Hienoja Aspeneita, onko niitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 28.10.2013.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tästä tulee äkkiseltään coupe taunus mieleen:
    [​IMG]
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,toivottavasti olin väärässä tuosta arvostuksesta niinkuin tuossa kommentoitiinkin.
    Onhan se aito jenkki ja mikäli joku panostaa kunnolla moiseen 4d malliin ihan harrastemielessä eikä tässä tarkoiteta mitään 365 linttoja niin hieno juttu.
    Valitettavasti epäilen yhä tosielämän tilannetta satsata moiseen ellei kyseessä ole todellinen säilymä ja helmi jo taltioimisvaiheessa.
    Jo 80-luvulla kun moisen löytymä sopuhintaan olisi ollut 10+ itselleni ja tyhmyys+erehdys vei ostamaan ex-taksin ja loppuunajetun romun eli DSL Cutlassin,moni kakku päältä kaunis vaikka kyseessä oli vain muutaman vuoden ikäinen auto.
    Aspenin kanssa olisi päässyt paljon helpommalla ja bensakoneesta huolimatta halvemmalla...mutta jälkiviisaus paras viisaus.
    Olihan noita suht runsaasti ja vähänajettujakin olisi löytynyt,toisin kuin DSL Olsseja :oops: :oops:
    Jopa silloin kivikauden jälkeen,80-luvulla porukka vaihtoi noihin Jenkeistä laivattuja Coupe koreja ja vinkkelin höyläpenkin tilalle eli paljonkohan ehjiä 4d koreja uhrattiin korinvaihtoon jo silloin ja nyt tuota kalustoa on..hmm..monituhatkertaisesti tarjolla Hooteestä avoon ja merki+mallin voipi valita,vain mielikuvitus rajana.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    No perkele, täällähän on haukuttu pian kaikki mun autoni. :lol:

    tämä yksilö ajettiin ensin loppuun taksina, sitten se ajettiin toisen kerran loppuun tiepalvelu/erikoiskuljetuskäytössä, jonka jälkeen se lojui kone puoliksi avattuna 12 vuotta omistajiensa vaivoina ja viimeset viis vuotta koslalla on ollut vähän vaikeempaa, tosin ei enää dieselinä, kaminon nokalla sellainen on ryskyttänyt vasta vähän seitsemättä mittarillista. :lol:

    [​IMG]
     
  4. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    EI!!!
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Aspen on neliskulmainen ja tylsä korimalli vakiona kuten joku 200 sarja volvo.
    Mietin että mihin verraten hienoja ? Toiseen Aspeniin vai kaikkiin autoihin?
    Aspen ilmeisesti suunniteltu jollain tasolla eurooppalaiseen makuun lisäten sitten amerikkalaisia piirteitä. Tästä autosta hienon saaminen on vaatii mielestäni enemmän työtä kun monen muun "stailaus"

    Jos itse tuohon rupeasin, lista voisi olla jotakuinkin tälläinen:

    "Eurooppalaista" muotoilua korostetaan vielä europpalaisempaan suuntaan:
    -Lähökohta on Sedan
    -Puskurit on kolhot ja tarpeettoman järeät- keveämmät ja sirommat paremmin muotoon sopivat.
    -Katto näyttää suhteettoman korkealta- LIEVÄ madallus kuitenkin ilman katon pituus suuntaistajatkamista: c-pilarit eteenpäin/kavennus/kallistus
    -Takavalot useimmissa liian isot/tylsät- jotain tilalle?
    -Etuvalot riippuen mallista ei niin pahat, tässä tapauksessa käyttäisin ehkä sitä uudempaa keulaa suorakaiteen muotoisilla valoilla hieman "sheivattuna"
    -Renkaat ja vanteet suht isot ja pyöreisiin kaariin tyköistuvat. Vanteet suht. umpinaiset 17-20" ei kromia.
    -Ovimäärä menee vakiona, tai sit muutos coupen ovilla kahteen ja kahvat vähän sirommaksi. HT muutos???
    -Viimeistely täytyy olla noissa kuvissa olevien kupee mallien tasoista.

