STREET 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja B.B.Chevy, 13.9.2013.

  1. starpa1

    starpa1 1st gear

    Eiköhän toi nykyinen ryhmäedustaja ole kuitenkin ihan ok ja koetan itekin päästä paikalle...Mutta. Oliskos sellanen juttu ihan mahdoton ajatella että jos luokat jaettais ahdetut/vaparit niin vois ajatella myös näitä pikkumoottorisia (96cid) vehkeitä ettei tarttis ajaa niin järjettömillä lisäpainoilla?Mun mielestä on kuitenkin kohtuutonta et 96cid 4 syl moottorisen auton täytyy painaa minimissään nykyään se 1075kg kun vastaavan 603cid painolla ei ole mitään järkevää suhdetta tohon em painoon...?
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Mistä olet tuollaisen 1075 kiloa napanna
    ut painoksi. Tässä alla oikeat painorajat sääntökirjasta kopioituina.

    MINIMIPAINOT
    Street A 950 kg
    Street B 1050 kg
    Street C 1050 kg + 1 kg / 244 cid:n ylittävältä kuutiotuumalta
    Street D 1050 kg + 1,3 kg / 244 cid:n ylittävältä kuutiotuumalta
    Auto punnitaan kuljettajan kanssa. Katso myös kohta MOOTTORI ja RENKAAT.
    Ryhmän Street A autoissa, joissa tehtaan alkuperäisen tyyppikatsastustodistuksen mu-kainen paino on pienempi kuin vaadittu minimipaino, voidaan kyseinen paino hyväksyä, jos kilpailukatsastuksessa esitetään kopio tyyppikatsastustodistuksesta (saa pyydettäessä katsastuskonttorilta tai maahantuojalta).
     
  3. 144

    144 3rd gear

    Toi taitaa tulla siitä et kaikki street b laitteet on ruiskulla ja siitä se 25kg lisäpaino. Tosin mun käsittääkseni ton oman mustarunkoauton millä PET:iä kokeillut perusteella ni tämmösen mätisäkin kanssa on vaikeeta alle 1000kg mennäkkään.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    OK, tota ruiskun tuoma lisäpainoa en ajatellut lainkaan.
     
  5. pile

    pile Gearhead

    Muistanko väärin mutta oliko jossain säännöissä maininta että mikäli auto on alkuperäisesti keveämpi niin niillä painoilla mennään
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Tuo koski vain Street A autoja.

    Ryhmän Street A autoissa, joissa tehtaan alkuperäisen tyyppikatsastustodistuksen mu-kainen paino on pienempi kuin vaadittu minimipaino, voidaan kyseinen paino hyväksyä, jos kilpailukatsastuksessa esitetään kopio tyyppikatsastustodistuksesta (saa pyydettäessä katsastuskonttorilta tai maahantuojalta).
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Hämmästyksekseni kuulin että FHRA:n johtoikunnassa oltais ihan oma-aloitteisesti pyrkimässä muuttamaan Street sääntöjä vallan toisenlaisiella periaatteella kuin mitä ryhmäkokous on vuosi takaperin esittänyt. Kokous jossa asiaa käsiteltäis olis ilmeisesti jo maanantaina.
     
  8. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Yllätys yllätys..:))
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onhan tos sit ainakin se hyvä puoli että tiedetää ajoissa kiinnostaaks ens kauteen alkaa valmistautua vaiko ei.
    Olettaen että joku FHRA:lta vielä sit tiedottaakin tehdyistä päätöksistä :rotfl:
     
  10. mafo

    mafo 3rd gear

    on sullakin vaatimuksia :rotfl:
     
  11. Ck

    Ck Gearhead


    Joo tuo ehdotus mitä luin niin jollain lailla ei oikein vakuuttanu. Ja vielä sm arvoa haettais, varmaan ainakin osallistumismaksu nousee. Jos wcsc porukka tulee ajamaan fyyran kisoihin niin veikkaan että näillä maksuilla osallistujat on aika vähissä?? Ehkä olen väärässä.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mistä luit siitä, onks jotain linkkiä? Jaa, olikin Vesalta tullut postia::
    Huhujen kaatamiseks kerron että ei olla puhuttu sääntömuutoksista vaan fhra:n vähenevien kilpailujen takia sm-sarjan yhdistymisestä muiden kilpailun järjestäjien kanssa joka aikoinaan kaatui sääntöjen yhdentämiseen.

