Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Epanen

    Epanen 1st gear

    Sen verran oisin kyselly tosta turbiinin sielunelämästä, et voiks siel jotain mennä sillein et vetää laatikon iha elottmaks. Sillai et ei tapahdu mitää koko lootas. Pyörittelin hieman tota inputtiakselii ja tuntu et se kyl pyörittää laatikkoo. Kuuluuks siin olla klappii? Vähä on vianhaku täs päällä et mikä tolla on hätänä. Ensimmäist kertaa oon automaattilootan kimpussa nii siks kyselen:)
     
  2. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tänään tippui cummelin kulutus 50%:lla ku sain delivery valven "mutteri" vaihdettu, nyt ei vuoda mistään enää... kopkop xD
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Kuuluu olla vähän "klappia" sisääntuloakselissa mutta ota se ny auki ja kato onko jostain mennyt poikki. Turbiini voi kyllä olla sisältä ihan tohjona ettei vedä mihinkään suuntaan. Jokatapauksessa oli sitten akseli poikki tai turbiini sökö niin molemmat kannattaa purkaa että näkee onko sitä muhjua joka paikassa.
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Toi on ihan kuuklen kuvahaulla löytynyt, ei siis meikäläisen askartelema ollenkaan. Hakusanalla "headache stack" löytyy noita lisää


    Mä en ainakaan ikinä ole yläkuolokohtaa etsinyt venoja säätäessäni, eli sanoisin että kunhan on sinne päin niin riittää

    Voi räjähtää turbiini niin että ei kulje vehje mihinkään, toinen omakohtainen kokemus on etuplaneetan poorien siliäminen, silloinkaan ei liiku. Eli aski vaan reilusti auki ja turbiini pajalle avattavaksi, niin alkaa hommat selkenemään. Mehulinko kannattanee avata joka tapauksessa, metallisilput kun olisi hyvä sisältä siivota pois.

    Nyt sulla kuitenkin on yksi ongelma vähemmän murehdittavana, ei meinaan hetkeen tartte ihmetellä mihin kaikki rahat laittaa :rotfl:
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Repesin :poff:
     
  6. Epanen

    Epanen 1st gear


    Itku tässä tulee. No ei vaiteskaa, innolla purkaan ja katon mitä löytyy lodjust.
    Saaks noit suht orkkiksii turpaaneja suomest minkä hintasina vai kannattaisko tilaa ulkomailta suosiolla.?

    Nii ja siis muutenki laatikon osia.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä just viime keväänä laitoin oma laatikko ja maksoi 4200egee eli tiedän. Mutta helvetin hyvä laihdutus kuuri tää ramin omistaminen on, kyllä siin laihtuu jos ei oo rahaa ruokaan.
     
  8. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

  9. Epanen

    Epanen 1st gear

    Nonii nyt löyty vika mikse vaihteisto toiminu. Turpaanin sisältä inmputtiakselin vastaspoorit sileenä. Sit pitäs jostai keksii uus turpaani.
     
  10. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Suomessa turbiineja ja vanhan korjautettua saa esim. tuolla:

    http://www.jntrading.fi/

    tai sitten uusi esim. ebayn kautta. Niitä on sitten runsaasti erilaisia ja erihintaisia. Hakua vaan vaikka sanoilla: dodge cummins torque converter.
     
  11. Epanen

    Epanen 1st gear

    Mitäs raati sanoo jos laittas valvoline 10w-30 agriculture öljyy vaihteistoo? luokitus tais olla joku cf4. Vai kannattaako unohtaa koko juttu. Purkis lukee et työkoneitten vaihteistoihi yms. Ois meinaa 40 litraa hyllyssä.
     