    Tiedän ettei tästä tyylistä kaikki tykkää, mutta ei siihen kyllä valkosivut ja siivetkään mielestäni käy.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä taas lähtisin muuttelemaan aika varovasti, katon laskemisessa ja takavalojen muuttelussa kuitenkin aika iso riski epäonnistua, esimerkkejä löytynee reilusti... Perus nikseillä eli matalaks, puskureita vähän lähemmäs koria, sievää vannetta 17-18 tuumaisena, ylimääräisten himmeleiden sheivaus ja tietty niinkun Silvarello sanoi, samaan kuntoon kun noi Coupet. Eiköhän sillä Aspenillakin jo kehtaisi ajella... Ja mielellään tietty vähän kiukkua pellin alle.
     
  7. ramman

    ramman Double Gearhead

    Mulla oli joskus tollanen -80 SE aspeni käyttöautona monta vuotta.
    Vallan oiva käyttöpeli. Lämmin talvella ja muutenkin ihan ookoo ajoauto.

    Varmaan on kyllä aika haastavaa tollasesta mitenkään erityisen hienoa tehdä kun tuohan on ihan yhtä ankean näköinen niinkuin kaikki muutkin 70-80 luvun taiteen neliovitolppajenkit merkkiin katsomatta.
    Kaikkihan nuo on suunniteltu palvelemaan perusautona sen satatuhatta mailia ja paaliin uuden tieltä.

    Mitään ihan hirveen radikaalia choppailua ei kannata kyllä lähtee tekemään kun ei tuo siitä mihinkään juurikaan muutu.

    Mutta juu, isompaa vannetta ja tontinpaan päin, puskurit koriin kiinni ja muutenkin siisti viimeistelty ulkoasu on varmaan parasta mitä tolle voi tehdä.
     
  8. Street Freak

    Street Freak 1st gear

    [​IMG]

    kyllä kannattaa chopata!
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Hieno!!!!!!!!!!!!!!!! 8) Onko choppaus otteessa? :rotfl:
     
  10. Fuell

    Fuell Gearhead

  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä joskus ostin käyttöautoks Aspenin.

    Piti saada nopeesti "halpa ja hyvä" mut valitettavasti ei ollu sillä hetkellä varaa kuin yhteen. Oli 80 mallinen jonka luonnollisesti ostin pimeellä, ihan siisti. Motistakin monenlaista kuittia tehdyistä töistä. Se oli ihan perusmalli, super six motilla. Aikomus oli jossain vaiheessa väsääs siihen turbo, mut varsin pian huomas et olihan siinä jotain muutakin väsäämistä. Ihmetytti ku ohjaussimpukka oli kovasti öljynen eikä siinä varsinaista vuotoa vaikuttanu olevan.

    No, se vuotohan tuli ilmanputsarin snorkkelia pitkin, motti aavistuksen huohotti. Joten koneremppahan siinä oli edessä. Siinä samalla sitte "cunning plan", kun harrasteautona oli keltanen '66 dartti, niin vedetään toi aspeni joskus samalla värillä. Ja kun motti oli veke, ni konehuoinehan värjäänty siinä sulavasti samalla. Ku mottiin meni jo valmiiks rahaa ni turbotuksesta luovuttiin, ja päädyttiin perinteiseen virittämiseen. Olinhan joskus kuullut et tosta kutosestakin saa helposti pienen kasin veroisen teholtaan.

    No, siihen tuli täysremppa, kansi luonnollisesti portattiin ja mopar perfin valikoimasta valittiin miedoin virinenä, ette ivaan tulis liian tiukkaa kun on painava auto ja harva 2.93 välitys. Lohkon tasosta riipastiin pari milliä ja pientä hipistelyy siellä sun täällä, ja eiku kii ja kovvoo ajjoo. Eka koeajo oli hieno kokemus, paino sentin kaasua ni laitehan oli kauheen terhakka! Aika pian kyl sit selvis et se loppu yheksän senttii ei sitten muuttanutkaan tilannetta mihinkään. Auto kulki huippuja sellanen 160, motin maksimikierrokset oli jossain 4000-4500 ja se kiihty kun nasan raketti. Ilman polttoainetta. 1/8 mailin kellotus anto tulokseks huikeen 12.006/96.57 km/t! Myöhemmin kyl selvis et puhuhan se pieneen kasiin vertaaja ehkä tottakin, oli toi nopeempi kun vakio 305 letukka tai perus 302 foordi.

