MGA/MGB jäähdytysjärjestelmän omituisuuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja 356, 11.1.2011.

  1. 356

    356 3rd gear

    4-pyttyisen 1.6 ja 1.8 koneen jäähdytys näyttää olevan ihan kipurajoilla. Kuumana kesäpäivänä kaupungissa koneen käyntilämpö kiipeää tuskaisen ylös. Tuntuu olevan vain ajan kysymys mistä se glykoolin hajuinen höyrypilvi ilmestyy. Onko oikeasti keittänyt yli ?

    Lääkkeitä on tarjolla. Jotta ei tarvitsisi kaikkea harjoitella itse kysytään muiden kokemuksista. Helpoin ja varmin apu olisi varmaan sähköflekti. Se ei vaan miellytä silmää konehuoneessa. En haluaisi vetää sinne ylimääräisiä johtoja ja antureita ja ripustella muoveja. Old skool henkeen houkuttaisi muut mahdollisuudet. Riittääkö pelkästään jäähdyttimen kennon vaihto suurempaan tai lisää rivejä kennoon ? Jossain aiemmassa harrasteautossani se poisti kaikki lämpöongelmat. Myös alumiinikennoa näyttää olevan tarjolla. Kokemuksia näistä ilman sähköflektiä ?

    Toinen aiheeseen liittyvä tuska on lämmityslaite. Se tuntuu toimivan poikkeuksellisen hyvin helteellä. Ihan selvästi puhaltaa kuumaa jalkatilaan, ja kokemus on haettu useammasta autosta. Onko kaikissa vain huonosti sulkeva kiinalainen lämpöventtiili ? Onko kenelläkään MG joka ei lykkää lämpöä jalkatilaan ? Tuon saa tietysti kokeiltua sulkemalla kierron kokonaan kennon kautta tai jättämällä kennon pois välistä.

    Briteissä näyttää olevan myös tarjolla tehokkaampaa lämmityslaitetta. Lisää lämpöä helteellä ? Vakiokin riittää vielä 10 asteessa, mutta 0 paikkeilla se vaikuttaa jo selvästi vajaalta. Lähinnä huurteenpoiston kannalta tehokkaampi kiinnostaisi kylmillä keleillä, Kellään kokemuksia siitä ?
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Lämmityslaitteesta tuli mieleen, että tuleeko kuumuus varmasti lämmistyslaitteesta? Omassa MGA:ssa jalkatilassa on tosi kuumaa, vaikka ei ole lämmityslaitetta ollenkaan. Uusimmassa Enjoying MG lehdessä oli lyhyt pätkä MGB:n lämmityslaitteesta. Jos vesi kiertää, kenno on melko puhdas, sähköflekti pyörii ja vaahtokuminen tiiviste on ehjä, niin lämpöä tulee kohtalaisesti. Mutta ei tämän jutun mukaan uutenakaan ylen palttisesti lämpöä ohjaamon siirtynyt.
     
  3. 356

    356 3rd gear

    Niin, mistä se lämpö tulee ? Nyt olisi sopivasti vaihdelaatikko irti, jolloin olisi hyvä hetki kokeilla saako laatikon ja korin väliin sopimaan lämmön/ääneneristystä. Tuntui kyllä siltä että verhoilut ei olleet kuumat laatikkoa vasten olevasta sivusta. Voisiko konehuoneen lämpö sitten siirtyä jalkatilaan ?
     
  4. Iggyer

    Iggyer 1st gear

    Itselläni on MGA mitä olen ajattanut sekä 1500cc että 1800cc koneilla, taiwanilaisella uustuotanto jäähdyttäjällä ja erikseen teetetyllä tiheämpi rivisellä - viime vuonna asensin vielä sähköflektinkin. Omien kokemuksien mukaani kaikki kombinaatiot näistä käy aikalähelle samoissa lämpötiloissa, flektin hyöty tulee esiin lähinnä kaupunkiajossa liikennevaloissa seistessä. Mulla lämpötilat pyörii normaalisti 195-210 F:n välillä. Kertaakaan en ole saanut konetta keittämään.

    Pari hyvää artikkelia mgaguru.com sivustolta:

    http://mgaguru.com/mgtech/cooling/cool_101a.htm
    http://mgaguru.com/mgtech/cooling/cool_200c.htm

    Alemmassa selostetaan hyvin mm. jäähdyttäjän painekorkin asemaa tuossa yhtälössä; jos käytössä on 7psi:n korkki ja nesteenä vesi voi lämpö nousta helposti 230dF:iin koneen keittämättä, pakkasnesteen ja veden sekoituksella päästään vieläkin korkeammalle.
     
