Dragrace kausi 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 30.7.2013.

  1. supo

    supo Double Gearhead

    Ja ettei totuus unohdu niin valitettavasti meidän suurin uhka/haitta on nämä jatkuvat valittajat jotka ovat haitanneet radan omistajia kehittämästä suorituspaikkoja eli tarkoitan Motoparkkia joka meinasi jo kadota kartalta ja Alastaro jossa lupahommat valituksen takia jäissä eli ei kaikkia muutoksia/parannuksia kannata tehdä ennen valitukset nurin ja luvat kunnossa!!
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on totta mut mitä kattelin samoilla paikoilla järkättäviä mutkaratakisoja niin ne on ainakin ilmottamansa mukaan vetäneet nyt huomattavasti isompia katsojamääriä.

    TV lähetyksetkin kiihotuskisoista on nyt kyllä ollu kohdallaan lähetyskanavan ym. juttujen puolesta joten luulis sen avittavan lajin kiinnostusta eli kun näkyvyyttäkin on kohtalaisesti niin onhan se pikkusen ihme missä ne katsojat oikein luuraa ja edelleen tiukan mietinnän paikka millä keinoin ne saadaan myös kisapaikoille.

    Lippuhinnottelusta mulle tuli mieleen että olisko mitään ideaa yrittää houkutella sinne jengiä porukalla paikalle porrastamalla hintaa kerralla luukulta ostettavien lippujen määrällä?
    Eli jotain tyyliin yksin saapuvalta vaikka nykynen 20€, kahdelta yht. 35€, kolmelta 45€, neljä tai enempi 10€ per naama.
    Lajiin kuuluenhan monet mahdolliset kävijäthän saattas etenkin silloin olla viikonloppuna muutenkin porukassa cruisailijoita joten toi vois olla yks porkkana kasvattaa kävijämassaa jos sais porukkaa tollee autokunnittain paikalle ja vaikka lipputulo per naama olis pienempi niin kokonaissaldo lippumyynnistä puhumattakaaan oheismyynneistä vois hyvinkin kasvaa samoin kuin siinä sivussa sit kiinnostuskin lajia kohtaan.
     
  3. V9

    V9 1st gear

    Mites alemman tason toiminta? Jos olis enemmän matalan kynnyksen kyläkisoja missä pääsis kokeileen niin vois lajin harrastjamäärät ja SM-kisojen katsojamäärät kasvaa.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ainahan tota vois olla enempi mut etenkin alemmalla tasolla paikkojen ja lupien saanti on vielä vaikeempaa.
    Ja onhan noitakin kuitenkin jo aika kivasti jos oikeesti polttelee, etelämmässä Hyvinkäätä, Kiikalaa, Veekasi vauhtipäiviä yms. ja viimeks esim. Motoparkissa oli moinen mahdollisuus pari viikkoa sitten.
    Ja ylempänä Suomessa ainakin Kalajoella ja Pudasjärvellä on vastaavia tapahtumia.

    Meilläkin muuten tää turmiollinen kuume iski juurikin Hyvinkään kisoista eli muistaaksein vuonna 2002 niitä katsomasta palatessa alko jo autossa kotimatkalla polttelee sillee että piti heti hankkia eka projekti josta voi alkaa leipoa jonninmoista Streetti kilpurii :rotfl:
     
  5. pile

    pile Gearhead

    niin vaikka meikäläinenkin on ajanut tällä kaudella vaan kalajoella,niin olen silti maksanut nupisematta koko kauden maksuten tierä moniko noin tekee mutta nuo lasku tavat kustannuksista ja tuloista ei ole ihan selkeitä.esim jos tuijottaa motoparkin hinnastoa niin melupäivä vuokra on viikonlopulle n.10.000€ toki löytyy maininta että yleisö tapahtumiin hinnat sovitaan tapauskohtaiseti. Mutta tuskin sitä hintaa on varaa ainakaan nostaa kovin paljoa. Ja jos nostetaan niin siinähän sitten kannattaa laskea josko tapahtumista tehdään ei yleisötapahtumia.
    No toivotaan että kisat jatkuu entistä ehompina.
     
