Mitä tapahtui Suomessa myytävälle bensalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BigBlock-V8, 12.6.2013.

  1. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Tänäkesänä tankannut useammalla asemalla. Shell V-Poweria ja 98-oktaanista kuraa monelta asemalta.

    Ongelmana samoilla säädöillä ja sytkäennakoilla kuin aiemmin on nyt osakaasualueilla selkeää detonointia?!

    Nyt ei siis etsitä vikaa autosta, sytkäennakkoa pienentämällähän tuosta selviää. Vaan sama ongelma ilmennyt useassa muussakin autossa.

    Myydäänkö meille vuosi vuodelta karmeampaa litkua huoltamolta aina vaan kovempaan hintaan ja saamme kohta tiputtaa autoistamme ensin ennakot alas ja pian tiputtaa puristuksetkin?

    Mikä on huoltoasemilla myytävien polttonesteiden todellinen laatuvaatimus, vai voiko tuohon kuraan tavan tankkaaja luottaa muuten, kun pensallehan tämä haisee?

    Selvennykseksi vielä, että emme puhu "rajuista" katukoneista, vaan täysin vakioista tehtaan arvoissaan olevista moottoreista, jotka ovat kuitenkin jenkkilän kuraa 50-luvulta lähtien nauttineet.

    :soosoo:
     
  2. kj

    kj 2nd gear

    Hain toissapäivänä paikalliselta kylmältä ABC:lta leikkuriin 98:a
    ja tankatessani leikkuria ihmettelin että miten se haisee polttoöljyltä...
    Olisiko täyttäjällä käynyt vahinko???
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Huolestuttavan kuuloista.Toivottavasti kyseessä on vaan joku tilapäinen munaus.Tolueenillä saa kyllä puristuskestoa lisää mutta ei sekään ihan ilmaistä ole :odroll:
     
  4. Caideman

    Caideman 1st gear

    Itse oon myös huomannut jälkikäyntiä ST1:n 98:lla, joka lie pohjautuvan Shellin Nitron kanssa samaan perusbensaan... (olettamus, samaa kioskia kun ovat)
     
  5. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Miltä tolueeni haisee? Sitä lienee itäystävän bensassa kun on semmoinen liuottimen döfis joka kestää pitkään käsissä. Mutta auto ei nakuta vaikka oktaanivaatimus ei täyty.
     
  6. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Tinnerin haju on lähellä.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tolueeni
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Molemmat ovat Nesteen jalostamaa ja toimittamaa 98:a kuten kaikki Suomessa myytävä 98.
     
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Samaa haistelin kun otin SEO:lta kannuun pensaa... Ihme juttu...
     
  9. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear


    Polttoaine autossa voi olla useita eri polttonesteitä mutta vain yksi letku jota pitkin aseman säiliöt täytetään.
    Edellisen täytön jämät voi olla letkussa kun siirrytään seuraavaan laatuun.
    Esim. Keuruulta on saanut punaista E85 litkua, jonka pitäisi olla kirkasta
    Eli ennnen E85 säiliön täyttöä letkua pitkin on laskettu löpöä
    Väriaine ja haju tarttuu tehokkaasti. Ei vaarallista
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Käsittääkseni ST!:sen RE85 on väriltään punaista. Ainakin aina ite saanut sellasita. Vesikokeessa selvisi, että väri on bensassa.
     
  11. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    Sellasen olen huomannu mitä nyt viimeisten 8v aikana olen useamman kerran käynyt euroopassa ja kaverit sekä minä ollaan ostettu muutama auto ja ajettu ne suomeen niin joka kipolla kulutus on ollut euroopassa 1-1,5 litraa pienempi vaikka siellä on ajeltu reilusti suuremmilla nopeuksilla. Eli jos ei mitään muuta selitystä löydy niin paskaahan tää suomipolttoaine on ollut jo kauan.
     
