Dragrace kausi 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 30.7.2013.

  1. MJL_

    MJL_ 3rd gear

    Enzolla oivia ajatuksia ja asiaa! Jonkun jossakin pitäisi löytää paloa ja uskallusta taas järjestää kunnon tapahtumia joihin yleisökin saattaisi eksyä!
     
  2. pile

    pile Gearhead

    Toivotaan että mehiläiset pysyy pesässään.
    Niinhän se on paperilla kuten autosuunnistuskin.
    Ei vain näy tien varsille katsojia että osaakohan tuo nyt kääntyä oikeasta risteyksestä vai ajaako ohi ja joutuu tekeen uukkarin.
    Mutta ketä oikeasti kiinnostaa kaverin reaktiot olkoonkin ne kuinka hyvät tahansa jos kumminkin maaliin ekana tullessaan häviää kun on ajanut liian lujaa.
    Itselle tuo lajin kuvio on(jotenkin) selvillä,kun lajia on tullut seurattua pienen elämäni mitä olen ollut kiihdytysurheilusta kiinnostunut mutta kukaan ns. rivikansalainen jonka kanssa asioista olen puhunut ei tuota ymmärrä.
    Lajihan on hieno mutta se ei vaan aukee rivi kansalaiselle.
    jos kerran viivale mennään niin sitten täysillä ja ekana perillä voittaa.
    Eikä tällä kirjoituksella oo tarkoitus sorsia ketään vaan herättää ajatuksia päättäjille,millä katsojia saadaan lisää.

    Ps. jos 10.5 luokka saadaan aikaan niin täälä yksi ilmouttautuu siihen heti.
     
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Olin eilen kalustoineen Iisalmessa Terva-ajot nimisessä Mobiilitapahtumassa kertomassa yleensäkin Drag Racingista sekä tietysti omasta luokasta missä voi osallistua katuautolla tai vaikka ProStockilla.Kerroin miten Bräkettiä ajetaan jne.Kyllä ainakin tuolla ymmärsivät asian kun sen heille kertoi oikein!!Sitten tietysti kovasti kysyttiin Janne Ahosesta,Anita Mäkelästä ja monia muita meidän Top kuskeista miten heillä mennyt/ajaako vielä.Sitten tuohon ajohommaan että kyllä meillä ainakin ajetaan lappu pohjassa joka lähtö ja koitetaan laittaa ikkunaan aika ettei tarvitse nostella!!Dragrace kauden 2014 teema voisi olla että ainakin autopuolella kaikille sama avustajamäärä ja osallistumismaksu eli ehdotan että nykyinen 2400ekua/per kisakausi kaikille eli tasapuolista kaikille,ei vapaa matkustajia kisoissa!!
     
  4. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Sorry vaan Supo,mutta tuossa meni laiva kiville.Huono kommentti.
    SPET 2400e / 5 kisaa=480e/kisa.
    SET/PET olis 2400e / 4kisaa= 600e / kisa ,siis yhden kisan hinta olis sama kuin tänä kautena koko kisakauteen ilmottaneiden kausimaksu.
    Tuskimpa cuppolaiset ajais EM-kisoissa.
     
  5. KJG

    KJG 3rd gear

    En usko että koskaan tämän lajin parissa tehtäisiin niin suuria muutoksia että nähtäisiin vain vetoja jossa ekana maalissa olisi voittaja.
    Mikäli näin haluttaisiin, olisi ainoana ryhmänä radalla vain Kuninkaallinen Street. Ja sielläkin tulee vastaan autokohtaiset runkorajat.

    Jo sääntökirjassa ilmoitetaan SPS luokkaindeksiksi 6,80, Outlaw 7,50 jne.
    Suomessa on kehitys mennyt autojen suhteen hurjaa vauhtia eteenpäin. 2009 Outlaw finaalikisassa kolme autoa meni seiskan puolelle ja jo silloin Palos joutui nostamaan kaasun ennen maalia. Nitroissa tänä vuonna 9 kuljettajaa ajoi seiskan puolelle. Upeaa kehitystä toiselta kantilta katsellen.

    Rivikansalainen ei todellakaan ymmärrä miksi maalipäässä jarrutellaan ettei menisi liian kovaa, pitihän tämän olla kilpailua kiihdytyksestä.
    Kiinnostus lajia kohtaan täytyy herätellä muilla tavoilla, sääntökirjaa tuskin voidaan uusiksi kirjoittaa.

