Ongelmia entisöijä Triangle Motor Co:n kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja geekoo, 19.5.2013.

  1. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Pari viikkoa kesti kun nitromorssin avulla kaavin maalit pois Elli Edselistä. Varmaan muutama aivosolu kuoli siinä myös :O) JOs sitä olisi tehnyt 8h / päivässä, niin eiköhän 3 päivän urakka olisi ollut tältä amatööriltä, tosin henki siinä olisi mennyt käryissä. Tämän jälkeen kaikki irtonaiset osat (mm. etulokasuojat, ovet + luukut) kevyesti hiekkapuhallettiin ja pohjamaalattiin epoksilla.
    Hiomista myös aluksi kokeilin, tuskastuttavan hidasta, ja helpolla meni liikaa :O)
     
  2. laakkius

    laakkius Gearhead

    mun ponu hiottiin peltipuhtaaks, veloitus oli 12h...
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siinä pellin pinnassa voi olla erilaisia aineita vedelty, ei välttämättä aina ole tuo ajankäyttö samassa suhteessa.

    TUosta omasta ikuisuusprojektista pyyhkäisin apumiehen helman peltipuhtaaksi alle vartissa. Kuskin puolen helmaa en vieläkään. Apumiehen puolella oli pinnassa vain maalia. Kuskin puolella näytti olevan samaa maalia mutta sen alla oli jotain kittiä/tasoitetta mikä ei irronnut rälläkän teräsharjallakaan.
    Samaten takakulmassa oli sentin paksuudelta sitä samaa tököttiä. Pelkästään maalattu kohta menee äkkiä mutta tuo pomminkestävä kitti kestää hio tunnin kämmenen kokoiselta alalta.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin ei tiedä onko firman edun mukaista tehdä hommaa tosiaan 75h jolloin tosiaan saadaan veloitusta aikaiseksi?! Juu ja teen minäkin näitä hommia ihan työkseni.. Joten on tullut kaikkea nähtyä ja kuultua.

    t: Autokorimestari.
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    joo, tosiaankin, tossa oli hyvin vähän kittiä ja maalikerroksia vain yksi...
     
  6. ido59

    ido59 Gearhead

    Varsinais-Suomen käräjäoikeudesta löytyy L13/15206, josta annettu yksipuolinen tuomio 5.7.13.

    Dokumentteja silmäiltyäni huomaan, että haastehakemuksessa on trianglen vastaanottotyölista, jossa viitataan liitteen projektisuunnitelmaan. Haastehakemuksen liitteenä on kuitenkin kantajan projektisuunnitelmasta versio 2, joka on päivätty Trianglen vastaanottokuittauksen jälkeen. Ver2 lienee kuitenkin trianglen hyväksymä kun työhön on ryhdytty.

    Työtilauksen vapaamuotoisessa projektisuunnitelmassa, 'tehtävämuistossa', on hyvin seikkaperäisestitilaaja kertonut miten ja mitä, miten ei. Suunnitelma alkaa mahtipontisesti kappaleella "yleisiä periaatteitani".

    Täällä taisi aiemmin olla ihmettelyä maalinpoiston työmäärästä. En jaksanut selata taaksepäin - mikä mahtoi olla väitetty maalinpoistolaskutus?

    Haastehakemuksen liitteenä olevista laskuista löytyy yksi
    laskurivi, jossa on yksinomaan maalinpoistoa 47.5h *85e = 4037.
    Muissa laskuriveissä joissa on mainittu maalinpoistoa on sisällä muitakin työvaiheita. Esim: "Oikean puolen helman maalin poisto. Ovien irrotus, lukkojen vastakappaleiden irrotus. Oviaukkojen maalinpoisto, uuden suojamuovin laitto. Tuulilasin ja takalasin suuaukkojen maalinpoisto" 8h * 85 = 680e

    Liitteestä löytyy myös tavarantarkastajan lausunto. Se asettuu kantajan puolelle. Tosin kantaja on hänen laskunsakin maksanut - subjektiivisuuden ikeestä ei tavarantarkastajakaan pääsee, vaikka olisi kuinka sertifioitu. Enkä voi uskoa, että random tavarantarkastaja ymmärtää trianglen niche toimialasta.

    Helvetin kalliilta homma näyttää, suorastaan järjettömältä mun silmiin.
    Mutta mulla ei riitä asiantuntemus sanoa, että onko laskutettu väärin. On syytä uskoa, että kaikkien sähköpostien ja puheluiden sisältö ei ole kantajan haastehakemuksessa. Laskuperusteet on kyllä mun mielestä hyvin laskuissa eritelty. Tosin kieltämättä hieman epäselvää on, että maalinpoistoa on monella rivillä, siitä on mahdoton nähdä sen osuutta työvaiheissa, poislukien tuo yksinomainen maalinpoiston 47,5h.

