Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. kma68

    kma68 Gearhead

    Taunuksesta 1,6L koneella jäi muutenkin lämpimät muistikuvat kuin sen lämpimyyden takia. Vaikka autossa lohkarin lisänä ei ollut sisätilan lämmitintä, alkoi se lykätä lämmintä ilmaa sisätiloihin verraten nopeasti kovemmillakin pakkasilla vaikkei se aina lohkarissa ollutkaan.
     
  2. vw79

    vw79 3rd gear

    Vaikea löytää lämmintä talviautoa, miten lämmintä oltava???

    Kaikki kokeilemani autot joissa ollut oikella tavalla toimiva termostaatti, on pukannut ohjaamoon lämpöä ihan riittävästi. Kylmää kyytiä ei ole tullut kuin termarivikaisissa autoissa.
     
  3. kma68

    kma68 Gearhead

    Tuohan on nyt tietysti totta, mutta kunnossa olevista ainaski voorteissa olen tarennut hyvin ja myös muissakin. Erojahan noissa tietenkin on...
     
  4. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Totta, joka auto lämpiää mutta kuinka nopeasti. :wink:
    Meinaan että kun ajaa yhtäsoittoa 300-kilsaa niin ikkunat on just sulaneet jäästä.... :poff:
    -Liikenteessä näkyy autoja etuikkuna kirkas, taka- ja sivuikkunat vahvassa jää-huurussa. :odroll:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toisaalta jos tulee ihan tättärää tulikuumaa on/off niin on sekin aika karua posottaa naama punasena tai sitten se jäähtyy :lol:


    850 volvokin oli vähän pettymys en tiedä oliko yksilössä vika vai ei mutta -25 oli edessä just ja just ok, takapenkillä jo paleli. 2,5 bensa.



    Tänään tuli paljon vastaan noita huurukaappeja. Ykskin uudempi golffi ajeli perässä varmaan 30km joten varmasti oli lämmin, sitten lähti ohi ja olipahan lasit jäässä etuikkunoista taakse.
     
  6. vette73

    vette73 Gearhead


    Ei kaikki lämpiä ollenkaan.
    Erehdyin joskus ostamaan (uuden) MB Vito 109 Cdi:n. Auto oli kaikella tapaa kammottava, mutta ensimmäisen talven tullen se kamaluus vain paheni, auto oli kylmä kuin "ryssän helvetti".
    Talvella lähdin Tampereelta työreissulle Porvoosen, Siinä Tuusulan liikenneympyrässä vasta otin pipon pois päästä ja hanskat kädestä. Pakkasta oli silloin lähes 30 astetta.
    Edellisessä autossani (siis ennen Vitoa) Chevy Van -97, ei koskaan tarvinnut pipo päässä ajella 10 minuuttia pitempään.

    Myös isälläni ollut 240 Volvo on jäänyt mieleen todella kylmänä autona, kun sellaisella jonkin verran ajelin silloin 80-luvun alkupuolella, kun olin juuri ajokortin saanut.

    Muutama vuosi sitten käyttöautonani oli 2000-luvun alkupuolen Audi A6 4,2 V8 Quattro tiptronic.
    Talviautona erittäin hyvä, ei mitenkään erityisen nopea lämpenemään, mutta kohtuullisen lämmin kuitenkin. Ajettavuudeltaan aivan huippuluokkaa, mutta jatkuvasti jotain pikkuvikaa.
    Ja niiden pikkuvikojen korjaaminen oli aivan järjettömän hintaista.
    Audi oli mulla reilu 5 vuotta ja varmasti vikavalo paloi enemmän, kuin mitä se oli pimeänä.

    Mutta ehkä lämpimin auto on ollut -74 Chevelle, jonka omistin 1984-1997 ja se oli ympärivuotisena käyttöautona vielä -90 luvun alkupuolelle asti.
    Lähti käymään aina ilman mitään lämmittimiä, lämpeni nopeasti ja siitä sitten otettiin virtaa niihin "oikeisiin talviautoihin", niin saatiin nekin käymään.
    Kaiken kaikkiaan Chevelle oli erittäin hyvä talviauto.
     
  7. nv-550

    nv-550 Gearhead

    -96 opel vectra 2.0 bensa vanhemmalla tytöllä ja joskus ku oon nuoremman vieny kouluun kovemmilla pakkasilla n4km matka mi ei kyllä oo pitkästikkää tarvinnu ajaa ni tulee lämmintä!!! remonttia vähä joutuu tekee mut muuten ihan hyvä kosla....
     
  8. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

    Datsun 100A on kyllä lämmin, mutta huuruinen.
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Kommppaan; -96 S10 pick-up ja kyllä tarkenee. Lämpenee äkkiä. Vanhempia muistoja 900- sarjan Saabeista; nekin lämpenivät hyvin. Kaikkein kuumin auto kuitenkin oli FSO Polle. Jos ei lämppäriä säätänyt pienemmälle niin varmaan olisi voinut saunoa, sen verran hönki kuumaa.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Ei kyllä chevyllä tartte montaa kilometriä posottaa -15C ainaskaan kun voi jo hanskat ottaa kädestä pois, keskustaan joku 4-5km matkaa ja jos pysähdyt matkalla tankille ja annat auton olla käynnissä ni on keskustassa jo ihan lämmin.

