Chevroletin myynti lopetetaan Euroopassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja spinneri, 5.12.2013.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    On se jenkeissäkin suosittu. Sopii akselivälinsä puolesta nappiin pro stockiin ja siksi NHRA:ssa tuolle korille sai myös tukea GM:ltä.
     
  2. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Päivän autovisa, mikä auto? Vihje, ei ole impala mutta pitää katsoa merkkejä ennenkuin senkin hoksaa.

    Wokki mikä wokki.....Aasialainen on tunnettu siitä, että kaikki kopsataan.....kaikki.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Noita Hyuuyniudyytndaita muuten oikeasti on täällä Jenkkilässä aivan sairaan paljon liikenteessä. Ja Nissaneita, Toyotia, Hondia, Acuroita, Infinitejä, Lexuksia, Mazdoja, Kioja ja vaikka mitä aasialaisia autoja.

    Siksi GM:n ja Chevynkin on täytynyt tehdä noita samantyylisiä autoja jotta ne menisivät kaupaksi täällä kotimarkkinoilla jos asiakkaat sellaisia haluavat. Mutta moni Suomessa luulee että Suomessa myytävät Chevyt poikkeisivat jotenkin täällä myytävistä, eivät poikkea... täällä on vain lisänä truck-mallisto ja isot SUV:it ja Orlando-tila-auto puuttuu ja Impala lisänä. Ja kuten tässä nyt tuli esille, se Impalakaan ei ole enää kauhean jenkkiautotyylinen ollenkaan. Perustuu Opelin pohjalevylle ja näyttää samalta kuin tuo linkattu hyyndääi (niinkuin nuo sen sanovat täällä).
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaikki amerikkaa elokuvista opiskelleet kirkuu sitä, että "siellä kaikki ajaa isoilla bensarohmuilla autoilla ja ne saastuttaa maailman." Paskat, ei siellä enää tosiaan näy kuin jotain harvoja isompia vanhuksia tien päällä. Suurin osa autokalustosta on tosiaan japsia ja korealaista, ryyditettynä muutamalla amerikkalaisella Ford Focuksella tms. Tais "Cash for Clunkers" tuhota satoja tuhansia Autoja ja ne korvaantuivat noilla pikkuisilla. (toisaalta, sehän oli sen ohjelman tarkoituskin) :odroll:
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No jo oli aikakin.
     
  7. Erska

    Erska Gearhead


    Vitun asiallista!!! 8) 8) 8) 8) 8) 8)
     
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Dänx :D
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Ata,millä autolla vetelet kisaa siellä rapakon takana?Kysyy yksi kuski jolla kilipa-aatona Chevrolet Cobalt -08 jolla koitetaan ensi kesänä ajaa taas kilipoo!!Ps.entiset kilipa-aatot oli -70 Chevrolet Camaro RS ja -37 Pontiac
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Heh heh ..."heavy machinery"... Misson sun Lapin pystykorvas? Muuten tuossa pihassa oli kaikki tavoittelemisen arvoinen.

    Mut aiheeseen, onhan se nyt vähän ihmeellistä GM:ltä pitää markkinoilla kahta samanarvoista brändiä kilpailemassa keskenään. Joten mun mielestä ratkaisu on ymmärrettävä, niitä muutamaa jenkkimallia voi sitten joko myydä pelkkänä "corvettena" tai Buick Camarona tms.

    BTW sen kolmannen firman badge engineeringistä ei ole valittamista; noita Lancia Themoja näkyi jonkin verran Rooman katukuvassa ja on mielestäni sykähdyttävä auto. Luki keulalla sitten chrysler tai lancia.

    http://www.lancia.com/com/it/modelli/thema
     
  11. ido59

    ido59 Gearhead

    Miten se on sinulta pois, jos joku haluaa ostaa ja ajaa Captivaveocruzilla?

    Onko setä Chevrolet tehnyt lapsena pahaa, kun et suo yhtiölle myyntiä ja menestystä? Vai pelottaako, että työpaikan aamukahvipöydässä työkaveri sekoittaa sun 60-l malibun tehdasuuteen Aveoon... siinä ohimo pullistuu kun identiteettikriisi puskee takaraivosta ja alkaa kiivas luento 'oikeista autoista'...

