440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

  2. elmeri

    elmeri 1st gear

    Joo, ei kannata pillastua, tämä on lähinnä hulluutta ajatusten tasolla. Noita venttiilitaskujen muutoksia en vielä ehtinyt ajatella sen pitemmälle, lähinnä ajatus lähti siitä että patti tulisi aika hyvin quench alueelle männän ollessa "nurin" päin. Tappi on keskellä mäntää joten sekään ei haittaisi tilannetta.. Mutta joo, onhan noilla insinööreillä ollut vissi ajatus siitä miten päin mäntä asennetaan ja tyydytään siihen.

    Tuota halppis alukansien hankintaa ensimmäisenä viritystoimenpiteenä en kyllä ole vielä tähän mennessä ymmärtänyt! Jos vakiosta -73 440:stä (n.200hv) yritetään kutitella vakion -69 440:n hujakoille tehoa (350hv), ei ekana kannata satsata tonnia alukansiin. Sitten kun aletaan tavoittelemaan 500hv ja siitä ylöspäin, on kansien päivitys aiheellista! Toki tämä on vain minun melipiteeni eikä toki alukansista koskaan haittaa liene.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -69 ilmoitettiin teho SAE bruttona ja -73 SAE nettona, siitä johtuu toi iso ero.
     
  4. elmeri

    elmeri 1st gear

    Joo, toki tuo on totta. Paljonkos todellisuudessa noissa on tehoeroa, siis todellisuudessa. Ei mitään blueprint mittojen perusteella laskettua eikä tehtaan ilmoituksia vaan ihan karua todellisuutta?
    Tuo alhainen puristussuhde on kuitenkin selvä ongelma noissa saastevuosien vakio koneissa. Mikähän tuo todellinen puristussuhde on ollut esim -69 sixpack versiossa, paljonko alle tuon ilmoitetun 10,5:1 ?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos olettaa 90cc palotilat ja et muut mitat on blueprint arvoissa (mitä tuskin ovat), niin tehtaan teräspahvilla jota ei enää oo saatavilla, todellinen ruttu olis 9.35:1
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Eihän niitä alsakansia kukaan käske käyttämään, mutta monesti on rahallisestikin järkevämpi ostaa sellaiset vaikka halpikset, jotka sinällään ovat ihan ok ihan out of the box, kuin alkaa täysremontoimaan vanhoja rautaisia. Lisäksi noissa on kuitenkin mm.venajouset jotka käy aika monen miedon viri listanokan kanssa ongelmitta. Eli siinäkin periaattees säästää jos ajattelee budjetin kannalta
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Just näin. Ne vastaa kelvollisesti portattuja rautakansia suorituskyvyltään suoraan laatikosta, on kaikki osat uusia ja soveltuvia mietoon virikäyttöön "suoraan paketista".
     
  8. elmeri

    elmeri 1st gear

    Jep, viimeks kuukausi sitten kattelin kun yhdet edelit tempastiin paikalleen suoraan paketista niin ei edes työntötangot mahtuneet liikkumaan vapaasti, siitäkös se meinas taas soppa syntyä!

    No, tämä alu/rautakansiväittely tuskin johtaa mihinkään joten antaapa olla jokaisen omassa harkinnassa "kummat pipot päähän vetää".

    Teivon swapista tarttui matkaan EMG(engine master gaskets) KS406-5 tiivistesarja. Siinä lukee "high compression shim steel head gasket".
    Paketissa ei kuitenkaan lue mikä on kannentiivisteen paksuus kasaan puristettuna, eikä googlellakaan löydy oikeen mitään tuosta EMG:stä..
    Onko tietoa tuosta, tiivisteen paksuus? Onko tämä joku vanha sarja jota ei enään valmisteta? Täysi sarja ja avaamaton paketti oli kuitenkin, joten ostin talteen.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oliks Edelit vakiovipolla? Mut joo, kyl nois on syytä kaikki tarkistaa uusissa ameriikan osissa ylipäätään, ja varautua yllätyksiinkin. Viimeks ku täysremppautin rautakannet, niin töiden ovh ilman kairausta oli yli 900, siihen päälle venat, jouset jne.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täällä makso kahden rautakannen täysremppa alle 5satkuu, kuitilla!
     
  11. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Vanhasta muistista menikö kahteen kanteen SUUNNILLEEN näin? Tasohionta 100€, k-linerit 200€, jouset 80€, venttiilikumit 10€, pakkasproput 10€, venat 240€, koeponnistus 80€, istukoiden hionta 130€? ja sit tietty kasaus..
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Mulla on jemmassa vanhat pikkuvenaset (361cid 63-64) close camper kannet, jotka joskus ajattelin ehostaa monimonikymppisen päälle, mutta nykyisin siinä ei olisi enää mitään järkeä.

