n. -84 ford usa bensapumpun rele, missä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja artolainen, 20.11.2013.

  1. artolainen

    artolainen Gearhead

    töttörö on kiusannut jo jonkin aikaa bensapumpun virran saannilla. Huhu kertoo että pumpun rele olisi konehuoneessa. Minkäköhän näköinen mutikka mahtaa olla kun valoreleiden lisäksi purkin,jossa ei ole alipaineputkia, löytäminen näyttäisi kaljuuntumista vauhdittavalta operaatiolta, kuten em releen sulakkeen löytäminenkin. Chiltonista & Haynesista ei ollut liikoja apuja, joten josko tietäjät auttaisivat suosta ja antaisivat releen koordinaatit. kuva olisi suuresti asiaa helpottava.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kuskin puolella, lokarin päällä. Oisko ollut vihreä väriltään, joko relekanta tai rele. Tai sitten siinä vieressä oli vihreä rele... 10 vuotta sitten oli omassa vastaavassa ongelmaa.

    Kuskin puolella jossain takakyljen uumenissa on kolarianturi, jos en ihan väärin muista.
     
  3. artolainen

    artolainen Gearhead

    Jep ja Joo, löytyi kyllä mutta sille ei tule virtaa sen enempää kuin ruiskuillekaan. Elikä pitänee alkaa etsimään sitä ecm laatikkoa?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos ei releelle tule jatkuvaa virtaa, itse lähtisin metsästämään jatkuvan virran katkoksia, pumpun releelle pitäisi tulla jatkuva virta.
     
  5. artolainen

    artolainen Gearhead

    Johtosarjat olisi käyty läpi piuhapiuhalta. päävirrat tulee jokaiseen paikkaan mutta herättäjäseurat ovat satunnaisia tapahtumia joten, voisikohan jäljet johtaa sylttytehtaalle rintapellissä olevann mystiseen laatikkoon. Kun ei ole varmuudella ehjää yksikköä mitä kokeilla, menee kait arvailuksi.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eli heräte puuttuu? Tuleeko boksille virta? Boksi kaiketi ohjaa relettä.

    Mulla on tollasen farkun korjausmanuaali, jos käyttöä niin ilmoittele.
     
  7. artolainen

    artolainen Gearhead

    Reippaana poikana tämä äitin pikkuspurkelo otti ja alkoi mittailemaan boxia ilman sen suurempaa ymmärrystä. Kukahan on keskittynyt noiden korjaamiseen? Jostain syystä ne joille soitin tuntuvat karsastavan noita usa-tuotteita. Mikä manuaali se on? Kiinnostaa ilmanmuuta, jos on semmonen jossa on lisävalaistusta.
     
  8. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjens, tarkentaa auton mallia, katotaan mita mun tiedostosta löyty.
     
  9. artolainen

    artolainen Gearhead

    -84 mercury grand marquis colony park.
    Jatkuva virta tulee kyllä releille, herätevirtaa ilmeisesti ei kun ovat hengettömiä (kokeiltu myös ehjiä)
    Tuossa ei mene kuin yksi liitin eculle, eepos näytti kaaviota jossa toisesta päästä ecua lähtee nippu ???? mutta sillä ei tuon suhteen ole merkitystä.
    ecun liittimen numerointi auttaisi aika paljon kun ei tarvitsisi arpoa, onko tämä nasta 1,22 vai 57. Vastaavasti kaveri, joka voisi kertoa suht nopeasti ecun kunnon olisi positiivinen tuttavuus sen sijaan että ovella on mr murphyja jonossa.
     
  10. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    mallia tarkemmin tuntematta eikö nuo ecut ohjaa releitä maapuolelta eli hukassa ei välttämättä ole virta.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toimiiko bensapumppu kun annat hyppylangalla virtaa?
    Käynnistyykö auto silloin?
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pikaiseen kun vilkaisin kytkistä, pitäisi ecun kautta tulla releen herätteen kummatkin virrat.
    Punainen plus ja tan-light green olis miinus.
     
