Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. Kuokkanen

    Kuokkanen 3rd gear

    Oldsmobile Custom Cruiser -83. Katsastuksen jälkitarkastusta varten täytyy laittaa käsijarru kuntoon. Auto on ollut mulla pari vuotta, enkä ole juurikaan käsijarrua käyttänyt. Poljin on ollut koko ajan melkoisen ylhäällä ja hyvin jäykkä. Mielestäni poljin on myös taipunut vähän oikealle. Avasin eilen rummut, jossa palikat näyttivät olevan paikallaan ja kunnossa. Rumpuihin tulevat vaijerit vaikuttavat melko uusilta. Mutta jotain outoa on auton alla kulkevassa vaijerissa ja vaijerien kiristyksessä. Mulla ei ole aiempaa kokemusta siitä millainen mekanismi tuolla kuuluisi olla, eikä manuaaleista löytynyt varsinaista apua. Polkimen luota auton alle tulee ensimmäinen vaijeri, joka jatkuu kuskin persauksen alla olevaan liitosholkkiin saakka. Liitosholkin ja vaijerin ulostulokohdan välillä seilaa vapaasti noin 10cm pituinen jousi, joka ei siis nyt tee mitään. Liitosholkista taakse päin vaijeri jatkuu takapenkin kohdalla metallisen "kolmion" läpi kuskin puoleiseen rumpuun. "Kolmio" ei ole missään kiinni. Kolmion etuosassa on avoin reikä, josta edestä tuleva vaijeri saapuu. "Kolmion" perspuolessa pelkääjän puoleisen rummun vaijerissa on säätömahdollisuus, kuskin puoleisessa vaijerissa sitä ei ole. Osaisiko joku tämän perusteella sanoa, mikä tuolla mättää? Jotain sieltä taitaa puuttua? Tilanne on nyt se, että käsijarru toimii poljinta aivan helvetin lujaa painaessa kuskin puolen rummussa, mutta sinnekkään ei tule tarpeeksi tehoa. Kengät säädin molemmilta puolilta rumpuun kiinni ja avasin sen jälkeen vähän. Yritän lisätä tähän pari kuvaa "kolmiosta".

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kun kiristät tuota repsikanpuolelle menevää vaijeria niin samalla se työntää toista kuoresta = kiristyy sekin vaan ei kovin tasaisesti.

    eli:
    käsijarruvaijeri löysälle että roikkuu (jos et tee tätä vaihetta niin vituiks menee)
    kerit kengät rummuissa niin että hinkuttaa molemminpuolin samanlailla
    paina jarrupedaalia joku 3 naksahdusta
    kiristä vaijeria niin kauan että et saa käsin pyöritettyä kuskinpuoleista gummia

    nyt kun tinttaat polkimen lattiaan niin pitäis olla ok, tai sitten ei. nää on perseestä. automaattisäätö pelaa sillee että ajat pakilla ja jarruttelet

    katsastusmiehet tietää nämä ja jotkut päättää olla kyrpiä. sillä toi tempasee ensin toisen vaijerin kireelle ja sit kiristyy toinen. kun eka vaijeri on kiristyny niin dyno menee lukkoon ja näyttää toiselle pyörälle nollat vaikka se toimisi. ja sit katsuri hyppii että jeejee jenkinpaska hylkyyn jee
     
  3. Kuokkanen

    Kuokkanen 3rd gear

    Jep jep. Paljon kiitoksia hyvistä neuvoista ! Täytyy viikonloppuna kokeilla, kun pääsen auton kimppuun. Otan ensin tuon poljinmekanismin irti ja herkistelen sitäkin, se on niin tahmea ettei lukituksen palautus toimi kunnolla. Poljin on ollut koko ajan niin jäykkä, että olen päässyt maksimissaan tuohon kolmeen naksaukseen - sen jälkeen ei ole ollut mahdollista painaa poljinta lattiaan saakka. Tästä syystä kaiketi poljin on vääntynyt, kun sitä on yritetty voimalla polkea.

    Kuskin puoleisen käsijarrun teho oli liian alhainen, pelkääjän puoli näytti sitä nollaa...

