S10 ja ABSit paukkuu kuivalla?!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja umpio, 18.6.2013.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Johan tämä kipponen sitten toimikin vähän aikaa :mad: :mad:

    Lähtötilanne: Pitkällinen taistelu ABSien kanssa tuli selätettyä ja auto leimattua. Pari viikkoa leiman jälkeen alkoivat jarruongelmat eri oirein. Kun auto on paikallaan, jarrupoljin ja jarrujen toiminta on normaalia. Kun auto liikkuu, jarrut tekevät vaikka ja mitä. Miedoimmillaan pidemmän, kevyehkön jarrutuksen loppupuolella alkaa pedaali täristä ja lievä rutina kuulua, kun ABSit puuttuvat peliin. Pahimmillaan jarrua polkaistaessa pedaali on to-del-la jäykkä, eikä sitä uskalla painaa. Poljin ylös ja uusi painallus, niin jarrut toimivat paremmin. Pedaali tosin on edelleen jäykähkö, ja ABSit rutisevat oikein tosissaan. Välillä auto myöskin puoltaa jarrutettaessa hetkellisesti; yleensä kuskin puolelle. Mikä perkele tässä taas on; ABS-valo ei pala missään noista tilanteista. Ajattelin että oireilu loppuu kun vaihdan oikealle eteen jarrusatulan tappeineen päivineen, koska auto puolsi ajettaessa oikealle jarrusatulan lievän jumin takia, mutta ei... Pitäisikö vielä vaihtaa etujarrupalat uusiin; pintaa on vielä vaikka kuinka, mutta oikealla puolellahan nuo palat saivat lämpöä kun satula jumitti. Vai pitäsikö _taas_ vaihtaa ABS -anturi?
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    ABS-yksikkö on viallinen. Pura kuori auki ja putsaa. Jos olet pessyt konehuoneen niin kosteus tekee useammassa merkissä ja mallissa itse boksille hallaa. Hydrauliyksikkö ei ota kosteutta vaan elektroniikkapuoli. Kuori saattaa olla valettu tai liimattu.
     
  3. umpio

    umpio 3rd gear

    Muuten tuo ABS -yksikön viallisuus kelpaisi selitykseksi, mutta ei kai sen takia auto _edelleen_ puolla oikealle, vaikka jarrua ei painakaan?
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei olisi ollenkaan mahdotonta jos elektroniikkayksikkö on sekaisin ja käskyttää hydraulipuolta. Tyypillinen vika mm. V70 Volvossa konehuoneen pesun jälkeen.
     
  5. bblock

    bblock 3rd gear

    Ja mikä pahinta veit sitten naapurin baariin pe tuommoisella hengenvaarallisella autolla :soosoo: sinua muka kaverina pitänyt :poff: :rotfl: :rotfl:
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Teko ei ollut niin paha kuin tarkoitus :poff: Sitäpaitsi; mikäs pahan tappais :rotfl:

    Ja lopeta se virtuaalinen poskensoittaminen ja tuu vaikka ilmaamaan ton jarrut, josko se vaikka siitä tokenisi... Vai toteutuuko sittenkin se mobiilikokko :rotfl: :poff:
     
  7. woland

    woland 3rd gear

    Voisko kyse olla kieroista levyistä? Ford scorpio ainakin oireili justiin noin kierojen levyjen kanssa.
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Päivitetäänpä tätäkin...
    Jarrut (ja auto) toimivat nyt niinkuin pitääkin, kun vaihdoin eteen jarrupalat. Oikealta puolelta löytyi puoltamisen syy: jarrupalan mäntään "lukitseva" peltiklipsi oli poikki, ja pala ei enää seurannut mäntää kuten ajateltu. Uudet palat ja peltiklipsi poistivat jarrujumin ja puoltamisen. Nyt on enää tuo ABS -ongelma jäljellä, eli ABS-järjestelmän ollessa käytössä auto puoltaa kovemmassa vauhdissa aivan arvaamattomasti milloin oikealle, milloin vasemmalle. Vikavalo ei pala. Virtapiuha irti ABSeista, ja auto jarruttaa todella nätisti. Ei helevetti näitä sähkövehkeitä...
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    jos oikein arvaan niin jommassakummassa etupyörän navassa abs anturi sekoilee ja sen takia boxi luulee pyörän olevan lukkiutumassa -> vähentää painetta ja alkaa puoltaa
     
  10. Jimi

    Jimi Gearhead

    Olisko pyöränlaakerit väljät, laakeri antaa sopivasti periksi, anturin etäisyys kehään muuttuu, jolloin pyörimisnopeustietoa ei tule ja boxi luulee pyörän lukkiutuneen alentaen siihen pyörään menevää jarrupainetta.
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    Juuri siitä se anturin sekoilu johtuu kun laakeri klappaa...
     

Kerro tästä muillekin!