Kätevä laskuri YLE:n sivulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 16.10.2013.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Tossa tilastossa näkyy myös sellaisia vuosimalleja eri automerkeistä, joita ei ole koskaan valmistettu. Esimerkiksi Amazonin valmistus loppui 1970, mutta tuon mukaan Suomessa on 1973 mallinen Amazon. Johtuu Suomen hullusta käytännöstä pitää auton vuosimallina ensi rekisteröinti vuotta.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    7kpl caminoa mut "-72 Ei tarpeeksi dataa grafiikan piirtoon." :rotfl:

    edit. uudestaan yrittämällä 1kpl jokaista -59, -64, -66, -67, -69, -70, -87,
     
  3. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Kovin paljon on eroa tuohon 31.12.2011 päivättyyn listaan.

    http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/fi ... n_2011.pdf

    http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ti ... 31.12.2011



    Kumpaa sitten uskoa. Itse ainakin luulen tietäväni suuren osan Suomessa olevista Simca merkkisistä autoista ja omat tietoni määristä ovat hyvinkin yhtenevät tuohon linkin listaan.
    Ylen laskurissa ei Simcojen määrät voi pitää paikkaansa mitenkään. Vaikuttaakohan liikennekäytöstäpoisto siten ettei tuossa laskurissa näy mikäli on poistettu, ja sitten taas Museoautot näkyy aina koska niitä ei talveksi `poisteta`??
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    Ei tuossa mitään ihmeellistä ole; auto myyty uutena autona 1973, samaan tapaan kun muutama vuosi sitten sai dodgea/sysleriä "uutena" kaupasta, vaikka rungonumero osoitti auton olleen maahantuojan plaanilla jo neljä vuotta.
    Kyllä Euroopassa on aivan yleistä että ensirekisteröinti on auton ensimmäinen käyttöönottopäivä, koska sielläkin useassa maassa autokaupiaat ostaa autot rekisteröimätömänä ja isoissa köntissä.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Aika harvassa maassa ensirekisteröintipäivä on yhtä kuin vuosimalli toisin kuin Suomessa. Monessa maassa ei edes asiakkaat huoli noita ylivuotia autoja uusina ja siksi ne yleensä myydään halvemmalla kalliin veron maihin. Yhdessä vaiheessa lähes 100 prosenttia Suomessa myydyistä autoista oli ylivuotisia ja nuo väärät vuomsimalli tulkinnat aiheuttivat isoja ongelmia muun muassa varaosamyynnissä. Edes kaikki maahantuojan korjaamot eivät osaa katsoa runkonumerosta auton oikeaa vuosimallia vaan tilaavat ulkomailta osat väärän vuosimallin mukaan.
     
  6. three hundred

    three hundred Gearhead

    Ei voi pitää paikkaansa toi lista.oma 300 rysy avona - 70. Ja tiedän enemmän liikenteessä ainakin kesäisin ...... Tiedä sitten mitä uskoo ?????
     
  7. Nikke_Nakki

    Nikke_Nakki 1st gear

    Tuonne ei ole listattu Datsunia ollenkaan, vaan kaikki Datsunit ja Datsun-Nissanit on Nissaneita. Vakava epäkohta, joka ei varmaan OD:n väkeä hetkauta.
    Lisäksi mulla taitaa olla Suomen vanhin Mazda 818, jos tuota listaa on uskominen.
     
  8. ata

    ata Gearhead

    Tuossahan tosiaan vissiin on vain liikennekäytössä tuolla listan ajohetkellä olleet henkilöautot, ja virheitähän noissa rekisteritiedoissa on aina ollut runsaasti, sen verran paljon niitä olen itse vuosien mittaan tutkinut, kun niitä vanhoja skannattuja listoja ainakin jossain vaiheessa sai ladata Mobilian sivuilta ja joskus 90-luvulla taisin jo saada käsiini silloisen täydellisen listan, mutta valitettavasti sitä ei minulla enää ole olemassa.

    Mutta silti mielenkiintoista tietoa.
    Tutkitaampa,
    Pontiaceja on listan mukaan 2241 kpl, vähemmän kuin listalla seuraavana olevia Porscheja, silti porukka pitää Porscheja harvinaisina ja Pontiaceja tavallisina...
    Pontiaceista ylivoimaisesti yleisin malli on Firebird, niitä on noista reilusta parista tuhannesta Pontiacista 966 ja päälle vielä ainakin yksi "Firebirdcab"-niminen auto, 2 Formulaa ja 46 Transamia (juu, yhteen kirjoitettuna) eli yhteensä 1015 Firebirdiä, ja voi olla enemmänkin. Siis noin puolet kaikista Pontiaceista Suomen liikenteessä on Firebirdejä.

    Le Mans:eja ei ole yhtään, mutta siellä on 3 Lemans:ia ja 32 "Le":ää ja 29 Tempestiä.

