Lincoln bensamittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja MAZZ1, 17.7.2013.

  1. MAZZ1

    MAZZ1 3rd gear

    Tämä Lincoln Continental Town Car 4-door -79 on ollut minulla vasta muutaman viikon ja koko aikana bensamittari ei ole liikkunut yhtään.
    Myös low fuel valo palaa koko ajan.
    Mittaristossa ei ole kuin nopeus- ja bensamittari. Kaikki muut laitteet autossa toimivat hyvin. Autolla on ajettu vasta 46000 mailia ja se on museorekisterissä.
    Tankin anturi tuntuisi ehjältä kun mittasin sen tankki melkein täynnä.
    Vastusarvo 2-napaisessa anturissa oli 77,5 ohmia.
    Toinen napa on yhteydessä maahan 0,3 ohmin erolla.
    Mittasin myös vastuksen tankin luota mittaristoa kohti ja se oli 29,3 ohmia.
    Ilmeisesti johdotus on ehjä kun vastusarvon sai mitattua?
    Bensamittari ei värähdäkkään kun virrat laittaa päälle, vaan näyttää aina vain vähän tyhjän alapuolelle.
    Mittaristoa en ole vielä irrottanut.
    Onko tälläisessä -79 Lincolnissa jotain jännitteenalenninta mittaristossa joka voisi olla nyt hajalla?
     
  2. MAZZ1

    MAZZ1 3rd gear

    Onko kellään kokemusta tämmösen 70-luvun auton bensamittarin korjaamisesta?
    Kannattaako purkaa mittaristoa?
     
  3. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    nouseeko mittari kun maadoitat anturin piuhan tankin päästä?ainakin noissa vanhemmissa on sellanen jännitteenalennin noille mittareille,constant voltage unit.
     
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    tein omaan -63 mercuryyn tollasen constant voltage unitin 5 voltin regusta,hyvin pelittää.ongelmana oli just toi että mittari ei noussu ollenkaan vaikka maadoitin tankin päästä anturin johdon.harvemmin noista mittarit hajoo vaan yleensä just toi käikäle mikä alentaa sen jännitteen.se on alunperin toteutettu bi-metallilla ja väsyy vanhemmiten..
     
  5. MAZZ1

    MAZZ1 3rd gear

    Mittaristo oli Palannolla tutkittavana ja se bensamittari on ehjä.
    Amerikasta tuli uusi jännitteensäädin sinne mittariston taakse ja siitä ei ollut mitään apua. Sama vika edelleen.
    Tänään irrotin bensatankin anturista 2-napaisen johdon ja yhdistin ne navat hyppyjohdolla. kun pistin virran päälle niin bensamittari näytti täyttä tankkia ja merkkivalo sammui.
    Mittasin taas tankin anturin vastuksen ja se oli 76 ohmia aika täydellä tankilla.
    Mittasin myös että toinen anturin napa on yhteydessä maihin niin tankista kuin pakoputkestakin.
    Nyt alkaa jo järki loppua.
    Onko se 76 ohmia muka niin täysin väärä arvo että mittari ei värähdäkkään?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ilmeisesti on.

    Se pitäisi täydellä tankilla olla lähes nolla ohmia.

    Tankin maadoitus kuntoon ja jos ei vieläkään auta, uusi anturi. Tai vanhan korjaus.
     
  7. Jamu

    Jamu 1st gear

    Olen huomannut melko käteväksi näissä mittarihommissa potikan, mikä lie säädettävä vastus, jolla voi testailla noita mittareita. Tuossa laittaisit tuon hyppylangan potikan lävitse, lukemat ylös tyhjänä ja täytenä vastusmittarilla ja sitten vertaamaan anturin antamiin lukemiin että ovatko edes lähellä toisiaan.
    Oliko tuo 29 Ohm siis ihan piuhan vastus tankilta mittaristolle ?? Tuntuu vähän isolta arvolta olettaen että matka on n 5 metriä. Tarkista liittimet (myös väliltä) etteivät ole hapettuneet tai ettei ole kuori rikki jostain ja ottaa maihin.

    Jamu
     
  8. MAZZ1

    MAZZ1 3rd gear

    Kyllä johtojen pitää olla ehjät koska pistämällä ne yhteen mittari näyttää täyttä, tai oikeastaan se liikkuu vielä pidemmälle oikeaan reunaan yli asteikon.
    Löysin semmoisia tietoja että anturin pitäisi antaa tyhjällä tankilla 73 ohmia ja täydellä 8-12 ohmia.
    Olen siis luullut asian väärinpäin noiden ohmien suhteen.
    Tankin anturi on siis rikki ja seuraavaksi hommaan uuden anturin.
     
  9. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Todennäköisesti on pelkkä uimuri puhki ja lilluu tankin pohjalla. Itse tilasin turhaan uuden laiskuuttani kun olisin päässyt pienellä tinaamisella..
     
  10. MAZZ1

    MAZZ1 3rd gear

    Nyt sitten vihdoinkin bensamittari toimii!
    Uimurissa oli pieni hiushalkeama, jonka takia se oli täynnä bensaa ja kokoajan tankin pohjalla.
    Tyhjensin uimurin bensasta ja tinasin sen kuntoon.
    Kiitokset renttu81 hyvästä neuvosta!
     

Kerro tästä muillekin!