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Morjens. Eikun plussa pitais tul vaalenpunaisen-mustan piuhan kaut ja see alkaa startin releestä(right fender apron). Heti sen releen luona pitais ol siin piuhas sellaine ruskeanvärine pätkä "fusible link" eli sulake. Kokeile mitat siit pumpun releen päält mihin see vaaleanpunainen-musta piuha tulee ja akun miinuksen välist pitais löyty 12V. Jos ei sit mittaile sen starttireleen pääst suoran mihin tämä piuha menee. Starttireleest pitais tul siihen toinenkiin piuha, keltainen,mika yhdisty siihen vaalenpunaisen-mustan piuhan, siinakin on välis toi ruskeanvärinen "fusible link" Noi linkit voi ol palannu, see ei päällääpäin näy mutta mittamalla saat selko kyl. Jos kuitenkiin virta löyty siit pumpun releen päält, sit seuraa oranzi piuha, siit pitais löyty "fuel cutoff switsh" eli joku törmaussuoja kytkin. Siit menee taas toi vaalenpunaine-musta piuha pa-pumpulle. Tarkast missa asennossa toi kytkin on, eli see pitais pääst virta läpi, oomimittaril saat selko siit, voit poist va sen toiminast vetamalla sen kontaktit yhteen, jos ei see päästä virtaa läpii. Selvitais toi aluksi, katotaan lisaa jos ei tosta vikaa löyty. Pumpun releelta ECU-lle meneva piuha tan-vaaleanvihrea menee nastalle nr 22. Punainen piuha menee nastalle 37 ECU pitais saa virrat keltaisen piuhan kaut mika alkaa siit startin releest mista oli jo puhetaakin ja menee nastalle nr1
     
  14. artolainen

    artolainen Gearhead

    Siinäpä sitä aluksi. jos "fusible link" on sulakkeena toimiva johto, voipi ongelmaan tulla selkoa mutta, mittailemaan ensin.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pinkkimustaa pitkin tulee siis se jatkuva virta.
    Punaista tulee herätteen plussa ja tan/vaaleanvihreetä maadoitus.

    Mikä noista nyt puuttuu?
     
  16. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Jo, näin on. Toi "sulakeenjohto" voi rikkontua joskus ihan vanhuutakin. Koit tarkastukseen käyt jotakin yleismittari, varsinkiin kun mittailet ECU lta tulevia juttuja. Kun tarkastat niitä releele saapuvia virtojä, vääntele niitä "sulakkejohtojä" et ei ois katkoksia. Toi "fuel cutoff" kytkin pitais ol sellainen kolaritilanteen reagoiva mötikka, mika katko vastavas tilantees virran pa-pumpult. Löydät sen ilmeisest jostakiin tavaratilaast, tavaratilan luukun lukituksen vierest...??? Siihen kytkimen tule releeltä sit oranzi piuha ja lähtee vaaleanpunaine-musta. On kuulema reagoinu joskus jopa liialt rajulle luukun sulkeemisele. Ja ei oo palautuva juttu, pitaa käsin palautaa. Kun mittailet pumpun releen saapuva jatkuva virta, pitaa sytytsvirrat poies päältä. Sit näet tarkemmin mistä virrat tule.
     
  17. artolainen

    artolainen Gearhead

    sulakepiuha uusattu, pumpun releen päähän ei tule virtaa jos pakottaa pumpun käyntiin alkaa eec rele räpättämään kuin suomi-kp. Tuo kaatokytkin on loistava nykyisillä sorateillä. vähänkään isompi rooppi niin hyytyy menohalut. se tuntuu toimivan (mittarin mukaankin) tulos on sama kytkettynä ja ohitettuna.
    Jatkuu kun talli (puuttuu vain seinät, lattia ja katto) lämpenee vähän.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis kun liität siihen oranssiin(?) jatkuvan virran, lähteekö pumppu pyörimään? Mikä on eec-rele?

    Eli, otat pois sen polttoainepumpun releen, laitat johdon siihen oranssin ja jatkuvan virran väliin.
    Toimiiko pumppu? Siellä ei pitäisi minkään releen nakuttaa silloin.
     
  19. artolainen

    artolainen Gearhead

    Joo, pumppu pyörii kyllä "jumpperilla" mutta sen viereinen Electronic Engine Control rele, joka antaa virran ruiskuihin ei lähde päälle ja jos pumpunrele paikoillaan pakottaa pumpun pyörimään alkaa tuo eec nakuttamaan sen sijaan että naksahtaisi päälle.
    Voisikohan olla niin että mulla on kaksi paskana olevaa bensapumpun relettä. Ei tuo ensimmäinen kerta ole kun uusi osa on huonompi kuin vanha rikkinäinen.
     
  20. artolainen

    artolainen Gearhead

    ""Electronic Engine Control rele, joka antaa virran ruiskuihin ei lähde päälle ja jos pumpunrele paikoillaan pakottaa pumpun pyörimään alkaa tuo eec nakuttamaan sen sijaan että naksahtaisi päälle.""
    Menipä paskanjauhamiseksi ehe ehe. eec tietysti antaa ohjausvirran pumpunreleelle, jotenpa alanpa ajattelemaan uusiksi.
     

Kerro tästä muillekin!