Mitä kävi? Ford diesel.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 30.7.2013.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oli emännällä lainassa kaks päivää, toisena soitti työmatkalta tullessa että lämpömittari melkein tapissa. Tokasin että älä vaan sammuta vaan kurkkase tien poskessa mikä hätänä.

    No auto sitten tiensivuun ja puhelimessa kerto että öljy haisee ja öljyä näkyy, autokin just kuulemma itestään sammu. Sitten pitikin jo lähteä paikan päälle.


    Öljyt oli pitkin apukuskin lokasuojaa ja kylkeäkin, auton alla mehevä öljylammikko ja paisarissa kiehui musta vesi ja myös kannessa kihisi.


    En sitten ruvennu enää käynnistelemään kun vitutti.


    Nyt on sitten kansi irrotettu ja tutkailtu pitkin moottoria. Ainoa looginen paikka on kampiakselin stefa joka ois voinut roiskia öljyä hetken aikaa (työmatka 40km suunta? Öljyn vähyys olis keittäny vedet ja sitten boom?


    Onneks oli pelkkää vettä koneessa niin ei glykoli tehnyt omia jekkujaan. Kansipahvi oli ehjä, kansi näytti ehjältä ja muutenkin valurautaa. Yhdessä pytyssä pieni jälki joka sormella tuntuu mutta ei kovasti. Niin ja öljytikku kuiva, nesteitä koneessa oli varmaan kaksi litraa kymmenestä enää jäljellä.


    Arvauksia ja mutua miten kävi ja missä vika?

    Kone kyllä aukeaa lähiaikoina.


    1.6 vanhempi diisseli escortin keulilta tietenkin.
     
  2. Iso Allu

    Iso Allu 1st gear

    Kaverin -96 mondeosta oli öljysuodatin ruuvautunut auki ja tehnyt vastaavanlaiset tepposet. Tosin oli 1.8 ja bensa.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tiiä mutta hurja öljytilavuus noin pienessä koneessa :eek: Sama kuin nuissa seitenkolme litraasissa.

    Mites siitä oli veet ja öljyt sit sekasin menny, noissa omissa syyllinen olisi tietysti öljyn/jäähynesteen lämmönvaihdin, mistä öljyt tulis pitkin kylkeäkin jos hyvin sattuu, mutta ei kai noissa sellaista ole?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tossa pitäs olla mitään ihmeellisiä systeemeitä. Pytyissäkin näky hoonijäljet vielä. Öljynsuodatin ok ja jalkakin näytti ihan terveeltä.


    Oli niin pieni paikka mikä oli märkänä konehuoneen alatakanurkasta.


    Kyllä tää melkeen pitää niputella vielä ehjäksi kun rakas peli mulle ja tuonut aina turvaa persaukisina hetkinä :D Reilut 800tkm oli jo koneella veivattuna mutta kun paikat oli kuin uudet monelta osin niin uskon Fordin laatuun tai ainakin joskus tehtyyn remonttiin :lol:



    Se kun vedet oli jäähytinnesteenä sotkee vähän tuota diagnoosia kun ei tullu kahvikermaa mihinkään, tuo musta vesiöljyseos kun ei mustasta diesel öljystä juuri erotu. Haju tosin paisarissa ja syylarissa oikeen härski.


    Olihan tossa öljynpainemittarikin mistä ois voinut valveutunut kröh kuski huomata muutokset kenties ajoissa mutta ei se enää auta. Kone pyöri ainakin pakilla mäkeen työnnettäessä hyvin kun tuli katottua pyttyjen kuntotilanne. Starttia kun ei saanut enää toimivaksi ilman kantta, hehkurele vaatii näes hehkujen kuorman ja startti ei starttauta jos hehkuja ei ole.




    Eri asiahan tähän on sitten alkaa osia hankkimaan.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ota laakerit esiin, voi olla komeita jälkiä niissä.

    Mitä meinasit että hyvä ettei ollut glykolia nesteessä, vaan pelkkää vettä?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aattelin vaan että glykolihan on aika myrkkyä laakereille ja öljyn seassa muutenkin, ei sillä että vesikään hyväksi on mutta kokisin pienempänä pahana.


    Kampiakselin pultti ei meinaa aueta kun moottori kippaa nurin jatkovarrenkin kanssa :lol:


    Vesipumpun kun irrotin tuli sieltä ihan vihreet nesteet mutta vesipumpun päältä missä menee kannen vesi ja ylävesiletku tuli ihan sitä kuraa.


    Samaten kampiakselin pään puoleisen sylinterin juurella oli ihan vihreää nestettä, moottoria kun siirrettiin ryöpsähti muilta sylintereiltä samasta vesipumpun aukosta ruskeaa vettä.

    Tuntuu aika oudoilta...


    Kone pyöri hyvin ja joka pytty ok pinnaltaan. Öljyä löyty öljypohjan perukoilta vielä pari litraa. Mitään isoa reikää ei ole vieläkään löytynyt mitä nyt vähän kosteat öljypumpun ja pohjan välinen tiiviste.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kampiakselin laakerit ihan hyvåt, pientä naarmua mutta enempi näyttäs olevan iän tumaa kulumaa. Veivien laakerit jäi kattomatta kun ei perkele auennut ees kolmen millin raudan kanssa pumpun ratas. Nytpä löyty vaihtokone tilalle minkä pistän alle ja puran rauhassa vanhan säilöön. Vesien sekottuminen vieläkin mysteeri.
     

Kerro tästä muillekin!