Uuden maalipinnan vahaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Sumu, 9.5.2003.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nyt kun on saatu selväks että kannattaa uuskin pinta vahata niin antakaas niitä teknisiä vinkkejä vahaukseen,miten saadaan hyvä pinta? Ja ei noitten firmojen "tuo meille" juttuja vaan ihan käyttäjäkokemuksia.. :wink: Maaluun jäljiltä tosiaan piti tossa omassa olla jonkinsortin vaha mutta isot vesilammikot viihtyy pellillä ja kaikki paska tarttuu mikä on lähelläkään. Pitääkö muuten olla vielä liuotinpesu ennen vahausta? Aiemmin on tullu vahailtua turtlella,glymillä mutta heikoin tuloksin.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo ajattelin olisko vähän "normaalimpia" ohjeita.. :) .. Tuolla on kyllä niin hc-porukkaa.
     
  4. DNF

    DNF 1st gear

    Pese tymäkällä liuottimella ennen kuin vahaat.

    Markettivahoista hyvän keston tarjoaa ainakin Auto Glymin HD Wax, tosin on aika arvokas purkki. Omaa kokemusta ei tuotteesta ole, mutta useammassakin testissä on pärjännyt hyvin tai erinomaisesti. Maksaa kylläkin "paljon" mutta on siinä rahoille vastinettakin.

    Vahauksen jälkeen pesut sitten jollain shampoolla, ei liuottimella.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Millä vahalla ite olet homman hoitanu ja tarkennusta:miten? Tosta liuotinaineestakin vielä semmonen että mulla on tommosta halpis non-wax liuotinta missä ei anneta mitään sekotussuhteita,kai sitä vähän lantrataan kuitenkin? Maaluuhommissa hiontojen/hiontamaalikerrosten välissä käytin trotonin silikonipesua mut ei kai sitä tämmöseen hommaan?
     
  6. DNF

    DNF 1st gear

    Viime aikoina on tullut käytettyä Colliniten 915 vahaa. On vähän tarkka levittämisen ja kiillottamisen suhteen kun jämähtää suht tiukasti jos ei parin minuutin päästä levittämisestä kiillota pois. Tuo 915 sanotaan sopivan paremmin tummille sävyille, eli se (muka?) syventää sitä väriä, kun taas jotkut toiset vahat antavat enemmän lasimaisen kiillon. Vahan valinta on ihan makuasia.

    Levittämiseen käytän sellaista vaahtomuovista levitintä (pesusienikin käy, kunhan on puhdas) ja poispyyhintään (eli "kiillottamiseen") pehmeää, pitkänukkaista mikrokuituliinaa.

    Jos ei pesuainepöntössä lue mitään sekoitussuhdetta, niin joku 1:10 ja 1:5 väliltä varmasti on riittävä. Varmasti tuota silikonipesuakin voi käyttää, uskoisin sen olevan vähän rasvanpoistoaineen tapaista? Jos peset sillä liuottimella vaikka 1:5 seoksella auton huolella, niin eiköhän siitä pinnasta enimmät epäpuhtaudet jo ole pois. Pikipilkut voi pyyhkiä vaikka tärpättiin kostutetulla liinalla.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jees.. koitetaan tuosta saada jotain kiinni. Ja huomasin tossa että oli sulle jääny vastaamatta,sori mutta reissutyössä usein käy näin..En tosiaan ole tietokoneen ääressä raportoimassa joka liikkeestä.. :)
     
  8. DNF

    DNF 1st gear

    Juu ei mitään, itsekin käyn täällä vähän miten sattuu. :)

    Kerrohan sitten miten vahailut onnistui.
     
  9. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Re:

    Komppia. Ei auton pesusta/vahauksesta kannata ihmeempää salatiedettä tehdä. Kuten lehtien testitkin osoittavat, kallis ei välttämättä ole hyvää ja halpa huonoa. Tästä esimerkkinä S-Kartellin Car-S-tuotteiden menestyminen testeissä.

    Uskaltaisin sanoa, että Bilteman tuotteillakin saa riittävän lopputuloksen, ehkä näyttelyvehkeet poislukien, kun niitä käyttää riittävän usein ja tietää mitä tekee.
     
