GM Goodwrench viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr_MilleR, 30.11.2013.

  1. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Varmaan monen mielestä täysin loppuunkaluttu aihe, mutta itse en hakemalla löytänyt haluttuja tietoja/kaipaan mielipiteitä.
    Lähtökohta SBC 350 2-os. takastefalla + edelbrock 600 kaasari + performer imusarja + flowtech pitkät peltisarjat. Teho 250 hv vakio nokalla ja rautakansilla. Puristukset varmaankin n. 8,5:1.
    Tarkoitus olisi pelkästään nokka ja kannet vaihtamalla saada 350-400 hv, ja tähän haluaisin hyviä ehdotuksia. Itsellä kansista olleet mielessä: Edelbrockin E-Street, Performer RPM tai AFR 1040, kannet 64/65 cc. Hintahan nousee myös tuossa luetellussa järjestyksessä lähes tuplaantuen ensimmäisestä kolmanteen.
    Mitä nokkaa kannattaisi käyttää noiden tehojen saavuttamiseksi (hyd. laahuri)?
    Kannattaako maksaa tuplat AFR:n kansista E-Streeteihin verrattuna?
    Mistä osat kannattaa Suomessa hommata? Us-Parts, joku muu mikä?
    Mistä varaosaputkasta löytyy paras osaaminen koneen rakentamiseen liittyen?

    Kiitos!
     
  2. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Simppeli ja edullinen ratkaisu olis E-streetit jolloin 64cc palotilalla ja ohuilla kansitiivisteillä saisit puristukset jonnekin 9.5-10 paikkeille. Keinuvivuiksi rullavipat jotka vois olla 1.6 suhteella.
    Nokaksi se suosituin 268 joko Compin Xtreme tai Lunatin VooDoo. Jos laitat vähän löysemmän turbiinin ja perävälityskin on tiuhanpuoleinen niin nokassa voi mennä pykälää rajumpaankin.

    E-streetit on RPM:ien kaltaiset venttiilijousia lukuunottamatta ja tollaseen kokoonpanoon sopivat. Niistäkin toki sais vähän lisää pikku muotoilulla.

    Osien hankintapaikka on tietysti makuasia, itse käytän Us-partsia pääasiassa.
     
  4. Turnn

    Turnn Gearhead

    100-150hv lisää noilla muutoksilla?
     
  5. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    tehotavoite on kohtuullinen, kunnon kansilla ja rolleri nokalla.
    afr 210cc tai 195cc kansilla , tai lähes yhtähyvillä mutta halvemmilla dart pro1 kansilla. edel kansista en sano mitään, vaikka ehkä hyviä aihiota ovatkin. nokassa saa kyllä olla asteita .50 yli 230.
    aikoinaan penkitin ikivanhaa 190tkm ajettua alakertaa pyörädynossa dart kansilla, comp xr292hr nokalla ja pitkillä hooker sarjoilla + 3" tupla putkilla 383hv / kierroksia oli huipuissa 6700rpm.
    varaosaputkista us-parts/racers place on ne joita itse käytän. hyviä molemmat.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ollut vaikea arvata että taas ajaudutaan pelkkään huipputehokeskusteluun, yksittäisarvoon jolla on merkitystä enemmän niitä dynolappuja vertailtaessa.

    Tuon oman ehdotukseni tein lähinnä kysyjän lähtökohdista jossa vaihdetaan pelkät kannet ja laahurinokka. Katukoneessa on oleellista laaja vääntöalue ja toimivuus alhaalta lähtien.

    Edelin kansien 185cc imukanava on hyvän kokoinen tuohon koneeseen, jopa vieläkin pienempi toimisi kadulla paremmin kuin joku 210cc jos on tehty hyvä venttiilityö.

    Mr MilleR vois laittaa vielä tietoja myös autosta ja varsinkin voimansiirrosta.
     
