Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jumi70

    jumi70 1st gear

    Ensikertalainen kyselee mistä saisi yksiselitteisiä ohjeita/tietoa mitä tarvitsee muutella että saan 2003 ramin rekisteröityä suomeen. Auton pitäisi olla tulossa jenkeistä.(maksettu ainakin on) :D

    Koitan toteuttaa nuoruuden unelmaani.

    KIITOS TIEDOISTA.
     
  2. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Ei tässä vielä mitään työkaluja ole tilattu :D Kun tuo mutteri on noin 65mm niin 2-1/2" putkesta siihen saa varmaan tehtyä rälläkkää ja hitsiä käyttäen sopivan työkalun.

    Sitten kun takavetarin irrottaa niin pysyykö tasauspyörästössä (vakio kitkalukko) kaikki rojut paikallaan? Vai pitääkö sen kanssa huomioda jotain erikoista?
     
  3. xterror

    xterror 3rd gear

    No nythän tuli taas mielenkiintoinen sähköhärö kun ei ovien lukot pelaa enää kuskin puolelta..vänkärinpuoli toimii ja lukitsee/avaa molemmat ovet ok. Kuskinpuolelta kun hipaisee lukkolirpukkaa niin palaa sulake,hiplasin jo ovien johdot/kuskinpuolen katkaisijan mittasin, molemmat ok. Mitäs sitä sitten?
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    Multa löytyy hylsy, sitä voi lainata. Mutta pitää hakea ja palauttaa, en lähetä. Palautus sit vaik sikspäkin kera :D
     
  5. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Kaikista parasta ja paikkansapitävintä tietoa saat siitä katsastuskonttorista missä meinaan katsastaa sen. Vielä jos puhuu tietyn inssin kanssa ja sopii kaikki jutut etukäteen saman kaverin kanssa homma sujuu parhaiten. Hyvää inssiä tai asemaa on vaikeaa suositella kun ei tiedä missä oleilet. Parhain paikka löytyy yleensä ihan perinteisellä jalkatyöllä... =D
     
  6. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Mun täyrtyy nyt tähän vastata vaikka en mitään mistään tiedä...

    Ainakin minun autossa oli aika kuminauhalaatikko vakiona. Mukavaa menoa ja vaihtamiskohdat tosi pehmeitä. Laatikossa ei ollut varsinaista vikaa sitten kun se purettiin laittoa varten. Mitä nyt kakkospanta lähes loppu, mutta sen lienee normaalia kulumaa kärryveturille. Kulutukset normiajossa oli siinä 15l kohdalla. Laatikonlaiton jälkeen kaikki pehmeys katosi vaihdoissa, paitsi jos on lappu lattiassa tai täydet painot lavalla ja 3500kg kärryä perässä. Kulutus normiajossa tippui siihen 13,5l.
    Kävin testaamassa bensa Ramia automaatilla pari viikkoa sitten ja totesin että jos minun orkkislaatikko oli kuminauhaa tämä oli räkää :D Auto oli ajettu 135000 mailia ja oli olevinaan kunnossa. Sen 10km lenkin ajkana tuli sellainen ajatus että laatikko on varmaan kyllä ihan kunnossa koska kun laputti reippaasti niin auto kyllä liikkui. Ei se mikään raketti ole, eikä sillä mitään mustaa saa asvalttiin kun lähtee valoista. Kierrokset nousee oudon korkealle dieseliin verrattuna, mutta ilmeisesti kuitenkin ihan sallituissa rajoissa. Jos ostaisin bensa Ramin laittaisin paremman turbiinin ja shift kitin ainakin...
    Kyllä nää "puuro"laatikot taitaa olla ihan ominaisuus, siksi varten niihin varmaan saakin niin paljon ihania viriosia... 8)
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Pysyy, sen ku nyppää vetarin ulos.
     
  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Höh, eipä sitten apuja irtoo. :lol: mennään sit suomalaisittain perstuntumalla, jo toivotaan että tähdet on kohdillaan... ei noita montaa huonoa kehtaa ostaa. :(
     
  9. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Kiitos ens yönä nukuttaa jo paremmin näin nämä pari asantuntijaakin sen suurinpiirtein kertoivat ja päättelivät. Nyt vaan parantamaan näitä "ominaisuuksia" parempaan päin mutta onko se sit bensavehkeen kohdalla matala stalli ja vääntönokka vai...
    ps. autohan liikku vauhtiin päästyään hienosti tän kokoiseksi ja pikku v8 moottoriksi, tulee jopa pieniä voiman tunteita kun loota on niin innokas etsimään sitä pinenpää maantiellä.
     
