Pienin sarjatuotanto V-8?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja riviera56, 30.11.2013.

  1. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    kylläpä laulaa 16- mukinen hienosti.

    Hantta
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    [​IMG]

    glas v8 2600 muutama vuosi aiemmin, olikohan jotain yhteistyötä alfan kanssa? http://fi.wikipedia.org/wiki/Glas_%28auto%29 bemari nielaisi yhtiön sittemmin...
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Toyotalla oli top of the line mallina 60-luvun puolivälissä Toyota Crown Eight (VG10), jossa moottorina 2.6l V8 (2599cm³) ja rochesterin 2-kurkkuisella kaasarilla. Tehot lähteestä riippuen 115, 135 tai 150hv.
    Sitten tuli VG20 vuonna 1967 eli Century ja koneen koko pikkuhiljaa kasvoi 3.0, 3.5l, 4.0 ja nykyisessä äkkiseltään samannäköisessä mallissa onkin koneena 5.0 V12.

    Kun jostain löytäisikin omalla kukkarolle sopivalla hinnalla hyväkuntoisen tuollaisen V8:n niin lykkäisin sen tuonne pellin alle 2-litraisen kuutosen tilalle.
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead

  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Itse ajattelen homman enemmänkin niin päin, että flat plane on flat plane ja cross plane on cross plane. Kaksi eri moottorityyppiä vaikka sylinterimäärä onkin sama.

    Kun käy maailmalla eri kilpasarjoja katselemassa, huomaa miten erityisesti GT -ja protoluokissa on paljon erilaisia moottorikonstruktioita ja pystyy hyvin vertailemaan miten erilaiselta erilaiset moottorit kuulostavat.

    Ja onhan tuolla imagollistakin merkitystä. Cross plane V8:n ääni on osa Ferrarin imagoa ja paikan päällä kuultuna Ferrari 458 GTE on "hieman" eri juttu kuin Youtube-näytteiden perusteella tuomittuna.
     
  7. caveman

    caveman 1st gear

    ei ihan eikä edes melkein sarjatuotantoa mutta katsokaapa googlen kuvahaulla honda nr 750 oval piston v4 joka on "jotenkin" v8.linkkiä en kädettömänä osaa laittaa mutta tämä on sen verran speciaali et kannattaa tsekata.
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  9. challenger340

    challenger340 3rd gear

    siis jos euro rodiin konetta hakee pientä V8 ja halpaa.. Niin ainoa vaihtoehto on simcan pikku lättäpää jonka saa vaikka mihin laittaa lain mukaan ..ja seuraava vaihto ehto on daimlerin 2,5litrainen V8..
    noi ferrarin+alfan V8 ovat suhteelisen kalliita ostaa jos on ehjiä..
    ja jopa romunakin..
     
  10. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead


    Tuo Simcan V8 ei ole kyllä kovin halpa sekään, jos siis joutuu koneistamaan ja uusia osia hankkimaan. Osien löytäminen melko haasteellista.
    Laakerisarjat maksaa Ranskassa rkl. 250-600eur/sarja ja kkl. 120-700eur/sarja hieman siitä riippuen mitä kokoa tarvitsee. Mäntäsajat renkaineen onkin sitten lähemmäs 1000eur. Tiivistesarjasta joutuu antamaan noin 150eur. Minulla on noita Simcan/Fordin 2,2 ja 2,4litrasia moottoreita vajaa 10kpl ja osiakin niihin jonkinverran. Lisäksi noissa Simca/Ford Vedetten moottoreissa on keskenään pieniä vuosimallieroja joista on hyvä olla tietoinen jos sellaista on ostamassa.
     
  11. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Jos pientä V8-konetta hakee ja osiakin pitäisi saada, vastaus on Cosworth DFV. Tosin halvalla ei niitäkään saa, eikä oikein siviilikäytössä muutenkaan toimi.
     
  12. challenger340

    challenger340 3rd gear

    juu ei ole halpoja olemassa kaan mutta 308 ferrari 2000litran koneesta
    joudut pulittaa 8000-16000euroa ja sanovat et on hyvä ja totuus on
    on et siihen menee vie 6000-8000e pikku nippeleihin.. kun ovat keräily osia ja huiman hintaisia.. + mitä tulee maksamaan kun niputat jokin muun auton laatikkoon kiini.. ja jos joudut käyttää ferrari kykintä
    niin onneksi olkoon halpa 3000-4000e ellei saa käytettyä porschen vastaavaa veikaisin 1500e tai jokin lancian joka vois olla noin 800e-1000e ja käy siihen maseratin V8 kytkin mutta sekin pyörii jossai 2500-3500euroa. varmaan halvin simca tai daimler V8 ja daimleri varmaa
    parempi kun on hemikin ym..
     