    Mikä tuon automaattisäädön tarkoitus muuten on ?
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    automaattisäädön pitäis pitää jarrukengät passelilla etäisyydellä rummusta ja vielä molemminpuolin samallalailla eli poistaa heitot puolien välillä. ne ei vaan aina toimi, tai ei tiedetä että pitää ajaa pakilla ja jarrutella kun taas corollassa revitään käsijarrua. jarrujen keriminen käsin ei tahdo onnistua jos rummuissa hirvee pykälä
     
  5. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Jarrukilvessä on reiät tuota kehisäätöä varten,pääsee lattarukarilla tuikkimaan auton alta eikä tartte aukoa rumpua.Näissä tuo ns.käkkäri kaiketi kuuluukin mitata pyörä kerrallaan.Tuolla omalla autolla teki kanssa saman alkuun,kuskin puolen pyörä lukkoon ja toinen nollilla.Erikseen mitaten kuskin puoli 4,1 kn ja appari 2.6 kn.Jalkajarrulla molemmat oli n.3 kn
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tuo oli uus tieto että tarvii pakilla jarrutella että saa kengät lähemmäksi. Itse kävin kolme kertaa viime leimalla syynä apparin rumpu joka ei pyöriny kotona mutta parin kilsan päässä kylläkin rullilla. Onneksi sain vielä paikalla säätää nosturilla ja väänsin sen vallan vitun kireälle ja silloinkin mentiin rimaa hipoen. Reilu katsuri oli peri 5€ uusinta kerroilta :D
     
  7. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Kehtaako joku laittaa kuvan toimiva ryyppyisestä quadrajetistä? saisin kattoa mikä tossa omassa on persiillään, tuntuu ettei kaikki vivut ole nyt ihan paikallaan.

    ja toinen kyssäri, omassani on se economy mittari kojetaulussa, mutta toimii väärin päin.
    pintakaasulla näyttää max ja lappu lattiassa kaikki taloudellisinta :D
    Onko jotkut letkut väärinpäin jossain vai mikä? Muutaman youtube pätkän jälkeen näyttää kyllä olevan ihan ominaisuus.
     
  8. kapa73

    kapa73 2nd gear

    niin se kuuluu ollakkin tyhjäkäynti/isoalipaine taloudellisuus on MAX lämä pohjassa vähän alikpainetta taloudellisuus MIN
     
  9. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Mitenkäs jengi on noita etuvaakajan kiinnityksiä entisöiny? Noi helat jotka pitää vakaajan runkopalkeissa kiinni. Tein uudet jengat ja laitoin uudet pultit mutta ei vaan pysy. Onko ideoita?
     
  10. JuPa305

    JuPa305 1st gear

    Pitäis parisienneen ikkuinoiden ja ovien tiivisteet vaihtaa, kun on nuo alkuperäset päässy niin pahasti kovettumaan ja halkeilemaan.... Mistäs löytäisi mahd. halvalla uudet?
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    rockautosta löytyy. halvat on jotain kiinalaisia, toiseen etuoveen istu hienosti ja toiseen oli inan liika pitkä. yhden "karvakanaalin" vaihdoin ja se homma oli niin perseestä että toinen puoli jäi tekemättä
     
  12. Tänään lähti kaks chevyä paaliin kun ei enää osat kelvanneet kellekkään , 10€ /osa oli kait liikaa? (osana pidin esim täydellistä ovea tms)

    Ehjä takaluukku tuli irrotettua jossain kumman säälin vallassa , siitä haluan 80€ kun sen vaivalla irrottelin ehjänä kaikkine sähköjohtoineen.

    Kaksi konepeltiä on myös vielä ,aattelin laittaa vaik halkopinon peitoks jos ei muuta.
     
  13. Kuokkanen

    Kuokkanen 3rd gear

    Kiitos vielä näistä neuvoista. Sain käsijarrun toimimaan, samalla tuli herkisteltyä jarrupolkimen lukitus. Löytyi onneksi katsastusmies, jolle jarrun toimintaperiaate oli tuttu. Jälkitarkastus meni siis hyvin ja leima tuli. Muitakin hyviä neuvoja olen täältä saanut, niistä myös kiitos. Päätin tänään laittaa Oldsin myyntiin, koska tulee nykyisin ajettua niin tolkuttomasti kilometrejä, että Vaniprojektiin ei tahdo jäädä rahaa. Autokauppa ei taida käydä kovinkaan vilkkaana, mutta katsotaan miten käy. Nettiautossa on ilmoitus, jos joku täällä etsii edullista farmaria. Leima on voimassa 12/2014 saakka.
     
  14. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    tuttu oli kotiuttanu-82 caprice piilofarkun eteläsuomest.
     
  15. HELL2

    HELL2 Gearhead

    77 stw Impalaa tääl käyttö-entisöin....alkas olla kohta leimallevientikunnossa mutta apukuskin takavalo pitäs löytää hajonneen tilalle. Tässä oli jo joskus vaihdettu oldsmobilen takavalot ja mukana tuli kuskin puolen orgis chevyn takavalo 1 kpl. Nyt tuo olssin valokin on rikki ja uudemmista ei käy(ainakaan suoraan). Eli chevyn tai olssin takavalo apukuskin puolelle riittää tai buick/pontiac molemmat vm siis 77-79 ois hakusessa...laittakee yyveetä jos löytyy..nro löytyy tuolt ostoilmoituksesta.
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sellaista kyselisin et millä toi 305:n ryyppy toimii sähkö, alipaine vai lämpö ohjaus ku se jää päälle eikä saa pois ku nipparilla hirttämällä kiinni siis auki? :odroll:
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minkä vuotinen peli?