    Enzolla oli hyviä ajatuksia ja niitä kannattaisi todella kehitellä.

    Tähän loppuun voisin luvata että ainakin yksi auto SC ryhmässä ajaa ilman Throttle Stoppia,lappu lattiassa maaliin saakka ja jos auton kulku muuttuu oleellisesti nopeammaksi niin harkitaan vakavasti ryhmän vaihtoa.
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mikks ihmeessä pitäis maksaa neljästä tiimiläisestä kun yhdellä tai ilmankin pärjää? Laitetaan mieluummin kmaksut tiimilästen määrän ja tarvittavan varikkotilan mukaan, hinauautoista eri maksu.

    Mun mielestä tarvitaan matalamman kynnyksen ryhmiä jollasiksi ainakin itse miellän noi cup-ryhmät. Ja junnut tietty myös syytä pitä matalan osallistumismaksun ryhminä. Vaikkei toki jossian kokonaisbudjetissa toi osallistumismaksu ehkä maailmaa kaadakaan, niin henkisesti se on aika kova, jos vaikka Porissa voi ajella 50;llä(?) ja ruottin kisoihinkin osallistuu halvemmalla.

    Finaaleihin on tulossa todennäköisesti 32 täyskaavio streettiin. Osikohan syytä vähän nostaa kynnystä, alkaako autoja olemaan jo liikaa?
     
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Heitin ajatuksen siitä syyttä että keskityttäisiin miten oikeasti saataisiin kisoihin porukkaa eikä kukin vain omaa ryhmää/tapaa ajaa tätä hienoa lajia kehuisi/mollaisi!!Koitettaisiin tosiaan löytää porukalla asoita millä porukkaa valuisi katsomoon!!Ps.me on vedetty kuski ja 1 mekaanikko!!Autoja on aina liian vähän!!
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä luulen, et katsojatkin haluais nähdä enemmän eliminaattoria ja vähemmän lajittelua. Itekin ajan mieluimmin kisaa kun 6 lajittelulähtöä, pari lajittelurundia riittää hyvin, niinku Porissakin. Ehdotus kaudelle 2014:

    SM-Kisat kaksipäiväisiä kuten ennenkin. Molempina päivinä 1-2 lajittelulähtöä klo 10-13 ja eliminaattori heti perään. Tai soveltaen ainakin osalle ryhmistä. Saatais viidellä kisalla kymmenen eliminaattoria ja vain neljällä reissulla vielä kun drag week ja nitrokisat on peräkkäin.
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Lauantaina kaksi lajittelulähtöä ja sunnuntaille korkeintaan yksi, koska lauantaina jos olet joka rundilla mukana, olet ajanut jo kolme vetoa tai enemmänkin, jos olet pärjännyt lauantain eliminaattorissa.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Muuten hyvä mut ei hyvä koska toi ei jättäs juurikaan mahdollisuuksia kehittää autoa kun kerrallahan ei kannata aina muuttaa kuin yhtä asiaa niin kulun kohdalleen hakemiseen ja parantamiseen ei monasti 1-2 vetokokeilua vielä riitä, ainakaan puhtaasti harrastajan resursseilla ja välineillä.
    Lajitteluvedot on siihen tärkeitä ja tolla ehdotuksen mukaisella kisatavalla auto pitäs pitää pitkältikin vaan ns. varmassa peruskisakunnossa.

    Ja vielä toisaalta, monasti ainakin heads up luokissa lauantain lajittelut on katsojille mielenkiintoisia kun vauhtiahan ne tulee kattomaan ja silloin jokainen vetää ihan varmasti joka vedon ihan lappu lattiassa kun puolestaan pudotuslähdöissä tulee väliin soolocruisailuja ja/tai muuten varman päälle vetoja.
    Tottakai ite kisakin on mielenkiintoista seurattavaa mut niin on tosiaan ne täysillä vedettävät lajitteluvedotkin.
     
