Pressutalli talvisäilytykseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sibe70, 11.8.2013.

  1. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mites on, käykö auton säilytyksen .....


    Itellä olis hiekkapihassa pressutalli , ruostuuko amerikantuonti siellä talvella samatien ?
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Riippuu pitkälti tallin sijainnista. Jos pressutalli on avoimella kukkulalla, jossa kostealla syyssäällä tuulet pääsee vapaasti puhaltelemaan, niin ei äkkinäisiä vaurioita.
    Jos talli on "sisäpihalla" suojaisessa, alavalla kostealla alueella, "monttu" -paikassa, jossa tuuletus on vähäistä, niin kyllä ovien, luukkujen ym. saumoissa oleva kosteus tekee kyllä pahaa jälkeä muutamassa kuukaudessa.
     
  3. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Itselläni on neljä pressutallia käytössä ja jokaiseen olen laittanut pohjaksi ensin kuormalavat ja niiden päälle vielä pressun, ei ole ollut kosteusongelmia.
     
  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Tallin ankkurointi aika tärkeää. Itsellä kakkosnelonen kiersi rungon ympäri johon tallin runko ruuvattu. Parrujen päällä on 15kpl 30*30cm pihalaattoja ympäriinsä, silti lensi kylelleen naapurin tontille, kun tuuli tarttui :mad: Repesi jalat hitsauksistaan. Ja tärkeää muistaa lumet ravistella päältä viikottain. Viime syksynä mieluummin laajensin talon omaa tallia, mitä impalaa olisin tonne pressutalliin jättänyt talvehtimaan. Tulihan siinä samalla pohja vaihdettua, oisko tuo pressutallissa onnistunut :D
     
  5. capri30S

    capri30S 1st gear

    Hiekkapiha on erittäin sovelias pressutallin pohjaksi. Kannattaa vaan varmistaa että pressutallin kiinnitys maahan on riittävän tukeva. Itsellä oli kanssa aikanaan jore-tuotteen pressutalli, sellainen mikä on sivuiltakin 10cm auki alhaalta. Silloisesta terassityömaasta jäi tukevia kakkosenelosia, porasin niihin reiät, ja raudoitusteräksen pätkillä löin niistä reijistä läpi kakkosneloset maahan kiinni, pressutalli niiden päälle kunnon nauloilla. Talvella kannattaa lumia pudotella pressutallin päältä pois, ja heitellä ne lumet riittävän kauas, että pysyy reunoiltakin ilmankierto auki. Ja jos silti esiintyy kosteutta, niin päätyjäkin auki tarpeen mukaan.
     
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Joo mulla on kans maakiiloilla talli kiinni maassa joka kulmasta ja 5 kohtaa myös pressu molemmilta sivuilta. Kattoon on tehty lisätukia lumikuorman takia. Ja taka je etu seinät on auki osaks koko talven.

    On kestänyt hienosti 5 vuotta, tosin viime syksynä uusin pressun vähän vahvempaan.

    Vaimon käyttöauto siellä on talvella majaillu, niin pääsee lähteen lumettomalla autolla aamusella töihin.

    Yhden talven oli -52 letukka siellä kun tein kansiremppaa (kun ei talliin pääse, varattu vaan -47:lle ;-) )

    Nyt on vaan yks auto tulossa jenkeistä sen verran myöhään etten tiedä joutuuko jättään pressutalliin, se tässä mietityttää.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jätä helmoistaan auki, että tuuli vaihtaa ilmaa siellä. Mulla pressutalli, tosin yksi seinä on auki, vähemmän se pieni lumi siinä keulan päällä haittaa kuin alati kosteana oleva "pussi"
     
  8. drpete

    drpete 3rd gear

    Mulla on nyt kolme talvea ollut pressutalli talvisäilytykseen ja kokemukset on olleet hyviä.

    Jouduin asentamaan sen nurmikolle, ja vähän kuopassakin se on, mutta pistin nurtsin päälle pressun, jottein maakosteus nouse. Toimii ihan hyvin. Viime talvena siellä oli auto, johon olin justiinsa hitsaillut pohjaa, mutten ehtinyt maalata. Tänä kesänä kun maalasin pohjasta saumat, niin ei ollut edes pintaruostetta tullut talven aikana.

    Noi teltat lähtee tuulella lentoon tosi herkästi. Mä ankkuroin sen maahan autolla itsellään. Mulla on teltan sivuputket pultattu kiinni painekyllästetystä lankusta (~20 * 100) tehtyihin "alajuoksuihin." Näihin on pultattu kiinni pokkiparru sopivaan kohtaan niin, että kun auton peruuttaa sisään, niin parru jää eturenkaiden alle. Ei liiku mihinkään.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Viime talvena kyllä oli katto sisäpuolelta märkä koko ajan jos meni plussan puolelle, vaikka etu(kokonaan) ja taka(puolet) seinä oli auki.

