Pystyputkien asentaminen pick-uppiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vorador, 27.11.2013.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Löytyhän se vastaus! Stäcksien isä oli Kenworthin pääinsinööri John Holmstrom, joka ensimmäisellä Kenworthin diesel prototyypillä ajettuaan keksi laittaa putket pystyyn, koska kone (cummins) savutti niin ettei nähnyt kaistaa vaihtaa! Ruiskujen säädöt oli pielessä. Vuosi oli 1933, ensimmäinen diesel Kenworth vuosi.

    Todistakoon ken voi että jollain muulla merkillä oli ne jo aiemmin, tai kuva vielä vanhemmista kotitekoisista.

    teksti ensimmäisen kuvan yllä:
    http://www.kenworth.com/news/news-relea ... ation.aspx

    tarkempi kuvaus tilanteesta tolla kirjan sivulla:
    http://books.google.ca/books?id=2Ayqfjw ... st&f=false


    http://books.google.ca/books?id=2Ayqfjw ... st&f=false




    Mutta johan niitä muitakin käytännon syitä tuli paljonkin, joista osa saattaa päteä myos pikuppien kohdalla.
     
  2. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ot: milloin Kenworth on alkanut valmistaa omia moottoreita? Vai ovatko DAF-kaupan mukana tullut asia?
     
  3. voima

    voima 3rd gear

    Itsesellä oli 90 luvun alussa Dodge Lill red Truck..Siinä oli pystyputket Tehtaan jäliltä, 360 poliisi kone,ihan mukavat Kasin hörinät,halpis äänenvaimentimet eivät meinanneet kestää..oli liian lähellä peltisarjoja.
     
  4. xp

    xp Gearhead

    Suomalaisen lainlaatijan mielestä pystyputket on "must" (ainakin on ollut):

    8.2 PAKOPUTKISTO, MELUN RAJ. D2
    AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI
    01.12.1957 oli voimassa määräys, jonka mukaan
    - pakoputken pää ei saa olla suunnattu tien pintaa vasten eikä oikealle
    - kokonaismassaltaan yli 9.5 tonnin kuorma- ja erikoisautossa pakoputki suunnattava ylös
     
  5. Vorador

    Vorador 1st gear

    Jahah, enpä arvannut että aivan tämmöisen keskustelun tämä sai aikaiseksi...


    Tosiaan, pystyputket on makuasia, toiset ei tykkää, toiset tykkää. Jossain joku perusteli että on mukavampi lastata autoa kun ei tupruta jaloille. Päädyin kuitenkin että laitan suorat putket taakse, koska itselläni on stepside, ja pystyputket tulisivat liian kapealle, eikä se enää näyttäisi niin hyvältäkään (itse pidän pystyputkista)

    Ja tuohon että stepsideä ei voi järjellä selittää, sekin on ehkä makuasia?

    Mutta saa sen pakattua aika järkevästi, kun ei ole rengaskotelot lavalla häiritsemässä... ja onpahan jakkara missä juoda olutta samalla kun rassailee, kun on ne levikkeet siinä koteloiden ympärillä :wink:
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onko kukaan siirtäny chevy fleetsiden lavaa taaksepäin että sopisi esim litistetty putki lavan ja hytin välistä? hytin sivulinjaahan ei todnäk saa/kannata lähteä kiertämään?
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos pikkariin haluaa laittaa pystyputket, niin Stepside malli on juuri se ainoa johon ne voi laittaa...Fleetside:n niitä ei saa järkevästi, nehän tulevat typerästi lavalle.
    Dodge Lil´Red Truck on hyvä esimerkki tästä...se on myös ainoa "paku" jossa ne on myös laillisesti, koska ovat tehdastekoiset...kuorma-autot on asia erikseen.
    Omakohtaisesti en tykkää yhtään pystyputkista pikkarissa jos ne on lavalla...suoraan sanoen kylpyammekin katolla on tyylikkäämpi :lol:
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    01.04.2001
    M1 ja N1-luokan ajoneuvot vapautettu pakoputken suuntausta koskevista vaatimuksista ARVA 42 § 1256/92 + 280/2001
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla oli 80-luvun lopulla pystyt yhdessä pikkarissa, kaveri olis halunnu kans pari vuotta myöhemmin, ei enää onnistunut. Tuli joku "perusteltu tarve" pykälä silloin esteeksi, kun "haluan" ei riittäny. Onkohan se nykyään muuttunut taas höllemmäksi?
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ja kaikilla on mielipide asiaan. Mielipiteitä on paljon helpompi tuottaa kuin tietoa, kuka tahansa pystyy generoimaan mielipiteitä asiasta kuin asiasta useamman kymmenen mielipiteen minuuttivauhtia eikä mielipiteen tuottamiseen toisaalta välttämättä tarvitse tietää mitään. Siksi myös kynnys mielipiteen ilmaisuun on matalampi kuin tiedollisen sisällön tuottamiseen. Joskus tosin mielipiteen ilmaisija erehtyy pitämään mielipidettään tietona.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    [​IMG]

    Jokos näitte tämän? Joku kustompaja (vrt starcraft) tekee näitä sarjatuotantona.

    Lisää allpar.com sivuilta mistä kuvakin.


    Edit taisivat estää suoralinkityksen.
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ juurikin tuota tarkoitin.
     
  14. C-1500_89

    C-1500_89 1st gear

    Tuollaiset löytyy itseltäni ovat 89mm rst putkea, tulee yhtenä putkena lavan etureunasta keskeltä ylös. Vaimennus toteutettu yhdellä läpi virtaavalla 3" n.80 cm pitkällä vaimentajalla hytin alla. Eli alkuperäinen putki katkaistu n.laatikon kohdalta ja siitä eteenpäin tehty itse. Ei ainakaan viime katsastuksessa mainittu mitään vaikka savut otettiinkin.
    [​IMG]
     
  15. 66monaco

    66monaco Gearhead

    nyt kun näkee chevyssä niin ikävä kyllä sanottava että mun mielestä nuo sopii vaan 2 gen rameihin...ehkä siinä ku on erinlainen hytin muotoilu jne...no maku juttujahan nää eikä niistä kande kiistellä :)
     
  16. C-1500_89

    C-1500_89 1st gear

    Juu ei kannata kiistellä! :)
    Tuossa vielä pari lisäkuvaa toteutuksesta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Semmonen kumma juttu tossa mun wanhassa 1971 Chevy punaniskassa, että se on joskus muutoskatsastettu pystyputkille. Lukee otteessa ja on pakettiauto. Joskus siinä on sellaiset olleetkin kun on reiät lavassa. Nyt siinä niitä ei ole, enkä aio laittaakaan koska mielestäni vaan pilaa helmikuntoisen klassikon.

    Dodgessa mulla stacksit on, johon ne mielestäni taas sopivat kun tommonen ysäri-junttipeli on muutenkin. Kyllähän ne tossa ylläolevassa Chevyssäkin ihan hyvältä näyttävät. Wanhempiin mielestäni eivät sovi. Ainakaan jos on ns. fleetside -lava. Dodgen Lil' Red Truckiin ne tietysti kuuluvat ja näyttävätkin hyvältä.

    Makuasioitahan nää on, sanoi koira kun pallejaan nuoli.
     

Kerro tästä muillekin!