Alustan suojaaminen öljyllä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja reynolds, 29.8.2013.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Eikai kyseessä ole uskon asia, jos korroosiotestissä käy ilmi, että moottoriöly suojaa peltiä korroosiolta teräketjuöljyä paremmin?

    Järkeilyä: Kotelosuoja on ykkönen korroosionsuojana ehjälle pinnalle, jämähtämisestä johtuen tunkeutuminen jo alkaneeseen ruosteeseen epävarmaa,

    Kun taas teräketjuöljy pysyy juoksevana ja jatkaa tunkeutumistaan "maailman tappiin", toisaalta sitkoisuutensa ansiosta pysyy pinnassa moottoriöljyä paremmin.

    Edellämainittujen hyvät puolet saa yhdistettyä siten, että moottoriöljyn sitkoisuutta lisätään (kääntäen: kotelosuojen juoksevuutta) teräketjuöljyn tasolle -tai sen yli/ali- kotelosuoja-ainetta lisäämällä.

    Looginen päätelmä: ?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Jep. Itse ostin kuplan, joka oli "suojattu" teräketjyöljyllä. Joopa joo öljyistä ruostemuhjupaskaa, johon oli syöpynyt pikkureikiä koko pohja. Ja vinottava savotta oli saada muhju mäkeen. Ja mikään normimaali ei tuon öljyämisen jälkeen pysy. Ainoastaan tervamaalin sain tarttumaan. tuli muutamaksi vuodeksi sellainen tervatun veneen haju.

    Ei ne oikeat aineet ole kalliita. Enemmän aikaa ja vaivaa menee itse työhön. En viitsisi itse alkaa näkemään vaivaa öljyn levittelyyn, kun kaupasta saa kotelosuojaa ja massaa.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja vesi sujahtaa sinne pohjimmaiseksi ruostuttamaan.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    joskus itekin olin tekemässä korroosiosuojatestiä, pintaruosteisille ja kirkkaille pelleille,
    aloitin testin muistaakseni kolme kertaa ennen luovuttamista,

    akka perkule unohti kroonisesti suunnilleen parin kk sisällä mistä on kyse ja siivosi pihalle lojumaan jätetyt pellinpalat roskikseen.
     
  5. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Päätelmä on että TM teki nollatestin. Uskon asialla tarkoitan suht'perinteisistä keinoista tuota moottoriöljyn ja kotelosuojan sekoitusta, jonka autuaaksitekevyyttä en kylläkään kiistä. Hymiö.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kuinka litkua sen penetranttin oikein on, kun tuo dinitrolin perus kotelosuojakin oli melkein kuin vettä.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Nollatestissä kumminkin selvisi, että moottoriöljy heikommasta sitkoisuudestaan huolimatta suojasi kirkastakin peltiä teräketjuöljyä paremmin,
    muistaakseni syyksi oletettiin moottoriöljyn sisältämät inhibiittorit,
    taas kyseessä on poissuljennalla validoimaton -joskin looginen- päätelmä,
    siis kyllä, kyseessä jälleen uskon asia.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kausaalisuhteiden tulkinta voi olla joskus haasteellista, varsinkin ilman havaintosarjaa niinkuin tässä. Ei liene tiedossa missä kunnossa se kupla oli kun öljyt sinne vedettiin. Mujupaskaa on, mutta onpahan edes auto mitä korjata. Toisin sanoen öljyt tietysti laitettiin kun auto oli ruostumassa käsiin, ei niin että auto on ruostumassa käsiin koska se öljyttiin. Comprendo?
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Munmielipide asiaan on se et jos noita 70-90-lukujen käyttökinnereiden alustoja edes pesis kerran vuodessa kunnolla,niin johan jäis ruostuminen vähemmälle!
    No missäs niitä peset,jos ei ole itsellä/tutuilla paikkaa missä saa auton ylös ja sit pesuria?
    Tämä ongelma ainakin täällä kolkkolassa on,kun ei taida virallista paikkaa olla yhtään missä sais korvausta vastaan homman tehdä?

    Ite olen suosinut käyttiksissäni ensin tuota ML-pohjaista käsittelyä kun auto on minulle tullut ja pohja on ollut kuiva kuin sahara(onko se kuiva,en tiedä kun en ole käynyt.) ja myöhemmin n.kerran vuodessa olen sit joko tuolla ml:llä tai sit ihan moottoriöljyllä ruiskuttanut pohjan juuri sillä punaisella kannulla ja vielä niin että olen lämmittänyt sellasella "irtolevyllä" kattilassa sen öljyn ja hyvin on noissa kahdessa minulla kauan olleessa kulkineessa toiminut ruostumisen ehkäisijänä.
    Joskus olen kyllä alustamassaakin sotkinut tuon moottriöljyn sekaan,lähinnä sen takia et pohja saa kauniin mustan värin ja kohtahan tässä alkaa ikää olla sen verran et voi liittyä tuohon paikalliseen pappakerhoon,jossa joka mies osaa tehdä toinen toistaan paremman ruosteenesto-sekoituksen kun nuo Tectyl ja Dinitrol ;)
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Alkaa olla aika pappatouhua, että jaksaa edes harrasteautosta pestä pohjaa taikka tutkia sitä vuosittain että missä mennään, jostain käyttöpelistä puhumattakaan?
    Se Dinitrol penetrant mitä käytin oli aika kaukana ML:stä noin visuaalisesti tutkittuna. Oli kuin vaseliinia semmosta valkoista kuohuvaa rasvaa levitettäessä, mutta sitten pikkuhiljaa suli paikoilleen ja juoksi koloihin. Pinta jäi silti niin rasvaiseksi etten tiedä miten tuon päällä pysyy normaali alustasuojaus.
    Ja luonnonöljyissä on se, että useimmat hapettuu ja sitä kautta kuivuu tai ainakin jähmettyy melko nopeasti, toisin kuin maaperästä pumpattu tavara. Vernissa on käsittääkseni keitettyä pellavaöljyä ja se kai auttaa asiaan. Mutta silti maaperästä pumpattu ei mene juuri miksikään ja jatkaa tunkeutumista.
    Aiemmin jossain oli juttua autosta jonka lattia oli sisältä suojattu öljyllä ja pelti oli mädäntynyt, kun ei ollut sideainetta mukana ja vesi meni sinne öljyn alle muhimaan. Sama voi käydä koteloissa jos laittaa pelkkää öljyä.
     