    Noiden tyyppivika, hajonneet norrat etusilmän ympärill korjattiin, ja samalla Punkka leipo sinne lisäjousen. Muuten alusta oli kunnossa, mitä nyt iskarit loppu, mut ne korvaantu KYBin iskareilla. Ja kas, autosta tuli ihan hyvä ajaa. Sähköissä kans oli jotain pikkuvikaa, eli fusible link oli kärähtänyt ja tein siihen sitte korvaavat viritykset jotka jopa yleenasä toimi.

    Ulkokuorikin sit värjättiin keltaseks, hiekkapuhallutin alaosat ja sit kittii sekä maalii. Hyvä tuli. Tai ainakin keltanen. Siihen sitte mustat peltarit pillerikapseleilla, ni auto oli ihan... omanlaisensa. Etupenkki oli aika vainaa joten siihen vaihtu Mazda 626:n etupenkit, senhä toi perskynä korvas joten se jouti romikselle ilman penkkejään. Takapenkki taas palo jostain syystä ja tilalle hoitu aspen lappalaiselta joku liki saman värinen.

    Pikkuhiljaa sit rupes vähän kaihertaa ton kutosen ponnettomuus ja siihen nähden suuri kulutus. Nurkkapyörityksessä keskikulutus pyöri siellä reilu 16 litrassa. Niinpä kun olin terapiaprojektina väsännyt sellasta "no buck 318" mottia jonka olin muinoin ostanut sadalla markalla, heräs ajatus et naittaiskohan noi kaks keskenään. Asiassa oli vaan yks jyrkkä mutta, auto oli muijan nimissä ja perusedellytys et siihen päädyttiin oli, et se on kutosella eikä mikään kasikoneinen bensakrematorio. Mut jos sen tekiski van ihan huomaamatta?

    Ja tuumasta toimeen, hommasin 904 looran ja remppasin sen, peltisarjat kepö:stä, putkee, letkuu, johtoo... Himassa peitetarina et bensaputki ruostunut puhki, menee koko viikonloppu ku joutuu purkaa sitä sun tätä et saa vaihdettua. No, sit tallille ja matkalaukku + loora veke, ja punkee kasia konetilaan. Motin kiinnikkeet, pakoputkistot..., ne tein kahella erillisellä 60mm putkella turbovamentimin ja taka-aksilan jälkeen yhteen ja siihen viel yks pitkä 3" vaimari enen ku ulos. Kaikki muu sipsitely päälle ja täytyy sanoa et hyvä tuli.

    Meni täydestä kuin väärä raha. Ja tottahan sekin piti käydä kellottamassa kasmaililla, suorituskyky parani aavistuksen ja aika lukottomalla oli 9.73/127 km/t. Nyt laite oli sellanen kun auton pitikin, ja sillä oli suorastaan ilo ajaa. Sillä pärjäs suorituskyvyllisesti aika lailla kaikelle mitä liikenteessä tuli vastaan, ja se oli kuitenkin hyvin siviili. M

    otti oli vähän luonteikas, veti kyllä alhaaltakin mut petras kierrosten noustessa ja paras hönkä oli jossain 4000-5500 kierroksen välillä. Kulutus kasvo kolmisen litraa satasella, mut ajovauhti kasvo suhteessa paljon enempi. Muutaman kuukauden sitä riemuu kesti ennenku mamma äkkäs, et jumalauta, täs on motti vaihtunut.

    Samalta istumalta se ajo Aroyhtymälle ja vaihto Neoniin. Kuvia autosta ei tietenkään ole, mut kuulemani mukaan se joutu elinluovuttajaks johki dusteriin ja sai taas kutosen sisuksiinsa...
     
    bottipoika tykkää tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onnistunu putkisto kun ei soundeista erottanu että on pari mukia tullu lisää :rotfl: Olet sä varmaankin ennenkin kertonu tän jutun, mut mitäs 318 piti sisällään?
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Mä en koskaan ole ollut merkkifanaatikko ihan henkeen ja vereen, mutta silti kun EXälle piti 90- luvun lopulla alkaa etsiä pikkufarkkua, niin päällimmäinen vaihtoehto oli Aspen.

    Kutos koneista en kuitenkaan sattuneesta syystä halunnut. Niitä olisi muistaakseni ollut pari tarjollakin, mutta kasikoneisia ei sitten ensimmäistäkään.