    En jaksanut lukea kaikkea diaarin liitteenä olevaa.

    Oli miten oli, keksisin kyllä mooonta mielestäni järkevämpää tapaa käyttää vitustikymppitonneja autoharrastukseen kuin viemällä Triangleen tai vastaavaan, vaikka laskutus olisikin vain kantajan oikeaksi näkemä.

    edit: epäselväksi jää miksi geekoo näkee projektisuunnitelmatyötilauksensa avaamisen täällä od:lla jotenkin strategisesti epäedulliseksi hänen mahdollisesti tulevassa oikeuskäsittelyssä kun se on kuitenkin jo annettu haastehakemuksen liitteeksi. Projektisuunnitelmassa ei ole mielestäni mitään salassapidettävää, eikä se sitä oikeudenkäyntiaineiston liittenä olekaan

    *hakee poppareita* :rotfl:
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    arvokasta koyhälle, joo, mutta jos on varaa haluta parasta laatua ja osaamista, 85e / h ei ole kallista. Itse köyhänä ei ole muuta mahdollisuutta kuin opetella itse tekemään kaiken mahdollisen, sairaalloisesti jopa nautin siitä välillä.

    Kuten Trianglen sivuilla sanotaan, hinta muodostuu sitä mukaa kun työtä tekevät:

    "Kuinka paljon maksaa auton entisöinti? Tämän kysymyksen kuulemme esitettävän miltei päivittäin, mutta valitettavasti siihen ei ole helppo vastata. Jokainen vanha ajoneuvo on oma yksilönsä. Ilman auton täydellistä purkamista on mahdotonta sanoa, missä kunnossa mikin yksittäinen osa tai osakokonaisuus on. Tämän takia emme tee urakkasopimuksia auton entisöinnistä, vaan käsittelemme jokaista ajoneuvoa omana yksilönään"

    myös:

    "Entisöintiä harkitessa pitää muistaa, että peltityöt, maalaus ym. ovat yhtä kalliita niin halpaan malliin kuin arvoautoonkin. Esim. muinoin yleinen auto, johon ei enää saa uusia peltiosia, saattaa tulla maksamaan yllättävän paljon, koska korjauspellit joudutaan valmistamaan käsityönä. Pelkkiin peltitöihin saattaa oikein tehtynä kulua jopa viisisataa tuntia. Huomionarvoista on myös loppukokoonpanoon kuluva aika pyrittäessä laadukkaaseen lopputulokseen. Koko auto kootaan ja osat sovitetaan toisiinsa käsityönä. Tähän työvaiheeseen saattaa kulua jopa puolet koko projektin tunneista."
     
  8. geekoo

    geekoo 1st gear


    Koska valitettavasti en vain voisi vastata kysymyksiin. Ei olisi viisasta, että OD:ssä etukäteen kävisi läpi, puolustaisi, kommentoisi, selittäisi, perustelisi tms. mahdollisen tulevan oikeudenkäynnin yhden keskeisen todistuskappaleen sisällön.

    Keskuskauppakamarin hyväksymiä autokorjausalan valantehneitä tavarantarkastajia on Suomessa melko vähän. Tällä tarkastajalla on parinkymmenen vuoden kokemus autopeltikorjauksista, on myös mobilisti ja omistaa itse museoajoneuvoja. Lisäksi hän tässä tehtävässä konsultoi autojen entisöintiammattilaisia, joista yksi oli myös tarkastustilaisuudessa mukana. Hänen on oltava puolueeton ja osapuolille annettiin mahdollisuudet esittää omat näkemyksensä ko. asiasta. Tavarantarkastaja ei ollut millään tavalla jäävi, eikä mikään "random tavarantarkastaja".
     
  9. ido59

    ido59 Gearhead

    Tästä on pääteltävissä, että olet proaktiivisesti valinnut tavarantarkastajan, jonka tunnet(!) tai joka palvelee intressejäsi.
     
  10. geekoo

    geekoo 1st gear

    ido59, sinähän kirjoitit: "Enkä voi uskoa, että random tavarantarkastaja ymmärtää trianglen niche toimialasta."

