-91 Astron outo nypyttäminen ( syy löytyi )

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kelju.K, 1.11.2010.

  1. +niklas+

    +niklas+ 1st gear

    44:sta se Astro täälläkin alkoi ehdottamaan :D Ilmoittele miten kävi tuon suutin asian kanssa. Katselen itsekkin huomenna jos on tarvista niin voisin samalla tilata josset oo kerenny vielä tilausta laittaa.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eipä ole vielä tullut tilailtua. Kai niitä jostain olisi alettava etsimään. Tämän kesän tärkeimmät ajot on sinällään kyllä tehty mutta mukavahan se välillä olisi tuollakin kylällä pyörähtää.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Uudet suuttimet ja tarvittavat tiivisteet tuli tänään ja laitoin paikalleenkin. Ei ollut onnellinen loppu (vielä) kuten elokuvissa vaan ongelmat jatkuvat. Silmämääräisesti kyllä molemmat suuttimet työntää nyt kartiomaisen suihkun mutta...
    Kone lähtee käyntiin mutta kierrokset seilaa miten sattuu ihan sammumisen rajoilta normaaliin tyhjäkäyntiin ja sitten muutaman tuollaisen pumppauksen jälkeen sammuu.
    Kaasua polkemalla saa pidettyä käynnissä mutta ei ota kierroksia.
    Ja siltikin se toinen suutin hiukan helmeilee eli sinne ei taida tulla tarpeeksi painetta vaikka nyt jo kuitenkin sumua tekee.

    Mitähän keksisi nyt? Täytyy ottaa vielä se kansi auki ja yrittää niitä röörejä puhaltaa auki. Mutta en tiedä sitten onko se ongelma vai jossain muualla.
    Pelaa siis huonommin kuin ennen remonttia. :-? :odroll:
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Sytytyksen ajoituksen olet varmaankin jo kerennyt tarkistamaan?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No en tietenkään, olen päättänyt ettei vika ole siellä :odroll: :rotfl:

    Nyt sen voisi yrittää jossain käydä tarkistamassa, kun auto suostuu taas jollain lailla käymään.
    Oma arvaukseni kyllä on, ettei ajoitus nyt mitenkään pahasti voi olla pielessä vaan suurin ongelma löytynee polttoainepuolelta.
    Nyt viikonloppuna taas jaksoin räpeltää noiden suuttimien kanssa ja kun laitoin toisen uuden ja toisen vanhan, niin se jaksaa jopa liikkua, sutiikin hiekkatiellä. Sutiminen taas johtuu siitä, että kaasu on hiukan on-off tyyppinen. Käy nyt taas kohtuullisen tasaista tyhjäkäyntiä ja sitten kaasua painaessa meinaa nyykähtää kunnes sitten ykskaks hyökkää.
    Kun tätä demonstroi ilman ilmanputsaria niin tyhjäkäynnillä molemmat suuttimet nyt ruuttaa ja kierroksia antaessa kahdella uudella suuttimella toinen (se apumiehen puoleinen lopettaa) osakaasulla bensan antamisen kokonaan ja sitten ihan läpät levällään alkaa tulla tavaraa. Kun laitoin siihen vanhan takaisin, niin sitten tulee koko ajan molemmista jollain lailla mutta ei oikein kunnolla kuitenkaan.
    Siis kuskinpuolella pelaa aina paremmin, oli siellä nyt mikä hyvänsä näistä suuttimista mutta apumiehen puolella ei ihan niin hyvin.

    En tiedä, onko niiden ohjaus identtinen vai jollain lailla erilainen mutta alkaa toisaalta vaikuttaa, että onkohan se kuitenkin siellä bensapumpussa se vika?

    No ehkä se sytytyskin on tarkistettava kaiken varalta vaikka ensin.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Muuten, mitenkäs tuosta vehkeestä helpoiten mitataan bensanpaineet ja paljonkos pumpun pitäisi painetta työntää?
    Tiivistesarjan asennusohjeessa on merkintä kyllä bensanpainemittarin kohdasta mutta tässä TBI-rungossa ei siinä kohti ole kuin umpivalua.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo :eek:

    Ostin uuden bensapumpun ja toissailtana sitä asentelin tankkiin.

    Taisi olla turha ostos mutta kun kerran uuden ostin, niin sen laitoinkin ettei tarvitse taas parin viikon päästä tankkia pudottaa. Se kyllä nyt jo sujui ihan kätevästi.
    Pumpussa se vika ei ollut mutta lähellä sitä.

    Otin siis vanhan pumpun pois ja uutta tilalle ja siinä laitellessa sitä pientä kumiletkun pätkää (joka ei tule uuden pumpun mukana, ainakaan perussarjassa) joutui vääntelemään ja sattui onneksi olemaan käsissä sillä tavalla, että huomasin sen olevan halki ~6mm matkalta. Sellainen pitkittäissuuntainen viilto letkussa. Ihan siisti jälki ei mikään puukolla tai tankin aukon terävään reunaan osuneen näköinen.
    Ilmeisesti siis materiaali vaan antanut jälkeen.