  10. ilefix

    ilefix 1st gear

    Dodii, siitä vahauksesta.
    Kun aloittaa vahauksen pitää muistaa ettei maalipinta saa olla kuuma, ettei vaha "pala" pintaan kiinni!!
    Auto pitää AINA pestä ja vahata varjossa, esim tallissa.
    1: auto pestään huolellisesti hyvällä shampoo pesuaineella, liuotin pesuaineet haalistavat ja polttavat käytettyä maalipintaa sekä muovi osia.
    2: kuivaa auto huolellisesti! Vahat eivät toimi märkään pintaa ja ne kaikki märkävahat ovat täysin humpuukia.
    3: vahaa maalipinta pyörivin tasaisin liikkein pehmeällä vahausliinalla, aloittaen aina auton yläosista.
    Jos aloitat alhaalta, sieltä lähtee yleensä likajäämiä vaharätin mukaan ja aiheuttaa hienoja naarmuja ympäri autoa..
    Tässä kohtaa kannattaa käsitellä kaikki kumi- ja muoviosat, koska ylimääräinen muovikiilloke jää vahapintaan ja lähtee vahanpoiston yhteydessä pois.
    4:anna vahan kuivua, vahasta riippuen tunnista 4 tuntiin.
    Aloita taas vahan poisto/kiillotus yläosista puhtaalla mikrokuituliinalla.

    Vahana suosittelen Prestan Best Waxia
    Kumiosat voi käsitellä silikoonipohjaisella rengaskiillokkeella

    Ei muuta kuin hikoilemaan auton parissa ja ihailemaan lopputulosta.. :eek:
     
  11. DNF

    DNF 1st gear

    Oli kyllä niin fiksarin kirjottama "ohje"...
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Omissa harrastevehkeissä vältän kaikkea silikonipohjaista, silikonit kuuluu tisseihin. Siellä ei aiheuta juurikaan harmia vissiin.
     
  13. Mun automaalarikaveri sanos ettei silikoonia saa laittaa lähellekkää maalipintaa varsinkaan listoihin.
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Joo, silikooni on aika ihanaa maalipinnalla.. Suosittelen ettei ikinä silikoonia lähellekkää maalia. Nimim. kokemusta on.
     
  15. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin se joka ei maalaa autoa ei tiedä tuon aineen ongelmista..Monessa korjaamossa itseasiassa täysin kielletty tuote.
     
  16. Luigi

    Luigi Gearhead

    Ilehän vastsi täydellisesti asiaan mitä kysyttiin, oli sitten fixari tai ei. Nykyään kaikki oikeat aineet ovat voc-vapaita, tuossa työpaikan osoite josta pääsee tutustumaan ;)
    www.presco.fi
     
  17. maakku

    maakku 1st gear

    Eihän ammattilaisia kannata kuunnella, saati sitten niitä autoja sinne viedä. :) ei muuta kun turtlewaxia kaupasta niin saa auton vahaamisen tuntumaan paskalta ja ikävältä.

    Kannattaa oikeasti käydä vaikka ammattipaikassa ja kysyä myykö ne sieltä ammatti tuotteita...
    Näin huomaa että auton vahaa nopeasti ja jälki on hyvää.. Sekä kestää jos autoja ei nyt sitten pese fairilla tai jollain yli vahvalla pesuaineella...
     
  18. Luigi

    Luigi Gearhead

    Amen.
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Taas oppi jotain uutta,eli fairy siis syö vahan,juurikin sitä on tullu pesussa käytettyä.. Nyt kokeilin tommosta v-max kestovahaa,ihan sen takia että ainakin joku eri merkki.En käyttäny konetta vaan ihan käsin mikroliinalla vahan omien ohjeiden mukaan,ja hallissa sisällä tehty ettei ollu kuuma pelti. Ainakin helppo oli kiillottaa eikä jääny tahrimaan tuulilasin reunatiivistettä kuten yleensä,laakapinnat vahasin kahteen kertaan,näyttäis se vähän hylkivän likaa,puhdistuu sateessa kohtuuhyvin jota ei normaalisti tee...Ei siitä silti mikään liukas pinta tullu,ei paljon pyyhe liu,u jos heittää konepellille.Kaiken kaikkiaan ehkä hiukan tyhjää parempi.
     

Kerro tästä muillekin!