  12. supo

    supo Double Gearhead

    Ei taida onnistua lajittelu+pudotukset samana päivänä näillä kilpailijamäärillä ja esim.uudet kuskit/autot/pyörät tarvitsevat niitä lähtöjä jne.Ei tarvitse kummasta öljyämistä niin jää pudotukset ajamatta loppuun eli nykyinen systeemi ehken tällä hetkellä paras.
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Finaalin jäähdyttelytauostakin päästäisiin eroon jos ykköskierroksella pudonneille annettaisiin mahdollisuus treenikierrokseen silloin, tietenkin vain aikataulun ja kelin niin salliessa. Eli lauantaina kaikille vähintään 3-4 kierrosta ja sunnuntainakin 2-3! Toki radanrasvaus treenaajien ansiosta ja finaalien peruuntuminen sitä kautta on aina mahdollista ja tapahtuisi varmasti ainakin joskus, mutta toivottavasti harvoin. Mutta veikkaisin, että jos kauden aikana ajetaan 9-10 eliminaattoria, niin finaalipari saataisiin silti ratkottua useammin kuin nyt. Nitrokisaan täytyisi hiukan varmaan funtsailla tätä järjestelmää enemmän, mä ideoin tässä nyt vain normi SM-kisoja.

    Lisäksi jos lauantain finaalit jää kesken rasvauksen/kelin/aikataulun/muun ongelman vuoksi, se voitaisiin ajaa loppuun sunnuntaina ainoan lajittelukierroksen yhteydessä loppuun. Jo on kumma jos ei pystyttäisi ajamaan vähintään samaa määrä eliminaattoreita loppuun mitä tähän asti olleessa järjestelmässä.

    Molempina päivinä ajettaisiin kilpaa, nopeimmat ja parhaimmat autot näkyisivät radalla eniten. Vähemmän taukoja kun finaalijäähdyttely jäisi pois. Mahdollisuus voittaa kaksi kisaa viikonlopun aikana!

    Me lajina kilpaillaan maksavasta yleisöstä 2010-luvulla todella monen asian kanssa. Maailma muuttuu, haluaa sitä taikka ei. Jos haluamme pysyä Suomen huipulla moottoriurheilussa, niin meidänkin ja lajinkin pitää muuttua. Pahin mikä voi tapahtua on se, että homma kusee täysin syystä tai toisesta, mutta sittenhän voidaan palata vanhaan takaisin seuraavana vuonna. Vielä pahempi vaihtoehto on mun mielestä se, että pelätään muutoksia vain muutoksen takia ja laji taantuu entistä enemmän.

    Tämähän on vain yksi ehdotus, enkä edes tiedä tässä vaiheessa vuotta ajanko ensi kaudella itse. Parempiakin ehdotuksia saa toki antaa.
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    lajitteluajat tällä hetkellä lauantaina klo 10.00-18.00 ja sunnuntaina klo11.00-17.00 ja Motoparkissa lämmityskäyttö alkaa joko klo 10.00 tai 11.00.Nopea katselmus muistiinpanoihin niin kyllä kova rytmi pitää olla kun 32 kaaviot tulee 5 kierrosta vajaaseen kolmeen tuntiin eli pikkasen tulee kiirettä jos vähänkin tiukempaa tekniikkaa jota täytyy huoltaa/tarkistaa.Pari muutakin juttua mielessä esim.lisenssi ajajat...
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tän kauden finaaleissakin on varattu pudotusajoille aikataulun mukaan kaikki kuus tuntia. Onneks täällä ei sentään suoriteta tähtikuljettajien haastatteluja yhen auton mentävällä paluutiellä, mut kyl toi viis rundia kuuteen tuntiin silti saattaa koitua joidenkin turmioks.
     
  16. Jättefin

    Jättefin 1st gear

    Yksi omasta mielestäni kokeilemisen arvoinen keino (uusien?) katsojien houkuttelemiseksi olisi niiden mainostamisen sanomalehdissä. Aktiivit kyllä tietävät tapahtumat ja EM:mien tv- ja radiomainonta toimii hienosti. Vaan enpä ole nähnyt enkä kuullut tulevasta Motoparkin kisasta mainosta missään em. mediassa. Saati finaalien (siihen on toki vielä aikaa). Myönnän että kaikkia em. lehtiä minulla ei ole mahdollisuutta tarkastella, mutta ainakaan niissä mitä luen.

    Ennakkoilmoitus tapahtumaa edeltävän viikon Helsingin Sanomiin, Turun Sanomiin, Satakunnan Kansaan, Aamulehteen esim. keskiviikkona ja toisto perjantaina. Nuolla neljällä lehdellä oli levikkiä yhteensä noin 600 000 kpl /2012 (lähde: Levikintarkastus Oy) ja lukijamäärä on moninkertainen levikkiin nähden.
    Ennenkaikkea noiden lehtien ydinalueet ovat alle 200 km päässä Alastarosta. Lehtivalikoimaa lisäämällä kattava alue laajenee.