  5. Iggyer

    Iggyer 1st gear

    Tuosta jalkatilan lämpenemisestä kokemukset on ihan samat kuin Tomilla - lämppäriä ei minullakaan ole ja kertaakaan ei ole palella tarvinnut. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus MG:issä, oli sitten kyseessä viiskymmentä luvun alun TD tai seiskytluvun MGB.

    MGA:ssa ainakin tuntuu lämpö pussittuvan konehuoneen takaosaan, eikä se kuljettajan takaliston alla kulkeva pakoputkisto ainakaan sitä koppia viilennä..
     
  6. 356

    356 3rd gear

    mgaguru esitti asian hyvin ja ytimekkäästi:
    Now stop worrying and go drive it.

    Yleensä lämmöt tässä pyöri kesällä 90 asteen paikkeilla enkä ole koskaan nähnyt 100 astetta. OK. se on sitten niin kuin kuuluukin.

    No onko kukaan kehittänyt ratkaisuja jalkatilan kuumenemiseen ? Helppo pieni muutos olisi lämmöneristenauhan kiertäminen pakosarjan ympärille. Tuskin se kuitenkaan riittää ratkaisemaan tilannetta. Lämpö tuntuu myös pysyvän siellä aika sitkeästi. Kun se kerran on lämmennyt edes maantiepätkä ei sitä viilennä.

    En ole tarkistanut auton puhalluksen ilmankiertoa. Kait sieltä kuuluisi saada raitista ilmaa tuulilasin edestä jalkatilaankin ?
     
  7. kari1957

    kari1957 1st gear

    Moro,
    Tohon jalkatilan lämpöihin, omassa 66 mgb:ssäni ainakin on jalkatilassa luukku(Door freshair) josta viime kesän helteillä sai jotain helpotusta.
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

  9. 356

    356 3rd gear

    Helteitä näyttää riittävän tällekin kesälle. Jalkoja ei siis palele. Sen motivoimana löysin tuuletusluukun josta Kari kertoi aiemmin. Aika hyvin kätketty suurinpiirtein kauttimen ja radion keskipaikkeille kojelautaan. Samalla löytyi kotelon reunoista pienemmät tuuletusluukut sivuille. On näköjään tehdaskin huomannut saman tilanteen ja jotain koittanut asian eteen tehdä.

    Testin jälkeen luukut auki tuli kevyt pettymys efektiin. No, ehkä se nyt oli vähemmän lämmin, mutta en kyllä ilmavirtaa tuntenut. 20 vuoden kuivat lehdet ja männynneulaset kyllä oli lähteneet kanavista liikkeelle pitkin lattiaa. Näköjään ritilän alla oleva verkko olisi syytä pitää paikallaan. Tästä se oli varmaan jonkun maalauksen yhteydessä jäänyt pois. Ei ilmeisesti olleet sitten aiemmatkaan omistajat tuota tuuletusluukkua löytäneet.

    Onko joku onnistunut tekemään muutosta jolla jalkatilaan saadaan reippaampi viileä puhallus ? Nyt alkaa vaikuttaa siltä että kesän ajoista jo varmaan puolet tulee ajomukavuuden kannalta liian kuumalla kelillä, joten tuotakin voisi koittaa kehittää.

    Koneen lämpöjen suhteen kuskin siedätyshoito alkaa toimimaan eikä lämpömittarin liikkeet enää kiristä hermoja samassa suhteessa kuin ennen. Kun kerran homma pelaa niin heilukoon vapaasti.
     
  10. 356

    356 3rd gear

    Auto vaihtui MGB:stä MGA:ksi mutta jalkahiki vaivaa edelleen. Tämäkin lykkää melkoisesti lämpöä jalkatilaan. Onko kukaan kokeillut mossin myymää "Under dash pad set:tiä" ? Osa AFH5597. Kuulemma alunperin Coupen äänieristyslevy kojelaudan alle, mutta sopii myös Roadsteriin ja väittämän mukaan hillitsee paitsi ääntä myös lämmön siirtymistä ohjaamoon. Kuinka työläs tuollainen mahtaa olla asentaa ? Pitääköhän sieltä olla viimeinenkin sähköjohto ja vaijeri irti ennen kuin tuon saa paikalleen ?

    Jotain voisi talven aikana asian eteen yrittää tehdä. Sekä lämmön että äänen vaimennukseen.
     
  11. 356

    356 3rd gear

Kerro tästä muillekin!