    Erillisrunkoisten takavetoisten V8-jenkkien aika massatuotteena ei palaa, ihan lähiaikoina. Ja kuitenkin jollain sen työkaverin pitää vaimonsa viedä kehämarkettiin, miksei sitten uudella chevy-daewoo-whateverillä
     
  12. ata

    ata Gearhead

    En aja kisaa täällä, yritän vain mobiililaajakaistaverkkoja täällä optimoida... ihan katselemassa olen vain täällä käynyt joitain paikallisia kisoja ja muita autotapahtumia, paitsi nyt kun täälläkin on talvi on kausi ohi tältä vuodelta.
    Tuossa muuten kuvia vuoden 2013 viimeisistä kisoista Coloradossa: http://ata1.kuvat.fi/kuvat/2013/Drag+Ra ... ay+Oct+13/

    Ei se Cobaltin akselivälikään nappiin osuisi, ellei sitä olisi venytetty aika reippaasti sitä koppaa NHRA:n hyväksymänä, on ne katumallin Cobaltit vähän eri näköisiä... niissä kun keulan mittasuhteet on samat kuin Opel Astra H-mallissa, jonka kanssa se jakaa platforminsa. Kiihdytyskoppa on siitä muokattu aika runsaasti... Sama koskee muitakin tämän päivän Pro Stock-koreja, NHRA hyväksyy niihin isojakin muutoksia verrattuna oikeaan katuauton koriin. Keulaa on jatkettu melkein kaikissa ja kattoa kavennettu ja nokkapeltiä korotettu ja usein takaluukun muotokin on muutettu ihan toisenlaiseksi. Silhuetti mätsää siihen NHRA:n hyväksymään muutettuun silhuettiin, mutta ei ollenkaan katuautoon jollaisen valot ja merkit sinne keulalle on pistetty... Ruotsalaisillahan taas on suosikkikoppana Pontiac GTO, jota koskee sama homma, siinäkin korin mittasuhteet on muutettu katuautosta, pidennetty ja kavennettu ym. vähän sieltä sun täältä, tosin siinä nyt se katuautokin on sentään takavetoinen V8-moottorinen, kun katumallin Cobalt on etuvetoinen poikittaisella neloskoneella oleva niinkuin se vastaava Opel Astrakin.

    Täällä Jenkkilässä olen itse ajellut aiemmin niillä Cruzeilla jotka on ihan samanlaisia kuin Suomessakin myytävät, mutta tehty USA:ssa Lordstownin tehtaalla täällä Ohiossa (kun moni luulee että Amerikassa Chevyt on jotain ihan toisenlaisia kuin Suomessa myydyt "Daewoot"), ja nyt on vuokralla fullsize Impala joka sekin on etuvetoinen ja tehty Kanadassa... Jouluksi täytyy tulla käymään Suomessa ja täytyy vielä katsoa mitä sitä vuokraa ensi vuoden puolella täällä, Camaro olisi kiva, mutta niiden vuokrahinnat on sellaisia ettei pitkäaikaista useamman kuukauden vuokrausta voi tehdä... (toki ihanteena olisi ollut ostaa joku vanha harrasteauto täältä ja tuoda se sitten mukana Suomeen, mutta ei sellaisella täällä talvisäässä voisi tai kannattaisi ajella, eikä ole edes löytynyt mitään sopivaa...)
     
  13. 2mi

    2mi 1st gear

    ata, sinulle on lähetetty yv muutama päivää sitten.
     
  14. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Ei mulla muuta, mutta mä ajelen ihan mielelläni molemmilla Chevyilläni. Kummankaan valmistusmaa ei ole Yhdysvallat. :odroll:
    [​IMG]
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Asiallinen parkkimittari jos tulee kyläilemään. Ei mikään vitun Q-park jos pysäköit tähän niin hyväksyt säännöt. Tota mittaria ei tarvii käyttää jos pelmahtaa tontille jenkilläisellä V8 moottorilla?

    Zuski! Olet myynyt mustan punaisella sisustalla olevan GeeTee Oon. Sniif nyyh eikö se pitänyt tuoda Suomeen?
     