    Nyt on taas veto tallella.

    Täytyy vielä kerran nuo suuttimet vaihtaa, kun toinen on nyt uusi ja toinen vanha, tulee samaa paria molemmat.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei se vaan nyt pelaa, 4.3tbi

    Olihan se veto tallella muutaman kymmenen kilometriä. Kohta melkein ahdistaa tämän kanssa, täytyy lähteä tälle illalle jo saunaan.

    Mutta onkos nyt mitään fiksuja ideoita, mitä alan huomenna virkeänä toteuttamaan?
    Ongelmana vaikuttaisi olevan siis se, että kun polkaisee kaasun pohjaan, niin apumiehen puoleinen suutin lopettaa bensan antamisen kokonaan. Sitten hetken päästä sekin pääsee mukaan ja sitten kierrokset nouseekin hienosti mutta äkkinäisellä kaasunpainalluksella suutin ei pelaa, nyt on suuttimet molemmat uusia. Tasakaasultakin kaasuttaessa sama vaiva, ensin hetkeksi kokonaan toinen suutin pimeäksi ja tietysti veto nyykähtää siinä kohti ja sitten hetken päästä alkaa pelata.

    Otanko taas kerran huomenna tbi-rungon pois ja puhaltelen kanavia paineilmalla vai onko vika sitten ohjauspuolella vai missä?
    :-?
     
  9. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Mulla -96 Astrossa aiheutti tota nykimistä tasakaasulla toi ilmastoinnin letku mikä oli hankautunu puhki puolan kulmaan. Ilmastointi letkussa oleva rautavahvistus otti puolaan aina välillä kii ni heitti kipinän letkuun. Joku nero oli kans laittanu väärän puolan piuhan mikä kans edesautto kipinän häviämisen. Puolan piuha pikkusen kosketti puolassa olevaa nastaa.
     
  10. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Itselläni vastaava ongelma johtui siittä, että regulaattorin jousi oli poikki. Painin kanssa pitkän aikaa mokoman ongelman kanssa! :wink:
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ollut jousi poikki, sen sopivasta jäykkyydestä ei sitten tietoa ole.

    Mutta nyt ei nyi vaan vetää tasaisesti.

    EGR on ollut tilapäisesti tulpattuna kesäkuun alusta lähtien, en tiedä onko siitä haittaa vai ei. Se poisti se tasakaasunypytyksen.

    Bensapumppu ja se halkinainen väliletku sekä tietysti bensasuodatin (imusuodatin sekä linjassa oleva mötikkä) on vaihdettu.

    Tulpat on vaihdettu.

    alipaineletkuja tiivistelty.

    Suuttimetkin oli uudet mutta pienten pähkäilyjen jälkeen löin ne vanhat rochesterin suuttimet paikalleen ja tyhjäkäynti parani ja kaasua annettaessa tapahtunut nyykähtäminen poistui, nyt saattaa liukkaammalla asfaltilla vähän rengaskin vingahtaa.

    Suurin ongelma taisi olla tankin sisällä olevan letkunpätkän halkeama, joka sitten oireili mielenkiintoisesti ja aiheutti vääriä diagnooseja.


    Nyt täytyy muistaessaan tutkailla noiden uusien suutinten koodit, että olikohan ne kuitenkaan tähän moottoriin tarkoitetut, ei ainakaan pelanneet tässä kokoonpanossa oikein vaikka kone kyllä kävi ja oli ajettavissa. Ja niissä suuttimissa ei lue GM eikä rochester vaan olivat Standard-tuotepakkauksessa, ulkoisesti mustat ja joku rpo tms. koodi ainoastaan päällä. Kohdistustapit oli erilailla ja sivussa oleva pieni sihdillinen reikä (mikä lie?) meni eri puolelle mitä alkuperäisessä. Eikä olleet kalliitkaan. :rotfl:


    :lol:
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas, viime syksyllä jätin seisomaan ehjän auton ja nyt katsastuksessa olikin vikoja oikein urakalla. No pallonivel oli tosiaan entinen ja jarruissakin kyllä oikeasti jotain vikaa oli.

    Mutta päästöt:
    CO 5,80 ja HC 887 muut OK.

    Viime vuonna auto meni päästöjen osalta läpi mutta autossa oli sitä outoa nypyttämisvikaa. Nykiminen loppui EGR:n ohjausalipaine tulppaamalla. Ja laihakäynti korjaantui tankissa olevan painepuolen vuodon korjauksella.

    Mutta nyt ei siis mene pakokaasujen osalta hyväksyttävästi läpi. Arvot ylempänä.
    Sen verran dataa saatiin ulos, että lämpötila-anturi ei nostanut näyttöään yhtään auton käydessä ja ECM luulee auton käyvän laihalla (uusi lambda vaihdettu viime kesänä). Uusi lämpöanturi on vaihdettu (koneen etuosaan, termarin viereen) ja samalla poistin EGR:n tulppauksen.