    Ehdotus karkeasti:
    Real street (wcsc säännöillä)
    Haettaisiin akklta sm arvo
    Osakilpailut fhra:n kisat (ei em) + 2-3 muuta kisaa

    Pro street (fhran säännöillä)
    Haettaisiin sm-arvoa
    Osakilpailut kaikki fhran kisat

    Täytyy sanoo et just päättömämpää en oo kuullut aikoihin, säännöthän ovat aikalailla samat lukuunottamatta WCC:n leima ja muutokset otteessa pakkoa.

    Ja tossa muistutuksen mitä vuosi takaperin ehdotettiin FHRA:lle
    1. Kokouksen koollekutsujana toiminut Jyrki Aukio avasi kokouksen ja toimi kokouksen puheenjohtajana.

    2. Puheenjohtaja esitteli kokoukselle ehdotuksen FHRA:n sääntöjen muuttamisesta Street-ryhmien osalta seuraavasti:
    a. Nykyinen B-ryhmä jatkaa ennallaan. Tämä on B-ryhmän ryhmäedustajan ilmaisema tahto.
    b. Nykyinen C-ryhmä muutetaan kattamaan kaikki vapaasti-hengittävällä moottorilla varustetut autot, toisin sanoen nykyisten C- ja D-ryhmien sääntöjen mukaiset vapaastihengittävät autot ajaisivat jatkossa C-ryhmässä.
    c. Nykyinen D-ryhmä muutetaan kattamaan kaikki ahdetut autot jotka eivät kuulu sääntöjen mukaan B-ryhmään. Toisin sanoen nykyisten C- ja D-ryhmien sääntöjen mukaiset ahdetulla moottorilla olevat autot ajaisivat jatkossa D-ryhmässä. Tämä koskisi myös ns. Roots-ahdettuja autoja, eli siirryttäisiin ns. ”power adder ”–ajatteluun autojen jakamisessa C- ja D-ryhmiin.

    Perusteena sääntöjen muuttamiselle olisi se, että tämän hetken suuntaus on eri tavoin ahdettujen autojen lisääntyminen vapaasti-hengittävien kustannuksella. Tämän hetkinen ryhmäjako ei kannusta rakentamaan vapaastihengittävää autoa, kuitenkin tätä kalustoa on paljon olemassa. Siirtämällä ahdetut autot omaan ryhmäänsä kannustettaisiin vapaastihengittävien autojen rakentamista ja radalle tuomista.
    Keskustelun jälkeen kokous hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen.

    3. Puheenjohtaja esitteli kokoukselle ehdotuksen minimosallistujamäärän muuttamisesta 10 ilmoittautuneesta 8 ilmoittautuneeseen. Perusteena muutokseen olisi 8 ilmoittautuneen sopiminen paremmin drag racingin kaaviorakenteeseen kuin keinotekoisen 10 osallistujan vaatimuksen.

    Keskustelun jälkeen kokous hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen.

    4. Puheenjohtaja esitteli kokoukselle ehdotuksen siirtymisestä uudella ryhmäjaolla ajamiseen jo kaudella 2013, edellyttäen että riittävä määrä ilmoittautuneita saadaan jokaiseen ryhmään (B, C ja D). Uudet ryhmät tulisivat mukaan kauden 2013 kilpailukutsuun, ja ennakkoilmoittautu-misten perusteella ratkaistaisiin mitkä Street Cupin ryhmät ajavat kaudella 2013 omina ryhminään.

    Mikäli riittävää määrää eli 8 kappaletta ennakkoilmoittautumisia ei tulisi johonkin tai joihinkin ryhmistä, ratkaistaisiin ryhmien yhdistäminen seuraavasti:
    - Mikäli yhteen ryhmään kolmesta ei ilmoittaudu tarpeeksi kuljettajia, yhdistetään se parhaiten yhteensopivaan toiseen ryhmään, kuitenkin niin että mikäli D-ryhmään ei ilmoittaudu tarpeeksi kuljettajia yhdistetään se C-ryhmän kanssa. Tällä halutaan kunnioittaa B-ryhmän tahtoa ajaa omana ryhmänään.
    - Mikäli kahteen ryhmään kolmesta ei ilmoittaudu tarpeeksi kuljettajia, ajetaan kaikki ryhmät yhdessä kauden 2012 tapaan.