  6. pile

    pile Gearhead

    kunn väki on hiljaa niin sen verran vielä että kyllä oikeasti täytyy ihmetellä sitä kulurakennetta mikä nois kisois on fhra;lla
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Ei lajin suosiolla ole mitään tekemistä noiden uusien strippien syntyyn vaan sillä suostuuko FHRA maksamaan noitten strippien ja tarvittavien varikoiden pohja- ja asfaltointityöt.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Muut lajit ilmoittavat katsojamääriä julkisuuteen, samoilla kriteereillä ilmoittaen FHRA:n katsojamäärät kolminkertaistuisivat helposti, mutta se ei sitten olisi yhtä kuin myytyjen lippujen määrä. Monessa lajissa kaikki paikalla olevay kilpailijoita, mekaanikkoja, toimitsijoita myyjiä ja järjestyksen valvojia myöten lasketaan katsojamääriin.
     
  9. Kentsu

    Kentsu 3rd gear


    Yhdessä Rallicross kisassa tuli viimevuonna käytyä ja siellä oli noin 200 kilpailijaa muistaakseni ja aivan varmasti yli 3000 katsojaa. Ehdotin yhdessä Fhra:n kokouksessa että kannattaisko käydä katsomassa miten muissa motorsport lajeissa homma hoidetaan ja ehkä ottaa sielä jotain kehitys ideoita yleisön viihdyttämiseksi, ehdotukseni ei kiinnostanut koska yleisömäärät meillä on kokoajan nousussa.
     
  10. cuda69

    cuda69 Gearhead

    en tiiä,mutta yksi syy vähäisiin katsojamääriin vois olla sää? jos pienikin sateen mahollisuus niin suurin osa porukasta ei lähde kisoja kahtoon,toisin ku jokkis,sprint,ralli.rallicross.joissa sade ei estä kisan ajamista?????
     
  11. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Ainakin rallisprintit usein ajetaan ihan taajamissa missä porukka on eikä missään korvessa.Samoin jokkis ja muut usein lähempänä ihmisten ilmoja.
     
  12. Looski

    Looski 3rd gear

    Tää on kyllä harvinaisen totta. Ainakin meikäläisen tuttavilta tulee jatkuvasti kyselyä säästä ja siltä miltä se näyttää.. rallissahan sillä ei oo mitään väliä kalia maistuu ja autot ajaa :)


     
  13. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Sää ja etäisyydet rajoittaa. Samoin se ettei oo kiimaliiteriä ottaa matkaan. Ratojen vieressä majoittuminen perheellisille on vaan melkosen rajallisen tarjonnan piirissä. Tästä syystä Motopark ainut jonne toistaiseksi saanut ittensä raahattua paikalle.
     
  14. Looski

    Looski 3rd gear

    Ja muutenkin se että vaikka mullakin monet kaverit on hirrveeeen kiinnostuneita kiihdytyshommista niin ei ne silti vaan jaksa vaivaitua sm kahinoihin. Ne vaan haluaa nähdä silloin kerran ku käyvät nii hiukan enemmän toimintaa ja hakeutuvat em kisoihin. Joku juttu puuttuu että yleisö kiinnostuisi myös näistä sm-kisoista. Ei se kyllä enää pitäisi olla kalustostokaan kiinni, kaikennäköstä hidasta,nopeeta,ite tehtyä ja jos jonkimoista kilpuria on tarjolla. joku muu klikkaa
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Tossa harri_pe:n kirjoituksessa oli paljon hyviä pointteja ja vinkkejäkin kisajärjestäjien suuntaan.

    Oheisohjelmista sen verran että kun laji on tosiaan keliherkkä niin sen merkityshän korostuu vielä muita kisakinkereitä enemmän eli jotain "sivushowtahan" sinne tarvittais. Jotain bändejä/esiintyjiä, autonäyttelyy/esittelyjä tai vaikka kisakohtasia miss drag race kisoja 8)
    Jotain sirkushuveja joka tapauksessa :lol:
    Joskushan siellä on ollutkin jotain teemaohjelmaa kuten rodien kulkuetta/näytillä oloa mikä tais onnistuakin ihan hyvin ja olla kovasti tykättykin juttu.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, ryppyotsaisen indeksikolkutelun sijaan pitäis olla "tapahtuma", ei tota virkamiestoimintaa kato ku paatuneimmat friikit. Tietty oheisohjelmisto maksaa, mut veikkaanpa et vähänkin pidemmällä aikavälillä se maksais itsensä takasin. Kaikkein rasittavinta on noi erilaiset tauot joidenka syitä ja kestoja ei yleensä informoida, jos niitä sattuu enempi samaan niin ei kovin helposti uudestaan raahaudu paikalle kuuntelemaan skobeista takavuosien rajuja rokkeja. Pitää olla showta jolla päästään kuolleiden kohtien yli ja tosiaan toi autosuunnistus, eli brakettiajelu on erittäin hanakalasti suurelle yleisölle avautuvaa touhua.
     
