Hummerin katsastus ja renkaiden kantavuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Röllykkä, 16.9.2013.

  1. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Nyt sitten perheen uutta tulokasta yritetty katsastaa, ja kuinka ollakkaan, hylkyhän se sieltä tuli, renkaiden vuoksi.

    Onko joku perehtynyt renkaiden kantavuuteen, ja osaako joku kertoa mullekin, miten painoluokitus tässä autossa katsotaan..
    En itse pysty käsittämään, miksi noilla kumeilla tuli hylky.

    Eli rekisteriotteessa on ilmoitettu vain kokonaismassa 3901kg.
    Renkaiden kantavuusluokka 109 (1030kg).

    Jos ojala auttaa laskuopissa, niin 4*1030 on mielestäni 4120kg.
    Mikä tuossa yhtälössä nyt ei täsmää..?
     
  2. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Oisko taka-akselilla tarve suuremmalle kantavuudelle ?? Yleinsä juuri taka päässä ei riitä kantavuus, tarttis olla tuo kantavuus luokka 120.
     
  3. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    En vaan käsitä, mistä tuolle taka-aksulle löytyis kantavuus.. Kun ei ainakaan rekisteriotteessa ole akselipainoja.

    Katsastajan mielestä kantavuusluku 110 olisi riittänyt.

    Näin ollen epäilen, että katsastaja on lukenut auton leveyden, 2063, akselipainoksi, ja saanut tuloksen 1031,5.
    Koska sanoi, että ylittyi hiuksen hienosti..
     
  4. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Melkeen arvaan ton stooris perusteella että missä olet käynyt autoas näyttämässä.

    Eikö ne akselipainot ole siinä tyyppikilvessä, mikä on jossain ovenpielessä?
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Akselien yhteenlaskettu kantavuus on yleensä enemmän kuin ajoneuvon kokonaismassa.

    H2:en taka-akselimassa on pikaisella etsimisellä 5000 lbs, eli eurooppalaisittain 2268kg. Tarkan tiedon saat siitä kuljettajan oviaukossa olevasta tarrasta (tai ainakin Dodgesta löytyy sieltä, missä btw pitää olla min. 119 LI renkaat, vaikka kokonaismassa on sama kuin H2:essa, koska taka-akselimassa on noin 2700kg).

    Kuorma-autoissa sallitaan 4% hyvää asiakkaan eduksi renkaan kantavuudessa koska nopeus on rajattu 80km/h. Eli tuo e.m 119 LI menee sillä neljällä prosentilla alle.

    Eli Hummeriin pitäis noiden oppien mukaan laittaa minimissään 111 LI renkaat.
     
  6. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuossa lista kantavuus indekseistä (LI):

    60 = 250kg
    61 = 257kg
    62 = 265kg
    63 = 272kg
    64 = 280kg
    65 = 290kg
    66 = 300kg
    67 = 307kg
    68 = 315kg
    69 = 325kg
    70 = 335kg
    71 = 345kg
    72 = 355kg
    73 = 365kg
    74 = 375kg
    75 = 387kg
    76 = 400kg
    77 = 412kg
    78 = 425kg
    79 = 437kg
    80 = 450kg
    81 = 462kg
    82 = 475kg
    83 = 487kg
    84 = 500kg
    85 = 515kg
    86 = 530kg
    87 = 545kg
    88 = 560kg
    89 = 580kg
    90 = 600kg
    91 = 615kg
    92 = 630kg
    93 = 650kg
    94 = 670kg
    95 = 690kg
    96 = 710kg
    97 = 730kg
    98 = 750kg
    99 = 775kg
    100 = 800kg
    101 = 825kg
    102 = 850kg
    103 = 875kg
    104 = 900kg
    105 = 925kg
    106 = 950kg
    107 = 975kg
    108 = 1000kg
    109 = 1030kg
    110 = 1060kg
    111 = 1090kg
    112 = 1120kg
    113 = 1150kg
    114 = 1180kg
    115 = 1215kg
    116 = 1250kg
    117 = 1285kg
    118 = 1320kg
    119 = 1360kg
    120 = 1400kg
    121 = 1450kg
    122 = 1500kg
    123 = 1550kg
    124 = 1600kg
    125 = 1650kg
    126 = 1700kg
    127 = 1750kg
    128 = 1800kg
    129 = 1850kg
    130 = 1900kg
    131 = 1950kg
    132 = 2000kg
     
  7. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Joo, kävinpä kattomassa ovesta..
    Takana 2268, edessä 1814, kokonaismassa 3901.
    Eli sen mukaan pitäis olla kantavuusluokka 113.
    Vaan eipä ole suomessa hyväksyttyä vetokoukkua autossa.

    Vannetukku sanoo, että jollei auton rekisteriotteeseen ole merkattu akselipainoja, kokonaispaino ratkaisee. Sielä oleva laskuri sanoo rengasluokaksi kelpaavan 108 ( http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php )
     
  8. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Anna vinkki paikasta, niin kerron menikö arvaus oikein.. :lol:
     
  9. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Tuonkin, ihan järkevältä kuullostavan laskelman mukaan ihmettelen katsastusmiehen kehoitusta hankkia kantavuudeltaan luokan 110 gummit.
    ..Ja tulla taas ensivuonna hylkypaperin kanssa kotiin konttorilta..
     