    Keskustelun jälkeen kokous hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen.


    5. Puheenjohtaja esitteli kokoukselle esityksen ilokaasujen sallimisesta yhtenä ahtamismuotona. Tämä noudattaisi aiemmin mainittua ”power adder”-ajattelua. Ilokaasuilla varustettu auto sijoittuisi muiden ahdettujen kanssa D-ryhmään. Vain ”yksi tehonlisääjä” eli ”power adder” olisi kuitenkin sallittu, eli esim. turboahdetussa autossa ei saisi käyttää lisäksi ilokaasua. Vaadittavat turvavarusteet määriteltäisiin aikaikkunoiden mukaan kuten muissakin turvavarusteissa.

    Keskustelussa otettiin esille myös ruuviahtimen salliminen Street-autoihin. Ehdotus sai kannatusta.

    Keskustelun jälkeen kokous hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen ilokaasun ja ruuviahtimen sallimisesta ahtamiskeinoina.

    6. Puheenjohtaja esitteli kokoukselle Street-ryhmien, ja siellä nimenomaan C/D-ryhmien ryhmäedustajan valitsemisen. Aiempi edustaja Juha Ellimäki on ilmoittanut luopuvansa tehtävästään ja hän oli nimennyt Jyrki Aukion seuraajakseen tehtävään. Puheenjohtaja halusi kuitenkin kokoukselta kannan asiaan.

    Keskustelussa ei tullut esille vastaehdokkaita, joten kokous valitsi yksi-mielisesti Jyrki Aukion Street C/D-ryhmien ryhmäedustajaksi.
     
  13. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    mielenkiinnolla odotellaan mitä siellä päätetään. omaa autoa olenkin jo aloitellut rakentelemaan tulevaa kautta varten.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Nyt tuntuu ton ehdotuksen tekijä olevan pahasti metsässä. Kuskien oma esitys huomattavasti fiksumpi.
     
  15. maverick

    maverick Gearhead

    Pro street = outlaw, jos mennään ruotsin mukaan niinkuin sps sieltä myös kopsattu.
    Mä en tekisi mitään muutoksia, jos pakko, niin vaparit ja ahdetut erikseen ja kaasut sallituiksi.
    Mun mielestä meillä on isompi ongelma siinä, että käytettäisiin kisoissa maksimi ajoaika hyväksi. Ymmärsin että finaaleissa oltais voitu ajaa la ja su klo20 asti, miksi ei näin? La jäi n.2h käyttämättä hyvää ajoaikaa, jos kierros jää kesken niin voi voi... yritys pitäis olla kokoajan siihen että ajettaisiin niin paljon kuin mahdollista( kisoja vähän, kelit perseestä yms yms) lähtöjä kaudessa tulee pirun vähän jos lopetaan niinkuin esimerkiksi motoparkin elokuun kisassa lajittelu klo16.30 vaan sen takia että kierros päättyy, ei näin! jos ajo aikaa klo18 asti niin vedetään prkl loppuun asti! Finaali su floppi, jos kilpailunjohto sitä mieltä että kisa päättyy klo14 niin ok, mutta kuiteskin olisi pitänyt yrittää saada rata sen jälkeen kuntoon ja päästää jengi vetää lapa lattiassa klo20 asti testi mielessä vähintään jos kisaa ei jatkettaisikaan... Jengi pistää kaikki likoon tähän harrastukseen ja sitten vaan muuten vaan (kiire himaan, grillaan yms) vie voiton ja lopetaan lähes aina päivät kesken! Meillä on ens kaudella 4-5 kisaa, silloin pitäis käyttää kaikki ajoaika hyväksi, katsojillakin olisi jotain katottavaa kun tietäisivät että joka päivä 100 varma vedettäisiin tappiin asti jos kelit ei OIKEESTI lopettaisi kisaa. t. Juho
     
  16. maverick

    maverick Gearhead

    Ei Sm-arvolle jos ja kun nostaa kilpailija kuluja. Streetit myös ehdottamasti mukaan nitroihin, sen verran vähän ollut em-kilpailijoita viime aikoina että mukaan mahtuu.. Sitä paitsi Street on kuiteskin kaikista Fyyran ryhmistä suurta yleisöä eniten kiinnostava, joka olisi myös pelkkää plussaa tapahtumalle.
     
