60 lukuisen GM:n tuulilasinpyyhkijän katkaisin/kytkin :)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bluestone, 16.6.2013.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onnistuisikohan korjaaminen aluksi ihan vaan ruiskimalla WD-40 / CRC :tä katkaisijan sisään..... pyyhkijät ei pyyhi muuta kuin jos painaa sen pissapojan napin siitä keskeltä pohjaan: toimii kyllä sitten molemmilla nopeuksilla....
    Kyse on 64 Buick Skylarkin pyyhkijän katkaisijasta; jostain syystä 64-65 gm a-bodyjen katkaisija on omansa ja siitä eteenpäin taitaa lähes kaikki käännettävät gm katkaisijat olla sitten samoja (?). Mitenköhän tuollisen " ei oikean vuosimallin" katkaisijan sovittaminen vanhan tilalle onnistuu, mitähän niissä on eroa... toiminta on sama; kääntämällä kaksi nopeutta ja painamalla pissapoika...onkohan erot sitten johdotuksessa/liittimessä??
    Ei sitten kellään olis jouten toimivaa 64-65 gm a-bodyn kaksinopeuksista katkaisjaa..?? :D :eek: 8)
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Re: 60 lukuisen GM:n tuulilasinpyyhkijän katkaisin/kytkin :

    Eikös kukaan ole vastaavaan ongelmaan perehtynyt... :(
     
  3. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Re: 60 lukuisen GM:n tuulilasinpyyhkijän katkaisin/kytkin :

    Ei ole vastaavaa ongelmaa ollut, mutta mahtaako liittimet olla oikeilla paikoillaan? Tuollaisen kytkimen toimintaperiaate on se, että kytkimessä on kolme napaa:
    - Moottori käyntiin
    - Pissapoika
    - Hitaan nopeuden magnetointi

    Kaikki navat maadoittuvat toimiessaan kytkimen rungon kautta kojelautaan. Tuo vika saattaisi selittyä sillä, että pissapojan ja moottorin käynnistyksen piuhat ovat menneet ristiin.

    Kytkimien tilat eri tilanteissa:

    Hidas nopeus: Moottori käyntiin ja lisämagnetointi maadoitettu
    Nopea nopeus: Moottori käyntiin maadoitettu, lisämagnetointi irti maasta
    Pissapoika: pissapojan liitin maadoitettu

    +12V menee suoraan moottorille/pissapojalle.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Re: 60 lukuisen GM:n tuulilasinpyyhkijän katkaisin/kytkin :

    Vika tuli täysin toimivaan systeemiin kesken vesisateen; pyyhkimet toimi ensin normaalisti mutta kun seuraavan kerran laittoi pyyhkijät päälle niin pyyhki vain kun painoi sitä pissapojan nappia.....itse asiassa en sitten kyllä tiedä toimiiko pissapoika :) ??? ...viittaa kyllä tuonne katkaisija sisuksiin, siellä ei tapahdu jotain oikein...
     
  5. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Re: 60 lukuisen GM:n tuulilasinpyyhkijän katkaisin/kytkin :

    Joo, sit varmaan on joku kontakti kärähtänyt kytkimen sisältä. Voi olla, että pissapojan kontakti ottaa kytkimen sisällä kiinni moottorikontaktiin, minkä takia se toimii noin. Mullakaan ei valitettavasti ole ylimääräisiä kytkimiä hyllyssä.

    Chevykakkosissa on noita samanlaisia kytkimiä vuosien 62 ja 67 välillä ja niitä on ainakin kahta tyyppiä kaksinopeuksisille moottoreille. Erona lähinnä nupin malli: toisessa pissapojan tappi tulee vääntökytkimen läpi suoraan ja toimii samalla painonappina (Ehkä uudemmissa 66-67). Toisessa nappi on vääntökytkimessä kiinni ja tappi on kytkimessä ilman minkäänlaista nuppia (näitä on 62-65 välillä).
     

Kerro tästä muillekin!