  10. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Ramin ostamisessa riittää ihan tavallinen testiajo. Suurimmat murheet olet jo kartoittanut, eli ohjaus ja laatikon toimivuus. Jos autossa on ilmastointi kannattaa tarkistaa että kenno tekee lätäkön auton ALLE eikä sisään. Moni lattia on mennyt pilalle kondenssivesistä koska kondenssivesi"ränni" on joko liian lyhyt tai sitten vaan poikki. Löytyy vänkärin puolelta heti etupyörän/roiskeläpän takaa.

    Kaikki kolinat ja lonksutukset kannattaa kokeilla käsipelillä kardaaneista ja tangoista repimällä/kiertämällä. Tämän keskustelun 1 sivulla löytyy paljon linkkejä hyviin kohtiin kesustelussa/muille foorumeille. Kannattaa viettää pari iltaa niitä lukien. Se on mukavampaa puuhaa kun auton alla makaaminen... ehkä :D
     
  11. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Sillainen vinkki myös vielä O.J:lle ettei kannata ihmetellä jos penkin kiinnityspultit on ruskeita, se selviää sitten myöhemmin että ruskeeta on myös maton alla, kun tulee aika verhoilun purkamiseen :poff:

    Tilasin Rokkiautosta kokolattiamaton tilalle pelkän vinyylin. Enkä aio asentaa mitään eristeitä sinne mädättämään lattiaa. Eikä ollu pahanhintainen, karvan yli 200€. Tai no tietty verot päälle vielä tänne Skattelandiaan.
     
  12. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Samaa oon miettiny että ottaisi eristeet pois vinyylin alta, kuhan kerkeis vaan.

    Perturalle iso kiitos vinkistä laittaa se vastus laatikon lämpömittarin tilalle, tämän hetkisten koeajojen jälkeen näyttää, että vika on korjaantunut, ei ole OD eikä lukko sekoillu yhtään vaikka olen ajanut vallan ilman pakkolukkoa. 8)
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kato, mäkin osun joskus :rotfl: Hyvä että vika korjaantui, vieläpä aika edullisesti
     
  14. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Löysin tallilta tarveaineet tuon työkalun tekoon. Jos siitä ei tule mitään, niin palataan sitten asiaan. Kiitoksia tarjouksesta.

    Hyvä tietää. Kiitoksia.
     
  15. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Onko kukaan kalubroinut mittarin vaihteenosoitinta kohdalleen? Nyt kojetaulujumpan jälkeen meni entistä enempi keturalleen, näyttää melkein pykälän pieleen. Eli ilmeisesti rattipylvään irroitus vaikuttaa asiaan jotenkin?
     
  16. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Mikä auto mikä malli?
    Oman ramini osoitinta saa säädettyä rattipylvään vieressä olevasta rullasta.
     
  17. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    1500 bensa rami 5,2magnum -95
     
  18. Frösä

    Frösä 2nd gear


    Siellä on rattipylväässä semmonen pieni vaijerinpätkä, mikä menee rattipylväästä vaihteenosoittimelle. Rattipylvään päässä on muovinen säätöpultti, mistä saa ruuvattua osoittimen kohdalle, mutta voi olla, että joutuu rattipylvästä laskemaan alaspäin, jotta mahtuu.

    Toinen on sitten, se peltilipare mihin toi vaijeri tulee rattipylväässä kiinni, niin sitä taittamalla saa kanssa säädettyä. Ottaa sen muovin siitä ratin alta pois ja sitten pääsekin jo käsiksi tuohon pellin lipareeseen.


    Tai näin ainakin on omassa ramissani vm-94.
     
  19. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Iso kiitos vastauksista Ramin vikoja koskien! Eiköhän sitä uskalla jo renkaitakin mennä potkimaan... Lootaa kannattaa siis jumpata ihan maantiellä että huomaa onko kuminauhailmiötä? Nelikosta kai ei voi muuta testaillakaan kuin suoraan ajaessa sivuäänet ja jakiksen epätoivottava rallatus?
     
  20. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Näissä wanhemmissa huoltohistoria kertoo paljon. Jos virittää meinaa tai jos on lievästikin viritetty (plate tms.) olisi toivottavaa, että autom.loota olisi vahvistettu. Pahimmat mätäkohdat ovat takakaaret, kynnyskotelot ja hytin lattia. Varsinkin jos sinne on päässyt vuotamaan jotakin. Ilmastoinin kondenssivesiä tai tiivisteistä vettä (ovien tiivisteet, kattomarkerit, lisäjarru/lavan"valo."

    Moottorista KDP (jakopään kotelosta löytyvä kohdistustappi) saisi olla blokattu. Ellei ole niin kannattaa tehdä ensi tilassa. Ohjeita löytyy täältä ja muualtakin oikein kuvien kera ja taitaa juutuubassa jotain vireonpätkääkin olla.

    Tervetuloa RAM-omistajaksi. Itsellä ainakin on kehittynyt tuohon laitteeseen eräänlainen viha/rakkaussuhde kun tuota on laitellut/virittänyt ja monenmoista jännää on koettu ;)
     

Kerro tästä muillekin!