  12. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    En kyllä usko tohon että löpön väriä voisi olla muissa liemissä, tiisselin seassa se tulee kalliiksi, tuskin selitykset auttaa kun pukkaa 5 numeroista vero-mätkyä.
     
  13. temppa73

    temppa73 Gearhead

    Oletko koittanut pienkonebensaa, san pitäisi olla ainakin valmistustavaltaan laadukkaampaa.
     
  14. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Mä oon kanssa huomannut, että bensalle on kyllä jotain tapahtunut.

    Pari kuukautta sitten otin ton 1946 Uralin tallista talven jäljiltä ja heti piti kaasuttimet puhdistaa, kun oli suuttimet täynnä semmosta ihme hyytelöä.
    Samanlaista ongelmaa ollut myös parilla H-D miehellä.

    Käynnistys ongelmia ja huonoa tyhjäkäyntiä ilmennyt myös useammassa 90-luvun Hondan moottoripyörässä.

    Veli osti juuri tehdaskorjatun Q-jetin Buickiinsa ja ihmeen hankalasti toimii uusi kaasari pari vuotta sitten läpikäydyssä 307:ssa.

    Kaverilla kanssa 2000-luvun autossa seos ongelmia.


    Ja siinä RE85:ssa on jotain oranssia/punasta väriainetta. Laitoin paperiseen kahvikuppiin haihtumaan, niin kuppi oli värjääntynyt.


    Ei kyllä tekis mieli maksaa 1,629e/l tollasesta lisäainekurasta. :-?
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätähän on ollut jo ainakin 10 v, siis säilyvyysongelmia ja valkoista hartisia muodostuu ja tukkii paikat - ei ole mikään viime aikojen juttu kuten tuo aloituksen viesti oli. 98 kestää paremmin kuin 95, mutta useamman kk seisontaa varten syytä laittaa säilöntäaineet tankkiin.
     
  16. lunki

    lunki 1st gear

    Kyllä tankkiautois on omat linjat ja letkut eri aineille. Ja eikös ole niin että vaikka kaikki pensa tulee nesteeltä niin lisäaineistus on joka ketjun oma asia? vai oonko taas ymmärtäny ihan väärin...
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei tunnu olevan säilöntäaineestakaan aina apua :odroll:
     
  18. kj

    kj 2nd gear

    Olen syksyn viimeisen tankkauksen yhteydessä lorauttanut 2T-öljyä eli järjestelmään jää ohut öljykalvo ja mukavasti on laitteet hörähtäneet keväisin käymään.
    Tosin keväällä tulee lorautettua Forten puhdistusainetta ekan tankkauksen yhteydessä jonka jälkeen tyhjäkäyntikin on kuin Mummon Singerissä. 8)
     
  19. umpio

    umpio 3rd gear

    Jepjep; kaveri kertoi kun iski harrikan tulille ensi kertaa keväälä, että oli aikas mielenkiintoinen ajaa soratiellä vanhoilla bensoilla. Piti tarkkaan harkita etupyörän asento, kun kone saattoi yhtäkkiä iskeä vähän reilummin :poff:
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Syyskuussa 2009 pistin auton seisomaan, ja vielä vajaalla tankilla. Kerran vuoteen se on käynnistetty, kun on pitänyt siirrellä, viimeksi juhannuksen aikoihin. Akku kiinni, niin avaimesta lähtee käyntiin niinkuin olisi edellisenä päivänä siihen ajettu, ja kone käy ja vetää niinkuin aina ennenkin. En ole tuota vanhenemisilmiötä itse vielä missään havainnut. Tai no, varaosa-autosta tyhjennetty pahanhajuinen tökötti vaati reilusti tuoretta sekaan, että kiinalainen leikkuri suostui sillä käymään, ja sittenkin haisi pahalle. Lyijyllistä tavaraa oli väristä päätellen, eli jostain 80-90-lukujen taitteesta uusimmillaankin.
     

Kerro tästä muillekin!