    Kuumaks saa ainaskin noilla pakkasilla vielä jos erehtyy täysille jättämään lämmöt.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vai että mistähän mahtais löytää lämpimän talviauton...No olisko 95 prosenttia kaikista 70-luvun jälkeisenä aikana valmistetuista? Jos termarit pelaa,neste kiertää kunnolla kennoa myöten ja kaikki on muutenkin kuten kuuluu niin mielenkiintoisempi kysymys vois olla että mikä auto pysyy siitä huolimatta kylmänä,veikkaan ettei kovin moni. Tietysti on esim.isompia ja pienempiä kennoja joten onhan niissä joitain eroja mutta kuitenkin..Ja ennenkun syyttää autoa huurtumisesta niin moni niistäkin ongelmista selviäis jos viittis joskus pestä ne lasinsa sisäpuolelta. Eipä noita kylmiä ole eteen tullu kun chevy transsportti,siinäkin oli todennäkösesti kenno tukossa.
     
  12. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Totta.Laseja kun viitsii sisäpuolelta joskus pestä hurtuminen vähenee huomattavasti,varsinkin jos tykkää kessutella autossa.
    Osa syynä noihin huuruautoihin on varmaan myös se että jotkut ei vaan tajua laittaa niitä namiskoita ja ritilöitä oikeisiin asentoihin,sivuritilät puhaltaa naamalle tai käsille jne.
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Suburbanit,ainakin nämä 94-99 mallit joilla olen talvella ajellut niin tarkenee.Toissa iltana t-paita päällä ajelin yli 25asteen pakkasella ja lämppäri ei ollut edes täysillä.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Kyllä se silti omasta mielestä fakta on että kun pakkaset menee -25 ja yli niin punnitaan jo lämmityslaitteen tehoa ja suunnittelua.

    Ja kehtaan väittää että ei joka autossa noilla keleillä enää t-paidassa ajella vaikka oliskin kunnossa termarit sun muut.

    Tupakointi ja varsinkin lasien klähmiminen sisältä ja huurteiden hanskalla sutiminen jos mikä lisää huurtumista.4


    Monikohan 2007-8 jälkeen valmistetuista dieseleistä on lämmin? :rotfl:

    XC90 volvokaan ei kovin lämmin ollut ja siinä sentään dieseliä paloi 8 litraakin.

    Tottakai kaikkia ebereitä ja webereitä on mutta niillä nyt saa avitettua mitä vaan enkä puhuisi mitään auton lämpimyydestä jos siinä kyseinen laite avustaa.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Juu niinku sanoin niin onhan noissa lämppäreitten tehoissa tietty jotain eroja,mutta ne oikeasti kylmät uskoisin mahtuvan viiteen prosenttiin jos ne on kunnossa..Ja sitten on tietysti sekin että onko siellä pakko olla alasti,eks siitä saa jo sakotkin? :rotfl: .. Jos oikein kaivelen niin yks kakkoskoppainen bensamondeo oli ehkä poikkeuksellisen kuuma,mutta ei tosiaan kylmiä tuu mieleen.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin no ite posotan aina talvella takki päällä vaikka olis 500km ja mikä auto :lol:
     
  17. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    niin minäkin,,,vaikka lämpimällä sierralla ajelenkin.
    niin aina takki päällä,,ja tupakka huulessa
    mutta 5 ollut sierroja ja kaikki todella lämpimiä.
    tämä on eka missä ilmastointi,,en tiedä onko yhteyttä,,mutta tämä ei pahus niin lämmin ole kun aikaisemmat :p vaikka on uusi termostaatti+ uusi lämmityslaitteen kenno,,
    mutta mitä näitä kirjoituksia lukee niin ainakin sierrat/ mondeot on lämpimiä :))
     
  18. Quest

    Quest Gearhead

    Jeesuksen aasikin lämmitti sen vehkeitä ratsastettaessa hyvin ja oli vielä paremmin näkösällä, sekin sopi varmasti hänen tarpeisiin oikein hyvin.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Toissa talvena Ford Tempo; kuin banja ja lämpesi nopsaan. Tänä "talvena" Ford P100; pieni kajuutta ja Sierran lämppäri ynnä 2.0 OHC kiukaana.

    Eli jostain kumman syystä tuntuisi Fordit jyräävän tässä topicissa :rotfl: ja vielä luisupulkat 8)
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllä Kupla on voittanut TM:n tai Tuulilasin (ei muista) lämmityslaitevertailun erääsä muinaisessa testissä. Ja mikäli kyseisessä vehkeessä on original lämmönvaihtimet, ns. lämpöpelti ja ehjät kanavat ei taatusti tule kylmä... Ja jos vielä on sähköpuhallin kuumaksi käy.
     

Kerro tästä muillekin!