  10. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Se ei-vanha-valtionkonttori-peltilato siinä Agrimarkettia viistosti vastapäätä?
     
  11. xp

    xp Gearhead

    "Vaan eipä ole suomessa hyväksyttyä vetokoukkua autossa":Ei vaikuta asiaan.
    "Vannetukku sanoo, että jollei auton rekisteriotteeseen ole merkattu akselipainoja, kokonaispaino ratkaisee": Äh, tietenkin akselipaino ratkaisee jos se nyt sitten löytyy edes kilvestä. Rekisteröintikatsastaja on kylläkin tehnyt virheen kun on jättänyt akselimassat otteeseen merkkaamatta.
    Saattoi olla että ka:n 80 nopeus sallii enemmäkin korotusta kuin tuo mainittu 4%. Saattoi olla noilla "pienemmillä" kantavuusindekseillä jopa 10%, tämän joku tarkastakoon jolla STRO on käsillä.
     
  12. da-mies

    da-mies 3rd gear

    Kolme-neljä vuotta sitten kun muutoskatsastin -84 scottarin kuorma-autoksi niin katsuri huomasi ettei auton takarenkaissa riitä kantavuus kuormuriksi. Silloinhan kokonaismassa muuttui 3490 kg:stä 3900 kiloon. Siinä kotvasen asiaa pohdittuaan merkattiin otteeseen kyseiset renkaat vaihtoehtoiseksi rengaskooksi joilla ei ole täyttä kantavuutta, ja leima tuli lappuun!
     
  13. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Noniin.. Nyt on leima hurmurissa.
    Kyllä ne akselipainot on tosiaan siinä ovessa, ja jollain laskukaavoilla saa sitten niistä painoista renkaiden eduksi annettua hyvää. Ilmeisesti tosiaan se 80kmh rajoitus ja jotain muuta kaiketi.

    Hieman vaan hölmöltä tuntuu, että auto on näillä hiluilla katsasteltu jo vuosia hyväksytysti, mutta auton tullessa mäntsälään, muuttuu asiat.

    Mutta eipä voi liiemmin valittaa, kun asiastahan nuo näyttivät huomauttavan.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla tuli kanssa hylky takarenkaiden kantavuuden takia. Taka-akseli kantavuus 2722kg ja renkaan painoluokka 116.

    Meneekö se nyt -10% kun on kuorma-auto vai pitääkö renkaassa olla C tai LT merkki niin kuin katsuri minulle sanoi?
     
  15. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    116 indeksi 1250kg x 2 = 2500kg joten noi ei riitä.
    Minimi 120 indeksi 1400kg x 2 = 2800kg. Akselimassat on aina viimeinen määräävä tekijä renkaiden soveltuvuudessa. Ei kuorma-autossa ole mitään -10% sääntöä. Et tarvitse mitään C tai LT merkintää kun kantavuus indeksi on yli 120. Eri asia taas on että Hummeri kokoluokan renkaat tolla kantavuudella kyllä on aina LT merkinnällä.
     
  16. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Sen verran täytyy korjata että 4% saa laskea kantavuuden suuremmaksi kun ajoneuvoluokka on kevyt kuorma-auto (80 kmh) tai kuorma-auto (80 kmh) riippumatta onko rengas C,LT tai "oikea" ka rengas. STRO:ssa tämä oli erittäin sekavasti kerrottu mutta soitto konttorin päällikölle vahvisti asian.

    Tällöin 118 indeksi riittää 1320kg x 2 = 2640kg + 4% = 2745,6 kg.
     
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko toi nyt kirjallisena jossain? Lähinnä että voi katsurin kanssa sitten väitellä...

    No 20" taitaa pompata joka tapauksessa 116 -> 120 kantavuus luokat. Nyt alla 285/50-20 hyvät kumit niin ei tekisi mieli ostaa uusia kumeja koko kierrosta. Auto 2003 silverado 1500HD 4 wd.

    Jos meinaan toi 10% sääntö olisi ollut totta niin nykyiset renkaat kävisi ja tosiaan kun vaan takaa loppuu kantavuus. :oops:
     
  18. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    STRO kirja 2014 sivu 135 taulukko L001.03. Tosta löytyy tuo 4% sääntö.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tolla 4% säännöllä alla olevilla renkailla jää 100kg alle taka-akselin kantavuuden. :mad:

    Eikö rekisteriotteeseen voisi merkitä että Li 116 renkailla taka-akselin kantavuus 2620kg. :oops:
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kävin rengasliikkeessä ja tosiaan 4% lasketaan siihen Li:n päälle jos nopeus 80km/h ja jos C tai LT rengas niin 10%. Luin sen siitä STRO kirjasta, jos siis ymmärsin oikein...

    Laitan toiset renkaat katsastukseen alle niin saa leiman.
     

Kerro tästä muillekin!