Caprice sähköt taas vaihteeksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja hevimies, 11.10.2013.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Eli capricen sähköissä on omituisuutta. ajovalot päällä palaa himmeenä pitkät, ajovalot poispäältä sisätilan valot päällä palaa parkit, bensamittari vaeltaa yli tyhjäntankin ja vasuri vilkku palaa kokoajan.
    rupeaa vilkkumaan ku laittaa sen valokatkasijanupikan ihan äärioikealla.
    pyyhkijät ei toimi kuin sillon kun valot on pois päältä. ja tupakansytyttimestä katoo myös virrat johonkin näiden kanssa.

    Valokatkaisijan olen vaihtanut. ja kojari on kokonaan irti nyt silti vittuilu jatkuu että mistä tätä lähtis purkamaan.
     
  2. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Tsekkaa kaikki maadoituspisteet, sulla on jossainpäin nyt maavika.
     
  3. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    vedä keula kehikkoon lisä maat,nuita oon joutunu omiin cäppyröihin laittamaan kun ajo valot kadonnu.samaa vikaa oli oldsissaki kun sain sen.capriceen hitsasin runkoon pultin pystyyn akun lähelle ja siitä joka suuntaan paksut maakaapelit.perässä laitoin viellä maat kumpaanki puskurin kiinnikkeeseen ja toiset päät runkoon.näillä konsteilla maatto ongelmat katosi täysin ja latauski parani 3 voltilla
     
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    lisämaita on lyöty sitä mukaa kun tullu edettyä johtojen kanssa.
    En olis ikinä arvannu et h4 ajovalopolttimo voi olla syynä siihen että pitkät palaa himmeenä ja vissiinkin nyt poistu muutkin onkelmat aamulla sen näkee kun hyppää autonrattiin. kojelaudan takaa löyty yks maapiste josta sitten hioin maalin pois ja hion liittimen kosketinpinnan kanssa ja tais parantua senkin osalta.
     
  5. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    semmosia ne on nuo maatto viat.suosittelen kuitenki tutkimaan vielä nuo maatto kohat
     
  6. jake81

    jake81 Gearhead

    Mulla katos pick-upista virta ja starttaus ongelmat kun tein tupla kaapelit startin perään ja kunnon maadoitukset. Molemmilta akuilta 50mm2 kaapelit runkoon ja rungosta 35mm2 kaapelit koneeseen ja koriin. Yks sähköalan ihminen sano että kunnolliset virtakaapelit on ihan turhat jos maat ei ole kunnossa, maadoitus aina vähintään yhtä isolla kaapelilla kun virta.
     
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    kyllä siksi on parit maakaapelit yhtäpaksuna moottorissa kiinni. Nyt ei ole tosin mitään väliä koska koko keula on purettu. Täytyy kattoo tuota rungon maadottamista koneeseen jakka rupeaa taas kasailemaan.
     
  8. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tämän postasin jenkkifarmi osioon, mutta taitaa tulla täältä nopeammin vastaus. Maadoitin jo korin ja rungon johdolla ja tarkoitus lisätä vielä moottorista runkoon maadoitus.


    mikäs vois olla chevyn vilkuissa vikana, kun apparin puoli ei halua vilkkua ei sitten millään. vilkkuvat kyllä kun laittaa hätävilkut päälle, ja kuskinpuolen vilkut toimii ihan hyvin. Apparin puolelle on vaihdettu nyt kulmavilkun kanta ja kaikki polttimot tsekattu, sekä vilkkurele vaihdettu. Tää oire on alkanut sillä, että se oli aivan saamarin hidas se vilkutus apparin puolella, kuskinpuolella ja hätävilkulla normaali.

    Pitkät valot toimii hetkenaikaa ja sitte vetää kaikki valot pimeeks.
    Vaihoin nuo nightbreaker plus:sat sinne lähivalojen paikalle, samalla vaihoin polttimon kannan kuskin puolelle. Tarkoituksena vaihtaa se apparinkin puoli.

    Virta avain jää huutamaan joskus, että on vielä se avain virtalukossa vaikka se auto on käynti asennossa se varmaan johtuis virtalukon pohjasta?
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Oletko vaihtanut vilkkureleen rattiputken kyljestä, sulaketaulun rele on vain hätävilkuille. Ihmettelin tämmöistä ongelmaa ite kanssa viime kesänä, toinen puoli toimi, toinen ei ja muka releen vaihdoin ja ei auttanut(niin vaihdoinkin mutta väärän releen, sen hätävilkkujen). Oikean releen vaihto auttoi ongelmaan.
     
  10. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    maadotuksissa edelleen ongelmia,eiku tarkistamaan hapettumia johto sarjoista ja korista
     
  11. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    ja ajovalojen pimenenminen on tyyppi vika jos ei ole ajovaloja releistetty.ajovalojen pimenenminen hoituu sillä kun releistää ajovalot niissä ei sen kummempia vikoja voi olla
    se ajovalojan pätkiminen johtuu siitä kun alkuperänen ylivirta suoja katkasee virrat valoilta eli toimii
     
  12. hevimies

    hevimies Gearhead

    Selvä eli jostakin kohtaa rattiputken luota pitäis löytyä toinenkin rele. Täytyypä käydä möyrimässä.

    Ajovalojen releistys onkin jo sitten ihan hepreaa. Otetaanko pitkien valojen johdosta heräte releelle ja virrat lukolta?
     
  13. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Rattiputken oikealla sivulla peltipannalla kiinni oli mulla tuo suuntavilkkurele. Aika ylhäällä siellä, taisin muistaakseni irroittaa alimman muovipaneelin tieltä että pääsi käsiksi paremmin.

    Ajovalojen releistyksestä, heräte katkaisijalta eli vaikka vanha ajovalon +johdin, ja releelle virta sulakkeen kautta akulta. Toki ne pitkätkin kannattaa releistää samalla, mutta niille heräte sitten pitkien +johdolta.
     
  14. pequli

    pequli Gearhead

    Ajovalojen releistys taitaa olla yksi FAQ täällä. Periaattena se, että herätteet releille (Lyhyille ja pitkille omat) otetaan valonvaihtajalta etupäähän tulevista johdoista. Varsinainen virta sitten paksuhkolla johdolla, min. 2,5 neliömilliä, mahdollisimman suoraan akulta releen kautta lampunkannalle. Sulaketta ei kannata unohtaa välistä. Tulet yllättymään kirkkaudesta.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Pilteemasta saa lähes valmiin sarjan tohon releytykseen. Sulakkeet!! Vaan puuttuu ko sarjasta (ainakin joku vuosi sitten). Toki semmosen itsekkin värkkää...
     
  16. hevimies

    hevimies Gearhead

    Nonniin käväsin tempasemassa hätävilkkujen releen ja asensin sen sulakerasian alapäähän jossa oli keltainen flasher merkitty rele ja kappas kun alko vilkutkin toimimaan.
    Tarvitseeko tehdä releistys myös lyhyille, kun ne toimii ihan hyvin, Vain pitkillä vetää valot pois. Eipä tuo nyt niin hirveän pahalta kuulosta jotteiko sitä saisi rakenneltua.
     
  17. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Kannattaa tehdä säästää valokatkasijaa ja valon vaihdinta sekä lisää valotehoa
     
  18. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Hyvä että selvisi vilkkuhomma. Ei tosiaan ole rakettitiedettä tuo valojen releistys, homma ottaa suunnilleen tunnin "sohvalta sohvalle" aikaa ilman kiirettä tehden.
     

Kerro tästä muillekin!