  12. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    No ei sinne ny mitään moottoriöljyä kannata laittaa vaan ihan ATF+4:ää. :)
     
  13. Epanen

    Epanen 1st gear

  14. Epanen

    Epanen 1st gear

    Ei näköjöö toimi toi linkki. Mut tos tekstii:

    Valvoline’s premium, multi-functional SAE 10W-30/15W-30/15W-40 oils are specially formulated for use in agricultural equipment engines, transmissions, as well as wet brake and integral hydraulic systems. STOU can be used for total tractor lubrication, and its versatility helps you avoid misapplication by limiting the lubricant inventory you need to keep on hand. A special additive package enables greater lubricant flow, transmitting power throughout the system to ensure smooth operation. Documented testing shows that STOU helps reduce cam and bore wear, and promotes longer engine life and durability. A scientifically engineered universal additive technology performs and protects in both conventional powershift and new infinitely variable tractor transmissions. The farmers’ investment and livelihood are further assured through reduced engine soot build-up and filter blockage.



    >> API GL-4, CF-4
    >> A premium, multi-functional oil specially formulated for use in agricultural equipment engines, transmissions and wet-brake systems and integral hydraulic systems
    >> Can be used for total tractor lubrication (including frontaxle final drives) helping to eliminate misapplication and reducing the number of products required on hand
     
  15. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Niin ehkä manuaalivaihteistoihin voikin laittaa, mutta automaattiin en välttämättä menis laittamaan.
    Toki joku muu voi tietää paremmin.
     
  16. Ck

    Ck Gearhead

    Laatikko saattaa jopa toimiakin jollain märkäjarruöljyllä mutta turbiinin lukkolevy vaatinee oman lisäaineensa (atf+4), näin olin jostain lukevinani.
     
  17. Epanen

    Epanen 1st gear

    Nii se voi olla. Täytyy vähä selvittää. Lueskelin jonku verra et ku on noit raktoriöljyi käytetty ni ois laatikko ruvennu pelaa paremmin ja ehkä stalli tippuis hituse. En sit tiiä. Tuol fatan puolella jotai lueskelin.
     
  18. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Teboil Wetol (80), Wetol W (80W), Wetol SHV (75W-80) Tätä jotkut on käyttänyt laatikossa. Mutta lue ensin nämä ja päätä sitten.
    http://www.allpar.com/mopar/transmissions/fluids.html
    http://centerforqa.com/index.php?option ... &Itemid=53

    Itse käytän tuota MAG 1 ATF+4 koska sitä saa Motonetistä, vaikka kotiovelle.

    Vinkknä voin kertoa, että hetken harkittuani kävin tänään ostamassa 6kpl O-rengasta (11x1,8mm) noin 4€ kappalehintaan Machineryltä kun saman mittaiset olisi saanut tiivistekeskuksesta parilla eurolla kaikki kuusi. =D
    Ajattelin niin, että ylimääräinen kakskymppinen nyt ehkä säästää yhden hinauskeikan sitten joskus...
     
  19. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    47RH laatikko pelaa ainaki hienosti Dexron 3:lla, sitä oon käyttäny ja aion käyttää vastaisuudessaki. Tuossa +4sessa muistaakseni oli vaan lisänä jotain luistoaineita, eli paremmin pitääki tuolla 3sella. Ja 3seenhan oli saatavilla jotain lisäainettaki jos tuntuu että vaihtaa liian topakasti...asiasta varmaan tässäki topicissa puhuttu monet kerrat. Muistelen, että jonku laatikon vahvistajan suositus oli dexron 3, jos on liian topakka nii lisäaine sekaan ja viimeisenä vaihtoehtona tuo +4nen.

    Ja venttiilin välyksien säätöön nii ei tosiaan tarvi mitään yläkuolokohtia haeskella, pyörittelee vaan sellaseen kohtaan ettei työntötanko liiku jos sama kumpaan suuntaan vähä pyöräyttää.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Pertura käyttää myös rattoriöljyjä ja vaihteisto pitää kaiketi hyvin ny ku herra sai taka-akselin pinionin poikki :lol:
     

Kerro tästä muillekin!