  16. Zuski

    Zuski 3rd gear

    Joo, se meni vaihtoon 2v sitten ja nyt sekin vaihdokki lähti ja SS tuli talliin. Suunnitelmat vaihtuu ja koska me ei itsekään tulla Suomeen, niin ei autojakaan.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikös se ollut niin, et samaa autoa tuodaan kuin chevrolet, mutta chevyn merkki ei kanna statuksella niin paljoa kuin daewoo niin siksi lopettavat sen myynnin suomessa.

    Suomalaisella on jotain fiksaatioita jenkkejä vastaan sama on huomattavissa kommentteja jenkkiautoista osiossa.

    Mites onko kukaan chevy kuski kysellyt daewoo kuskilta miten on mennyt niin varmasti kehuu daewoonsa ylimpään paratiisiin ja samalla hengenvedolla haukkuu chevroletin aivan paskaksi, vaikka vin numero saataisi olla peräkkäinen, merkit on vaan linjalla vaihtunut.



    Moniko teistä joka harmittelee ton chevy daewoon myynnin loppumista vakavissaan harkitsee ostaa viimeisiä daewoo chevyn vaan sen chevy statuksen vuoksi vai oisko se kuitenkin se ja sama vaikka se ois daewoo?

    Monta tuhatta enemmän maksaisit siitä, et se on chevy jos vieressä on aivan identtinen daewoo?


    Mutta se on aivan varma, et jos mamma papparaisen kanssa on ostamassa henkilö autoa niin mammalla on perusteena, ettei oteta tollaista kervolettia se kun kuluttaa niin paljon, otetaan tää (identtinen) daewoo tästä vierestä vaikka se on tonnin kalliimpi, mut ompahan halpa kuluinen korealainen
     
  18. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Siis samaanaikaan ei ole tuotu suomeen Daewoota ja Chevrolettia. GMn Korean tuotteet tuotiin ensin Eurooppaan Daewoona ja kun strategiaa muutettiin niin merkiksi vaihtui Euroopassa Chevrolet.

    Kun strategiaa nyt taas muutettiin niin Chevrolet merkkinä ja osittain malleina poistui Euroopasta jotta se ei kilpaile Ooppelin kannsa. Opel ja viimeiset Chevroletit jakoivat samoja pohjalevyjä ja moottoreita. Tietyt erikosmallit jäivät kuten Camaro ja Corvette.

    Suurin syy kuitenkin Chevroletin lopettamiselle Euroopassa oli se että näiden moottorit olivat vanhanaikaisia (lue saastuttavia, mutta varmatoimisia) muihin nähden joten tehdas joutui myymään autot Eurooppaan normaalia halvemmalla kun päästöt määrävät autoveron. Chevroletin idea kun oli myydä hyviä perusautoja halvalla, joten ilman tehtaan halvempia hintoja ne olisivat jääneet Euroopassa suhteettoman kalliiksi.

    Tästä taas päästään siihen että miksi tehdas myisi autoja liian halvalla Eurooppaan kun se voi myydä koko tuotannon "täydellä" hinnalla kehittyviin maihin Aasian ja Etelä-Amerikkaan jossa ei päästöillä ole mitään väliä. Tässä todelliset syyt asian takaa.

    Tiedot omasta päästä ja paikallisen GM Dealerin suusta.
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Harmi, voi ajaa myös uusilla ja vanhoilla Chevroleteillä.
     
  20. ata

    ata Gearhead

    Se Daewoo siellä vain kummittelee vieläkin monen päässä...