  13. minorv8

    minorv8 Gearhead

    TVR V8S 2-litraisella Roverin V8:lla ?

    http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... 00cc&mid=0

    No tuotantomäärät tosin on mitättömiä mutta 2-litrainen remmiahdettu kasi on ihan mielenkiintoinen. Iskua 40 mm mutta kampura on jostain syystä flat plane (tommoinen uusi kampura löytyy Suomesta)
     
  14. challenger340

    challenger340 3rd gear

    ei roverin kone o 2litrain elei tehdas o tehnyt 1 tai 2kpl prototyypejä..kuvan trv näky olevan range roverin supercharger koneella
    ja se on 4litraa ja rapiot..ulkomailla voi lukea paperissa vanhat koneen tiedot vaikka ois mikä pata tahansa.. toi kone joka roverissa on on peräisin Buick tehtaalta jonka olivat myyneet englismanneille 1966 kun itse hykäsivät sen buickin sarja valmistuksesta..jos proto tyyppi koneen joku haluaa nii muistelen et saabillakin oli muistaakseen 2litrainen V8 mut on varmaan hinnakas jos niitä tehtiin vaik 1 koe mielessä.. :D
     
  15. challenger340

    challenger340 3rd gear

    eikös toi ferrarin 308/208 tehty juuri italian markinoille siksi kun 308 oli niiten mittapuun mukaan hurjat vakuutus maksut niin keksivät tehdä omalle markinoille 208 jonka sit turbotivat että pääsivät pienillä vakuutus maksuilla.. :D
     
  16. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Challenger, kylllä se nyt vain sattuu olemaan 2-litrainen. Voin laittaa kuvan tosta kampurasta kunhan sen kaivan tietsikasta. TVR teki montaa eri versiota Roverin kasista, mm. 4,5 ja 5-litraisen. Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä esim. Roverin 4,6 litraisen koneen kanssa. Tohon 5-litraiseen mulla on uusi alakerta ja ainoat käypäset Rover osat on alakerran laakerit.
     
  17. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Kuvia:


    [​IMG]

    [​IMG]


    Vertailun vuoksi kuvassa myös normi-Roverin kampura. Mielenkiintoiseksi ton 2-litraisen kasaamisesta tekee sen ettei mistään ole saanut tietoa millaiset veivit ja männät tossa on. Hommaa viedään eteenpäin Buickin pitkillä veiveillä jotka käy tohon kampuraan suoraan. mäntäosasto on vielä pikkaisen auki, siihenkin on ideoita. Nokka on suurin ongelma tällä hetkellä,se tulee maksamaan maltaita.


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. umpio

    umpio 3rd gear

    On tuo 2 -litrainen. Sama poraus (88,9), lyhyempi isku (40,25). PerusV8 isku 71,0.

    Minun tiedossani on Roverin kasista 2,0, 3,5, 3,9, 4,2 ja 4,6 litran versiot, joita tehdas itse käytti. Tuon lisäksi aussit tekivät Holdeniin muistaakseni 4,4 litraisen. TVR teki omia koneitaan Roverin pohjalta; suurin oli 5- litrainen.

    Rangen supercharger ei kyllä ihan tuossa kuvassa olevan näköinen ole...

    MinorV8: Kerro ihmeessä lisää projektista ja miten se etenee!
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Saabin suomalainen V8 oli 4-litrainen, lisää tuolta http://www.saabisti.fi/miscellanea/saab ... rRzBagcKc8
     
  20. unknown

    unknown 3rd gear

    Halvan kytkimen kaikkine osineen saa 308:n ja 208:n 280€ kotiovelle, AP-racing kytkinpaketti on alle 400€...
    että halpaa on ja halpuudesta puheenollen:
    Jakohihnat 18€/kpl, kiristinlaakerit 60€
    Öljyfilttereitä ostin 15€/kpl
    Täydellinen tiivistesarja koneeseen 350€

    Ajamalla ei saa rikki, kytkinkin kestää +100tkm, vaihdelaatikoita ei tarvitse availla. kunhan muistaa, että vasta öljyjen lämmettyä alkaa runtaamaan. Koko päivän voi ajaa radalla +7000rpm ja yli 300tkm voi ajaa huoletta ilman että tarvitsee availla mitään.
     

Kerro tästä muillekin!