    Aikani metsästettyäni sopivaa vaihtoehtoa valinta päätyi lopulta pitkän Antin Cutlasiin, mutta se on sitten jo toinen tarina...
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Alakerta oli vakio. Siel oli yks mäntä kulunut tapinreiästä, joten sen vaihdoin uuteen, käsihoonaus ja uudet laakerit sekä männänrenkaat. Nokaks tuli mopar prefin 268/272 asteinen, oisin halunnu pykälää pienemmän mut sellasta ei us partsista löytynyt, joten tuli tollanen ja ajotettu viis astetta aikaselle. Kannet oli normi 318 kannet jotka ostin swapista 200:lla markalla, niis oli hi perf jouset ja ylikokovarsiventtiilit, eli olivat siis rempatut. Kairasin ne, imukanavan viel joltain viiden sentin matkalta 340/360 kokoseks koska manuaalilootaan vaihdossa tullut performer oli jo valmiiks kaivettu sen kokosiks kanavasuiltaan. Kansia myös laskettiin 2.2 milliä jolloin ruttu nous vakiosta 7.5:stä lähemmäs yheksää. Kansien lasku sit vaati vähän imusarjankin sovittamista päätyrailoista vaikka kansien imutasoista otettiinkin veke myös. Samal venakopan tiivistepinta meni sen verta ohueks et tarvi aika hintususti kiristää kopat ettei leikannu tiivistettä halki... Jakaja oli vakio kärjetön mistä ennakkoslottia lyhennetty ja toinen jousi viskattu kuutamolle, kansista oli pakokaasu kierrätyskanava tukittu alumiinilla. Kaasariks kaavailin eka 10:llä markalla ostettua quadrajettiä, mut tuhosin sen pesuaineella..., sit kyllästyin ja hain ihan uuden sähköryypyllisen carterin. Se ei oikeen ikinä toiminut hyvin, sai niinku "liikaa ilmaa". Eli toisioiden ilmaläppä aukes turhan nopeesti seurauksena aina pikku stumppaus. Mut siinä se pääpiirteittäin, trullajakoäää vielä muten kaikkee halpaa swappiosaa ja sit sellasta "käsityötä". Mm. imusarjan alle tein eristyspellin jota ei nois aftermarketeissa yleensä oo, ja sellasii pikku ajatnappojuttui.
     
  15. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Tänään vähän mietin et olisko huonokin idea tehdä takavalopanelille sellanen reilu puolen tuuman syvennys, ja laittaa jotku vanhemman moparin tyyliset (esim cuda) takavalot..? Kukaan kokeillut koskaan tuollasta autoon mihin se ei kuulu?
    Toinen vaihtoehto tietty ois jos vaan tummentais orkkis takavalot, ja ne valojen reunat ja kohoumat vetäis jollain kromi teipillä, koskapa jos persettä menee noin muutteleen, niin se sit vaatis enempi keulaankin muutoksia että ei näyttäis kovin väärältä.

    Mut kyl mää tänään tuota p*skaa hitsaillessa mietin et mikä järki oli ostaa emännälle leimattu Caprice, ja sit kuitenki itelle melkein samaan rahaan ruosteen raiskaama Super Five Aspeni. (Yhestä pytystä puristukset hukassa). :D
    Jospa tästä sitte huomenissa avais pienen "projektipäiväkirjan" tuonne projektit osioon. :)

    Mutta mutta, jollain OD:laisella oli suht hieno kerman värinen Aspeni käyttiksenä. Kuva ois kiva! Jotain pinstripejäkin oli punasella tehty, ja oisko peräti ollu sellaset umpinaiset pölykapselit. Oli ainakin kuvissa tosi nätti, vaikkakaan ei lähelläkään sitä race lookkia mitä enempi omissa autoissa suosin.
     
  16. sectoid

    sectoid Gearhead

  17. 69

    69 Gearhead

    :pinup: ajelee tällä
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hienoista en tiedä, mut täälä on yks aspeni jossa koneen koko otteessa 7,2 litraa.. Siittä sais jotain fiksua tehtyä.
     
  19. mxu

    mxu 3rd gear





    :rotfl:
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead


    +1
     

Kerro tästä muillekin!