mutta tosiaan jäädään nyt odottaan mitä tuleman pitää. Muutama ajatus vain tässä heitettiin.
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Yks tuntimääriin huomattavasti vaikuttava asia entisöintihommissa on se että uutta osaa ei välttämättä saakkaan kaupasta, vaan se täytyy tehdä vanhan harson perusteella suorasta pellistä. Sitä ei voi oikein verrata uuden auton korjaamiseen jossa voidaan vaan vaihtaa isoja peltiosia uusiin.

    Esimerkiksi olisin varmaan tunnissa vaihtanut uuden takaluukun tohon rysään joka on työn alla, mutta kun hyviä ei löydy oikein edes käytettynä, niin nyt oon tinannut tota vanhaa kasaan jo varmaan 30 tuntia enkä oo vielä edes kittaus vaiheessa.

    Mä oon tietty täys amatööri mutta oon melko varma että ammattilaisellakin olis hyvillä työkaluilla menny tohon vähintään kymmenkertainen määrä tunteja verrattuna uuden osan vaihtamiseen.
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Mutta muista että heille kanttikoneiden,englanninpyörän yms koneiden käyttö on arkipäivää. Ja ovat he sivuillaan joskus ilmoittaneet että mielellään käyttävät valmiita osia jos on saatavilla. Eivät he tähän ole ilmeisesti luoneet kuin helmapellit?!Tinaus on taitolaji jossa taito kasvaa harjoitellessa,tosin harjoittelu on hieman kallista. Kyllä parempia peltiosia kannattaa metsästää ja käyttää jos mahdollista. Kyllä tässä yht sun toinen on challeen kyttäilly parempia ovia. ;) Viimesenä tässä nyt jotain ihan paskoja alkaa elvyttään.Sillä välin tehdään katsos jotain muuta paikkaa.
     
  10. vw79

    vw79 3rd gear

    Jotenkin tästä tulee mieleen eräs pakuvolkkari jota entisöitiin markka-aikana pääkaupunkiseudulla. Hintaa entisöinnille kertyi satojatuhansia markkoja! Omistajalle se oli ok koska ajoneuvo oli tärkeä. Kaikki tunnit/kulut oli yksilöity esim vanteiden hiekkapuhallukset, maalaukset jne... hintaa vanteille vaan tuli moninkertaisesti mitä uudet olis kaupassa maksaneet.

    Kyseisestä entisöinnistä hurmioitunut omistaja suositteli pajaa toiselle vw-harrastajalle ja kas kummaa, ehkäpä firmassa aateltiin että toinen hyväuskoinen ja meni niin pitkälle että pahasti kesken oleva auto haettiin pajalta työtunteihin/laskutukseen liittyvien epäselvyyksien johdosta.

    Trianglella on melkoisen varmasti ajateltu tän projektin kohdalla samoin.

    Näin ammattimainen/maineinen firma ei kyl saa syyllistyä näin alokasmaiseen laskuttamiseen. Asiakkaan aliarvioiminen on kyllä pahin moka mitä voi tehdä.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Okei voi olla näin en kiistä kun en ole asiaan syvästi perehtynyt.

    Mutta ei se kittikään nyt niin huono vaihtoehto ole. Kyseessä kun vielä kesä/museo auto niin suolaa sun muuta ei tule moneen moneen aikaan. Varmaan 15 vuotta pysyny eskortissakin hyvät kitit ja ajettu on pirusti joka kelissä. Maalipinnasta ei huomaa. Taas huono esimerkki ja ihan eri tasosta mutta silti.
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    JOo, esim mun elli edseliin ei saanut uusia takalattioita avo malliin, vain umpimalii tehdään sopivia, kardaani kumpare leveäpi avossa. Oli muuten aika sovittaminen niissä, mutta menihän ne lopulta riittävän hyvin, maton alle ne jäävät, heh heh.

    Samoin vas takapyörän eteen ei saanut kynnyskotelon korjauspalaa, mutta sisarmalliin fairlaneen sai, ei se aivan samanlainen ollutkaan alakantilta, mutta kyllä sekin siihen lopulta vaan istui yllättävän hyvin Ehkä 50 h peltitöhin uhrasin.

    Ehkäpä nähin ameriikkalaisiin vaan saa enemmän korjauspaloja kuin euroihin ja japskeihin .
     
  13. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Näin osittain alaa sivuavana rakennus-alan yrittäjänä, niin aina pitää koittaa saada asiakas ymmärtämään minkälaisesta tivolista on kysymys mihin ryhdytään.

    Vanha talo on kuin vanha auto. Aina kun avataan/kaivetaan, niin aina löytyy uutta korjattavaa. Ja se maksaaa ihan tuntiveloituksen mukaan.

    Tiedotushan epäonnistuu aina, mutta edes jonkunlainen kontakti olisi asiakasta kohtaan suotavaa.

    Yksi mitä olen itse muutaman kerran käyttänyt sellaisissa hommissa mitä en haluaisi edes tehdä, ts.järjettömiä hommia,
    on oikeasti se että allekirjoitutan asiakkaalla sopimuksen jossa hän vakuuttaa olevansa oikeustoimikelpoinen ja pystyy maksamaan laskunsa.

    Julmaa, mutta rehellistä.
    Ja kaikki osapuolet ymmärtävät missä mennään.
     