    Tätä ehtisi vielä kokeilemaan finaalikisaan jos halua vain on. Kustannus ei ole mahdoton.
     
  17. starpa1

    starpa1 1st gear

    Miten olis MR Niemi jos rakentaisit itse ensikaudelle uuden auton etkä ostaisi sitä valmiina,paino sanoille "rakentaisit itse".Olisitko vielä samaa mieltä että 2 lajittelurundia riittäisi? Mun mielestä tää idea on aivan täysin perseestä! T.Aki/BS105
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, puhkihierotulle brqakettivehkeelle ja kuskille kaikilla hilavitkuttimilla se ehkä riittää, mut tokkopa olis triniemellekään riittänyt ekassa kisassa?
     
  19. STW2

    STW2 1st gear

    Ihmiset luulee että FHRA on se ainoa paikka missä ajetaan,... Jos tosissaan haluaa ajaa niin todella edullisten kustannusten päässä on Tierp, jossa saa veivata aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn lähtöjä vaikka millä mitalla. Kalustonkin voi jättää ruotsiin, jos ei halua sitä hieroa kotona vaakojen päällä alustakartan kanssa. Minä järjestän paikan mihin auton voi jättää kun vain panee YV:tä.

    Jos kuskien mielestä FHRA on se ainoa vaihtoehto täällä maassa, niin miksi sitten hyvin vähämiehistä johtokuntaa ei miehitetä. Tarvii vain äänienemmistön ja sitten saatte mitä haluatte. Tais siellä pari pelleä käydä kauhealla mekkalalla muutama vuosi sitten, mutta poistuivat kuvioista vähin äänin jollain helvetin sporalla, tiätsä.

    Miksi valitsette hallitukseen niitä samoja FHRA toimitsijoita?!
    Nimeltä mainitsematta on partamiestä ja ex. pohjois-pohjanmaan äijää jne siellä ja kai ne vetää FHRA:n suuntaan sen kun kerkiävät. Jos kuskit ei saa omia äijiään sinne 4kpl niin sitten pitää vaan kirjoitella palstoille ja ajaa juuri niin kuin johtokunta päättää, ja piste.

    Kuka ny ekaan kisaan lähtee niin ettei olisi käynyt jossain ruotsin radalla vetämässä uudella autolla 5-6lähtöä pohjille? Hulluahan se on mennä uudella autolla suoraan qualificatioon mukaan, tai ainakin aika epärealistista.

    Rane
    kisakuski
     
  20. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei olis Jykä riittäny, eikä olis riittäny toisessakaan kisassa.

    Auton rakentelut pitää nykyisillä resursseilla jättää semmosiin näpertelyihin ja huoltohommiin. Ei sillä etteikö kiinnostaisi, mut ei puutu ku rahat-aika-talli-tietotaito, mut äkkiäkös noi hankkii. Mut sen takia mä laitoinkin tohon, et ei koskis välttämättä koskis kaikkia ryhmiä. Ehkä parhaiten onnistuis näille just näille präkettiryhmille. Kannattaa varmaan jutella oman kisaryhmän kanssa tästä jos kiinnostaa. Ja se olis Aki vähintään 3-4 rundia lauantaina ja 1-2 sunnuntaina riippuen ajaisko ekan rundin pudonneet finaalitauolla.

    Motoparkissa keväällä olis taas varmaan reenipäivät, joten siellä sais hiukan kisan alla haettua säätöjä ja osanottajamäärät on yleensä pienemmät, et vois onnistuakin. Kamasassa on taas niin paljon varmaan porukaa, et voi olal hiukan tiukkaa. Nitrokisan SM/cup kisa tarvis varmaan vähän miettiä, aikaahan siellä olis kyllä ajaa kaksi eliminaattoria helposti. Joka tapauksessa olis aika kohtuullista, et SET/PET ja Street pääsis taas Nitroihin, etteivät jää vaan neljälle kisalle. Kalajoella ehkä taas onnistuis, siellähän ei kaikki edes viitti tulla enää ajaan 3-4 rundin jälkeen lauantaina jos kaikki pelaa. Motoparkin finaalin taas ehkä rauhottaisin finaaliratkasuihin. Kuinkahan muuten EDRS tämmöseen suhtautuis? Kaikki SM-kisat taitaa olla myös semmosiakin vaikka se lähinnä näkyy Alastarolla.
     

Kerro tästä muillekin!