Moottorisaha ei käynnisty

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Aripe, 15.4.2013.

  1. belve70

    belve70 1st gear

    Mulla kesätyöntekijöiden saapuessa, Tampereen kaupungille, lähti kaikki siimaleikkurit (HQ) käyntiin. Ei ole syksyllä laitettu aineita tankkiin, toki nyt alkukesästä tuoretta kakstahtia.
    Oma moottorisahakin HQ 55 lähtee käymään, puolen vuoden seisonnan jälkeen?

    Moottoripyörä onkin paljon ronkelimpi, Zephyr 750, ei lähde keväällä tulille, jos ei ole laittanut esansseja syksyllä tankkiin?
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Pimeä pelkoisella tulpallakin lähti partner käyntiin bräkleenillä :eek:
    Imariin sumutin aika reilusti ja nykäisyllä tulille, muttei käynyt kun bensa olisi pitänyt sytyttää :odroll:

    Hassu vika boshin tulpassa syksyllä 4-10 tankillista, talvella yks tankillinen ja nyt keväällä ekaan tankkaukseen kuoli :eek: lähti moitteetta käyntiin tankkauksen jälkeen ja otti kierroksia ja sammui.
    Eikä enään millään käyntiin bensat vaihdoin ja suodattimen kanssa niin ei käyntiin kuin bräkleenillä pariksi sekunniksi, sitten löysin jonkun vuosia pakissa pyörineen tulpan ja kerrasta käyntiin :poff:

    Eli se uusikin tulppa saattaa kuolla jos pääsee kastumaan startissa.
     
  3. barfly

    barfly Gearhead

    Toi Hussen vika korjaantu, kun vein sen Porkkalan pienkoneeseen ja he kertoivat, miten tuollaisen uuden sahan saa käyntiin, kun on helle ja saha seissyt pitkään käyttämättä.
    pitää pitää se kaasukahva pohjassa ja vetää niinkaun (ryyppy päällä), kunnes lupaa.
    Primerpumppua ei saa edes käyttää.
    Sit ryyppy pois ja käy!
    Dolmar 109:ssä on se hyvä puoli, kun kaasun saa automattisesti "pohjattua" ja riittää, kun pitää kahvasta kiinni käynnistäessään.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Norrköping hyvä lähteen käyntiin. 3 oon hakenu puuilosta. Yhdestä on öljypumppu ottanu itteensä. Kuinka kovasti arvaa nuijia sitä kytkimen tripodia myötäpäivään että pääsis pumppuun käsiks?
     
  5. minski

    minski Gearhead

    Itse otin Stihl 660:stä vapaakytkimen irti työntämällä ensin tulpanreiästä laattanarua sisään, kun mäntä oli alhaalla, jolla sai sen lukittua. Sitten kääntämällä avaimella kytkimessä olevasta mutskusta myötäpäivään.
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Tuo bräkleeni on asetonia, isopropanolia ja teollisuusbensiiniä.

    Normi starteriaineet on diasetyylieetteriä enimmäkseen, joissakin on joitain maakaasun jakeita mukana. Tuo eetteri nimittäin höyrystyy kylmälläkin hyvin nopeasti ja palaa erittäin hyvin, paremmin ku bensiini.

    Ihan vaan infoa.
     
  7. pilkkuvittu

    pilkkuvittu 1st gear

    Ja vanhat jääratamiehet tietää.
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ei vittu!Taas näitä!:eek:
     
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Taas mitä?

    Moottorisahatopickeja, vai mitä tarkoitit?
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pilkkuvittuja.
     
  11. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin, mistä moinen sanonta ees tulee, että jääratamiehet tietää, pitääkö ne kiskasta aina starttipilotilla käyntiin, vai mikä oli jutun pointti?
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Narua sylinteriin, niikun Minski aiemmin mainitsi. Naru on hellävaraisempi kuin "kylmä sytytystulppa" jota myöskin käytetään männän lukitukseen. Itte olen joskus saanut männän laen painumaan montulle kylmällä sytytystulpalla ja se oli sen moottorisahan tarinan loppu.:mad::(
    Siihen kytkimen kiinnitys ruuvin avaamiseen kannattaa keskittyä hetki ja kolauttaa kevyen terävästi normivasarasta hieman raskaammalla pajavasaralla. Käsin avaimesta kääntämällä tuo kytkin ei saata irrota ja tulee vaan turhaa vääntöä väärään paikkaan. Mäntä ei kannata olla ihan ala-asennossa, kun pujottaa narua sylinterii, ettei vaan mene sylinterin kanaviin.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Käyttävät paljon volvoja jäällä.....
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Vai niin, ootkos kuullu nils gustaf wiikistä?
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Muuttaako se asian :eek:
     
  16. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ei mutta minä oon ehkä 7vuotiaana käyny kattomassa ku se ajo jäärataa. Tai näin isäni, jolla oli racinkihommiin liittyvä äänentoistofirma sanonut, sillon oli piikitkin tuumaset.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  18. Filth

    Filth 3rd gear

    Jos siinä tiristimessä on yhtään puristusta niin lähtee lyömällä ilman että on pytty täynnä narua tms
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joo kannattaa lyödä tosi lujaa, niin lentelee ne kytkimen sorkat mahdollisimman kauas

    Nimim. kokemusta on


    Tippakannusta öljyä terälle ja ketju kulkee käydessä :odroll:

    Noh se nörrköpö nosti sitten lapaset pystyyn ja lakkasi tekemästä mitään, joten rahat lapaan ja nörrköpö myyjän toimesta roskiin
     
    north tykkää tästä.
  20. north

    north Gearhead

Kerro tästä muillekin!