V8 Jet Boats?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bomber#1, 29.6.2013.

  1. Duster 440

    Duster 440 3rd gear

  2. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    On kyllä hieno vene sulla. Miten on tänne kulkeutunu?
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Tommosen hydron kyydissä tuli joskus inttiaikana päästyä Rankista Kotkaan. Oli ihan hauskaa kyytiä ja kykeni ylittämään myöäs laivaväylän.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Pekka Leino toi aikoinaan muuttaessaan Ruotsista takaisin Suomeen isolohkoisen ski boatin, jolla hän Helsingin edustalla rikkoi 100 mph nopeuden. Lienee yksi nopeimmista ellei nopein Suomessa oleva ski boat. Missähän vene on nykyään?
     
  6. Calypso

    Calypso Gearhead

    Ostin Itävallan ebaystä ja vetäisin traikulla kotipihaan. Noita on aikoinaan tuotu jonkun verran Eurooppaan, ja niitä on aina joskus myynnissä.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    saattaa olla edelleen nopeusennätys hallussa jettivetolaitteella. olen jonkunverran koittanu sivistää itteäni tuon berkeley jetin viilaamisesta. toissa talvena muutama tunti heilahti kun leinolla käytiin läpi jetin sielunelämää ja niitä muutoksia joita hänen edesmenneeseen eliminator daytona 19 veneen berkeleyhyn oli tehty. ei tullu kuin manulle illallinen ne solmut siinäkään vehkeessä :soosoo: ja siinä pekan rungossa etua oli se että se oli ns. trimaraanirunkoinen. yksrunkoisella haastetta on pikkuisen enemmin.
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kiitti hei ihan pirusti tästä topikista, nyt tollanen on pakko saada.

    Veneistähän en tiedä juuri mitään, suihkuvehkeistä viel vähemmän. Mutta tollanen 5-6m jolla ei vaadi siis vettä paljon alleen? Mökki on joella, jokisuussa hiukan runsas puolmetriä vettä, tonne ei muuten mitään järin suurta paattia voi hankkia pohjamutia kyntämään.

    Vanhemmat miellyttää silmää, tai on miellyttänyt pikkupojasta ja jostain bond leffoista asti. Mitäs muuten tollasen ostossa pitäis huomioida, kun jostain 70/80 taitteen paatista puhutaan. Mistä päin jenkeistä kannattaa katsella, suosituksia tuojaksi. Konttiin vois mennä varmaan jetti kyytipojaksi kuluja kuittaamaan.
     
  9. Batman

    Batman Gearhead

  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jetillä ei sitten muuten kannata koluilla mitään matalikkoja, vetää kaikki risut ja männynkävyt turbiinikotelon läpi metrin säteeltä, ja rasituksessa hiukan isommalta alalta, eikä turbiiniputki tykkää hyvää.

    Hantta
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Hauskoja pelejä. Ihan helvetin vaarallisia jos ei ole koskaan ajanut venettä. Näköhavaintojen tekeminen mistään alle koirakopin kokoisesta ei onnistu täydestä vauhdista, kartanluvun voi unohtaa, veden pinnan alapuolesta ei mitään havaintokykyä kun vesi heijastaa ja jarruja ei ole. Lisäks bensaa krematorisoituu koneesta ja vauhdista riippuen 60-100 l/h ja värkistä tulee liidokki suhteellisen helposti.

    Toki möykkä tuntuu munissa, adrenaliini korvissa ja vauhti takaraivossa.
     
  12. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kuinka matalassa tollasilla sitten voi järjen rajoissa ajella, hiljakseen / läppä tiskissä?

    Mitä meinaat että tulee liidokki...? Joo, venettä ei oo itsellä ollut Vesijetti kylläkin, siskonmiehen Bella440 + mercury75 yhdistelmä mökillä on millä on ullut kurvailtua, mutta suhteellisen noviisi siis oon näiden hommien suhteen.
     
  13. paja1

    paja1 Double Gearhead

    aika pitkälle tämmönen menee samalla asetuksella kuin mikä tahansa pulpettivene. jettikauha pakille ja pysähtyy kuin seinään,toisin kuin potkurivehkeet. hiljakseen kun ajaa niin metri olis hyvä olla vettä alla,pumppu tosiaan imee kalatkin mukaansa. täydellä vauhdilla 30cm riittää :rotfl: kartanlukua näissä vehkeissä aika harvakseltaan tarvii,ei näillä mitään ahvenanmaan reissuja tehä.ja ihan totta,näillä voi ajaa myös välillä hiljaakin. ja mitä tohon sopan kulutukseen tulee väitän että 2-tahti 150hv ulkolaita vie samanverran. sellasta räppiä on vedelty tolla sleeckraftilla että joka sen nurin saa niin on voittaja. ihan tavallinen vene se on tääkin siinä missä busterikin,vähän erikoisemmalla tekniikalla. kaasua vaan pitää muistaa painaa jos haluaa että ripeästi kääntyy,niikuin vesijettikin.

    http://www.youtube.com/watch?v=G_Ph_t9AyyI

    tossa pätkässä vauhtia on enimmillään n. 90 km/h. eihän se mihkää riitä,mutta kun ei kule :soosoo:
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Automiehille voi tulla yllätyksenä miten paljon tarvitaan voimaa et pelit jaksaa liikku vedessä. Vesijetissä 240hv ja kulkee 114km/h ja pienessä avoveneessä 320hv ja kulkee 87km/h. Ja soppaa kuluu et duunaria hirvittää.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Siinähän nuo tulikin kiteytettyä toisestakin suunnasta:

    Eli on syytä tietää missä ajaa, toisin sanoen pinnan alla ei saisi olla yllätyksiä. Vauhtia pitää olla tilanteen mukaan. Veneet ja varsinkin nopeat vie soppaa ihan sikana, tämä ei ole mitenkään moottorityypistä kiinni.

    Lähinnä menaisin että jos ekan kerran istut puikkoihin ja lyöt lätkän levälleen ja tulee se äkkitilanne, niin pitää vähän tietää mitä tekee jo valmiiksi. Ei tollanen kuitenkaan ihan se vene ole, jolla venehommat opetellaan helpoiten. Onnistuuhan se opettelu, mutta sitten pitää olla se järki päässä. Eihän tuollainen nurin rattia kääntämällä mene. Jonkun isomman laitteen peräaallon kanssa vaan voi tulla se tilanne, jossa taito riitti vauhdin saavuttamiseen, mutta ei ylläpitämiseen. :odroll:
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kitoos...

    Mitäs tuollaisen ostamisessa sitten käytännössä tarvis huomioida, ja mitä tuon jetin kuluvat/rikkoutuvat osat käytännössä on, Berkeleyn jetillä nähtävästi osateknisesti ois järkevää olla?
     
  17. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

  18. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

  19. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

  20. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

Kerro tästä muillekin!