  17. maverick

    maverick Gearhead

    Vielä lisää yksinpuhelua.. Enkä myös kannata että streetit ajaisi lentokentällä muutaman kisan esim. west coast osakilpailussa. Itse en ainakaan tule ajamaan 280km/h loppunopeuksia kuin kerran kesässä kalajoella, muut lentokenttäkisat jää multa väliin, jos ei pystytä takaamaan koko 400m matkalle vastaavaa pitoa kuin motopark/alastaro ja riittävää jarrutusmatkaa. Semmoisissa paikoissa missä ei voi ajaa parhaissa olosuhteissa niin ei pitäisi tän tasosia kisoja järjestää, 1 kisa kalojoella kaudessa riittää.

    Juho
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    FHRA:n johtokunnan maanantaisessa kokouksessa ei ehditty tuohon asiaan sitten kuitenkaan lainkaan paneutua, mutta käsitellevät aihetta ainakin noin yleisellä tasolla myöhemmin.

    Ei ainakaan minun mielestä kaavaillut muutokset vaikuta kovinkaan harkituilta eikä kentän tahtoon perustuvina. Mut josko näitä asioita käsiteltäis mikäli Tampereen swapin yhteydessä sais jonku kabinetin varattua tarkotukseen.

    Itse en ainakaan halaja mitään SM-arvoja, tää on ollut Street cup aikojen alusta ja joutaa mun puolesta olla aikojen loppuunkin. SM-arvo aiheuttais vähimmillänkin sen, että voimaan astuis AKK:n osallistujamäärävaatimukset, mun mielestä sitä ei oo mitään syytä tavoitella. Enkä jostain syystä oikeen jaksa uskoa tän ajatuksen vilpittömyyteen osallistumismaksujenkaan osalta. Laittakaa ihmeessä tänne jos on jotain päinvastasia aatoksia.

    Jothiksen kaavailema ryhmäjakokin on mielestäni aivan torso, "FHRA Street" ja WCSC Street". WCSC:n säännöt ovat pääosiltaan yhteneväiset FHRA:n streetcupin sääntöjen kanssa. Erona on katsastuspakko myös muutosten osalta (rengasleveys vapaa) ja rekisteröintipakko, ahtimet sallittuja vain alle nelilitraisissa ja moottorin sallittu maksimikoko 480 cu in. Minimipainoja ei ole määritelty, eikä sakkopainoja renkaista, ruiskusta tai ahtimista. (Aika ymmärrettävää kun ei taida olla vaakojakaan, saati sitten resursseja moottorikokjen vahtimisiin). Käytännössä tuo rajais "kevyemmästä" ryhmästä pois isot vaparit ja yli nelilitraiset ahdetut, mut esimerkiks B-ryhmäläiset olis mahdollisesti nykyistä kevyempinä katsasatettuina kilpailukelposia, eli peruste liian nopeiden autojen turvallisuusriskistä lentokentillä vähän ontuu. Etenkin kun Kalajoki suorituspaikkana silti säilyis kuvioissa. Sen lisäks yhtenä kaavailuna on esitetty aikrajoja millä ryhmien suorituskykyä saaatais eriyttettyä, mut mun mielestä me ei runkorajojen lisäks muuta brakettischeissee tarvita.

    En oo ollut tänä kesänä WCC-kisoissa, et ei oo tietoa niiden heads upin osallistujamääristä. Lähinnä siis sitä et moni ajaa kausilisenssillä. koska FHRA:n kaavailema SM-arvo joka tapauksessa lisäis virallisuutta tolta osin, niin mitä se tarkottais esimerkiks lisenssihommien osalta tutustumislisenssien suhteen?

    Mun näkemys on se, että ehdotettais johtokunnalle samaa kuin viime vuonna, eli jako vapreihin ja ahdettuihin sekä ruuviahtimen ja ilokaasun sallimista ahtamismuotoina, mut sillä erotuksella et yhdistettynä ajettaessa vapareille selkee minimipainon huojennus.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Kannatetaan edellistä, teivoon ollaan tulossa.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meitinkin tiimi on mielipiteissä samoilla linjoilla C-bargen ja Maverickin kirjoitelmissa esiin tulleiden juttujen kanssa ja yritettäneen myöskin suunnistaa Teivon Swappiin.
     

Kerro tästä muillekin!