Jarrusatulan 2 sisääntuloa,voiko sulkea toisen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja salkkari79, 5.9.2013.

  1. salkkari79

    salkkari79 3rd gear

    Mulla on volvon jarrusatulat eteen jossa 2 sisääntuloa, niin miten voi sulkea toisen niistä tai voiko niin tehdä?
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Kyseessä kaksipiirijarrut, jos toisen suljet, niin muuttuvat yksipiirijaarruiksi. Miksi pitää toinen puoli sulkea? Jarrujen kanssa pelleily ei ole kovin järkevää puuhaa.
     
  3. salkkari79

    salkkari79 3rd gear

    Jarrut ovat autokrossiin tehdyssä escortissa. Siellä on 2 jarrusylinteriä (eteen ja taakse omat). Eli joudun ne yhdistää samaan tai sulkea toisen.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eli satulat on käytössä ajoneuvossa jossa "normaali" jarrupääsylinteri eikä Volvon "hässäkkää"? Tuo yhdellä letkulla / putkella T-jakokappaleelle josta molemmant lähdöt satulan sisääntuloihin. Noita Volvon nelmäntäsatuloita on ainakin 4 erilaista mallia. Viimeiset ABS jarrusysteemeille varustetut oli yhdellä sisäänmenoreiällä.
     
  5. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    2-piirijarruthan lienee nykyään joka kiesissä mutta tällanen ratkaisu on harvinaisempi. 80-luvun lopulla aika nassikkana ihmettelin tätä ratkaisua...
    Nuo satulat on varmaankin edessä ja toisen piirin pettäessä molemmat etujarrut on edelleen käytössä ja takana toimii vain toinen. Takana satulassa siis vain 1 sisäänmeno. 1 piiri käyttää kolmea jarrua kun perinteisemmässä ratkaisussa piirille on kaksi jarrua.
    Eiköhän toisen voi tulpata sopivalla pultilla mutta luulisin että vaikuttaa jarruvoimiin kun sinne ei sitten normaalitilanteessa painu yhtä paljon nestettä kuin suunniteltu.

    Edit: aha pari muutakin kerkes ensin :)
     
  6. salkkari79

    salkkari79 3rd gear

    Juu normaali jarrusylinteri. Nopeesti katottuna tää olis about sama, ellei jopa sama, http://www.varaosa.fi/ProductImage.php? ... 214844.JPG

    Riittääkö tavallisen sylinterin tuotto molempien piirien käyttöön? Ja nyt ku aloin miettii niin tarviiko edes toista tukkia/käyttää? Eiks ne ole ihan omat piirit, eli ei paineet karkaa?
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Siis kyseessä Volvon valurautaiset nelimäntäsatulat n. 1967-1993. Päälle päin saman näköisiä. Löytyy jäähdyttämätttömälle ja jäähdytetylle levylle, erikokoisilla männillä ja paloilla (Girling >< ATE).... Ja sitten 2:lla ja 1:llä sisäänmenoreiällä. Jälkimmäisiä löytyy 90-luvun ABS jarrullisista.

    Noille kahdella sisääntuloreikäisellä satuloilla olevilla systeemeilä on omanlaisensa jarrupääsylinteri, josta lähtee putkia enemmän kuin yleisimmissä monipiirisysteemeissä (tai sitten jakoblokilta lähtee "tuplat").

    En lähtisi tulppaaman Volvon satuloita vaan laittaisin T-kappaleen sinne satulan kupeeseen. Yleensäkin jarrusatuloissa tulppaus pitäisi tehdä niin, ettei ilmaa jää missään tilaanteessa reikään eli tulppauksen pitäisi yltää sylinteriin asti. Tai sitten asentaa ilmausruuvin "tulpattavaan" reikään?

    Siis kun satulalle tulee 1 jarrunesteputki, niin siihen T-liitin, josta putket satulan sisääntuloihin.

    Jarrupääsylinteri pitää mitoittaa muihin jarruihin sopivaksi. En tunne "rallissa" käytettäviä yksipiirisiä pääsylintereitä. Niitä löytynee eri halkaisijoilla ja iskunpituuksilla. Luulisi löytyvän riittävän tehokas noin pienille satuloille.
     
  8. salkkari79

    salkkari79 3rd gear

    Nämä tiedot auttoivat paljon. Kiitoksia paljon
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eli tähän tapaan T-liitin
    [​IMG]
     
  10. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Mulla on samanlainen T-haara/Volvon nelimäntäsysteemi käyttö-autossa kuin tuossa ylläolevassa kuvassa. T haara löyty vara-osasta ihan jarru-osista...samoinkuin t-haaraan käypä letkukin. 6 vuotta on toimineet hienosti.
     
  11. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Toki jos ei halua t-haaraa käyttää, voi varovasti porailla reiät alempien ja ylempien sylinterien välisiin seinämiin ja sitten tulpata toisen "syötön", näin mulkkasin yhdet kyseiset satulat itselle.
     
  12. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuo viimeisin konsti neuvottiin aikoinaan kun Wheelsissä rakensivat jotakin rodia Voovon jarruilla.
     

Kerro tästä muillekin!