    Paikoillaan pysymisen kans ei ole ongelmaa ;-)
    eikä lumikuorman, tosin kans pudottelen lumia aika-ajoin.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos kellään sitä motonetin 6x3m versiota?
    Koko olisi melkeinpä passeli mutta tietysti tuo hinta (219€) antaa minulle jo vaikutelman, että ei se välttämättä kauhean tukeva ole.
    Joskus saatiin sellainen halvempi malli ja taisi se pari talvea hyvin tuettuna olla käytössäkin mutta ne putketkin siinä oli todella lirua tavaraa.
    Pressun painolla nyt ei niin suurta merkitystä ole, jos itse runko olisi kuitenkin melko jämäkkä.
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    tollanen tuli faijan pihaan kasattuu ja ei huono , ja päädyistä kun tajus vetää kattopressun narut tiukalle niin kiristy aika suoraks putkien väliltäkin pressu ( painava / tukeva ) , ja 50 mm putket aika tukevaa myös:

    http://www.ltt24h.fi/tuote/pressutalli- ... 6*3*2-7m-läpiajettava-malli-osta-ennakkoon/6430020843808/
     
  13. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    faijalla ollut pressutalli jo useita vuosia ja tuulen kanssa ongelmia vaikka olikin ankkuroitu erittäin hyvin maahan,mutta ongelma korjaantui kun leikkasi takapäädyn yläosaan "luukun" eli veisti pressuun reiän(siis U.n mallinen,alalaita ja reunat auki,yläosan jättää saranaksi) ja ympäröi reunat rimalla.tuulella läppä aukeaa ja päästää paineen pois ja sen jälkeen on pysynyt talli paikoillaan. luukku on muistaakseni noin metrin leveä ja 40cm korkea. =)
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mulla on tollanen ollu vähän yli vuoden, pysyny ihan hyvin paikoillaan kun sidoin sen liinalla sisällä olevaan autoon kiinni.
    Pressut on kiinni kumirenksuilla jotka hapertuivat vuodessa bashaks. Ne kun korvasi nappisudeilla niin sit alko repeilemään pressut kun ei ole enää joustoa. Runko nyt on ihan kohtuullisen tukeva, mutta kyllä silti taidan tehdä seuraavan katoksen puusta ja peltikatolla.
     
  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Mulla alkaa 9vuosi samalla 149€ "rimpula" tallilla kuin tuo motonetin 169€ talli. Paitsi et mä onn purkanu sen pois auringon paisteesta kesäks ja talveks taas kasannu. Mä hitsasin keskiosan yhteen ja päät purin pois. Naruthan siitä lähti parin vuoden jälkeen irti mut pressun sai näillä bilteman reivireiillä ja nippareilla kiinni.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pari vuotta mökillä tuollainen halpis, ja ensimmäisenä talvena lähti liikenteeseen, vaikka painona kiinnisidotut puutarhajyrsimet ja ruohonleikkurit. Vuoden kesti, kun upotti maahan- 30 cm, mutta katto kului puhki hankauksesta putkiin, ja piti lapioida leikkurit esiin lumen alta.

    Hantta
     
  17. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mulla 6v vanha, velipojan hylkäämä Honkkarin pressutalli. Vahvistin putkien hitsauksia, sidoin nippusiteillä pressut ja tein lisävahvikkeita. Nurmikolla koko komeus, ei ongelmia edes myrskykelillä. Nyt ajattelin laittaa toisen 6x4m pressun katolle, maksoi tarjoustalon alessa 6,99e Maahan voisi tosiaan laittaa toisen pressun myös...
    Hintansa arvoinen, mutta vaatii huoltoa ja huolenpitoa
     
  18. vesagee

    vesagee 1st gear

    Minulla on ollut käytössä motonetistä 2008 ostettu 3x6 metrinen. Tukevarunkoinen ja pressukin yllättävän kestävä vaikka välillä märkää lunta ollut päällä parikymmentä senttiä. Oli pari talvea ja kesää käytössä mutta nyt ei ole ollut tarvetta sille.
    Maksoi silloin jotain 170€ paikkeilla, mutta voihan mallikin olla hieman eri.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En oikein vakuuttunut noista ostovalmiista pressutalleisa. Parina päivänä joutessani olen nyt värkännyt runkoa itse.
    Jos viikonloppuun mennessä näyttäisi jo katokselta.

    [​IMG]
    Ammattimiehet pääsee kommentoimaan rakenteen heikkouksia mutta sepä on vielä kuvassa vasta alkuvaiheessa.
    Harjakatto tulee ja vinotuentaa tulee vähän paremmin, piti vaan saada pystyyn kokoluokan hahmottamiseksi.
    Seinät tehty maassa kyljellään ameriikanmalliin ja vähän mallia katsottu myös kaupallisista puurunkoisista vajoista.
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Heh, ei se runkokaan niin kovin tukeva ollut, edellisessä syysmyrskyn poikasessa oli taipunut noi putket joissa liina kiinni. Tein tietty virheen kun sidoin keskeltä putkea enkä tolpan vierestä, mutta kyllä ne vaan on ohutta tavaraa. Ei sillä eurolla edelleenkään saa kun puolen euron tavaran.

    No jos se jotenkin talven vielä kestäis. Täytyy kesällä sit nikkaroida parempi.
     

Kerro tästä muillekin!