  11. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Hähää, mulla on vielä jäljellä jotain sitkostettua teollisuusöljyä joka oli pinnalta homeessa kun sitä sain joku 15 vuotta sitten. On melekeen yhtä sitkasta kun ilmanputsariöljy mutta paksumpaa.

    Muita salaisia ainesosia en kerro.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Paljastan sen verran että viimeisimmän, käyttökohteen mukaan valitun sekoituksen pääainesosat olivat dieselpolttoaine ja ATF. Löpöllä on erinomaiset tunkeutumisominaisuudet, haihtuu hitaasti ja jättää jälkeensä mm parafiineja millä on hyvät metallinsuojausominaisuudet. Plussana seoksen miehekäs tuoksu.
    Sekoitussuhdetta en kerro, koska en tiedä sitä.
     
  13. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Näinhän sitä varmaan käy jos kympin ämpäriin laittaa korkillisen öljyä ja loput vettä. Mutta jos kysessä on aijemmin öljyämpärinä toiminut ämpäri, ei se pohjassa oleva öljykalvo mihinkään siitä väistä. Ja monesti taitaa olla niin, että ovi ei ole veden vallassa kun näitä "muutoksia" tapahtuu.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo välillä aina joku alkaa puhua että vesi jossain lilluu niin silloin ollaan jo pahasti hakoteillä. Ekaks tietenkin poistoreiät auki tai voi ne tehdäkin jos vaikka takakonttiin vuotaa vettä eikä vuotoa löydy. Alustasta mutapaakut pois. Irtonainen massa pois. Märät matot sisältä pois. Ja sit joku öljy tai suoja yltympäriinsä. Jo on kumma jos ruoste vielä etenee haittaavissa määrin.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muuten Powerstroke, onko Kanadassa tai siinä etelänaapurin puolella oikeita kotelonsuoja-aineita edes käytössä? Itsellä ei ole koskaan tullut vastaan, eikä noita tuontiautojakaan ole yhtään ruostesuojattua vastaan tullut. Jotain P0R-15:sta ne kyllä projektikertomuksissa autoihinsa sotkee suoraan ruosteen päälle, mutta ei sekään litku ihmeisiin pysty.
     
  16. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Mun käsityksen mukaan käyttävät tätä, mikä näyttäis olevan aika pätevää kamaa.. http://www.fluid-film.com/
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On niitä olemassa. Itse olen paremmissa autoissa käyttänyt tuota Rust Check Inner Panel Protectant kamaa, eli koteloainetta karkeesti suomentaen. Paremmissa autoissa siis sikäli että ruostetta ei vielä ole muodostunut. Koostumusta en tiedä mutta vaatii kunnollisen kaasunaamarin kun ruiskuttaa, muuten alkaa huippaa ja yrjö lentää aika pian :eek:

    [​IMG]

    On niillä sitten massat ja ruosteen muuntoaineet jne nekin:

    http://rustcheck.com/index.php?option=c ... Itemid=105

    Omista ainakin nuo pari kanadassa uutena myytyä pikappia on ruostesuojattu, ilmeisesti diilerin toimesta jo uutena. Ruostuneet ne on silti, yksi käsittely 25 vuotta sitten ei ihan riitä...crown vicciä toisaalta ei ole, eikä jenkeistä tuomiani autoja, mutta eipä ne ole ruosteessakaan, hmm.

    Fluid filmiä olen nähnyt kaupassa spray purkissa samalla osastolla kuin CRC, WD40 jne. Kaippa silläkin jotain vois suojata jollain tapaa, varsinaisena kotelosuojana en ole sitä kylläkään pitänyt. Kovasti tuntuvat hehkuttavan sen ominaisuuksia. Pitänee kokeilla.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jos vetää pesuruiskulla kuuman teräketjuöljyn hätäratkaisuna auton pohjaan niin syrjäyttäähän se maantiesuolan yms?

    nimim talvi yllätti autoilijan?
     
  19. kjj646

    kjj646 1st gear

    Tjaa , hommasta muodostunee yhtäkkiä ajatellen alustan pesutapahtuma veden viskositeetilla olevalla öljyllä. Ja ei sitä öljyä tule jäämään sinne pohjaan tuolla systeemillä kuin muisto ennen poisvalumista.
     
  20. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Valitettavasti suola ei taida muulla lähteä kuin vesipesulla.
     

Kerro tästä muillekin!