SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. F-body

    F-body Gearhead

    Odotellaan vielä pikkusen tuota luokan vaihtoa ja rutistetaan lisää ruutia (ei Chevyn) myllystä. Paljonko vaikutti bensasysteemit muuten aikaan?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei muuta kuin lisää ruutia hakemaan kunnon kansilla ;)
    Muistaakseni bensasysteemin muutos vaikutti 0,4sek ja n.5km/h loppuja!
     
  3. F-body

    F-body Gearhead

    Väittäisin että ei nuo mun kannet oo kuitenkaan heikoin lenkki. Tuntuvat virtaavan kuitenkin huomattavasti paremmin kuin edelit suoraan paketista. Jos katurenkailla haluaisi irrottaa pidon niin kivasti kiertää reilussa 6 tonnissa läpi kakkosen. Mähän ajelen silti aina melko nätisti.
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Tommonen 400hv kone syö täyskaasulla bensaa noin 33 gallonaa tunnissa, eli ihan heti se 110 gallonan pumppu ei lopu kesken vaikka se ei paneellisena ihan samaa tuotakkaan. Mulla tosiaan riitti 72 gallonan pumppu niin ettei vielä kulkuun vaikuttanu vaikka tehoa oli lähempänä 600hv.

    Toi bensalinja on sitte ihan toinen juttu ja sieltä se ahdistaa jos jostain, ja siinä on monta muutakin juttua mikä voi ahdistaa kun se pelkkä linjan paksuus. Tiukat mutkat tekee paljon häviöitä, joissain liittimissä saattaa olla pienempi reikä kun linjassa, siinä orkkis linjassa voi olla jotain lommojakin, tankin sisällä pickup putken päässä saattaa olla ahdistava filtteri jne.

    Rautakansista vielä niin on mullakin ollu 408 koneessa rautakannet yhden kesän, auto kulki niillä 11,6, vaihdot tein minäkin 6000 paikkeilla, mut kyllä huipputehot siinäkin koneessa rajottu siihen 5500 kierrokseen. Porttasin noi kannet kauan sitten, ja oon niitä nyt jälkikäteen tutkinu niin ei siellä vaan poikkipinta riitä tuottamaan sitä huipputehoa yhtään korkeemmalla kun se 5500. Toki noita pystyy tosta parantelemaan mut silloiset taidot ei siihen riittäny.
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ongelma mopsin pikkulohkossa on toi, et peruskantta on ihan sopivasti tarjolla, mut sit sellasta "semirace" kantta ei kovinkaan järkevästi. Joskus tuli vedettyy Löijyllä sellasilla hydybensalinjoilla joissa liittimien sisähalkasija oli jotain 4+ milliä, pumppu oli muistaakseni Malloryn 140 gph tai holleyn sininen. Ihan ongelmitta riitti 11.1 aikoihin. Noin yleisesti bensalaitteet tuppaa olee enempi ylimitoitettuja kuin alimitoitettuja. Jos ne on liian pienet niin sen kyl huomaa aika helposti, isommalla vaihteella auto hyytyy aina aikaisemmin. Kaasarin nuelat on kuitenkin jotain 2.5 millin paikkeilla, normireguissa vissiin luokkaa 4mm, et vaikka siihen asti tunkis tuumasella putkella ni kyl niit rajotuksiakin riittää.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Eli huoletta voin pitää tuon mun ihan omaan katokseeni tilaamani 110gph:n pumpun,kunhan teen vaan hyvän linjan jossa vältän turhia mutkia ja katson et liittimistä ei hirveesti ahdista ja teen paremman lähdön tankkiin et sopii soppaa tulemaan.
    Onko kukaan mitannut mitä tuollanen Holleyn 110 pumppu oikeasti tuottaa?
    Aikanaan kun mittasin vakiolinjassa olleen Holleyn "punasen" sähköpumpun niin se tuotti kaasarin liittimeen asti n.150litraa tunnissa.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitannu en oo, mut 591 heppanen motti ei ollut dynossa moisesta moksiskaan, eli bensapaine aivan vakaa.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

  9. 69

    69 Gearhead

    Nyt alkaa oleen kohtuu hyvissä säädöissä, vastaa kaasuun ja ei nyi eikä röpellä. Aikaa vaan vaati kun noitten suuttimien, neulojen ja jousien kanssa pitää pelata. Alkuun meni ihan metsään, kun oli rikkaalla ja fmi seos mittari pudotti ledit muka laihalla ja rikastin vaan lisää.. Täytyy olla suunnillen oikealla alueella ja pakokaasu kuumaa, et toi mittari näyttää oikein. Ei kyl vielä ainakaan persdynolla huomaa eroo 650cfm kaasariin. Että kai se pitää rullille viedä, mutta ehkä vasta keväällä. Nyt 800 avs jossa ensiö suuttimet 113, toisio 104 ja 6847 neulat ja pinkit jouset. Just pesin dartin ja ajoin lämpimään talliin kuivumaan, vielä kuitenkin vakuutus päällä.