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tajuttomia hintoja,on muuttunu näköjään maalaushommelien hinnat markoista euroiks vähän niinkuin autojen hinnoissakin on jo käynyt.Mä voisin tollasia 5000 euron purkuja ja kasauksia ruveta tekemään jo melkeen työkseen :rotfl: .
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki mutta firman työntekijänä saisit ehkä sen 20 euroa per tunti bruttona, jossei vähemmänkin.

    Yrittäjänä tilanne voisi olla toinen, joten anna mennä vaan.
     
  16. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Moni tekee työtä 20 e/h ja vähemmälläkin, joten kipurajaa ei tuolla ylitetä. Auton purkamiseen ja kasaamiseen ei vielä edellytetä edes korkeakoulututkintoa ;-)
     
  17. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Pyydän anteeksi, että kirjoitan taas tähän topikkiiin, vaikka muuta lupasinkin.

    Sorry tuntematon mutta en voi olla kommentoimatta uusimman hankintasi maalausta kun sitä täällä kehut. Tutkin pyynnöstäsi autoasi viime lauantaina. Autosi on hieno. Ilmoittamasi hinta maalaukselle on pöyristyttävä ottaen huomioon, että syy maalaukselle on ollut kiveniskemät. Takaikkuna ei ole ollut irti ja se on teipattu maalauksen ajaksi todella tökerösti. Konealumiinin alapuolelle on päässyt ohisumut ilmanotto/-poistoaukoista. Syynä huolimaton suojaus. Maalipinta on todella hieno ruiskutusjäljen poishionnan sekä myllytyksen ansiosta. En tiedä onko tällainen operaatio tehty sen takia, että Ferrari BB:t on myllytetty jo tehtaalta lähtiessään vai onko syynä ollut huono ruiskutusjälki.
    Mielestäni maalauksen teettäjää on kusetettu ja hinnassa on ollut Ferrarilisä.
     
  18. debner

    debner Gearhead

    Projektituntien muodostuminen on muuten välillä aika mielenkiintoista varsinkin hyvin suurissa yrityksissä jotka tekevät asiakasprojekteja.

    Niissä kun on tehokkuusruuvien kiinnivääntämisen vuoksi vaatimus, että henkilökunnan jokainen minuutti päivästä tulee olla jollekin asiakasprojektille tehtyä työtä.
    Yleisnumerolle kirjatut tunnit kertovat tehottomuudestasi.

    Siinä sitten viikonlopulla porukka vääntää parituntia tuntiraporttia, että millehän projektille tuonkin pätkän laittaisi ja tuon,
    ja tuon päivän nyt olin tuon projektin kimpussa ne muutamat hetket kun en tsuppaillut ympäri taloa kaikenmaailman pikkuasioiden perässä, laitetaan kaikki sille...
    Viimeviikon tein enimmäkseen projektia x, laitetaan sille koko viikon täydet tunnit 40h. 100% työteholla aamusta iltaan.
    Ja tämä tuntilapun täyttöaika saa mennä vaikka aamuiselle projektille...
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mystikko, tämä herra tuntematon, on allekirjoituksesta päätellen
    onnistunut uravalinnoissaan, ei haittaa 500e / tuntihinnat. heh heh.

    Meille normaali harrastajille nuo hinnat ovat täysin käsittämättömiä.

    Itse on kyllä mukava tehdä aivan kaikki mitä pystyy, sehän tätä harrastamista on, mutta tosiaan jos kallista merkkiä, esim BMW tai muita vanhempia / eksoottisia euro autoja harrastaa, pitää kukkarossa olla ylimääräistä.

    Me muut näitä jenkkiromuja rakennellaan, sopii köyhälle paremmin.
     
  20. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    TMC:n osalta sanoisin, että "damage is done", jatkossahan tapellaan lähinnä siitä kuka on ollut lain kirjaimen mukaan oikeassa. Tämä siksi että näkemykseni mukaan kyseinen keissi on omiaan syömään TMC:n mainetta ja tämä oikeastaan riippumatta mahdollisen tulevan oikeudenkäynnin lopputuloksesta. Maineen ja uskottavuuden kannalta peli oli jo pelattu sillä hetkellä, kun keissi on alkanut pyöriä sosialistisessa mediassa - valtaosa ihmisistä joka tapauksessa tulee muistamaan pääasiassa tapauksesta syntyneen polemiikin ja keskustelut, eikä juurikaan ketään ulkopuolista lopulta kiinnosta vuoden-kahden päästä ehkä saatava lopputulos, paitsi sen 20 sekuntia, kun sen lataa koneelleen ja plärää loppuun tarkistamaan viimeiset lauseet. Mutta muistoksi jää takaraivoon silti se, että firma kusetti yksityistä.

    Tää on analogialtaan vähän sama mitä mulle edustaa nimi Michael Schumacher - hurraa, on tehty enkkoja ja voitettu mestaruuksia joka varpaalle, silti ensimmäinen asia mikä nimestä tulee mieleen, on "ky*pä joka ei kykene voittamaan muuta kuin törmäämällä tahallaan toisiin" - näinhän asia ei suoranaisesti ole, mutta se on se ensimmäinen assosiaatio.

    Uskallan väittää, etten ole ajatusmallineni aivan yksin.

    -JJ-
     

Kerro tästä muillekin!