    Ainoo ilo niistä saattaisi olla johonkin entisöintiprojektiin, missä numerot pitää mätsätä.....
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ei mitään järkeä rempata rautakansia alujen hinnalla ellei sitten just välttämättä niin halua syystä ja toisesta. Tosin..tossa on nyt alle 1000 kilsaa ajetut 440Sorsat just lähdössä kansipajalle, kun venttiilin ja ohjurin välistä tipahtaa ohuempi mekaanikko männän päälle. Nuo kannet meni suoraan paketista paikoilleen.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos mulla oli lyijyttömien seetirenkaiden laitto myös, ei purkuu eikä kasausta.
    Joissakin nois sorsakansissa on ollut hieman karheahkot venttiilivarret, kiillottamalla selvinny.
     
  15. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ajattelin että voisin lainata tätä topicia.
    Mites kun oon mieltynyt ketterästi kiihtyviin isoihin raskaisiin losseihin.
    Pitäisi saada 413 ('63) Moottoriin reseptiä jolla saisi lisää kulkua.
    Olen kyllä tehnyt laajojakin moottoriremppoja ja virittänyt ennenkin, mutta ajattelin että näitä koneita on tehnyt joku muukin, ehkä on tietoa.
    Aikaisemmin tekeleenä on ollu sbm360 ja 389 Pontiac moottorit. sb väänsi pieneksi koneeksi hulluna, joten jotain ideoita voinee soveltaa siitä projektista.

    Luonne tulisi olla sellainen että jaksaa kiskoa tuolla pitkällä peräruuvilla raskaan auton kohtuullisen rivakasti tai ainakin vakiota "raikkaammin"
    Moottorissa on jo ruttua vakiokansilla n.10:1 siis TEHTAAN ilmoittamana..
    Onko ideoita? siis tähän päättömään juttuun, pitkäperäinen iso auto kulkemaan... :D
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tilavuus niin isoks kun saa, siit lähtee liikkeelle. 4.375" tai 4.5" iskunen akseli, sit kelpo kannet ja niihin sopiva nokkavalinta. Jso vähän rinkii vakioudesta niin et laittaa pikkasen korkeempistallisen turbiinin, niin vähän isompaa nokkaa on tarpeetotna pelätä. Männät emnee melkeen soveltamis tai customilnjalle tossa 413:ssa, mut elämä on.
     
  17. mg

    mg Gearhead

    Kun raskasta autoa halajataan liikeelle, niin kuten tuossa jo mainittiinkin, niin tarvitaan pitkää iskua ja porauskoko niin suureksi kuin sielu sietää, eli varmaankin jotain 4.375-4.380" huitteille, siis vääntöä alakierrosrekisteriin. Nokkavalintakin jonninverran vaikuttanee, mutta nyrkkisääntönä oon ainakin ite tuollasta reseptiä.

    Tässä, kuten muuallakin autoharrasteen parissa slogani sopii "make plan. Stick with plan". tms...
     
  18. nixon

    nixon 3rd gear

    Eli ihan hyvä et mulla elää suunnitelma koko ajan. :) No onneks ei oo yhtään rahaa laittaa tohon koneeseen just nyt niin ei oo kiire purkaakaan. Sain hommattua damperin pultin ja pyöriteltyä, joku kolme-neljä milliä jää tason alle.
    Pitäs oikeesti keksiä joku mesta missä sais ton uitettua vaikka lipeässä, ihan karmeesti paskaa vesikanavissa. Vesipumpun jalka kävi kolme kertaa astianpesukoneessa eikä tullu läheskään puhtaaksi.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ai et ei oo kiire, no mul on tynnyrissä sitruunahappoo et sinne sais ehkä vaikka sunnuntaina lohkon lillumaan, mut en meinaa sitä kyl tyhjänpanttina rupee säilyttää. "Älä vahingoita vesistöjä".
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Edellä tulikin jo selkeitä neuvoja, mutta onko sielä pakko pitää se 413ci perusmoottori?

    Jos se on kuitenkin soiva kone, niin kannattaisiko se myydä ja ostaa 440 moottoriprojekti johon ei tarvis teettää tai soveltaa customimäntiä tms? Noita 440 aihioita tuntuu olevan aika hyvin tarjoilla.

    4.500 iskua tosin ei taida oikein saada sovellettua edes "vakio" 440 lohkoon? Vai..? Mikähän mahtaa olla isoin tilavuus 4.375 porauksella?

    Kyllä 4.15/4.25 iskusella 493-512ci 440;llä pitäs saada isokin auto liikkumaan?
     

Kerro tästä muillekin!