  17. supo

    supo Double Gearhead

    Toivottavsti saamme yhden tai tietysti useamman radan aivan isojen asutuskeskusten läheisyyteen eli esim. kehä 3 sisäpuolelle vaikka 1/8 mailin rata missä saataisiin vetää isoa kisaa jossa myös katsojille koko matkan molemmin puolen katsomot useamman kerran kesässä niin luulen että porukkaa riittäisi ja sinne esim. helppo saada huippu kalustoa uto/pyöräpuolelta paraateihin ym. oheisohjelmaa!!Ps.Harmi kun osa kilpaijoista ei arvosta toisten ryhmien osallistujia jotka panostaa varmasti kaiken hommaan ja ei ole vara ajaa kovempaa mutta ajavat vuodesta toiseen aina hieman kovempaa/tarkemmin sillä luulisi kaikkien etu olevan että kaikki halukkaat ajaa ryhmästä riippumatta!!Terv:Kari "Supo" Laitinen Spet 1937 ,aloitin reilu 6 vuotta sitten 15.3s ja nyt ollaan 8.987s sekä tarkoitus että ajetaan tulevaisuudessa jopa matalaa 7s!!
     
  18. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Yks hyvä show tauoilla olis kumin polttaminen vaikka paluutiellä erilaisilla laitteilla siita yleisö tykkää esimerkiksi museokilpureilla. Sellaisia laittetta jotka polttaa kumia pitäisi kyllä löytyä ja tuskin on hirveen kallistakaan huvia.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Supo, ei kyse varmaankaan ole arvostuksen puutteesta vaan siitä että ei nuo indeksien tikkaamiset kiinnosta yleisöä. Eikä kaikkia kuskejakaan, mutta mitä siitä? Kiva että meille köyhillekin on joku ryhmä ajella... Joskin edelleen vaihtaisin eeämmiin streetit brackettien tilalle ihan vaan yleisövinkkelistä katsoen. Tänä vuonna olisi kyllä ollut tilaa ihan kaikille, mut ehkä tuota ns. oikeeta kilvanajoa ei sitten haluta katsella?
     
  20. 509

    509 Gearhead

    Noihin katsojamääriin vähän lisää kommenttia. Eli ei se muissakaan lajeissa niin hääppöinen toi tilanne ole. Poisluettuna ralli / rallisprint. Kun kisan nimessä on ralli, niin katsojia riittää. Ei tarvii olla kummoinenkaan kyläralli, niin pimeessä mettässä 30 aseteen pakkasessa seisoo useampi tuhat ihmistä. No eipä myöskään myydä lippuja.
    Ratapuolella katsojamäärät on enemmän kuin ongelma. Yhden ratakuskin kertomana: on ihme jos koko kauden katsojamäärä ylittää sen 3000.
    Mietin sitä et olisko ongelma itse tapahtuma. Eli kiihdytyksessä ja muissa ratahommissa "täytyy" katsojan lähtee aamusta liikkeelle ja kotiin palataan iltamyöhään. Ihmiset ei vaan ole halukkaita käyttämään koko päivää kisan seuraamiseen. Rallissa kun mennään pätkälle, niin pahimmassakin tapauksessa aikaa kuluu pätkän varressa noin 3 tuntia. Todellisuudessahan mitään et ole nähnyt, mut silti kaikki autot jotka on siihen asti päässyt. Tiiviimpi action paketti vois toimia. Miten se sitten kiihdytysurheilussa toteutetaan niin...
     

Kerro tästä muillekin!