225 slant six kunnostusta (ent. vedet öljyn seassa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nostokurki, 4.9.2013.

  1. rusteri

    rusteri 3rd gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Aamen, olen myös vahingossa kokenut tämän.
     
  2. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Lähti kyllä käyntiin kun käänsi jakajan 180 astetta, mutta käynti ei muuttunut miksikään.

    Seuraavaksi haen sen puristuspainemittarin ja ajoituslampun ja rupean niiden kanssa katselemaan...
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Venakoppa pois, ja käännät mottia niin että ykkösessä on venat kiinni ja kutosessa saksaavat, sitten kansi irti, tsekkaat mihin pyörijä osoittaa.
    Sen kohdalle ykkönen, ja siitä normaalisti johdot oikeaan järjestykseen.

    Ohivuotomittaus on parempi kuin puristuspainemittaus, selviää mihin se vuoto menee.
     
  4. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Juuri näin laitoin sytkän kohdalleen jo ekalla kerralla.

    Tuli vaan tuossa myöhään illalla mieleen, että entäs jos se kansi on sittenkin syypää? Savu on vitivalkoista ja sitä tulee aivan helvetisti, joka viittaisi jäähdytysnesteen joutumisesta sylinteriin. Kansipahvi on vaihdettu joka rempan yhteydessä, mutta luotin siihen että kansi olisi ehjä.

    Taidan koittaa tänään jumppailla toisen kannen siihen paikoilleen, noita kun on kuitenkin 3kpl mistä valita. Eihän se ole kuin pari tuntia enää tässä vaiheessa...
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Onks kannet käytetty plaanissa? En tiiä miten mopareis menee, "tarviiko" plaanata jos ottaa kannen/kannet pois. Jotkut kannethan menee ihan banaaneiks heti kun ne on käyny kiinni ja otetaan irti, tiedä mistä se sitten johtuu.

    Toivotaan nyt kumminkin ettei lohko ole halki :(
     
  6. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Tuo paikallaan oleva kansi on plaanattu, mutta heittoa siinä ei ollut. Valurautakansi ei mene banaanille kovin herkästi, mutta tosin sen ei pitäisi haljetakaan...

    Lohkojahan minulla on kolme tällä hetkellä, olisi aika outo sattuma jos kaikki niistä olisi halki :D
     
  7. rusteri

    rusteri 3rd gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Toivotahan ettei ny sentäs kaikki. :)
     
  8. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Nyt on sitten "uusi" alakerta ja yhtä "uusi" kansi paikoillaan. Alakerta hoonattu, männänrenkaiden urat puhdistettu, kasattu uusilla renkailla. Laakerikaulat kiillotettu kampiakselista ja nokasta, nokka-akseli otettu alkuperäisestä koneesta. Tasoja ei oikaistu kummastakaan, kun olivat suorat.

    Pyörii kaikilla kuudella, vastaa herkästi kaasuun, savuttaa runsaasti. Öljynä Teboilin 10w-30.

    Voisiko tuo savutus olla vain oire ennen kuin osat hioutuu sopivaksi? Savu ei haise eikä maistu makealle, on väriltään todella vaaleata ja tuoksuu öljymäiselle.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Paljonko jäi renkaissa katkosrakoa?
    Entä öljyrenkailla? Eikä ne menneet mitenkään väärin?

    Venttiilinohjurit?
     
  10. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Renkaiden katkoa jäi ehkä vähän reilusti, yli milli. Renkaat laitoin niin, että katkokset tuli eri puolille mäntää. Öljyrenkaiden katkosrakoa en tullut mitanneeksi. Renkaat kasasin kyllä oikein, öljyrenkaan ala- ja yläpuolelle ne ohuet liuskat ja männänrenkaat niin, että merkitty tuli puristusrenkaaksi.

    Ohjurien kunnosta en tiedä, mutta eihän slantissa käytännössä juurikaan mene edes öljyä ohjureille asti?
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    ~0.1mm per poraustuuma, on stanumitta katkokselle. Jos en väärin muista.

    Mut koita ajaa sitä sisään, josko siitä rauhottuis.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Aivan mutua: Oisko tuo öljy yläpäästä vähän turhan ohkasta?

    Ite ajoin Slanttia Teboilin Goldilla 5W40 eikä tarttenu lisäillä 8)
     
  13. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, savuttaa niin stanasti

    Jotain häikkää tuossa nyt on öljyn kanssa, sitä pääsee palotilaan runsaasti. Kävin tuossa 10km lenkin ajamassa eikä koko aikana nähnyt taustapeilistä mitään, paitsi jos joku onneton ajoi ihan puskurissa kiinni niin juuri ja juuri ajovalot erotti.

    Varsinainen James Bond -auto, savuverhot ja kaikki.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Mutuilua.. Mutta saatko koitettua ilman pakoputkea paljonko savuttaa? Jos sellä on pöntöt puolillaan öljyä, voi savuttaa melkoisen kauan.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Ja miltä tulpat näyttää?
    Entä ohivuodot?
     
  16. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Imu- ja pakosarjan välissä oleva tiiviste valskaa aavistuksen verran, ja tämän myötä konehuoneeseen tulee myös savua, eli kyllä se koneesta tulee. Tulpat vaihdoin eilen ja niillä on nyt ajettu se 10km, en ole sen jälkeen irroittanut, puristuspaineet oli 100-120psi kaikissa sylintereissä. Ohivuotoja oli vain kampikammioon päin paineilmatulkin kanssa testaamalla.
     
  17. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Kävin 40km testilenkin. Öljyä meni 4 litraa.
     
  18. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    Joo, eiköhän nuo slantit jouda kiertoon. Ensi kesäksi sitten toista tekniikkaa pellin alle... :)
     
  19. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa


    Sanoisin et nyt on kyllä mennyt jokin hieman perseelleen konerempassa..
     
  20. nostokurki

    nostokurki 1st gear

    Re: 225 slant six, vedet öljyn seassa

    näin on. En keksinyt muuta selitystä noin tolkuttomalle öljyn kulutukselle, kuin sen että sylinterit on soikeat.
     

Kerro tästä muillekin!