Kenworth ja Jenkkirekat!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kenworth78, 6.9.2010.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  2. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Tuli tuossa mieleen kun komea vaaleankirjava Kenworth punnersi täällä Pohjois-Pirkanmaalla työmaan ohi aiheuttaen heti valtavaa huomiota tässä pihassa.

    Nyt kun näistä "jättirekoista" on mediassa jauhettu, niin olisiko nyt mielekkäämpää rekisteröidä pituuden puolesta pitkiä nokallisia jenkkivetureita tänne Suomeen, niin että kuormatila säilyisi järkevänä täkäläistä rahtiliikennettä ajatellen? Tietenkin paljon muitakin muutoksia joutuu tekemään, niinkuin täällä on puhuttu, mutta noin periaatteessa?

    Hartaasti vaan toivoisin katukuvaan noita enemmän. Jääkaappi-pakastinyhdistelmiltä näyttävät euro-rekat ovat vaan mielestäni tylsiä ja rumia.

    Scanian V8-moottorin äänet sopivan avaralla putkistolla miellyttävät kyllä korvaa suuresti.
     
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    pituusmitat ei muutu... eli ei auta lakimuutokset. melkeen päinvastoin, koska pituudet pysyy samana mutta painot nousee. eli pienempi hytti on tässä valossa tuottavampi :( Saa samaan mittaan enempi ryönää kyytiin.
     
  4. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    En ole varma viittasitko nyt näihin yleisiin painojen korotuksiin (68t ja 76t) vai siihen 100-tonniseen puujunaan (road train) jota aletaan koeajaa erikoisluvalla Lapissa? Mutta jo nykyisellä moduulimitoituksella nokkamallin voisi kokonaispituuden puitteissa ottaa käyttöön jo nyt (B-juna ja lusikka-haarukka), jonkinlaisella räätälöinnillä, mutta ongelma löytyy tekniikan puolelta. Moduuliyhdistelmissä vaaditaan mm. ABS-jarrut, jolloin vanhemman veturin käyttö estyy (teoreettinen porsaanreikä on olemassa), mutta uusi ongelma löytyy kääntyvyyssäännöistä, kun taas tuoreemmissa malleissa tullaan näihin jo henkilö- ja lava-jenkeistä tuttuihin EU-säädöksiin.
     
  5. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Onko tämmöisestä kokeilusta jossain juttua?
     
  6. kojo

    kojo Gearhead

  7. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Uudessa Ajolinjassa ainakin 4/2013, tuli eilen. Trafin ukot olivat alkuviikosta koeajamassa ja tekemässä väistötestejä jne.
     
  8. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Tuota 100t puujunaa meinasin, kun perheessä on kaksi pölliautoa. Uudehkot Scania ja Volvo. Tuli mieleeni, että josko nyt saataisiin näyttävää jenkki-nokkamallia tuohon Suomen raskaanliikenteen harmaaseen massaan. Noihin uusiin säädöksiin, testeihin ym. en ole perehtynyt oikein mitenkään.
     
  9. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Odotan kyllä mielenkiinnolla, noiden isojen rekkojen tuloa puujuniksi, kun tulevaisuudessa työskentelen kuitenkin metsäalalla työnjohdon puolella.
    Mielenkiinnolla nähdään tuleeko pian kuinka paljon metsäteiden parannuksia tehtäväksi, kun aletaan ajaan noilla isommilla 68t ja 70t rekoilla metsäteitä.

    Paljonko jenkkilässä saa olla maksimissaan rekan painot?
    Mulla kun on semmonen käsitys että painot olis pikkase pienemmän kuin meillä, noin niinku pääsääntöisesti.
     
  10. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Vapaamman äiti-Venäjän puolella näkee nykyisin suht runsaasti esim. Freightliner Cascadiaa ja VN Volvoja. Mitat vaikuttaisivat identtisiltä jenkkilään verraten. Ilmeisesti noilla ei saa edes ylittää byrokraattis-totaliaristisen Eurostoliiton rajaa?
     
  11. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Ruotsissa on ollut ajossa ainakin kaksi 30m 90t pölliautoa vuodesta 2008, ilmeisen hyvin on mennyt. Netistä löytyy tietoa hakusanalla "en trave till".
     
  12. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Jenkkien painot osavaltioiden välisissä kuljetuksissa on muistaakseni 40 vai 42t (5aks. yhd.). Mutta osavaltiokohtaisesti on sitten suurempia painoja, Michigan taitaa olla kärkipäässä, olisko junapainot olleet siellä +100t.

    Tuo syksyllä tuleva 68t / 76t ei varmaankaan ole vielä niin iso ongelma, koska faktahan on että jätkät vetää nyttenkin noilla painoilla ja isommillakin kun puuta telataan jne. Mutta tuon 100t "Road Trainin" näen jo turvallisuusriskinä talviaikaan. Kesällä menee varmasti hienosti päätieverkolla, mutta en kantateille lähtisi, missä pientareet on jyrkät ja kapeat. Talvella luulen ongelmana olevan vetorattaan pito ja täysperävaunun heittelehtiminen. Tuollaisella töpöllä nupilla kun ei mahda mitään jos jompa kumpa kärry lähtee heittämään. Vetopito on varmasti ongelma kun se on jo nyt, jatkuvasti on yhdistelmiä kiinni siellä sun täällä talviaikaan.

    Tuo Swedujen ratkaisuhan poikkeaa siinä että se koostuu täysperäveturista ja B-junasta, eikö? Jolloin vetoauton painoa on enempi.
     
  13. ajk

    ajk 3rd gear

  14. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    http://www.youtube.com/watch?v=i0Dmdii7Wk8

    Mitattu pyöräteho 385kw (523,6hp) ahtopaineella 32psi, ei saatu sään ja dynohallin tuuletuksen takia nousemaan 38psi:n mitä ajossa saa. Arvio todellisesta pyörätehosta max.paineella noin 580+hp.
     
  15. t8

    t8 Gearhead

    [​IMG]
    tommosen volvon bongasin viikonloppuna tampereella
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

  17. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Jep, kiitos onnitteluista! Hieno reissu oli kaikin puolin ja mukavaa oli.

    Tämmönen odottaa Valloissa Suomeen lähtöä. GMC General, Detroit Diesel 8V92TA, 2-tahti diesel, V8, 500hp. Autossa uudet renkaat (kaikki), ihan paketista otetut pystyputket, uusi laturi, ulosotto ja hydrauliikka jne. Koko telin yli olevat lokarit ja Jake Brake saatavilla. Tarkoitus pistää heti leimaan kun saapuu =).

    Ollut koko elämän farmarin käytössä ja ajettu vain syksyisin ja keväisin. Viimeiset 10v. säilytetty sisällä. Erittäin siisti alkuperäiskunto.

    [​IMG]
     
  18. Hullunen

    Hullunen 3rd gear

    sehän on komia jo nyt :)
     
  19. jallu81

    jallu81 3rd gear

    On se helkkarin hieno laitos! eikä ihan mikään yleinen enää jenkeissä, euroopasta ja pohjoismaista puhumattakaan ;)
     
  20. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Kiitos kannustuksesta. Ihan ok ja mikä parasta alkuperäiskunnossa, et pikku fiksauksella saa todella nätin.
     

Kerro tästä muillekin!