Astro syö jäähdytysnestettä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JarQi, 21.8.2013.

  1. JarQi

    JarQi 1st gear

    Eli auto ruvennut ilmaisemaan itseään usealla tavalla. Pitkän aikaa käynnistettäessä
    Tuprauttanut sinisen savupilven ilmaan. ( kylmällä koneella) ja Service engine valo vilkkuu sillointällöin ja nyttenkun alkanut viemään jäähdytysnestettä niin palaa yhä ahkerammin
    Eli, jäähdytysnestettä vie paljon. Paisuntasäiliö ei kupli, eikä öljyn sekääsekoitu nestettä, ainakaan ei niin huomattavia määriä mitä netettä häviää. Ulkoisia vuotoja ei ole. Sen sijaan taas kylmänä ja puolikylmänä kone savuttaa valkoista savua. Ja ehkä jopa laiskistunut näiden vikojen myötä. Öljynpaineet normaalit ka lämmöt pysyy kun nestettä lisäilee. Onko kenties kansi haljennut ? Akan autolla päivittäin mutta onko kuinka kiireellisen kuuloinen ongelma ja saanko jossain mittautettua tai tarkistettua tuon vian ilman että tarvitsee autoa käydä suuremmin purkamaan. ?
     
  2. juk1

    juk1 3rd gear

    Re: Astro syö jäähdytysnestettä.

    Ettei vaan olis kansipahvit antautunut. Kun kerta kylmällä koneella puskee valkosta. Ja se sinisen tuprauttelu viittaisi venttiilinvarren kumeihin. Eli pahvit vaihtoon ja samalla kun kannet irti kumien vaihto ja kansien tarkastelua. Mulla teki gmc sierra 5.7tbi sellasta, että ajon jälkeen kun sammutit ja jätit yöksparkkiin niin se valutti 7 mukiin männänpäälle aina jäähdytys nestettä ja aamulla tuprautti valkosta kunnes yks aamu se tuprauttelu muuttui sellaseks saatananmoiseks savupilveks.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Astro syö jäähdytysnestettä.

    Noilla oireilla oli mulla chevy 5.7 tbi kansi halki. Vasta vuoden oireilun jälkeen alkoi jäähdyttimessä näkymään aivan pikkuisia kuplia. Tiiraile jäähyyn kone käynnissä.
    Katso tulpat, niistä näkee kumman kannen ottaa pois. Itse en viittinyt repiä koko konetta auki.

    Sininen savuttelu johtui siinäkin juurikin venttiilikumeista.

    Engine valo tuskin liittyy kumpaakaan vikaan.
     
  4. JarQi

    JarQi 1st gear

    Re: Astro syö jäähdytysnestettä.

    Kiitoksia selvennyksestä. Kaipa se pitää toinen ruoska ostaa siksiaikaa kun tuohon perehtyy. Itsellä ei ole juurikaan kokemusta jenkeistä. Näyttää ainakin erittäin ahtaalta käydä irroittelemaan. Onko mitään vinkkejä kenelläkään homman tuntevalla ?
     
  5. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Re: Astro syö jäähdytysnestettä.

    ilman muuta kansi pahvit petätneet, jos valkoista savua tulee pakoputkista, ja haisee makealle. Yleensä kansipahvit pettää niin, että jäähdytys nesteet menee palotilaan, harvemmin sekoittuvat moottoriöljyn kanssa. Harvemmin kannet halkeaa, mutta on se mahdollista.
    Engine valo syttyy jos tietokne mittaa epätäydellistä palamista, esim jos auto käy röpötellen kun poltaa bensa-ilmaseoksen mukana glykoolia.
     
  6. an300

    an300 3rd gear

    Katsoppas imusarjan tiiviste, jos 4.3 kone. Hyvin yleinen vika. Tuossa imusarjasssa kiertää syylarineste ja tiiviste vuotaa imupuolelle.
     
  7. woland

    woland 3rd gear

    Ääni täältäkin imarin tiivisteelle, isot pojat kertoo että on kolmenlaisia GM vee kutvosia, semmoisia joissa imusarjan tiiviste vuotaa, semmoisia josta se on jo korjattu ja semmoisia jossa se tulee vuotamaan myöhemmin.

    Samaan vaivaan suosittelisin kyllä tarkastamaan ja vaihtamaan ne kansipahvit kanssa, ne vissiin menee samassa yhteydessä suht herkästi.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Kansipaffi tai halkeaminen ei ole mitenkään poissuljettu, mutta imarin tiivisteen kerroin valkoista savua vastaan on hieman parempi ja helpompikin, siniset aamusavut johtuu venttiilien varsikumeista.

    glykoli pakokaasussa kai särkee herkästi lambda-anturin? siitä vikavalo kun ECM ei saa anturilta infoa? vie soppaan aikapaljon enemmän ja kone voi tuntua laiskalta, koodit pitäis kurkata.

    -------------------------

    Ite tein öljytilaan vuotavan imarin tiivisteen takia samaan hyömyyn ohjuri- ja seetityöt, loppui ne jo melkein 10 vuotta kestäneet aamusavuttelut, seetit ei olleet vielä pahat, mutta kyllä ne huolenpitoa jo kaipas, läppäystä vähintään.

    Tuli sitten laitettua ne uudet kansipaffitkin ja vaihdoin varuiksi veivien laakerit 350tkm ajettu säännöllisesti huollettu patti, kulumisen takia ei olisi tarvinnut, mutku onnistuu helposti kone paikallaankin, pakoputki ja startti pitää siirtää sivuun.

    mäntien tapitkin tuntui välyksettömiltä, en suotta pökkinyt mäntiä lainkaan ylös pytyistä, kun kone ei edes huohota.

    Lisäooteena: Hieman yllättäen sylintereissä ei ollut oikeastaan lainkaan kulumaa eikä naarmuja, alkavaa kiillottumista, mutta yläkuolokohdan rappua ei vielä oikeestaan edes enteillyt.

    -------------------------


    Juu imarissahan on joka nurkassa neste, vanhemmiten imarin tiiviste alkaa vuotaa nestettä joko öljytilaan tai imukanavaan,
    jälkimmäisen seurauksenahan on sitten sitä valkoista höyryä.

    Yleensä imarin tiivistetasossa on sit pintasyöpymääkin ja jonka voi tiivisteen vaihdon yhteydessä hifistellä vaikkapa kemiallisella metallilla siloseksi, siis jos tykkää.

    Savotta on kertaallinen, imusarja ei paljon paina mutta on silti hankala kurotella yksin takaisin paikoilleen, 5 kiloa muuttuu vaaksuorille käsille aika nopeesti turhan raskaaksi, kernaasti pyydät kaveria avuksi,
    kansista puhumattakaan jos paffeja alat vaihdella.
     
  9. JarQi

    JarQi 1st gear

    Pitääkin katsoa tuo imusarjantiiviste ensin. Ainetta tuo ei syö yhtään enempää kuin normaalisti, ja vikakoodit oli muistaakseni 13, 44, 45 ? Mitähän nuo mahtaa suomenkielellä tarkottaa ? Jotakin muistikuvaa on että 44 ja 45 vihjaavat seoksista.
     

Kerro tästä muillekin!