    Näiden toimenpiteiden seurauksena nyt vaikuttaisi, että ei käy rikkaalla, ei ainakaan samalla lailla bensa haise kuten aiemmin. Tyhjäkäyntiä käy suhteellisen nätisti mutta nyt kierroksilla pätkiminen on tullut takaisin (eli EGR:n tulppaus poistettu).

    Jos EGR jäisi auki, sen kai pitäisi tyhjäkäyntiin vaikuttaa? Kone ottaa kierroksia kyllä ihan hyvin mutta tasakaasu on se ongelma, kuten ennenkin.
    Mietin vaan, että voiko jumiva EGR tehdä tuon vai olisiko se kokonaan entinen? Ja voiko EGR:n viat aiheuttaa tuon päästöongelman? Tämähän ei ole vähäpäästöinen eli pakokaasutesti tehdään tyhjäkäynnillä.

    En vielä saanut EGR:ää irti, kun se ainoa 3/8 lista-avain on entinen ja hylsyllä ei mahtunut avaamaan. 9mm on liian pieni ja 10mm liian suuri, kerrankin pulttien mitoitus kohdallaan. :D
     
  13. Keksinaattori

    Keksinaattori 2nd gear

    Mitenkäs tuon EGR:n pitäisi laskea alipainetta läpi kun keulan puolelta tulevassa letkussa on isosti painetta ja perään päin ruiskun juureen menevään kelloo ei tunnu tulevan missään kohtia yhtään painetta. Koneen "laukkaamisen" syy löytyi, haljennut alipaineletku, mutta tällä hetkellä tuo tyhjäkäynti aaltoilee normaalista lähelle sammumispistettä. Voisiko tuo EGR olla sökö? :-?
     
  14. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Re:

    Liekö tähän löytynyt ratkaisua. Itsellä kanssa vastaavassa koneessa vähän sellaista vastaavaa vaivaa, että auto ei käynnisty, jos ei kaasupoljinta paina vähän käynnistäessä, eikä pysy käynnissä, jos ei kaasulla pidä jonkin aikaa. Sitten alkaa käymään matalaa tyhjäkäyntiä vähän seilaten, mutta jos sammuttaa, niin taas joutuu kaasulla pitämään tovin aikaa. IAC:n(myös sopeutus tehty), tbi:n tiivisteen ja lämpöanturin olen vaihtanut, ei vaikutusta. Voisiko tuo viitata juuttuneeseen EGR:ään tai vialliseen MAP:iin?
     
  15. Mulla on kans tuota tasakaasuvikaa -89 Astrossa.. muuten käy ja kukkuu ihan normaalisti mut tasakaasulla kone alkaa romplattaa, ei kuitenkaan sammu. pakokaasut haisee bensalle ja koodi 44 on päällä, huomenna pitää vaihtaa happisensori ja käydä koeajolla. jos ei auta nykimiseen niin pitää kokeilla tuota egr tulppaamista.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead

    Sivuhuomautuksena vinkkiä, jotta alkup. Katalysaattori voi olla romua, ja se on tukossa. Omassa ajopelissä se oli aivan paskana, laho sekä sisuskalut irti ja romahtaneet. Pelletit ropisivat pihalle.

    Uuden putken laiton jälkeen pyörii asiallisesti, lähtee helpommin käymään ja koneen lämmötkin ovat enempi normaalin oloiset. Toki laite toimi ajossa muutenkin ja jopa pakokaasuarvot kelpasivat leimalla ennen ja jälkeen putken tekoa ja katin poistoa.
    Jokatapauksessa se orkkiskatti on paska keksintö ja vanhetessaan oikea tukko. Ota se siis pois.
     
  17. Näyttäs sille että syypää oman Astron tasakaasunykimiseen löyty EGRstä. Poikkinainen liitetty letku ja EGRn kello ei pitänyt painetta päällä ku letkun päästä yritti imaista eli olisko kalvo puhki.. Tulppaus autto ainaki toistaseks. Ja happianturi vaihtui uuteen. Leimalla sit näkee et mitä pakokaasuarvot on.. Haisee kyl vieläki aika rikkaalle.. :-?
     

  18. Repisin koko katin irti ja revinkin jos tuolla vanhalla saa vain leiman. Tarkotuksena olis laittaa koko putkisto uusiks pikimiten..
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead



    Nuo vanhat pöntöt on uskomattomia tukkopesiä, nyt on parista pikkarista nakattu kannut roskiin ja ihan perus läpivirtauspönikät laitettu tilalle, päästöt ok ja kone pelaa terveemmin, jopa rampilta motarille kun antaa happea niin kulkee eikä ahdista ja mene polvilleen... Toimii paremmin kuin uutena.
     

Kerro tästä muillekin!