    Pontiac GTO:ita (tai Gto:ita niinkuin tuolla listalla ne on kirjoitettu) on 39 kpl, joista:
    1963: yksi käyttöönotettu 1963 (toki varmaankin 1964 vuosimallia)
    1964: 1
    1965: 2
    1966: 4
    1967: 5
    1968: 2
    1969: 15 (tämä ylivoimaiseti yleisin GTO Suomessa siis)
    1970: 3
    1971: 2
    1972: 1
    1973- ja 1974-mallisia ei liene joko ollenkaan, tai sitten ne on rekisteröity 1973:n osalta Le Manseina ja 1974:n osalta Venturana, koska 73 ja 74 GTO ei ollut oma mallinsa vaan optiopaketti Le Mansiin vuonna 73 ja Venturaan vuonna 74. Toisaalta niin se oli ollut vuosimallissa 64:kin.
    2004: 2 (moi Tapsa jos luet tätä, ja mulla toinen)
    2005: 1 (moi toinen Ari jos satut lukemaan)
    2006: ei yhtään

    Ja noiden päälle on siis liikennekäytöstä poistetut autot sekä taxfree-autot ja ne joita ei ole vielä verotettu tai olleet vielä Suomen rekisterissä, näitäkin kun tunnetusti on Suomessa.

    Mutta tuossa listassa tosiaan virheellisesti käytetään termiä "vuosimalli" kun sitähän tuo lista ei kerro, se kertoo vain ensirekisteröintivuoden eli käyttöönottovuoden joka ei tosiaankaan ole usein sama kuin auton vuosimalli (vuosimalli löytyy VIN-koodista ja se vaikuttaa myös siihen miltä se auto näyttää ja mitkä osat siihen käyvät) kun tuo käyttöönottovuosi löytyy rekisteröintitiedoista. Auton valmistusvuosikin voi olla jotain muuta kuin kumpikaan noista... (voi olla esim. vuonna 1963 valmistettu vuosimallin 1964 auto joka on otettu käyttöön ja ensirekisteröity vuonna 1965.)
     
  9. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Juu-u, ja sekä Oldsilla että Pontiacilla on sellaisia malleja kuin Avoauto, Convertible ja Cabriolet.
    Kovasti muuten kaipaisin kuvia Oldsmobileista malliltaan 3069d, 3669, 3819, 63-3839, 64-3829, 65-38469, 2830 sekä tietenkin Suomen ainoasta Gutlassista :poff:
     
  10. arskax

    arskax 1st gear

    Joo

    näyttää ainakin olevan kaikki Buick LeSabre '68 :t seisonnassa/remontissa.
    Täällä ainakin remontissa :lol:
     
  11. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    En oikein jaksa uskoa, että minulla on yksi VW Kupla 1200 vuodelta -65, ja 20 kpl joillain muilla.
     
  12. M

    M Gearhead

    Ihan diipadaapa laskuri. En tiedä mistä luvut on revitty..
     
  13. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    8kpl vm.65 barracudia, sit varmaan 9 kun saan oman rekisteriin =)

    Ja tämä on varmaan mun sit
    Suomessa on yhteensä 1 autoa jonka merkki on DODGE, B250 (vm. 1990).

    edit. Itseasiassa rek.otteessa mun on 91 ja niitä ei ole yhtään ton laskurin mukaan :eek:
     
  14. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vieläkin taitaa mennä monelta ohi tämä varsin oleellinen maininta:

    •Lähde: Trafi / liikennekäytössä olevat henkilöautot 30.6.2013

    Eli jos omaa kärryä ei tunnu löytyvän, niin varmistakaa muutama seikka:
    1. Autonne on henkilöauto.
    2. Auto oli liikennekäytössä 30.6.2013
    3. Rekisteriotteeseen "taiteiltu" mallimerkintä ja käyttöönottovuosi ovat samat kuin ko. laskurissa.
    --------------------------------------------------------------------

    Ihmettelin noin 3,83 sekuntia, että onko saatu huijattua 66 ja 67 Barracudat rekisteriin Cudaksi merkittynä ennen kuin tajusin, että nämähän ovat kv-autoja, jotka on 80-luvulla merkitty rekisteriin korin mukaan ja käyttöönottovuosi luonnollisesti kanta-auton mukaan.
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kokonaismäärän selvittämiseksi joutuu käymään (melkein) kaikki volkkarin mallit läpi, kun laskurista ei voi hakea "vuosimallilla" ilman mallia ja rekisterimerkinnät ovat mitä virkailija on sattunut kirjoittamaan.
    Tässä pari esimerkkiä '65 volkkareista:
     
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kaksi Oldsia ja mun on toinen. 8)
    120 Jeeppiä ja mulla niistä yksi. 8)

    No ei ihan yleisiä sitten kumpikaan.... :wink:
     
  17. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onkohan tuossa kaikki varmasti? Rover Vanden löytyy 4kpl mutta minun otteessa lukee Vanden Plas. Jospa se onkin tuo Rrhwm8ba, Automatic, Regular, Land vai peräti Landrover?
    Nähtävästi jutut pitävät paikkansa ja 80-luvulla sai olla kännissä töissä? Ei tuommoisia selvin päin voi laittaa.
     
  18. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    vähiin käy myös olds custom cruiserit 4kpl tallissa nököttää vm80 tuosta vanhenpaa ei ole 3 tuoreenpaa löytyy.ei taida ihan kutinsa pitää
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Taitaa kyllä suurin osa noista custom cruisereista olla pakuiksi rekisteröity eivätkä siksi näy henkilöautotilastoissa.
     
  20. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    en tiedä mutta ei tuo hiasekaan nyt tavallinen henkilö auto ole :lol:
     

Kerro tästä muillekin!