    Ja minä sanoillani osoitin sinulle, että käyttämäni tavarantarkastaja ei ole mikään "random", vaan todella ymmärtää Trianglen toimialaa erittäin hyvin. Nyt taidat tarkoittaa, että minun erikoisasiantuntijan sijaan olisikin pitänyt valita joku "random" tarkastaja, jolla ei ole erikoisymmärtämystä!
    Lisäksi mainitsin, että autokorjausalan tavarantarkastajia on Suomessa melko vähän. Hän ei ollut minulle entuudestaan tuttu.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aivan turhaa pohdintaa tällä foorumilla käytäväksi tuo tavarantarkastajan puolueettomuuskysymys. Kun/jos tavarantarkastaja osaa esittää luotettavat arviot käytettävistä työtunneista ammattinsa ja kokemuksensa puolesta, niin siinä ei ole mitään väliä sillä kuka toimeksiannon on tilannut.

    Jos on puolueellinen ja laittaa omiaan mukaan, niin varsin todennäköisesti ne pystytään kumoamaan siellä missä asiaa käsitellään.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^kiitos että haluat samaistua minuun mutta uskon että pärjäät ominkin avuin jos yrität kovasti!
     
  13. vw79

    vw79 3rd gear

    Tää on aika surkuhupaisaa keskustelua. Väännetään kättä onko tavarantarkastaja pätevä tai jäävi.

    Yritetäänkö tässä nyt kääntää keskustelu sivuraiteille ihan tarkoituksella.

    Kyseinen firma tunnettu tai mainostettu osaavaksi entisöintipajaksi ja nyt kun kattoo noita laskutustunteja pelkälle maalinpoistolle, ovat aivan järkyttäviä. Ihan kuin oltais harjoittelemassa maalin poistamista.

    Ei voi kestää maalien rapsuttelu ammattitaitoisella pajalla noin kauaa, tai sitten ammattitaidossa vikaa ja pahasti.

    Johonkin kait niitä laskutustunteja on pitänyt kirjata ja varmaan saranaruuvin puhdistuskin vienee 2h/kpl.

    Ihan aiheesta geekoo on metelin nostanut, mielestäni.
     
  14. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Näin sivusta katsoen, vaikuttaa siltä että J.Käkriäinen on jonkun kolmiopajan työntekijän lapsi! Niin raivokkaasti puolustaa isäänsä... =D
    Tämä on ihan opettavainen topikki ja on hyvä että näitä laskutusasiota noin yleisestikin hieman pöyhitään. Minusta Geekoo ja muut asiallisesti keskustelevat tekevät palveluksen niille joilla on mahdollisuus ostaa sitä työtä minkä "köyhemmät" joutuvat/saavat tehdä itse. Päällimmäisenä ajatus, että aina kun suunnitellaan jotain itselle hieman tuntematonta työtä on hyvä neuvotella vaikka tavarantarkastajan kanssa ENNEN työn tilausta. Ikävät yllärit laskujen muodossa ovat aina ikäviä... =D
     
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    pyydän että lakkaat käyttämästä minulla vuosia ollutta allekirjoitustani ja siihen liittyvää itse ottamaani valokuvaa, jonka olet luvatta kopioinut flickr-albumistani jonnekin muualle.
     
  16. gatorman

    gatorman 1st gear

    poistettu asiattomuus
     
  17. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Heh hee. Jaa mutta jos sen maalinrapsuttelun on tehnyt joku kesäpoika lippis vinossa ja toisessa kädes älypuhelin.
    Kyllä muuten kestää ihan taatusti. Surkeaksi menee tääkin keskustelu !
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tää menee jo ihan viihdyttäväksi.
    Mä muuten tiedän jo miten tää päättyy. :rotfl:

    Alkaiskohan olla taas uuden nikin valinnan aika, kun alat taas toistamaan itseäs.

    Toki voit yllättäa kaikki olemalla hiljaa tai vaikka lisätä viestiesi asiapitoisuutta tuosta 0,5%:sta

    Turha toive, mutta eipä tunnu missään. :rotfl:
     
  19. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kyse on siitä että sulla on nyt vaan kusta päässä ja rajusti.
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Missä on vaan trollaajien kunkku "mikähelvetinkat" .. Uudelleen syntynyt?Ei ole kyllä tullut ikävä,hahahha.. Ainakin 400 viestiä päivässä... Ja asiapitoista tietoa. Tai jotain.

    Palaillaan taas asia linjallle. Miten tuota oikeuden päätöstä voi etsiä? Saataisiin lisää puitavaa. Tuo 4te maalinpoistoon on jo "saavutus". Yllättävän pieni tuo tuntiveloitus silti kun puhutaan "top-of-line" paikasta.. Meinaan kun tuo 100e tunti alkaa oleen normitaksa.
     

Kerro tästä muillekin!