  7. jpe

    jpe 3rd gear

  8. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Auto on 1972 Chevelle. Voimansiirto tällä hetkellä: laatikko TH350, vakio turbiini, perä lukoton 10 bolt 2,73 välityksellä, 255/45-18 takarenkaat. Tuo on siis tilanne nyt, mutta kaikkihan autossa vähitellen muuttuu/vaihtuu. Huipputeho ei ole se mikä ratkaisee käytettävät palikat, mutta ei tietysti haittaa että sitä on reippaasti, hyvän ala- ja keskiväännön lisäksi. Jenkkien keskustelupalstoilla on aika paljon kritiikkiä koskien E-Street kansien laatua, joten ne taidan suosiolla unohtaa. V8 Magazineissa 8/2006-2/2007 oli bolt on koneenrakennus artikkeli, jossa AFR kansilla ja Cranen H272 nokalla saatiin yli 400 hv tehot.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Kun sulla on vakio turbiini ja pitkä välitys,niin valitse kannet joissa on korkeintaan 180cc imukanava,ehkä pienempikin.
    Turha tosiaan tuijottaa siihen max hp lukemaan.Mulla itsellä on 406 sb koneessa portatut 200 cc sporstman II kannet,joidenka todellinen imukanava on nyt luokkaa 205cc,ja välillä tuntuis,että saisi ne pienemmätkin olla.
     
  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noista cratepannuista on löytynyt 58cc palotilan kansia, valunamböördiä en muista mutta kannattaa tsekata ennenkuin laskee ruttua 64cc kansilla. Niissä on myös 64cc kansia.
     
  12. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Hyvä pointti Mudracer, tuo täytyy tietysti varmistaa. Oma oletus on ollut 76 cc. Vahvin ehdokas kansiksi on Edelbrock RPM. Mikä nokka olisi mielestänne hyvä? Tuo aikaisemmin ehdoteltu 268 vai jotain hieman rajumpaa?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos perus 350 cratesta löytää pienipalotilaiset kannet on kyse melkoisesta löydöstä, kyseessä on silloin todennäköisesti vortec-kantinen versio tai sitten kone onkin 305:nen!
     
  14. Turnn

    Turnn Gearhead

  15. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Samaltahan se näyttää. Tämän koneen reittiä Suomeen en tosin tiedä, ei siis ole US-Partsista hommattu.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ittes sun täytyy tää päättää mutta vois vähän perustella tuota ehdotusta:
    Kun ottaa huomioon auton muut ominaisuudet niin vääntönokkaahan se kaipaa. Koneeseen tulee varovaisen realistisesti arvioiden 9.5 puristukset ja tuolla nokalla dynaaminen ruttu jää n. 7.8 paikkeille, joka on ihan ok mutta sitä ei kannattais enää hirveesti huonontaa isommilla perusasteilla. Tuo on kuitenkin yksi tärkeä asia joka vaikuttaa koneen "dynamisuuteen". Ja niillä 1.6 vipoillahan nokkaa saa vähän kasvatettua ilman alaväännön häviötä.

    Jos kuitenkin haluat rajumpaa niin miten olis Compin XE 268S mekaaninen laahuri, asteita 230/236 @.050" ja tähän saat 1.6 keinuilla nostoa .521/.536", eli saman verran kuin esim. XE294H nokassa on vakiovälitteisillä vipoilla.
    Näissä mekaanisissa on laajalti vääntöä ja voimaa jos ei pelkää sitä että venat pitää säätää kerran pari kesässä.
     
  17. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Ihme juttua täällä? Jatkakaa..
     
  18. 3964

    3964 3rd gear


    Mistä tuo parikertaa kesässä suoritettava venasäätö juontaa juurensa,tuossa -65 vuosimallin ameriikkalaisessa rata-autossa on vakio venttiili koneisto mekaanisella laahurilla ja ei siitä tarvii säätää venttiileitä läheskään joka vuosi vaikka saapasta saakin oikeella lailla.Ja ajetaan radalla vuosittain aika paljon.
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    "Mistä tuo parikertaa kesässä suoritettava venasäätö juontaa juurensa"

    Ensimmäisen kerran keväthuollossa mielenrauhan vuoksi ja toisen kerran turhaan kun luulee kuulleensa koneesta ylimääräistä rapinaa!
     

Kerro tästä muillekin!