    Niin ja vaikka tuo nyt sillain kiihtyy että isompaa vaihdetta saa tarjota suunnilleen niin nopeesti kuin ehtii, no 3-4 väli jo vähän kestää :lol: Nii jotenki turhan kesyltä alkaa tuntua. Taitaa muuten olla oodeen miedoin 416.. joo mut kai ton vehkeen rajat on sitte tossa, muuten pitäis tehdä kaikki uusiksi, bensalinjoista kampia-akseliin :rotfl: No talvi körötellään käytiksellä ja slantilla kai dartti taas keväällä noiden jälkeen tuntuu ripeeltä :wink:
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Kannet vaan irti ja snurra pyörimään, kun koko talvi on taas aikaa touhuta. Halpaa touhua saaatavaan hyötyyn nähden. Netistä löytyy malleja ja ohjeita. Alukannet on vielä helppoa tavaraa työstettäväksi.
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mut aika helpolla saa sit myos pilattua noi vakio kannet et kandee ottaa suht rauhallisesti ton snurran kans!
    Aikoinaan hinkkasin, vahan viela jostain jotain ymmartavan kaverin avustuksella tommosia 360 koneen hattuja mis oli vakio imunaula, kauhee saatanan homma. Toki kulku parani vakioon verrattuna, olisko menty jo matalaa 13s aikaa!
    Sitten ostin Nixxonilta jonkun hepun vanhat, ei siis niita milla ite ajoi, rauta hatut (2.02/1.60) ja ne oli hinkattu oikeen Tehokansi oy:ssa. Muistaakseni Nixxon kyl varoitteli ettei hyvalta nayta, mut ei mitaan vaikutusta, mina juniorina ihan innoissani ''et ny o race kannet!!''
    Paikoilleen ja kahdest kohtaa meni venakoneiton puolelta öljyä kanaviin, hupsista saatana!
    No, iso prikka kansipultin alle liiman kanssa autto siihen, mut kone ei oikeen kiertanyt kunnolla kuin 5500. Vaikka veti ykkosella lappu lattiassa ni ei juurikaan sen enenpaa. Tais valtteri sillakin kylla menna 12.7 Tää siis kyllakin aiheesta poikkeevalla 360 koneistolla. Eli 1/2 sekkaa pois vaikka oli ihan paksat kannet!
    Seuraavana talvena virtauttelin kansia ja heppu sanoi het ei ei ihmekaan ettei kierra, naa on hinkattu ihan pain helvettia! No parannneltii mita pysty, ja kone kiersi jo 6200!!!!
    Kevääl muitten muutosten saattelemana jo matalaa 12s vetoa, ja sitten 100hp kaasulappua peliin. Kiersi silla jo 6800 ja meni 11.2 muistaakseni parhaillaan.
    Seuraavana talvena ankaraa panostusta ja vaihdoin orkkis valumannat oikeen KB hypereutenttisiin ja uutta nokkaa ja imusarjaa ja perää ja sitä ja täta. Sit menikin vaparina muistaakseni 11.0, ja kaasulla parhaillaan 10.6.
    Ja sitten karkas mopo ihan taysin käsistä. Tai ei oikeestaa muuta kuin kunnon turbiini 904 AUTOMAATTI lootaan 4500 stallilla ja 4.56 valitys vanhan 4.3 tilalle ja 30'' korkeet (9'' leveet) kummit 28X10.5'' tilalle.
    Potkasin viela paikalleen toisen kaasulatan, 200hp. Ja toi 100hp toimimaan mikrokytkimellä kun potkasee lapun lattiaan, ja 200 siihen napista kun sain kakkosen sisään!
    Luulin saatana et tuli kartaani lapi lattian kun snubberi pikkusen kolautti viivalla, 1.39 60', ilman breikkia, lehtijousilla!
    Vessa menikin sitte 9.85/218, ja mun mielestä mää näin maaliviivalla Elviksen!!! Sen verran rajua menoa se oli!!!

    Olin jo sillon ostanut R lohkon 4.04 porauksella ja 3.91 iskusen aksilan, mika hiottiin ameriikassa vielä toiselle poskelle 2'' kiertokankia vartin, eli olisko siita sitten tullu 391 kokonen.
    Siihen aikaan ei viela ollu mitään 4'' aksiloita, ja ainoo mista noita stokeri akseleita sai ol MoPar Perf. Tai varmaan olis saanu customina mut se oli vahan liikaa butjetille.
    Mul oli se alakerta monta vuatta mut ei tullu ikina sita kasattua loppuun, ja laitettua Valtteriin. Jopa josain valis kohtuulliset W2 hatut siihen hommasin, kun ei sillon ollu juurikaan tarjolla muita. Tai oli MP hattuja, mut ne oli sillon aika stanan kalliita. Tää sekoilu oli siis josain -90 luvun puoliväli-loppupuolla.