    Monestihan on se lämpöohjaus kiekko mikälie. Kannesta voi muistaakseni kääntää kiekkoa mikä päättää koska se menee päälle ja pois. Ja sitten oli vielä ruuvi mikä päätti kuinka paljon kierroksia potkaistaan kun ryyppy lähtee päälle.


    Eli sellanen muovikantinen kiekko kaasarin kylessä. Korjatkaa kun olen väärässä.
     
  18. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    -86 kaikki saastevermeet kiinni, näyttäähän siinä joku kansi olevan poppareilla kiinni.
     
  19. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Taitaa olla bimetallijousi antamassa myöden jos lämpöohjattu jää päälle.Muovikantta kääntämällä saattaa onnistua säätämään vielä toimivaksi,ellei jousi ole poikki.Sen kyllä pitäisi löytyä varaosana sopivista kaupoista jos on poikki tai haluat vaihtaa sen.Säätämistä varten taitaa joutua vaihtamaan popniitit sopiviin ruuveihin,on ainakin tuon oman niitatun kiekon niitit sen verran tiukalla ettei kääntö onnistu.Muissa kaasareissa onkin ruuvit mulla sitten.
     
  20. artz

    artz Gearhead

    Ryypyn toiminnasta: Alipaine imaisee ryyppyä hieman auki startatessa, mallista riippuen näitä alipainekelloja voi rochesterissa olla 1-2kpl, sulla arvioisin että 2 kun on noin "uusi". Löytyy kaasuttimen etu ja takakulmista apukuskin puolelta. Niistä voi hajota se sisällä oleva kalvo. Toiminta testataan ottamalla se alipaineletku irti kaasuttimen puolelta ja painamalla alipainekellon tapista, sitten sormi siihen irtonaiseen letkunpäähän kiinni. Näin siis jos on kunnossa, niin se kello ei saisi palautua alkuasentoonsa kokonaan (hieman voi liikkua). Jos kalvo vuotaa, niin palautuu lähes heti vaikka sormi letkussa.

    Kun alipaine on imassut ryyppyä hiukan auki, niin se kierukka (joko sähköinen tai hot air tyyppinen) lämpenee pikkuhiljaa ja lämmetessään laajenee ja antaa pikkuhiljaa alipaineelle periksi, jolloin ryyppyläpät aukenee kokonaan koneen (=kierukan) lämmetessä. sähkösen ja kuumalla ilmalla toimivan erottaa siitä meneekö siihen sähköjohto vai ei. Avaamalla ne 3 ruuvia, voi kierukkaa pyöritellä ees ja taas (pitäisi liikkua todella kelvästi, mutta saattaa jumiutua tiukkaankin), joka taas vaikuttaa kuinka nopeasti se antaa ryypyn aueta koneen lämemtessä. Sen kierukan kotelossa pitäisi olla säätömerkit n. klo 1 tienoilla.

    Kierukan toiminnan saa selville kun ottaa ilmansuodattimen veks, ja käynnistää koneen. Jos läpät aukenee pikkuhiljaa, niin kierukka toimii. Joskus tuli kokeiltua jopa sytkärillä lämmittää niin näki ainakin että miten se jousi käyttäytyy. Sähkömallissa voi vika olla joskus niinnkin pieni kun huono maa, eli liittimet auki ja puts puts. Voi toki se kierukkakin hajota itsessään. Hot air mallissa voi ilmankiertoputki imusarjan läpi mädäntyä, tai ilman kulkureitti muuten tukkeentua jossain kohtaa.

    Sitten on tietty vielä kylmäkäyntikierrosten säätö erikseen, pikku ruuvi joka osoittaa eteenpäin, sijainti taas apukuskin puolella. Huom. kuskinpuolelta säädetään normi tyhjäkäyntikierroksia, ja ne on eri asiat siis.

    Säätämiseen kannattaa tutustua HYVIN ennen kuin menee hajottamaan mahdollisesti kohdallaan olevia ja jopa huonontamaan niitä tietämättömyyttään.

    Heitin nyt päästä jotain, toivottavasti joku saa selvääkin.


    Ja vastauksena kysymykseen: kannattaa ihan ensiksi kokeilla ne alipainekellot! Helpoin testata ja vika on todella usein niissä.
    P.S. multa löytyy käyttämättömänä ainakin se etumainen rochesteriin. YV jos tulee tarve.
     

Kerro tästä muillekin!