    Kuten tuossa edellisessä viestissä Niklas kirjoittaa, niin aiemmin tuotiin GM:n ja Daewoon tehtaalta Koreasta Daewoo-malleja Suomeenkin. Sitten Daewoo meni konkkaan ja GM osti koko tehtaan itselleen. Koska GM:llä ei ollut oikeuksia käyttää tuota Daewoo-merkkiä enää tuon jälkeen, niin GM:n piti keksiä autoille joku toinen merkki. GM:llä oli huonoja kokemuksia kokonaan uusien automerkkien lanseerauksesta (mm. Geo, Saturn ym.) jotka kaikki oli jouduttu lopettamaan, ja päättivät myydä loput Daewoot Chevrolet-merkkisinä. Kun ne viimeiset Daewoot tulivat malli-ikänsä päähän, niiden tilalle sinne Korean-tehtaallekin otettiin Chevroletin omat mallit joita samoja myytiin ja tehdään Amerikassakin. Jo useamman vuoden ajan Suomessakin myydyt tavalliset Chevroletit (Spark, Aveo, Cruze, Captiva, Malibu) ovat samoja malleja joita esimerkiksi USA:ssakin myydään Chevroletilla ja joita myös tehdään USA:ssa, Sparkista en ole täysin varma ja Captivat tulevat USA:ankin GM:n Korean-tehtaalta. Mutta esim Aveo (USA:ssa nimellä Sonic), Cruze ja Malibu ovat aivan samoina malleina myös USA:ssa tehtyinä Chevyinä, niitä ei voi mitenkään kutsua Daewooksi siis, vaikka kuinka Suomessa myydyt yksilöt sieltä Koreasta entisestä GM:n ja Daewoon yhteisestä, nykyään vain GM:n Korean-tehtaasta tulevatkin.

    Kalos, Evanda, Lacetti ym. olivat vielä niitä Daewoo-malleja. Cruzet, uudemmanmalliset Aveot, Malibut ym. eivät, vaan Chevroleteiksi alunperinkin suunniteltuja malleja.

    Opel-malleja taas myydään ja tehdään USA:ssa Buick-merkillä, jonka mallisto on käytännössä identtinen eurooppalaisen Opelin kanssa, siellä ei ole katsottu tarpeelliseksi karsia päällekkäisyyksiä, niinkuin täälläpäin jossa tuosta Chevystä luovutaan noiden perusautojen kanssa. Itse ajelin Jenkeissä yli puoli vuotta noilla perus-Chevyillä, olivat kovin suosittuja siellä, ajoin jopa Cruzen tehtaan ohi kerran. Siinä ei lukenut "Daewoo".

    Mutta onhan noista moni rinnakkaismalleja, kuten GM Delta II=Chevy Cruze ja Opel Astra (= Buick Verano) tai GM Epsilon II=Chevy Malibu ja Opel Insignia (=Buick Regal) tai pidemmällä akselivälillä vielä Chevy Impala ja Buick LaCrosse.

    Australiassa Chevy-mallit myydään Holden-merkkisinä, lisättynä Holdenin omilla malleilla kuten Commodore, jota taas sitten USA:ssa myydään vastaavasti Chevynä (niinkuin tuo Zuskin todella hieno Chevy SS), mutta nyt ovat juuri taas muuttaneet strategiaa sielläkin ja samaan Holden-mallistoon tulee noiden Chevy-mallien lisäksi myös joitain Opel-malleja...

    Se on ollut sitten pelkkää markkinapolitiikkaa, että Koreassa ovat voineet myydä niitä Chevyjä Daewoo-merkkisinä. Se ei niistä silti täällä Daewoita tee, vaikka olisivatkin tehty Koreassa.

    Jos rinnakkain pistetään vaikka kaksi Cruzea, joista toinen on tehty Koreassa ja toinen USA:ssa, niin onko niistä toinen Daewoo ja toinen Chevy, vaikka autot ovat aivan samanlaisia... ne on molemmat ihan ehtoja NYKYChevyjä, vaikka kuinka etuvetoisia pikkuautoja ovatkin. Itse ajelin vielä viime viikolla pienen pienellä Chevy Sonicilla joka oli valmistettu USA:ssa. Samaa autoa on myyty täällä Koreassa kasattuna nimellä Chevy Aveo.

    Joka tapauksessa minusta on harmi, että Chevy häviää noista perusautoista merkkinä vaikka Camaro ja Corvette jäisivätkin myyntiin. Esim. 2014 Malibu oli oikein asiallinen käyttöauto jollaisella ajelin tuossa tämän kevään. noita 2014-malleja ei tänne tuotu ollenkaan kun 2013 jäi täällä viimeiseksi vuosimalliksi, vaikka itse perusauto toki on sama. Voisin ostaa käyttikseksi kyllä täälläkin sellaisen.
     

Kerro tästä muillekin!