    Pikkusen meinas karata taas aiheesta mut asian pointti oli se etta helvetisti hinkatuilla 1.88 venasilla hatuilla ei ollu juurikaan jakoa kun tyrkkäs toisiin hattuisiin 2.02 imuvenan. Toki jotkut on päässy lujaakin noilla pienivenasilla, mut maksaako vaivaa?? Isompi vena ja pikku avarrus niin 1/2 sekkaa pois...
    Mut varovasti sen snurran kans, helposti pilaa tommosen hatun mille ei juurikaan oo paljoo tehtavissa!

    Ja jos vahaakaan laskee omalle tyolleen mitaan hintaa, niin varmaan kannattaa jattaa toi vakiotten hinkkaaminen valiin ja tekee firabelia sen aikaa, tai vaikka kerailee vaikka pulloja sen parin viikon ajan mika hinkkaamiseen menee ja ostaa sillä rahalla vaikka Edelit. :wink:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja viel ku ite tyhjentää ne pullot ni se on kaikin puolin ku panis rahaa pankkiin! Sillee me ollaan nää omat touhut rahotettu jo pitkään.
    Mut pannaas toisenlainen esimerkki viel kaukaisemmalta ajalta. 360 motti vakioalakerralla ja päällä '915' kannet, 2.02 imuvenat ja vaan venataskua hieman avarrettu sekä kanavat sovitettu. Meni parhaimmillaan 14.02/160 1600 kilosessa autossa 904 lootalla. Sit iski ekopeikko; auto oli pakko saada toimimaan just markkinoille tulleella lyijyttömällä koskei muuta enää kohta sais. Eiku uspartsiin ja tehdasuudet 360 kannet hyllystä 1.88 imuilla, kaikki uutta ja hienoo! Kanavat aivan helvetin pienet vanhoihin verrattuna, mut kuulemma toimii. Lootakskin vaihtu 727 ja hankoonhan se oli mentävä kokeileen, 13.26/171. Riitti muuten C:ssä suunnilleen sijalle 36 mikä oli vähän puolen välin paremmalla puolen, tais yhtä edellä olla FHRA:n nykyinen puheenjohtaja valiantteineen, ja yhtä takana Porissa viime kesänä 10.6 vetänyt musta punppudusteri, satasen välein.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos en ihan väärässä ole niin Westin sarjassa eräs moppe vetelee n.12,5sek aikoja just noilla 1.88" imuilla...
     
  14. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Teoriassa vakiovenat riittää 450 heppaan asti, vasta sen jälkeen lisäteho vaatii venttiilikoon kasvatusta laskennallisin perustein. Siksi ei aikoinaan meidänkään koneen venttiilejä suurennettu ja 400 hepan raja meni rikki.
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Siis 1.88 imulla ja 1.60 pakovenalla yli 400hv? Minkälaisella alakerralla?
     
  16. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    360 LA
    Männät: KB190 10,5 puristuksella 0,030", 72,5cc
    Nokka: Comp Cams XE274H
    Keinuvivut: ProForm PFM66869 Mop SB 1,5

    Standardi kampiakseli ja kiertokanget.
     
  17. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Riitääkö vakio öljypohja vai pitäskö tilavuutta lisätä näis 408?
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Ei oo niinkään iskun pituudesta kiinni vaan millaseen käyttöön tulee. Jos konetta kierrätellään säännöllisesti yli kuuden tonnin ja harrastetaan kiihdyttelyä niin syvä öljypohja on suositeltavaa laittaa, ja tärkeemmäks se tulee mitä enemmän kierroksia ja voimaa.
     
  19. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Nyt vasta purettu koneen alakerta ja voi v...u mitä sieltä löyty.
    No sieltä löyty eaglen valukampura.Paljokohan tommonen oikeesti
    kestää tehoja/kierroksia?
    Täällä on puhuttu että ei kannattas ylittää 450hp/6000rpm?
    Omat palikat viittais että menee yli joten kampurakauppaanko??? :mad:
     
  20. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Aloin tuossa kasaamaan konetta ja tuli heti yksi ihmetystä aiheuttava juttu. Mulla on Mopar performancen loiskelevy ja ARP:n main studit. ARP:n setissä on viisi pitkää pulttia ja viisi lyhyttä pulttia. Loiskelevyssä on vain neljä reikää. Onko mulla viallinen ARP:n pulttisarja, koska tuo viides pitkä pultti ei sovi minnekkään? Siitä pitäisi katkaista se loiskelevyn kierre pois, jotta öljypohja ja se levy sopisi paikoilleen...
     

Kerro tästä muillekin!