Sylinterin paikka lohkossa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SuperGas, 13.8.2013.

  1. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    No niin mottigurut, google on jo selattu joten kysymys kuuluu jotenkin näin:
    Sylinterin porauksen pitäisi olla kohtisuorassa kampiakselin pituussuuntaiseen linjaan nähden ja 45 asteen kulmassa nokka-akselin linjaan, mutta näillekin mitoille on lienee jotkin toleranssit?
    Tietääkö kukaan? Kyseessä siis BBC-moottori...
     
  2. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

  3. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Jos siisrtäisin porauslinjaa niin siirtäisin sitä ennemmin kampiakselin pyörimissuuntaa vastaan kuin pyörimissuuntaan.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Toleransseista en tiedä,mut täällä päin tuo eräs arvostettu vanhempi koneistaja guru sanoi että tuolla porauskulmalla ei niin suurta merkitystä ole,jos se jonkun asteen osan heittää,mut tuon toisen suunnan hän ainakin keskittää runkolaakerien(kampilaakerilinjaa suosittelee suoristettab´vaksi ennen porausta) yläpinnasta lohkotasoon ja jos näissä on heittoa laittaa sen verran materiaalia väliin että lohko on suorassa kampiakseli linjaan nähden.
    Tietenkin jos tuo porauskulma oikein paljon heittää niin tiukalla paljeraolla ja suurivälyksisellä männällä saattaa jossain vaiheessa tulla kevyttä kansi kosketusta...
     
  5. T&S

    T&S Gearhead

    En tiedä oliko vain huhu, mutta muistelisin että joskus aikoinaan kun Minejä virittelivät niin lohkon sai porattua suurempaan ylikokoon kun sylinterit porattiin "limittäin", ja uudet kiertokanget ja kampiakseli tilattiin siihen tarkoitukseen Englannista. Kestävyydestä on vaikea sanoa.
     
  6. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Silloin piti arvatenkin tehdä epäjakoinen jakajakin?
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Olikos vanhoissa pikku-Fiiatin koneissa sylinterilinja hieman sivussa runkolaakerilinjasta vai oliko vaan männäntapit sivussa??? ...muistelin jotain että kun asensi 850 koneen 600 laatikkoon niin männät pitäis kääntää ja asentaa 600 nokka kun kone piti laittaa käymään toisinpäin... :?
     
  8. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Nyt ollaan asian ytimessä, mutta kuinka paljon on "oikein paljon"? Millaiset mittaheitot ovat hyväksyttävissä?
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Onko sulla siis männäntapin suuntasesti mäntä toiselta puolelta ylempänä, ja kuinka paljon?

    Noi toleranssit on ihan kiinni käyttötarkotuksesta, esim. tuotanto moottorissa heittoa voi olla paljonkin mut pro stock moottorissa ei sit juuri mitään. Sulla varmaan jotain tolta väliltä, ja se on vaan arvioitava onko heitto hyväksyttävissä rajoissa. Jos se aiheuttaa jotain ongelmia niin sit se pitää korjata jollain konstilla.
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Meinaakko pikkasen pipi että yläkuolossa suuntaa vaihtaessaan mäntä ei pyrkisi niin vahvasti kääntymään takalaitaan vai mikä tossa oli kultainen ajatus???
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Pitäis varmaan käydä lähipäivinä tuolla gurulla muutenkin niin vois asiaa samalla kysästä.

    Tuo mitä mopsteri tuossa kirjoitteli et tuotantomoottorissa paljonkin ja pro stock koneessa ei paljoakaan on varmasti tosi.
    Mut on aika hankalasti mitattavissa ilmeisesti?

    Muistini mukaan myös Volvon B20 moottori ois porattu tehtaalla "kieroon" ja on sitten myöhemmin aiheuttanut pään vaivaa koneistamoille,tämä nyt ei liity varsinaisesti aiheeseen,mut ajattelin tän vaan paiskata tähän.
     
  12. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    BHJ:n sivuilta löytyi tällainen teksti:

    The Bor-Tru is specially designed for cylinder bore location on semi-finished factory cylinder blocks. These blocks have rough-bored holes which must be accurately aligned before the finish boring operation. The Bor-Tru can also be used on any stock block when a sufficient overbore will allow correction of out of position cylinders.

    Ja tästä nyt on kysymys. Lohko oli "tuliterä" ja jouduimme hakemaan mitat porausta varten valmiiksi metsikköön poratuista raakaporauksista. Nyt kiinnostaisi mitata paljonko on porailtu pieleen ja pystytäänkö toleranssien puitteissa korjaamaan...
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Porausta voi siirtää lohkon pituus suunnassa eteen tai taakse päin sen verran mitä tiivisteen ja palotilan kohdistus antaa myöten, kumminkin niin että kulma pysyy oikeana.

    Nokka akselin linjaan nähden kulmaa ei oo myöskään hyvä muttaa koska sit mäntä ei oo enään suorassa dekkitasoon nähden. Jos on pakko niin voi noinkin tietysti tehdä, se täytyy vaan sitte huomioida siinä männän ja kannen välyksessä. Näinkin päin kun pysytään tiivisteen ja palotilan kohdistuksen rajoissa niin kovin suurta kulman muutosta ei tapahdu, mut kumminkin sen verran että mäntä voi olla muutaman kympin vinossa.
     
  14. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Sytkää ei tarvitse myöhästää eikä tehollinen isku lyhene. Tä? :eek:
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Niin...

    Jotain iloahan siita on oltava koska viimeaikoina Japanilaiset ovat harrastaneet sita ainakin tehokkaissa kyykkypyorissa.

    Itsesta vaan tuntuu hullulle ajatus etta kiertokangen kulma tyotahdilla 90 asteessa muutetaan entista huonommaksi kampiakselin pyorittamisen kannalta, mutta mina en olekkaan japanilainen insinoori...
     
  16. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Joo, mut katoppa onko kulma huonompi yläkuolokohdassa, missä männän kiihdytys alkaa. Tä? :odroll:
     
  17. hecatti

    hecatti 3rd gear

    ^ eikös nää fordin uudet ecoboost- moottorit käytä samaa tekniikkaa??
     
  18. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Hyvää ja rönsyilevää keskustelua, jatketaan! Mitä jos poraus olisi siirtynyt vaikkapa kaksi milliä pyörimissuuntaan sekä yläosasta että alaosasta. Porauksen keskilinja ei osoittaisi enää kampiakselin keskilinjaan vaan pari miliä ohi? Saa vääntää rautalangasta! :oops:
    Siis mitä tapahtuu?
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ihan köhtsillään joku keksii v-moottorin, ja joku toinen lisää sylinterilukua kahdeksaan :rotfl:
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Laitat putken.
     

Kerro tästä muillekin!